2 fruitboompjes in de voortuin

01-08-2012 22:26 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel zegt, ik wil graag 2 fruitboompjes in mijn voortuin zetten. Er staan nu 2 lelijke lage boompjes, die gaan eruit, en dus 2 fruitboompjes erin. Voortuin is op t zuiden, ik ben ook van plan er 2 moestuinbedden te gaan maken.

Maar nu is de vraag: Wat voor boompjes? Ik had al bijna een roodvlezige appel en een reine claude-pruim besteld, totdat ik bedacht dat er iets was met bestuiven. En inderdaad, geen van beide fruitbomen zijn zelfbestuivend. Ik woon wel in een landelijke omgeving, maar de kans dat er iets anders dicht genoeg bij staat is denkelijk niet zo heel groot (geen idee wat voor afstanden dat mogen zijn?) Verder las ik dat boompjes die zichzelf moeten bestuiven sowieso minder vrucht dragen dan wanneer ze kruisbestoven worden.

Dus wat te doen? 2 appelrassen die elkaar kunnen bestuiven? Of toch een zelfbestuivende appel en een zelfbestuivende pruim of peer? En welke dan?

Help!
Oh ja, voor mensen die met specifieke tips gaan komen: boompjes hoeven niet groter dan 2,5 meter te kunnen worden. Oh, en wat is nou eigenlijk het verschil tussen halfstam en hoogstam, gewoon de lengte van de stam?
kan best, zeker als je op het platteland woont. Bijen vliegen ver hoor
Ik heb er ook totaal geen verstand van maar wil ook graag iets van een fruitboompje in de voortuin gaan planten, lees graag mee!
ja dat verschil tussen half en hoogstam zit hem in de lengte
Besef je goed dat een appel of peer best heel breed kan worden.
Dit is een link naar de site van een fruitboomkwekerij. Hier kun je een lijst vinden van bomen die zelfbestuivend zijn en bomen die elkaar bestuiven. Het hoeven niet eens precies dezelfde bomen te zijn.

En verder zeg ik: appel! Omdat die bloesem zo mooi is
Ik vind hier dingen van.
Dus jij wilt een insecten-magneet voor je huis? En wat vinden je buren daarvan? Of woon je (ruim) vrijstaand?
Dat valt toch wel mee met de extra insecten die je er door krijgt? Is dat meer als met "normale" bloemen?

Ik zoek trouwens een boompje die het ook goed doet op een plek met weinig zon. Iemand tips?
Ah kijk nou, een soort mannelijke ElNinjoo. Gezellig. Nee, ik woon niet vrijstaand, helaas. Maar zover ik weet zijn bijen zo ongeveer de enige insecten die fanatiek op fruitbomen afkomen, en die zijn bijzonder nuttig en onagressief. En ja, ik zal braaf gevallen appaltjes wegrapen om vliegen te voorkomen. He get, natuur in je tuin, je moet er toch niet aan denken.

Meds, ja, dat bijen ver vliegen weet ik, maar ik weet niet hoe lang t stuifmeel aan die harige pootjes blijft hangen. Las op kwekerssites namelijk wel t advies om een bestuivingspartner in de buurt te zetten.

Cavia, thanks, ik ga kijken.
Mijn buurman vond het nodig om een fruitboom in zijn achtertuin van onze rijtjeshuizen te zetten. We kwamen om in de insecten die zomer. Gelukkig moest-ie ze van de woningbouw verwijderen toen hij vertrok.
Marloes, fruit en weinig zon gaat niet zo best samen, als je ook echt fruit wilt oogsten. Hoewel ik hier een framboos in de halfschaduw heb staan die nog best aardig vrucht draagt, gek genoeg. Maar da's wel een lelijk apparaat om tegenaan te kijken, en hij woekert als n malle
quote:Moosey schreef op 01 augustus 2012 @ 22:54:

En ja, ik zal braaf gevallen appaltjes wegrapen om vliegen te voorkomen. He get, natuur in je tuin, je moet er toch niet aan denken.

Het gaat niet om 'he get, natuur in je tuin', het gaat erom dat je met jouw keuzes overlast veroorzaakt.
Ik heb een gigantische vlinderstruik in de achtertuin, stikt van de hommels, bijen en vlinders. Kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand daar last van heeft. Maar als buurman al z'n gevallen fruit liet liggen om te rotten kan ik me er wel iets bij voorstellen ja.
quote:Marloes85 schreef op 01 augustus 2012 @ 22:52:

Dat valt toch wel mee met de extra insecten die je er door krijgt? Is dat meer als met "normale" bloemen?

Ik zoek trouwens een boompje die het ook goed doet op een plek met weinig zon. Iemand tips?

Misschien het Krentenboompje?

Bij mij staat 'ie half in de schaduw maar doet het erg goed.
Spijt me zeer, maar ik geloof er geen fluit van dat fruitbomen per definitie meer (vervelende) insecten aantrekken. Ben opgegroeid tussen de fruitbomen en nooit ergens last van gehad (ja, van vliegen bij rottend fruit inderdaad)
Een fruitboom is alles behalve een insectenmagneet. Je trekt er bijen en hommels mee aan, en dat betekent dat vliegen en wespen wegblijven.
quote:amand1969 schreef op 01 augustus 2012 @ 22:57:

[...]

Het gaat niet om 'he get, natuur in je tuin', het gaat erom dat je met jouw keuzes overlast veroorzaakt.

smetvrees Arme Man?

Of Insectofobie?

of gewoon aan het trollen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 01 augustus 2012 @ 23:01:

Een fruitboom is alles behalve een insectenmagneet. Je trekt er bijen en hommels mee aan, en dat betekent dat vliegen en wespen wegblijven.* kuch * Ga maar eens in de biologieboekjes zoeken wat de functie van wespen is.
quote:amand1969 schreef op 01 augustus 2012 @ 22:49:

Dus jij wilt een insecten-magneet voor je huis? En wat vinden je buren daarvan? Of woon je (ruim) vrijstaand?

ach joh, mijn buren hebben een appelboom in hun voorgeveltuintje/ opgetilde stoeptegel, midden in de binnenstad. Vinden zowel de hele buurt leuk als de toeristen die langs lopen.

Ik heb nog nooit last gehad van extra insecten trouwens.
quote:sabbaticalmeds schreef op 01 augustus 2012 @ 23:02:

[...]

smetvrees Arme Man?

Of Insectofobie?

of gewoon aan het trollen.Het is groter dan jezelf hè, kiezen voor ad hominem topicvervuiling ten koste van TO. Het is niet je intelligentie, maar wat is het dan wel?
Ja, boehoehoe, m'n hele topic naar de maan. Tot nu toe heb ik meer gehad aan Meds dan aan jou hoor, maar soit.

Leuke site Cavia! En die kweker zit helemaal niet ver bij mij vandaan, denk dat ik die maar eens met een bezoek ga vereren (na 14 september, want ze zijn gesloten nu, da's dan wel weer jammer) Heb wel een pruimensoort gevonden die ik wilde en die zelfbestuivend is, en qua appels is er ook wel redelijk keus in zelfbestuivend. En ik zal de buren ns vragen wat die voor (miniem, maar toch) appetje hebben staan, kunnen we elkaar helpen. En samen hordes insecten aantrekken, moehaha.
quote:amand1969 schreef op 01 augustus 2012 @ 23:03:

[...]

* kuch * Ga maar eens in de biologieboekjes zoeken wat de functie van wespen is.ga maar eens googelen op het begrip TUIN
Hij draait het graag om Moosey.
Je kan tegenwoordig ook bijenkasten "leasen"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven