problemen door geloof

01-08-2012 10:56 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Haj,

Ik voel me behoorlijk rot en wil graag even mijn verhaal kwijt. Ik ben bang dat het behoorlijk lang gaat worden; alvast sorry daarvoor. Ik zal eerst even wat achtergrondinformatie over mij en R geven.

R en ik zijn al 4 jaar megahappy samen, en toch schrijf ik hier mijn verhaal op de relatiepijler... Hij is sinds zijn geboorte moslim en ik ben ook al sinds mijn geboorte christelijk, doordat mijn moeder (mijn vader is atheist) dat bij mijn geboorte heeft besloten. Ik heb tot 2 jaar geleden nooit wat aan mijn geloof gedaan. 2 jaar geleden (ik heb geen idee meer waardoor) begon ik steeds vaker tot God te bidden en God om steun te vragen. Een half jaar geleden zijn we voor de Islamitische wet getrouwd (een mosilim mag met een christelijke vrouw trouwen, dit is niet het 'officiele huwelijk, dus er staat niks op papier').

Sinds 2 maanden ben ik steeds meer over het geloof gaan nadenken en sinds 1.5 maand ga ik ook elke zondag naar de kerk. R vind dat geen probleem, al ziet hij mij natuurlijk het liefst als moslima.

Sinds de week dat ik meer over mijn geloof en God aan het lezen ben geweest, is het een beetje mis gegaan.Ik heb het gevoel alsof hij over dit onderwerp niet wil/kan praten. Ik ben zo bang dat het uiteindelijk misgaat tussen ons, omdat we allebei een ander geloof hebben. Sinds die week hebben we ook best vaak ruzie gehad, we hebben er niet echt over kunnen hebben omdat hij druk aan het werk is deze week. Hoe gek het ook voor sommige mensen klinkt: ik ben bang dat God me probeert te zeggen: 'sinds jij je meer in het geloof bent gaan verdiepen hebben jullie vaker ruzie, zie je wel dat het niet kan werken tussen 2 andere geloven'.

R is sowieso niet echt iemand die praat over de serieuzere dingen, en ik ben bang dat dat ons probleem gaat worden. We hebben het al wat moelijker dan normaal, omdat we allebei een ander geloof hebben, en dan is praten juist heel belangrijk.

Ik voel me, zoals al gezegd, behoorlijk rot maar ik heb geen idee hoe ik het naar jullie moet verwoorden.. Ik weet niet echt wat ik met dit topic wil maar ik voel me al iets opgeluchter door het typen ervan.

Hoe denken jullie; kan een Christelijke vrouw samenzijn met een Moslim? (en dan heb ik het nog niet over het kinderprobleem etc, dat hebben we al besproken maar dat is een ander discussiepunt)
Lilaemme, ik zou niet samen kunnen leven met een roker, alcoholist, postzegelverzamelaar, hippie, emo, enz.. Maakt mij dat dan ook intolerant?
''Nee, maar ik ben wel gedoopt. En mijn halve familie is (streng) christelijk, dus dan leek het me logischer om naar de kerk te gaan, in plaats van naar de moskee.''

Dat zie ik niet. Je hebt je hele leven nog niets met het geloof gedaan, en opeens wil je blijkbaar 'iets' geloven. Dan lijkt mij het juist logischer om je te verdiepen in de denkbeelden van je man. Overigens ben ik ook van mening dat christenen en moslims allemaal in dezelfde god geloven, ze noemen het alleen anders. Ik kan dan ook niet snappen dat uit naam van de verschillende geloven zoveel oorlogen zijn gevoerd en zoveel mensen zijn gedood. God is liefde, maar ondertussen wordt er uit naam van diezelfde god wel verkracht en vermoord...
quote:serena90 schreef op 01 augustus 2012 @ 12:45:

[...]

Nee juist niet! Ik ben eerder bang dat hij het een probleem gaat vinden! Of dat onbewust 1 van ons beiden het een probleem gaat vinden. Of dat het stukloopt omdat we niet goed over onze gevoelens praten. (alhoewel dat natuurlijk met elke ruzie een probleem zou zijn).

Ik voel me al een stuk beter Ik denk dat ik gewoon moet gaan uitzoeken wat ik nou wil, wat betreft geloof. Dus eerst mijn eigen dingen helder hebben voor mezelf.Hmm, in dat geval zou ik gewoon eens rustig afwachten en kijken wat er gebeurt. Volgens mij is er geen reden om te denken dat het mis zal gaan. En als dat gebeurt, dan zie je het vanzelf wel. Er kan altijd wat mis gaan hè? Mensen gaan vreemd, raken verveeld, worden ziek, komen onder de bus, enzovoort.
Ik las hierboven ergens dat het Christendom star is; dat zou over vrijwel ieder geloof gezegd kunnen worden. Zelf denk ik dat vooral de gelovige star is/kan zijn. Het is naar mijn mening maar net hoe je erin staat, hoe je ermee omgaat.

Wil je je mening opdringen aan elkaar, of kun je geloven/denken dat er in beide geloven een God/Allah/etc. is die waakt over jullie (en niet bestraft)? En dat het dan niet uitmaakt wat de naam van die hogere is, wat er over beschreven staat en hoe het vroeger allemaal zou hebben plaats gevonden: zolang jullie maar geloven dat er iets is waar je houvast aan hebt, en dat het van iedere religie naar mijn idee vooral de bedoeling is: heb je naasten lief, weest goed voor jezelf, elkaar en de wereld, leef in liefde.

Als dat de basis is van jullie relatie én jullie beider geloven, dan lijkt het mij dat jullie best wat aan kunnen samen.
quote:Ishetdanechtzomoeilijk schreef op 01 augustus 2012 @ 15:43:

Lilaemme, ik zou niet samen kunnen leven met een roker, alcoholist, postzegelverzamelaar, hippie, emo, enz.. Maakt mij dat dan ook intolerant?

Het al dan niet geloven in een hogere macht is wat mij betreft heel iets anders dan alcoholisme of roken. Maar als jij een (on)gelovige met een alcoholist wilt vergelijken: ga je gang.

Ik denk dat de relatie van TO - met name omdat zij zich zo weinig verdiept in datgene wat ineens kennelijk zo belangrijk voor haar lijkt - snel zal eindigen. Als je niet weet waarom je iets gelooft, zo makkelijk van het ene geloof naar het andere hupt (trouwen voor de islamitische kerk terwijl je niet eens weet wat dit nu eigenlijk inhoudt, vervolgens in een christelijke kerk gaan zitten om vage redenen, en vervolgens je relatie op scherp zetten....) dan zegt dit mij maar één ding:

kansloze exercitie...
Lilaemme, en de andere 3 die ik noemde?

Het gaat hier niet om respect hebben of niet, maar om je leven delen. En als de manier waarop je in het leven staat of gaat staan fundamenteel verschilt, is dat gewoon heel moeilijk.

En daarbij, moet je een goede reden hebben om naar de kerk te mogen gaan?
quote:lechatnoir schreef op 01 augustus 2012 @ 11:02:

Eerlijk? Je hebt het over twee geloven die beide aan een andere kant van het religieuze spectrum staan, verder uit elkaar krijg je het niet. Zeker als jullie allebei heel serieus zijn in het geloof en jij steeds serieuzer wordt, denk ik niet dat het gaat werken.Nee hoor, de Islam en het Christendom hebben ontzettend veel overeenkomsten en zijn gestoeld op dezelfde teksten: Het Oude Testament en het Nieuwe Testament. Voor Moslims komt hier nog een extra boek bij, in dit boek komt Mohammed. Vandaar dat de Islam Jezus wel kent, maar het Christendom Mohammed niet. Binnen die twee boeken zijn er verder veel overeenkomsten (cq: het zijn dezelfde teksten. En dat gaat van hoofdbedekking tot adam en eva en van vasten tot 'u zult niet moorden'). Een aanrader is het boek 'Sharind Mary', waarin de overeenkomsten tussen Islam en Christendom worden belicht en uitgelegd.
quote:nephthys schreef op 01 augustus 2012 @ 14:43:

[...]

Och, ik ben atheïst en zou waarschijnlijk ook geen relatie kunnen hebben met iemand die zwaar gelovig is. Zo raar is dat toch niet dat je kiest voor mensen met gedeeld gedachtengoed. Lijkt mij ook vrij normaal. Vooral als het om religie gaat. Toch iets belangrijker dan je favoriete filmgenre.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:lilaemme schreef op 01 augustus 2012 @ 15:41:

Als je als christen en moslim samen kunt leven, zou je dat ook moeten kunnen met iemand die niet gelooft. Het gaat erom dat je de ander in zijn waarde laat, iets waar veel religieuzen problemen mee hebben. Ik ben atheist en ik denk niet dat ik zou kunnen samenleven met iemand die gelovig is. Ik heb zo ontzettend weinig met religies, dat ik het niet zou kunnen vrees ik.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Wat is nou eigenlijk het probleem.

Jij gelooft in God en Jezus, je vriend gelooft in Allah en Mohammed. So what? Geloven is toch iets wat je voor jezelf doet? Laat elkaar in ieders waarde en er is niets aan de hand.
Dit vind ik ook wel apart trouwens:quote:serena90 schreef op 01 augustus 2012 @ 10:56:

ik ben ook al sinds mijn geboorte christelijk, doordat mijn moeder (...) dat bij mijn geboorte heeft besloten.Je bent toch christelijk omdat JIJ in bepaalde dingen gelooft? Dat kan een ander toch niet voor je besluiten?
Christen zijn valt of staat met het aannemen van Jezus als je verlosser. Ontdek eerst duidelijk het christendom voordat je ingewikkelde discussies met je man aan gaat.

Respecteer elkaar en verval niet in vaagheden. Als je het christendom voldoende hebt 'ontdekt' (wellicht samen met anderen in een Alpha cursus oid) en je hebt je eigen geloof helder, lees dan ook de Koran en vraag of je partner de Bijbel wil lezen. Natuurlijk kan het dan werken. Tenminste, als jullie beiden niet doorslaan in het extreme ;D. Ik ken een voorbeeld dat prima werkt.
quote:thomaaas schreef op 01 augustus 2012 @ 19:12:

[...]

Nee hoor, de Islam en het Christendom hebben ontzettend veel overeenkomsten en zijn gestoeld op dezelfde teksten: Het Oude Testament en het Nieuwe Testament. Voor Moslims komt hier nog een extra boek bij, in dit boek komt Mohammed. Vandaar dat de Islam Jezus wel kent, maar het Christendom Mohammed niet. Binnen die twee boeken zijn er verder veel overeenkomsten (cq: het zijn dezelfde teksten. En dat gaat van hoofdbedekking tot adam en eva en van vasten tot 'u zult niet moorden'). Een aanrader is het boek 'Sharind Mary', waarin de overeenkomsten tussen Islam en Christendom worden belicht en uitgelegd.

Er zijn zeker veel overeenkomsten, maar ook een aantal essentiële verschillen.

1 Jezus als zoon van vs. Jezus de profeet

2 Het begrip heilige geest als verschijningsvorm van God vs. ----

3 De erfzonde vs. geen erfzonde

4 In het katholicisme: priester is plaatsvervanger gods op aarde, mag vergiffenis schenken enz. In de islam is het alleen Allah die mag vergeven.

http://www.museumkennis.nl/lp.rmv/museu ... 04244.html

http://www.al-ummah.nl/ar ... enantwoord/artikel01.html

http://www.bijbelactueel.nl/verschil-is ... hristendom

Lijkt mij verstandig als TO zich daar eens in gaat verdiepen, en zo te komen tot een beeld & gevoel waar zij iets mee kan.
Natuurlijk zijn er verschillen. Er werd echter gesteld dat de Islam en het Christendom ver uit elkaar liggen, aan totaal andere zijden van het spectrum, tegenovergestelder kon niet. En dat spreek ik tegen. Het hindoeïsme is bijvoorbeeld een stuk minder gelinkt aan het Christendom dan de Islam.
quote:thomaaas schreef op 01 augustus 2012 @ 23:54:

Natuurlijk zijn er verschillen. Er werd echter gesteld dat de Islam en het Christendom ver uit elkaar liggen, aan totaal andere zijden van het spectrum, tegenovergestelder kon niet. En dat spreek ik tegen. Het hindoeïsme is bijvoorbeeld een stuk minder gelinkt aan het Christendom dan de Islam.

Volgens mij bevestigde ik dat dus, dat er veel overeenkomsten zijn? Maar de verschillen die ik noem zijn essentieel, in die zin liggen ze zeker ver uit elkaar.

(als moslim heb ik niets, echt niets met de gedachte aan de heilige geest, en Jezus als zoon van god.... nee, dat is echt tegenovergesteld aan mijn geloof)
quote:nephthys schreef op 01 augustus 2012 @ 14:43:

[...]

Och, ik ben atheïst en zou waarschijnlijk ook geen relatie kunnen hebben met iemand die zwaar gelovig is. Zo raar is dat toch niet dat je kiest voor mensen met gedeeld gedachtengoed.

En TO, ik heb de indruk dat je perse het kind een naam wil geven, over je geloven dan. Waarom zou je niet bijvoorbeeld gaan voor een mix van christendom en islam. Waarom moet het perse het een of het ander zijn?

Het hoeft niet perse een naam te hebben, maar ik geloof wel zeker in de hemel. En volgens de Bijbel kom je daar alleen via Jezus, en via de Koran alleen doordat je de geloofsbeleidenis hebt uitgesproken. Als er ook nog een andere manier was, dan had ik zeker voor die optie gekozen, want het hoeft voor mij ook zeker niet een naam te hebben.

En voor diegene die mijn opmerking over een relatie met een atheist respectloos vonden; mijn excuses! En een relatie met een Moslim is niet hetzelfde als een relatie met een atheist, aangezien hij net als mij gelooft in God, de hemel, ook bidt, naastenliefde etc etc
quote:trotter schreef op 01 augustus 2012 @ 15:53:

''Nee, maar ik ben wel gedoopt. En mijn halve familie is (streng) christelijk, dus dan leek het me logischer om naar de kerk te gaan, in plaats van naar de moskee.''

Dat zie ik niet. Je hebt je hele leven nog niets met het geloof gedaan, en opeens wil je blijkbaar 'iets' geloven. Dan lijkt mij het juist logischer om je te verdiepen in de denkbeelden van je man. Overigens ben ik ook van mening dat christenen en moslims allemaal in dezelfde god geloven, ze noemen het alleen anders. Ik kan dan ook niet snappen dat uit naam van de verschillende geloven zoveel oorlogen zijn gevoerd en zoveel mensen zijn gedood. God is liefde, maar ondertussen wordt er uit naam van diezelfde god wel verkracht en vermoord...

Met dat laatste ben ik het ook zeer zeker eens!

Maar waarom zou je dat logisch vinden, om me te verdiepen in zijn geloof? Ben wel benieuwd naar je redenen
@Serena, wie zegt dat je moet kiezen? religieuze instituten zoals het christendom willen idd dat je kiest. Maar wie zegt dat één van hen gelijk heeft.

Geloof is iets heel persoonlijks en kan je niet opgelegd worden. Jij geloofd in de hemel, maar niet specifiek in Jezus of Mohammed? Moet dat? is dat nodig? Stel dat jij gelooft dat het om naar de hemel te gaan voldoende is om een goed leven te leiden als mens, zonder dat je jezus of mohammed moet aannemen. Dan ben je misschien geen moslim of geen christen, maar is dat erg? heb jij dat hokje nodig om ergens in te geloven?
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Als eens overwogen om moslim te worden? De bijbel en koran hebben vrij veel overeenkomsten. En uiteindelijk is de essentie toch hetzelfde. (ik weet dat het kort door de bocht is maar soms zijn de beste oplossingen de simpelere oplossingen)
quote:molly74 schreef op 01 augustus 2012 @ 16:37:

Ik las hierboven ergens dat het Christendom star is; dat zou over vrijwel ieder geloof gezegd kunnen worden. Zelf denk ik dat vooral de gelovige star is/kan zijn. Het is naar mijn mening maar net hoe je erin staat, hoe je ermee omgaat.

Wil je je mening opdringen aan elkaar, of kun je geloven/denken dat er in beide geloven een God/Allah/etc. is die waakt over jullie (en niet bestraft)? En dat het dan niet uitmaakt wat de naam van die hogere is, wat er over beschreven staat en hoe het vroeger allemaal zou hebben plaats gevonden: zolang jullie maar geloven dat er iets is waar je houvast aan hebt, en dat het van iedere religie naar mijn idee vooral de bedoeling is: heb je naasten lief, weest goed voor jezelf, elkaar en de wereld, leef in liefde.

Als dat de basis is van jullie relatie én jullie beider geloven, dan lijkt het mij dat jullie best wat aan kunnen samen.

Dankje voor je antwoord!

Ik ben er (door jullie) achtergekomen dat het 'probleem' eigenlijk op een andere plek zat; namelijk dat ik twijfel over mijn geloof en dat ik het allemaal nog een beetje moet uitvogelen
@ Pinkelot, dat heb ik zeker al eens overwogen. De Islam trekt mij, dus zelfs voordat ik bezig was met naar de kerk te gaan etc, las ik al boeken enzo om er meer te weten over te komen.

Ik denk dat ik over beide geloven meer ga lezen, zodat ik erachter kan komen welk geloof het beste bij mij past.

@ Lollypop, ik heb het absoluut niet nodig om in een hokje gestopt te zijn, maar ik wil wel graag de hemel bereiken. En aangezien alle religies op aarde wat verwachtingen hebben, wil je daar belanden,wil ik er toch proberen aan te voldoen. En verder heb ik zoiets van: ik wil mijn eigen regels niet gaan bepalen wat betreft geloof, 1 van deze religies moet toch de waarheid bezitten? (of voor een gedeelte) Maar je hebt wel een punt hoor! Zou zeker een goed discussiepunt kunnen zijn. Maar misschien heb je ook wel een beetje een punt; ik wil daar nog wel over nadenken
quote:serena90 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:42:

Maar waarom zou je dat logisch vinden, om me te verdiepen in zijn geloof? Ben wel benieuwd naar je redenen Je zegt zelf dat je jarenlang niets met het geloof van je moeder gedaan hebt. Je bent dus geen overtuigd christen. I.p.v. je te verdiepen in het geloof van je moeder zou je je ook kunnen verdiepen in het geloof van je man. Als beide religies dan toch niet zoveel verschillen, en als je zelf ook niet precies weet wat je nu eigenlijk gelooft dan zou ik het logischer vinden om je, als je dan toch perse een religie aan wilt hangen, aan te sluiten bij het geloof van degene met wie je de rest van je leven wilt delen. Dan delen jullie, naast jullie dagelijkse leven, ook nog eens jullie geloof, wat volgens mij voor een nog diepere verbondenheid zorgt.
@Serena geloof is iets persoonlijks, jij gelooft dat de wereld op een bepaalde manier in elkaar steekt. als het geen geloof was, had het wel 'zeker weten' geheten. en niemand weet het zeker, ook de wereld religies en hun aanhangers niet. ze denken het zeker te weten, omdat ze dat geloven. Dus waarom zou jij als jij iets gelooft dat niet compleet overlapt met één van de grote religies geen gelijk kunnen hebben? Uiteindelijk ontdekken we de waarheid pas als we dood zijn en er is nog nooit iemand teruggekomen om het ons te vertellen (behalve Jezus dan als je de bijbel geloofd ). Dus de vraag is wat geloof jij dat nodig is om in de hemel te komen?

Mocht je uiteindelijk je plek vinden bij een georganiseerde religie is daar niks mis mee, maar doe het niet omdat je het niet weet en dus maar gewoon hoopt dat zij gelijk hebben.

Maar zo te zien, ben je hier al aardig aan het denken gezet. Praat ook eens met je vriend over zijn geloof, en waarom hij het gelooft en de wereld op een bepaalde manier ziet. Misschien haal je daar handvaten uit, waar jij wat mee kunt. Een geloofszoektoch is heel persoonlijk, maar een beetje hulp en handvaten kunnen altijd helpen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
quote:MarianneDavids schreef op 01 augustus 2012 @ 11:28:

Een moslimman mag wel trouwen met een vrouw die geen moslim is, de man is volgens de islam immers de baas en daardoor kan hij haar dwingen moslim te worden, daar wordt ook meestal vanuit gegaan.Mijn man (Moslim) heeft zich het apelazarus bescheurd van het lachn om deze domme opmerking van je.
quote:MarianneDavids schreef op 01 augustus 2012 @ 11:28:

de man is volgens de islam immers de baas en daardoor kan hij haar dwingen moslim te worden, daar wordt ook meestal vanuit gegaan.

Pardon, hoe kom je hierbij? Mijn haren gaan echt overeind staan van deze woorden!

Op 31 juli jl. waren mijn man en ik 14 jaar getrouwd. Mijn man is moslim en gelooft in Allah en ik ben christen en ik geloof ik God.

Is jou vriend een prakiseerde moslim? Wat vaak voorkomt is dat een moslim strenger in zijn geloof word als er kinderen worden geboren. Mijn zoon gaat soms met mijn man mee naar de moskee en mijn dochter gaat vaak met mij mee naar de kerk.

O ja mijn man mag mij niet dwingen om moslima te worden en ik zou nooit moslima willen worden.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven