Geld & Recht alle pijlers

Huis erven

07-08-2012 17:24 230 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo.

Ik ga binnenkort een huis erven, namelijk dat van mijn opa die al een tijdje ziek is.

Gezien hij weet dat zijn tijd niet meer lang is en hij perse wilt dat ik het huis erf(en niet zijn dochter) en dat ik me nooit meer zorgen hoef te maken om het huis.(financieel gezien) heb ik beloofd wat dinggetjes uit te zoeken.

Ik heb de Rekenhulp erfbelasting gevonden en vraag me af, wat nu de werkelijke erfenis is? is dat:

1.de waarde zoals in het laatste taxatierapport?(230 duizend euro)

2.De aankoop waarde van het huis?(20 duizend gulden)

3.De waarde van de hypotheek( 10 duizend van de oude hypotheek + een nieuwe hypotheek samen omgerekend 235 duizend euro)

4.hypotheek+overwaarde

Wie kan me hier bij helpen? welk bedrag word als erfenis gezien en moet ik belasting over betalen?
Ga eens langs de notaris of een deskundige op dit gebied.
De taxatiewaarde op het moment dat je het erft
http://www.spaarbaak.nl/v ... etaal+je+bij+erfenis+huis

http://financieel.infonu. ... voor-huizenbezitters.html
Kan je het huis wel opbrengen?

Anders wordt het misschien nog een blok aan je been....
Maar mag dat zomaar, dat opa z'n dochter passeert? Of is zij het er mee eens?
Jij moet dingen uitzoeken? Lijkt me beter als hij dit zelf regelt met een notaris. Als hij dit namenlijk niet in zijn testament zet, erf je ook niks.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
ik weet niet hoeveel spaargeld je opa heeft staan. maar kinderen hebben altijd een bepaald erfdeel waar ze recht op hebben. weet niet precies hoe veel dit is maar dikke kans dat het dus niet zomaar kan dat jij het huis erft, wat opa ook wil.als kind kan je het deel waar je recht op hebt opeisen... ook als er anders in een testament staat. ik zou er even een notaris bijhalen die er verstand van heeft.
Dochter kan even goed kindsdeel eisen.
quote:mali30 schreef op 07 augustus 2012 @ 17:32:

Jij moet dingen uitzoeken?
Begrijp ik nu goed dat het huis volgens het laatste taxatierapport

¤ 230.000 euro waard is en dat er een hypotheek op zit van

¤ 235.000?

Dan erf je toch alleen maar schulden of zie ik dat nu zo verkeerd. In dat geval kan je volgens mij nog beter van de erfenis afzien dan je een hoop uitzoekwerk op de hals te halen.
quote:legerwoman schreef op 07 augustus 2012 @ 17:24:

Hallo.

Ik ga binnenkort een huis erven, namelijk dat van mijn opa die al een tijdje ziek is.

Gezien hij weet dat zijn tijd niet meer lang is en hij perse wilt dat ik het huis erf(en niet zijn dochter) en dat ik me nooit meer zorgen hoef te maken om het huis.(financieel gezien) heb ik beloofd wat dinggetjes uit te zoeken.

Ik heb de Rekenhulp erfbelasting gevonden en vraag me af, wat nu de werkelijke erfenis is? is dat:

1.de waarde zoals in het laatste taxatierapport?(230 duizend euro)

2.De aankoop waarde van het huis?(20 duizend gulden)

3.De waarde van de hypotheek( 10 duizend van de oude hypotheek + een nieuwe hypotheek samen omgerekend 235 duizend euro)

4.hypotheek+overwaarde

Wie kan me hier bij helpen? welk bedrag word als erfenis gezien en moet ik belasting over betalen?

Als de waarde 230.000 is..en de hypotheek 235.000...dan erf je toch niks, of zit er een overlijdensrisicodekking gekoppeld aan d e hypothecaire schuld, dat die wordt kwijtgescholden. Anders is de schuld toch hoger dan de waarde woning en valt er in mijn ogen niet veel te erven, behalve een restschuld.

En huis gekocht voor 10.000 en toch een schuld van 235.000?
quote:sugarmiss schreef op 07 augustus 2012 @ 17:34:

Begrijp ik nu goed dat het huis volgens het laatste taxatierapport

¤ 230.000 euro waard is en dat er een hypotheek op zit van

¤ 235.000?

Dan erf je toch alleen maar schulden of zie ik dat nu zo verkeerd. In dat geval kan je volgens mij nog beter van de erfenis afzien dan je een hoop uitzoekwerk op de hals te halen.zo las ik het dus ook..dan lijkt mij..erfenis beneficair aanvaarden..m.a.w verwerpen..
quote:ElleMichelle schreef op 07 augustus 2012 @ 17:29:

Kan je het huis wel opbrengen?

Anders wordt het misschien nog een blok aan je been....

nou de totale hypotheek is nog geen 5 duizend euro, dus dat is geen probleem, en opa wil die graag nog aflossen gezien hij geld genoeg heeft, maar daar doet de bank moeilijk over gezien hij nog max 2 maanden te leven heeft, is hij geestelijk en lichamelijk achter uit gegaan en de bank wil perse dat hij naar hun kantoor komt om ea te bespreken en hem iets te laten tekenen.

Testament is allang geregeld, dat heeft hij meteen gedaan nadat zijn dochter kinderen kreeg.

Daarnaast is er een flinke hypotheek nodig om het huis volledig op te knappen, te isoleren naar deze tijd, gezien het een oude opzichters woning is.

Wij gaan er zelf wonen, gezien wij al druk op zoek waren naar een nieuw huis, ons eigen huis hebben we verkocht aan mijn zus,die in oktober eigenaar word.
Je moet je in de crisistijd van de huizenverkoop niet al te rijk rekenen.
Kinderen kunnen niet meer onterft worden.
En zijn dochter mag haar kindsdeel opeisen.

oh mosterd
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Ga je eerst eens verdiepen in de wetgeving!
Heeft opa dit wel bij de notaris goed laten vastleggen? Houdt je er rekening mee dat zijn dochter recht heeft op haar kindsdeel en als dat in het huis zit jij dit dus moet uitbetalen?
Edit.
Ga naar een notaris. Erfrecht is best ingewikkeld. Ik heb er geen verstand van. Ik weet wel dat er veel belasting over betaald moet worden en dat kinderen recht hebben op een kindsdeel. Zelfs als ze onterft zijn. Een huis/hypotheek erven is volgens mij nog ingewikkelder.

Beslis niet zomaar. Investeer in goed advies.

Met een beetje pech betaal je super veel belasting of een hele dure hypotheek tov waarde van het huis.
quote:redband schreef op 07 augustus 2012 @ 17:36:

Kinderen kunnen niet meer onterft worden.Ze krijgt een flink bedrag , en ziet af van de rest.

Dit mede omdat vader en dochter elkaar al meer dan 30 jaar niet gesproken hebben.

Heeft de notaris geregeld, zo 25 jaar geleden.
Als waarde voor de erfenis wordt gezien de economische waarde van dit moment.
Zet er geen geld op in, of dit ook zo is, dat je het ook gáát erven.
Zoal al eerder genoemd als de blksem naar de notaris.

Je moeder en evt broers en Zussen kunnen kindsdeel opeisen.

Indien hij nog aardig watgeld achter de hand heeft dan ook dat gelijk meenemen.

Indien niets geregeld bij de notaris jammerdebammer dan gaat alles naar opa zijn kinderen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven