Mishandeling
zaterdag 28 juli 2012 om 17:04
Ik moet even mijn hart luchten.
Ik ben er beroerd van.
Vanochtend sta ik op de markt, ik zal duidelijk zijn, eigenlijk hoop ik op herkenning.
Van omstanders, de moeder van het kind misschien?
Er stond een vader bij de broodkraam, met twee kinderen, jongens, ik schat zo ongeveer van 11 en 13 jaar.
De vader, een lange, pezige, gebruinde vent, mager en scherp gezicht, kort grijzig haar en een pet op. Iets grote, afstaande oren.
De jongens, allebei kort donker haar. De jongste nog een beetje kinder model, de oudste had al een groeispurt achter de rug, lange armen en benen, hoekiger.
De jongste stond vlakbij zijn vader, de oudste er iets vandaan.
Opeens begon de vader met stemverheffing te praten.
'Je doet het jezelf aan, moet je jezelf eens zien staan, als een zoutzak, niks moe. Die houding, die houding, het is helemaal niks en je moet eens een keer normaal gaan staan. Hup schouders naar achteren, en borst vooruit!'
Het was gericht tot de oudste van de jongens.
Het joch stond er inderdaad wat ongelukkig bij.
De toon waarop het gezegd werd was minderwaardig en kleinerend, en het was echt harder dan nodig, het gaf mij het gevoel van 'de vader die eens even laat horen dat hij wel weet hoe het moet'.
En daar bleef het niet bij, hij bleef doorgaan, steeds hetzelfde herhalen, op luide toon, en toen het even stil was keek het onderwerp van die retirade even naar zijn broertje, die veelzeggend terug naar hem keek, even hulpeloos, hij vond het rot voor hem, maar wist niet goed wat te doen. Er was dusdanig oogcontact tussen de jongens dat ik daaruit las dat dit niet een eenmalig iets was.
Er stond een stapel kratten met koopwaar, de jongens waar het om ging zette zijn handen op de kratten, steunde daarop en boog zijn hoofd.
....'Zie je nou? Daar sta je weer, sta je weer te hangen, hé? Wat zeg je? Moe? Dat heb ik al gezegd. Dat heb je zelf in de hand. Het is je hóuding, je hóuding. Dat inmekaar gedoken ruggetje, als je nou eens een keer rechtop gaat staan, je hoofd omhoog en je schouders recht, dan heb je geen last van moeheid en (en daar komtie) dan ben je ook gelijk van dat zogenaamde minderwaardigheidscomplex af. Ga jij maar even niet meer hier staan, maar dáár. Hij wees naar de muur tegenover de marktplaats. Gewoon rechtop tegen die muur.
De jongen deed het. En ging als een geslagen hond naar de plaats die zijn vader hem wees.
Ik wilde wat doen. Maar wat kon ik doen? Ik heb gedacht ik moet dit melden. Maar ik weet wel waar, maar ik weet niet wie die vader is, ik ken het kind niet. Ik was klaar met mijn boodschap aan de kraam maar wilde niet weg, ik wilde dit volgen. Wie weet kwamen ze iemand tegen, die ze de kenden, die ik toevallig ook kende.
Vragen aan de marktkoopman of die man hier vaker kwam, maar die had er zelf bijgestaan en net gedaan of het de normaalste zaak van de wereld was, terwijl hij zelfs met zijn 'anders nog iets meneer' moest wachten omdat zijn klant met zijn rug naar hem toe zijn zoon stond te vernederen!
Ik ben even doorgelopen en heb gewacht.
Ze hadden alledrie een broodje en gingen die naast een marktkraam op een muurtje zitten opeten. Tenminste, de vader en zijn jongste kind, de oudste zat naast zijn broertje aan de buitenkant, en plukte met een sip wit gezichtje aan zijn broodje.
Ik dacht, kon ik hem maar een briefje in zijn hand duwen met mijn telefoonnummer, voor als het te erg werd, dat hij me kon bellen, maar dat was niet mogelijk want pa zat er bovenop, en ergens leek het me ook gewoon niet reëel.
Er iets van zeggen was uitgesloten, want ik denk dat het kind het er dan nog meer van langs zou hebben gekregen.
Het zag er zo naar uit, het ongelukkige straalde van het hele wezen af, gebogen hoofd, zo'n lange puber, in-wit gezicht.
Ik ben nu thuis, maar het laat me niet los.
Misschien denk ik te ver door, maar ik kreeg de indruk dat de jongens wellicht voor de vakantie bij hun vader verblijven, en dat het kind waar het omgaat volgens de moeder dan last heeft van minderwaardigheidsgevoelens.
En daar maakte de vader nu wel eens even korte metten mee.
Ik voel me niet tekortgeschoten in wat ik had kunnen of moeten doen, want dat was niet mogelijk.
Ik spreek namelijk uit (soortgelijke) ervaring, het kon dus echt niet, of het kon niet omdat ik dat niet kon - sorry als dit erg onduidelijk is.
Het erge is dat ik zag dat anderen het ook zagen maar het bewust negeerden.
Maar dat ik nou nog steeds aan dat joch moet denken, daar heeft hij ook niks aan.
Het zit me dwars.
Ik ben er beroerd van.
Vanochtend sta ik op de markt, ik zal duidelijk zijn, eigenlijk hoop ik op herkenning.
Van omstanders, de moeder van het kind misschien?
Er stond een vader bij de broodkraam, met twee kinderen, jongens, ik schat zo ongeveer van 11 en 13 jaar.
De vader, een lange, pezige, gebruinde vent, mager en scherp gezicht, kort grijzig haar en een pet op. Iets grote, afstaande oren.
De jongens, allebei kort donker haar. De jongste nog een beetje kinder model, de oudste had al een groeispurt achter de rug, lange armen en benen, hoekiger.
De jongste stond vlakbij zijn vader, de oudste er iets vandaan.
Opeens begon de vader met stemverheffing te praten.
'Je doet het jezelf aan, moet je jezelf eens zien staan, als een zoutzak, niks moe. Die houding, die houding, het is helemaal niks en je moet eens een keer normaal gaan staan. Hup schouders naar achteren, en borst vooruit!'
Het was gericht tot de oudste van de jongens.
Het joch stond er inderdaad wat ongelukkig bij.
De toon waarop het gezegd werd was minderwaardig en kleinerend, en het was echt harder dan nodig, het gaf mij het gevoel van 'de vader die eens even laat horen dat hij wel weet hoe het moet'.
En daar bleef het niet bij, hij bleef doorgaan, steeds hetzelfde herhalen, op luide toon, en toen het even stil was keek het onderwerp van die retirade even naar zijn broertje, die veelzeggend terug naar hem keek, even hulpeloos, hij vond het rot voor hem, maar wist niet goed wat te doen. Er was dusdanig oogcontact tussen de jongens dat ik daaruit las dat dit niet een eenmalig iets was.
Er stond een stapel kratten met koopwaar, de jongens waar het om ging zette zijn handen op de kratten, steunde daarop en boog zijn hoofd.
....'Zie je nou? Daar sta je weer, sta je weer te hangen, hé? Wat zeg je? Moe? Dat heb ik al gezegd. Dat heb je zelf in de hand. Het is je hóuding, je hóuding. Dat inmekaar gedoken ruggetje, als je nou eens een keer rechtop gaat staan, je hoofd omhoog en je schouders recht, dan heb je geen last van moeheid en (en daar komtie) dan ben je ook gelijk van dat zogenaamde minderwaardigheidscomplex af. Ga jij maar even niet meer hier staan, maar dáár. Hij wees naar de muur tegenover de marktplaats. Gewoon rechtop tegen die muur.
De jongen deed het. En ging als een geslagen hond naar de plaats die zijn vader hem wees.
Ik wilde wat doen. Maar wat kon ik doen? Ik heb gedacht ik moet dit melden. Maar ik weet wel waar, maar ik weet niet wie die vader is, ik ken het kind niet. Ik was klaar met mijn boodschap aan de kraam maar wilde niet weg, ik wilde dit volgen. Wie weet kwamen ze iemand tegen, die ze de kenden, die ik toevallig ook kende.
Vragen aan de marktkoopman of die man hier vaker kwam, maar die had er zelf bijgestaan en net gedaan of het de normaalste zaak van de wereld was, terwijl hij zelfs met zijn 'anders nog iets meneer' moest wachten omdat zijn klant met zijn rug naar hem toe zijn zoon stond te vernederen!
Ik ben even doorgelopen en heb gewacht.
Ze hadden alledrie een broodje en gingen die naast een marktkraam op een muurtje zitten opeten. Tenminste, de vader en zijn jongste kind, de oudste zat naast zijn broertje aan de buitenkant, en plukte met een sip wit gezichtje aan zijn broodje.
Ik dacht, kon ik hem maar een briefje in zijn hand duwen met mijn telefoonnummer, voor als het te erg werd, dat hij me kon bellen, maar dat was niet mogelijk want pa zat er bovenop, en ergens leek het me ook gewoon niet reëel.
Er iets van zeggen was uitgesloten, want ik denk dat het kind het er dan nog meer van langs zou hebben gekregen.
Het zag er zo naar uit, het ongelukkige straalde van het hele wezen af, gebogen hoofd, zo'n lange puber, in-wit gezicht.
Ik ben nu thuis, maar het laat me niet los.
Misschien denk ik te ver door, maar ik kreeg de indruk dat de jongens wellicht voor de vakantie bij hun vader verblijven, en dat het kind waar het omgaat volgens de moeder dan last heeft van minderwaardigheidsgevoelens.
En daar maakte de vader nu wel eens even korte metten mee.
Ik voel me niet tekortgeschoten in wat ik had kunnen of moeten doen, want dat was niet mogelijk.
Ik spreek namelijk uit (soortgelijke) ervaring, het kon dus echt niet, of het kon niet omdat ik dat niet kon - sorry als dit erg onduidelijk is.
Het erge is dat ik zag dat anderen het ook zagen maar het bewust negeerden.
Maar dat ik nou nog steeds aan dat joch moet denken, daar heeft hij ook niks aan.
Het zit me dwars.
zondag 29 juli 2012 om 14:17
quote:meerdies schreef op 29 juli 2012 @ 13:58:
Als mensen een hond nemen zijn ze eerder geneigd zich te verdiepen in de behoeften van een hond en daar één of meerdere boeken over te lezen bijvoorbeeld dan dat ze moeite nemen om zichzelf te scholen in goed ouderschap over een kind. Denk je dat er meer mensen zijn die zich meer verdiepen in honden dan kinderen, écht?
Als mensen een hond nemen zijn ze eerder geneigd zich te verdiepen in de behoeften van een hond en daar één of meerdere boeken over te lezen bijvoorbeeld dan dat ze moeite nemen om zichzelf te scholen in goed ouderschap over een kind. Denk je dat er meer mensen zijn die zich meer verdiepen in honden dan kinderen, écht?
zondag 29 juli 2012 om 14:54
quote:meerdies schreef op 29 juli 2012 @ 13:58:
Echt ik walg van jullie.
Je maakt iets veel groter dan het is, namelijk: je denkt dat het hele viva forum voor kindermishandeling is. Vervolgens noem je iets wat uit de lucht gegrepen is, namelijk: dat mensen zich meer verdiepen in een hond dan in een kind. de meeste ouders gaan trouw naar het consultatie bureau, vergelijk het voor het gemak met een puppycursus Lezen boeken over opgroeien en opvoeden. Stellen vragen op een forum. De meeste aanstaande ouders staan er echt niet blanco in.
Vervolgens geloof je in je eigen illusies en daardoor walg je van de lezers van je eigen verzonnen verhaal? Ergens klopt hier iets toch niet?
Echt ik walg van jullie.
Je maakt iets veel groter dan het is, namelijk: je denkt dat het hele viva forum voor kindermishandeling is. Vervolgens noem je iets wat uit de lucht gegrepen is, namelijk: dat mensen zich meer verdiepen in een hond dan in een kind. de meeste ouders gaan trouw naar het consultatie bureau, vergelijk het voor het gemak met een puppycursus Lezen boeken over opgroeien en opvoeden. Stellen vragen op een forum. De meeste aanstaande ouders staan er echt niet blanco in.
Vervolgens geloof je in je eigen illusies en daardoor walg je van de lezers van je eigen verzonnen verhaal? Ergens klopt hier iets toch niet?
zondag 29 juli 2012 om 14:56
zondag 29 juli 2012 om 14:57
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 juli 2012 @ 14:47:
[...]
Plemp die walging fijn waar die hoort. Volgens mij bij je eigen ouder(s).Ik plemp die waar ik zelf wil en dat is bij iedereen die kinderen fysiek en/of psychisch mishandelt en/of misbruikt en/of lichamelijk en/of affectief verwaarloost. En bij iedereen die liever de andere kant opkijkt wanneer ze met kindermishandeling geconfronteerd worden.
[...]
Plemp die walging fijn waar die hoort. Volgens mij bij je eigen ouder(s).Ik plemp die waar ik zelf wil en dat is bij iedereen die kinderen fysiek en/of psychisch mishandelt en/of misbruikt en/of lichamelijk en/of affectief verwaarloost. En bij iedereen die liever de andere kant opkijkt wanneer ze met kindermishandeling geconfronteerd worden.
zondag 29 juli 2012 om 14:59
zondag 29 juli 2012 om 15:13
Meerdies heeft wel inhoudelijke reacties gegeven hoor, meerdere zelfs.
Maar @ Meerdies:
Ik denk dat je dat: 'ik walg van jullie' beter weg had kunnen laten. Hierdoor lijkt het net alsof je van iedereen walgt hier, terwijl het slechts enkelen zijn.
Bovendien walg je van het gedrag van die mensen, niet van die mensen zelf. Dus je had denk ik beter kunnen zeggen: ik walg ervan als mensen kindermishandeling niet serieus nemen.
Het is logisch dat dit onderwerp je aangrijpt, maar als je de hele tijd inhoudelijk scherp reageert, zoals jij deed, en dan ineens zo'n ongenuanceerde opmerking maakt als: ik walg van jullie, dan jaag je mensen tegen je in het harnas die het verder misschien wel met je eens waren.
En je bindt de kat op het spek voor de mensen die het toch al niet met je eens waren.
Je kunt mensen met wie je het oneens bent mijns inziens beter bestrijden met inhoudelijke argumenten dan met ongenuanceerde opmerkingen.
Daarmee kom je onvolwassen over en dan neemt straks niemand je meer serieus.
Blijf gewoon dicht bij jezelf en verlaag je niet tot het ongenuanceerde niveau van sommige anderen.
Maar @ Meerdies:
Ik denk dat je dat: 'ik walg van jullie' beter weg had kunnen laten. Hierdoor lijkt het net alsof je van iedereen walgt hier, terwijl het slechts enkelen zijn.
Bovendien walg je van het gedrag van die mensen, niet van die mensen zelf. Dus je had denk ik beter kunnen zeggen: ik walg ervan als mensen kindermishandeling niet serieus nemen.
Het is logisch dat dit onderwerp je aangrijpt, maar als je de hele tijd inhoudelijk scherp reageert, zoals jij deed, en dan ineens zo'n ongenuanceerde opmerking maakt als: ik walg van jullie, dan jaag je mensen tegen je in het harnas die het verder misschien wel met je eens waren.
En je bindt de kat op het spek voor de mensen die het toch al niet met je eens waren.
Je kunt mensen met wie je het oneens bent mijns inziens beter bestrijden met inhoudelijke argumenten dan met ongenuanceerde opmerkingen.
Daarmee kom je onvolwassen over en dan neemt straks niemand je meer serieus.
Blijf gewoon dicht bij jezelf en verlaag je niet tot het ongenuanceerde niveau van sommige anderen.
zondag 29 juli 2012 om 15:30
quote:Mazou schreef op 29 juli 2012 @ 15:13:
Maar @ Meerdies:
Neem aan dat het ondertussen wel duidelijk is dat ik walg van mensen die kinderen mishandelen. En van dierenmishandelaars. En van mensen die de andere kant opkijken.
Dat er ook mensen zijn die het vervelend vinden dat ik van mishandelaars en hun companen walg, tja, dan denk ik alleen maar hmmm hoeveel boter zouden die op hun hoofd hebben?
Maar @ Meerdies:
Neem aan dat het ondertussen wel duidelijk is dat ik walg van mensen die kinderen mishandelen. En van dierenmishandelaars. En van mensen die de andere kant opkijken.
Dat er ook mensen zijn die het vervelend vinden dat ik van mishandelaars en hun companen walg, tja, dan denk ik alleen maar hmmm hoeveel boter zouden die op hun hoofd hebben?
zondag 29 juli 2012 om 15:35
zondag 29 juli 2012 om 15:48
quote:meerdies schreef op 29 juli 2012 @ 15:30:
[...]
Neem aan dat het ondertussen wel duidelijk is dat ik walg van mensen die kinderen mishandelen. En van dierenmishandelaars. En van mensen die de andere kant opkijken.
Ja dat is duidelijk hoor. En ik walg ook van die mensen. Alleen zijn er wat haken en ogen aan deze uitspraak, maar daar gaat het nu niet om.
Volgens mij ging de discussie vnl. over het voorbeeld in de OP, welke nuanceringen er zijn binnen "mishandeling", en andere ervaringen in dit kader van andere forummers. Jij reageert nu echter in het wilde weg, je verdedigt iets wat hier helemaal niet wordt beweerd.
Wat ik opmaak uit het verhaal van Perel is dat het zaken oproept bij haar (wat ik helemaal begrijp, ik zou het ook hebben). Daarnaast vind ik dat er vele aannames worden gemaakt en een hoop wordt gespeculeerd hier. Terwijl we maar een glimp hebben opgevangen en wij er niet bij waren. Dus ik ga ook niet blind af op het verhaal van Perel, noch ga ik blind af op wat anderen schrijven.
Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het - zo op het "oog" - ook te ver gaan wat die vader deed.
[...]
Neem aan dat het ondertussen wel duidelijk is dat ik walg van mensen die kinderen mishandelen. En van dierenmishandelaars. En van mensen die de andere kant opkijken.
Ja dat is duidelijk hoor. En ik walg ook van die mensen. Alleen zijn er wat haken en ogen aan deze uitspraak, maar daar gaat het nu niet om.
Volgens mij ging de discussie vnl. over het voorbeeld in de OP, welke nuanceringen er zijn binnen "mishandeling", en andere ervaringen in dit kader van andere forummers. Jij reageert nu echter in het wilde weg, je verdedigt iets wat hier helemaal niet wordt beweerd.
Wat ik opmaak uit het verhaal van Perel is dat het zaken oproept bij haar (wat ik helemaal begrijp, ik zou het ook hebben). Daarnaast vind ik dat er vele aannames worden gemaakt en een hoop wordt gespeculeerd hier. Terwijl we maar een glimp hebben opgevangen en wij er niet bij waren. Dus ik ga ook niet blind af op het verhaal van Perel, noch ga ik blind af op wat anderen schrijven.
Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het - zo op het "oog" - ook te ver gaan wat die vader deed.
zondag 29 juli 2012 om 15:57
quote:meerdies schreef op 29 juli 2012 @ 15:30:
[...]
Neem aan dat het ondertussen wel duidelijk is dat ik walg van mensen die kinderen mishandelen. En van dierenmishandelaars. En van mensen die de andere kant opkijken.
Dat er ook mensen zijn die het vervelend vinden dat ik van mishandelaars en hun companen walg, tja, dan denk ik alleen maar hmmm hoeveel boter zouden die op hun hoofd hebben?
Ik denk niet dat dat voor iedereen duidelijk was. Niet iedereen leest alles. Sterker nog; het merendeel niet.
En sommigen mensen komen alleen maar af op de geur van een rel en grijpen elke kans aan om iemand te bashen die zich op dat moment van zijn of haar kwetsbare kant laat zien.
[...]
Neem aan dat het ondertussen wel duidelijk is dat ik walg van mensen die kinderen mishandelen. En van dierenmishandelaars. En van mensen die de andere kant opkijken.
Dat er ook mensen zijn die het vervelend vinden dat ik van mishandelaars en hun companen walg, tja, dan denk ik alleen maar hmmm hoeveel boter zouden die op hun hoofd hebben?
Ik denk niet dat dat voor iedereen duidelijk was. Niet iedereen leest alles. Sterker nog; het merendeel niet.
En sommigen mensen komen alleen maar af op de geur van een rel en grijpen elke kans aan om iemand te bashen die zich op dat moment van zijn of haar kwetsbare kant laat zien.
zondag 29 juli 2012 om 16:13
quote:meerdies schreef op 29 juli 2012 @ 15:30:
[...]
dan denk ik alleen maar hmmm hoeveel boter zouden die op hun hoofd hebben?Even voor de duidelijkheid, en voor als Elninjoo mee komt schrijven , wat versta jij onder boter? valt margarine daar ook onder bijvoorbeeld?
[...]
dan denk ik alleen maar hmmm hoeveel boter zouden die op hun hoofd hebben?Even voor de duidelijkheid, en voor als Elninjoo mee komt schrijven , wat versta jij onder boter? valt margarine daar ook onder bijvoorbeeld?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 29 juli 2012 om 16:14
zondag 29 juli 2012 om 17:45
quote:meerdies schreef op 28 juli 2012 @ 20:46:
[...]
Ik wel. De schrijfstijl is manipulatief en dominant, "Controlling" uit het boekje.
(En ik zie jou vanuit je historie meteen gaan paaien om een conflict met zo'n Controlling Person te vermijden)Hoe durf je zo ontzettend negatief over iemand te oordelen die je niet eens kent en iemand op basis van jouw persoonlijke vooroordeel van strafbare feiten te beschuldigen. Echt, hoe durf je. Hoe heet dat ook weer, mensen zomaar van strafbare feiten beschuldigen, was dat nou smaad of laster?
[...]
Ik wel. De schrijfstijl is manipulatief en dominant, "Controlling" uit het boekje.
(En ik zie jou vanuit je historie meteen gaan paaien om een conflict met zo'n Controlling Person te vermijden)Hoe durf je zo ontzettend negatief over iemand te oordelen die je niet eens kent en iemand op basis van jouw persoonlijke vooroordeel van strafbare feiten te beschuldigen. Echt, hoe durf je. Hoe heet dat ook weer, mensen zomaar van strafbare feiten beschuldigen, was dat nou smaad of laster?
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson