Gezondheid alle pijlers

Cyste eierstok + diclofenac..

29-04-2012 12:18 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!!

vorige week is er ontdekt dat ik een cyste heb op mn rechter eierstok. hij is 3,5cm. ik kwam daarachter na heel veel pijn in mn onderbuik, en in het ziekenhuis hebben ze allerlei onderzoeken gedaan enzo. ook zag de gyn dat er bloed in de cyste zat.

nou kreeg ik diclofenac mee. die slik ik nu bijna een week. nu zijn ze bijna op en ben zo bang dat de pijn terug komt... komende woensdag gaan ze weer kijken maar ja, door die pijnstillers heb ik geen pijn meer gehad dus kan niet zeggen of het nou goed gaat of niet. heeft iemand ervaring met cystes of met die pijnstillers?? komt de pijn nou gewoon weer terug??
Ik heb met beide ervaringen. Ik zou je aanraden tot woensdag ibuprofen of naproxen te nemen. Die helpen goed tegen de pijn.

Wat gaan ze woensdag precies doen? En hoe hebben ze gekeken? Echo?
Geen ervaring: beterschap & sterkte
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag gaan ze weer een echo doen. ook krijg ik dan de uitslag van de uitstrijkjes. ze hebben met echo gekeken en moest bloed prikken. maar ja, ben zo bang dat ze me gewoon naar huis sturen omdat ik geen pijn gehad heb. en dat ik over tijdje weer zo'n pijn heb. ik kan me niet weer ziek gaan melden.
Hier momenteel voor de tweede keer een cyste. Eerst op rechter 5,6 cm. en nu op linker eierstok zo groot als een tennisbal. Ik neem Advil 400 caps tegen de pijn. Diclofenac heb ik geen goede ervaring mee, dit heb ik ooit moeten slikken tegen stresshoofdpijn en dat hielp echt voor geen meter dus dat ga ik gewoon niet meer gebruiken.

Het is erg vervelend. Als de pijn onverdraaglijk wordt kan de cyste gekanteld zijn. Dan moet je met spoed geholpen worden.

Beterschap!
heb diclofenac 50mg gekregen en eigenlijk helpt het prima! maar helaas zijn ze bijna op. dan maar over op de advil 400.. want durf echt niet zonder pijnstillers.
halen ze eigenlijk altijd zo'n cyste weg? heb nl de mirena en daar stond dat je dan meer kans heb op zo;n cyste. Heb weinig zin om deze pijn vaker te hebben...
Anders ga je toch naar de weekendapotheek om nieuwe te halen, of je laat het halen?

Eventueel zijn morgen ook heel veel winkels open dus dan kun je ook bij de Kruidvat terecht.

Beterschap ermee, lijkt me flink pijnlijk.
Ze halen een cyste pas weg als ie 8 cm. of meer is. Of als ie kantelt. Tussen 4 - ongeveer 8 cm. heeft ie de meeste kans om te kantelen. Het is inderdaad een veelvoorkomende bijwerking van de Mirena, ik heb 'm ook. Ben inmiddels aan de pil met de Mirena nog in mijn buik om de eisprong te voorkomen, waardoor er geen cystes meer kunnen vormen (een cyste is een eitje die niet goed is gesprongen en zich daarna vult met vocht en/of bloed). Het is heel vervelend maar opereren doen ze echt niet zomaar.

Sterkte ermee!
Veel vrouwen hebben cystes zonder het te merken.

Opereren is pas aan de orde als er (veel) klachten zijn, om welke reden dan ook

Er zijn genoeg pijnstillers te koop zonder recept. Helpt pcm? anders kun je brufen of naproxen kopen. Maar mnisschien eerst kijken of het nog wel nodig is? Zodra je weer pijn krijgt kun je toch weer iets gaan gebruiken? je hebt denk ik niet van de ene op het andere moment weer enorme buiukpijn. En als dat wel zo is, dan lijkt het me goed om contact op te nemen met de arts
Je bent zelf een theepot
Ik heb vorige jaar een spoed operatie gehad voor cyste op mijn eierstok, deze was geknapt en bloed vrij gekomen

Begon met weken buikpijn maar ik dacht zal wel zijn. Tot dat zo erg was dat ziek naar huis ben gegaan van werk. Huisartspost , gyn in avonduren, ook pijnstillers volgende dag nog meer pijn en weer huisarts , voor ziekenhuis overgeven en toen besloten ze met spoed te opereren, eierstok wel bespaard maar dat kan niet altijd

Dus zou wel in de gate houden want pijnstillers kunnen verslavend worden

Sterkte
Neem aan dat het niet de bedoeling is dat ze weet-niet-hoelang pijnstillers gaat slikken, kan verslafend zijn en na een tijdje verliest het ook zijn werking, plus voor rust in je hoofd is het ook niet echt bevorderlijk!

Ben deze wk geopereerd aan een cyste. Had er geen last van, maar werd ontdekt tijdens mijn zwangerschaps. Deze was wel groot, 11cm. Zo zie je maar de een heeft een grote nergens last van de ander een kleine en heeft veel pijn. Denk dat de artsen dat wel weten dus gewoon duidelijk aan geven dat je pijn hebt als je stopt met pijnkillers en dat je een duidelijk behandelplan wilt hebben. Sterkte!
Ik heb een cyste gehad van 8 cm en die moest worden weggehaald. Het vocht is eruit gezogen via de navel en een kleine opening daaronder. En daarna lost het omhulsel op in je lichaam.

Ik was aan de pil en had dus geen eisprongen. Maar ook dan kunnen cystes ontstaan. Het is dus niet altijd een gesprongen eitje.

Ik had wel pijn in mn buik, maar af en toe. Wel steken. Ik was bang dat er iets met mn eierstok was.

Daarna moest ik van de gyn twee pilstrippen (microgynon) slikken en dan een stopweek en dan weer, twee strips enz. Die hormonen schijnen de cystes tegen te houden, Ik had bij controle wel steeds een kleine cyste van max 2 cm, Dan links, dan rechts. Maar dat is totaal onschuldig en had ik ook geen last van. Daar doen ze niets aan.

Maar als jij zo'n last hebt van die cyste begrijp ik niet waarom ze hem niet weghalen. Ik zou naar een ander ziekenhuis gaan!

Sterkte.
Slik je ook maagbeschermers bij je diclovinac? Ik heb er zelf geen goede ervaringen mee.. Bij mij hielpen paracetamol in zetpil destijds ook. De pijn is dan niet weg, maar wel dragelijk
Hallo allemaal,

Ik heb nogal een lang verhaal en ben benieuwd of (delen van) van mijn verhaal zelf ook heeft meegemaakt of iemand kent die dit heeft meegemaakt en of jullie antwoorden hebben op mijn vragen...

april 2011 (bijna 20 jaar oud) kreeg ik last van enorm bloedverlies welke maar bleef aanhouden, na naar de HA te zijn geweest werd ik doorgestuurd naar de gynaecoloog, deze deed een inwendige echo en nam wat uitstrijkjes. Mijn bloedverlies begon gewoon rood en werd naarmate de tijd verstreek dikker en bruiniger, dikker en het stonk enorm (haast een rottende geur :$) Uit de uitslagen van de uitstrijkjes kwam niets naar voren, geen soa's geen bacteriën of andere onregelmatigheden. De gynaecoloog schreef mij pillen voor die het bloeden moesten verminderen/stoppen, antibiotica en ik moest per direct stoppen met de anticonceptiepil. Na ong 2 weken stopte de bloedingen. Wat het nou is geweest blijft een raadsel... misschien dat een van jullie dit herkent?

Na het stoppen met de pil werd ik na 4 weken goed ongesteld, hetgeen uniek was omdat ik vanaf de dag dat ik begon met menstrueren nog nooit een regelmatige cyclus had gehad alleen met de pil wel ( voor de pil: 3 maanden niet, opeens 2 weken lang dan om de week etc.) Omdat ik enorme last had van mijn menstruatie was ik in eerste instantie begonnen aan de pil (rond mijn 16e). De bedoeling was om een spiraal te nemen maar dat was al te laat.. want ik was zwanger geraakt. Ik heb een vaste vriend en ook al was het een enorme verrassing, we waren helemaal happy. Na 10 weken ging ik voor een echo bij de verloskundige, hij gaf mij het slechte nieuws dat er niet op de echo te zien was behalve een baarmoeder die zo groot was als die bij een zwangerschap van 10 weken. Ik werd nog diverse malen inwendig onderzocht en kreeg de mededeling dat het een miskraam zou worden..

Rond de 15e week van mijn ''zwangerschap'' was een miskraam uitgebleven en moest ik in beging augustus 2011 een vacuüm curettage ondergaan in het ziekenhuis in Alkmaar, hetgeen helemaal mis ging, het vruchtje zat zo vast dat ze over moesten op het leeg schrapen van mijn baarmoeder, de gynaecoloog had per ongeluk een bloedvat geraak en ik verloor een enorme hoeveelheid bloed waardoor mijn lichaam in shock raakte en ik kritiek kwam te liggen.

Na 6 weken van herstel moest ik terug komen voor controle bij de gynaecoloog en alles zag er volgens haar goed uit. Met een gerust hart ging ik naar huis..(wel een onregelmatige cyclus maar ach dat wist ik van mezelf en een te laag ijzergehalte..)

Toen het mij in nov 2011, na de curettage, nog niet gelukt was zwanger te raken, de zwangerschap had inmiddels mijn moederinstinct geraakt en mijn kinderwens is nu groter dan ooit!, ben ik terug gegaan naar de gynaecoloog.. wederom kreeg ik te horen dat alles er goed uit zag ze wist mij zelf te vertellen dat heel veel eicellen had en er zelfs al een rijpe klaar was om de eisprong te gaan maken (hier kom ik later op terug). Niet veel langer daarna kreeg ik last van onverklaarbare buikpijnen aan mijn onderbuik, haast wel iedere dag, de ene dag erger dan de andere. Ik ging naar de dokter die mij na een aantal bloedtesten doorverwees naar de internist. Deze kon geen oorzaak vinden en verklaarde me min of meer hypochonder.

De buikpijnen bleven maar ik begon te denken dat het aan mezelf lag. Nu bijna een jaar na mijn curettage ben ik nog altijd niet zwanger (wel 1 miskraam in juni na 4 weken) en worden de buikpijnen heviger, waarop ik heb besloten naar een ander ziekenhuis over te stappen in de hoop eindelijk te horen te krijgen wat nou mijn buikpijnen veroorzaakt en t gevoel te krijgen serieus genomen te worden..( het ziekenhuis in Alkmaar had mij immers hypochonder verklaard, bleef maar zeggen dat er niets mis was en ach ja ik was nog jong (nu net 21 geworden) dus ik moest mij maar niet zo aanstellen en het kwam wel allemaal.. volgens hun!))

Ik ben afgelopen vrijdag naar de gynaecoloog in het Mediance Schagen geweest (onderdeel van ziekenhuis den Helder) .. de zeer aardige en begrip volle gynaecoloog wist na nog geen minuut inwendige echo vast te stellen dat ik in 1 van mijn eierstokken 1 cyste heb van ruim 3cm (verder niets) en in de ander zeer kleine cystes.. Ik moet nu 2 maanden aan de anticonceptiepil in de hoop dat de cyste vanzelf loskomt en bloed laten prikken tijdens mijn menstruatie.. Hij heeft het vermoeden dat ik COPS heb gezien ik vele symptomen heb, dit moet echter nog wel na onderzoek vast worden gesteld..

Vraag: ik zou graag willen weten of iemand (ongeveer) hetzelfde heeft meegemaakt en welke van de medische ingrepen/behandelingen/symptomen heeft als ik en of iemand bij wie een of meerdere cyste zijn ontdekt dezelfde behandeling krijgt als ik en eventueel meer over mogelijke verdere behandelingsmogelijkheden kan vertellen en over COPS

Ik ben enorm ongerust en weet niet wat me te wachten staat. Niemand in mijn omgeving kent COPS en wat ik emotioneel en lichamelijk doorga op het moment en het afgelopen jaar door heb moeten gaan.. Dit voelt erg eenzaam en ik voel enorm gefrustreerd en ongerust...

Veel liefs,

Maartje
Maartje, ik denk dat je PCOS bedoelt, google daar maar eens op. Hoewel het vervelend is dat je het hebt hoeft het geen enkel probleem te zijn om hiermee zwanger te worden. Een aantal vrienden van me heeft PCOS en zij zijn met behulp van hormonen heel snel zwanger geraakt. Ook op dit forum zijn er genoeg voorbeelden van. Heb je trouwens overgewicht? Dit komt vaak (niet altijd) voor bij PCOS, net als bijv. overbeharing. Een vriendin van me moest eerst wat afvallen voordat ze met de hormonen mocht starten.

Succes!
Op deze site vind je veel informatie over o.a. PCOS.

Ik kreeg deze diagnose ook een paar maanden geleden. Ik raakte 10 jaar lang niet zwanger en heb vele gynaecologen gezien en nooit een juiste diagnose. Uiteindelijk ben ik spontaan zwanger geraakt, maar nu mijn zoontje 5 is kom ik er pas achter waarom dat zo moeilijk ging. Mijn nieuwe gyn maakte een echo en zag het meteen.

Het is geen leuk nieuws, maar het is echt wel mogelijk om zwanger te raken. Wacht eerst de definitieve diagnose af en kijk dan rustig wat jouw opties zijn. Sterkte
@ TO

Vervelend!

Ik heb ervaring met beide, maar niet op hetzelfde moment (Diclofenac kreeg ik ooit voor een andere klacht).

Wanneer de pijn terugkeert als je pijnstillers op zijn, zou ik overstappen op een andere pijnstiller die je niet op recept hoeft te hebben. Advil 400 werkte bij mij ook prima voor de pijn van de cystes. Cystes zijn heel vervelend, ik weet het. Maar je bent onder controle bij de gynaecoloog en 3,5 cm. is niet heel groot. Maak je niet teveel zorgen!

Sterkte
@ Nikkie,

Beste Nikkie hartstikke bedankt! Ik bedoel inderdaad PCOS. Het lucht al enigszins op om te horen dat het bij andere wel lukt, dat geeft me goede hoop voor de toekomst.. Ik kamp al sinds mijn 8ste met licht overgewicht en in mijn pubertijd werd het in een klap erger. Op mijn 16e besloot ik dat ik niet meer dik wilde zijn en ging ik op een streng dieet en keihard sporten, ik viel maar liefst 24 kilo af en zat rond de 85 kilo.. hoe hard ik ook sport en hoe gezond ik ook eet ik ben nooit meer onder dat gewicht gekomen. Volgens mijn BMI betekend dit dat ik overgewicht heb, zelf vind ik dat ik gewoon volslank ben. Na de curettage ben ik wel weer 10 kilo aangekomen welke er gauw weer af moeten, dat heeft de gynaecoloog heeft mij dit ook aangeraden.. dus ik zal er aan moeten geloven :p hihi.

Van haargroei heb ik niet echt last, soms een enkele zwarte haar rond mijn tepelhof, maar met de pincet is dat zo weg.

Wel heb ik periodes van enorme haar uitval, gelukkig heb ik een enorme bos haar dus behalve een verstopt douche putje merk ik er niet veel van :p

@Yvonne:

Leuk he die gynaecologen...not! Ik ben zóóó blij dat ik overgestapt ben, anders had ik nu nog steeds enorm gefrustreerd met vraagtekens gezeten. Ik heb nu zo een fijne gynaecoloog! Als ik het vragen mag, welke behandeling hebben ze nu bij jou gestart? Ik ga nu even je link bekijken in de hoop nog wijzer te worden! bedankt!

Weet een van jullie toevallig wat de bijwerkingen van die hormonen zouden kunnen zijn? zoals vocht vast houden of gewichtstoename? Van de pil ging ik namelijk vocht vast houden en nu weer. En ik krijg enorme humeur wisselingen.. arme vriend:p

Dames bedankt he!!
@ yvonne: eindelijk ben ik eraan toegekomen om jouw link eens even goed door te nemen.. Eigenlijk zijn al mijn vragen die ik had nu beantwoord. Hartstikke bedankt!! echt een super goede link! Ik vindt het hartstikke fijn om veel en goede informatie te hebben voordat ik weer naar de arts ga..

Nogmaals bedankt!!
Ik ben zojuist bij de huisarts geweest.

Na een jaar doorslikken van de pil ( op huisarts advies wegens extreem pms) ben ik vorig jaar november weer begonnen met het inlassen van de stopweek..sindsdien niet meer gemenstrueert. Eind juni gestopt met de pil, omdat we een kinderwens hebben, maar tot op heden menstrueerde ik niet.

De huisarts vertelde me ook dat de kans op cystes groot was, volgende week donderdag heb ik een echo en moet ik bloed laten prikken. Het probleem zou bij mij simpel te verhelpen zijn door mijn lichaam een duwtje in de rug te geven en een eisprong op te wekken(die nu wegblijft door de cystes)...waardoor zwanger worden ook makkelijk zou gaan.

Heeft iemand ervaringen ermee hoe ze dat doen?

De buikpijn is erg hevig, en paracetamol werkt niet....wie slikt wat tegen de pijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven