Geld & Recht alle pijlers

Hoe zit dit bij ons?

08-08-2012 09:33 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar maand geleden is de vader van mijn vriendin overleden.

Doordat zijn vrouw geen nederlandse nationaliteit heeft kon ze niet genoeg geld krijgen van hem om in hun huis te blijven wonen waar ze een hypotheek op hebben. Zijn vrouw had wel werk maar dat was een 0 uren contract.

Nu heeft ze een 24 uren contract kunnen krijgen ergens en daardoor mag ze in het huis blijven wonen.

Dit was een voorbeeld van mijn vriendin maar nu onze situatie.

Mijn vader leeft nog (gelukkig!!) maar wat als hij overlijd?

Mijn moeder heeft geen inkomen. Alleen mijn vader, hij heeft pensioen en met nog allemaal andere inkomens erbij krijgt hij per maand ongeveer 1250 euro.

Mijn vader heeft ook een hypotheek op ons huis.

Als mijn vader overlijd, krijgt mijn moeder dan zijn geld om alles te betalen? Mijn moeder heeft gewoon een nederlandse nationaliteit, ze komt wel uit het buitenland.
Eh...dat ligt eraan hoe je ouders dat geregeld hebben? Wat zeggen ze zelf?
Hebben ze een overlijdensrisicoverzekering? Die is er volgens mij speciaal voor bedoeld om dergelijke inkomensvallen te voorkomen, mbt je hypotheek?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:FullHouse schreef op 08 augustus 2012 @ 09:34:

Eh...dat ligt eraan hoe je ouders dat geregeld hebben? Wat zeggen ze zelf?Dit
Als het goed is heeft je pa het zo geregeld dat als hij overlijdt het huis vrij is en je moeder daar als langstlevende mag blijven wonen.

Zo hebben wij dat ook geregeld. En ik heb wel een inkomen. Maar als een van ons overlijdt dan is het huis vrij (nu is dat het toch wel volgend jaar maar goed). De kinderen kunnen er dan niet aankomen tot de andere overlijdt want ook dat is zo geregeld.

We hebben een koude uitsluiting. We hebben behoorlijk wat vermogen en willen niet dat schoonkinderen daar aan kunnen komen. Dus kinderen erven. Schoonkinderen niet. Mochten de kinderen trouwen en gaan scheiden, kunnen ex schoonkinderen dus niks verhalen uit de erfenis.
Ah en als jouw vader overlijdt krijgt jouw moeder gewoon de AOW uitkering en waarschijnlijk het pensioen van je vader hoor (partnerpensioen) en iets van een weduwenuitkerinkje geloof i.
Ik ben een paar weken niet bij mijn ouders want ze zijn op vakantie maar ik vroeg het mij opeens af.

Ik weet wel dat mijn vader een levensverzekering heeft, meer weet ik niet. Ik zou het binnenkort even vragen aan hun.
Mijn ouders hebben dit geregeld. Ik denk jouw ouders ook. Weet niet hoe lang ze hun hypotheek al hebben, maar vroeger kon je alleen maar hypotheek met levensverzekering afsluiten.
Maar toen mijn vader de hypotheek nam was hij nog niet getrouwd.

Mijn moeder is er 5 jaar later in komen wonen.

Of maakt dat niet uit dat het huis op mijn vaders naam staat?
Hoe oud is je moeder?

Als ze nog geen 65 jaar is, heeft ze vrijwel nergens recht op.

Mijn schoonvader is overleden, hun huis is hypotheekvrij dus mijn schoonmoeder kan daar blijven wonen. Ze leeft nu tot haar 65ste van spaargeld.

Anders zou ze, als vrouw van rond de 63, weer aan het werk moeten.
Mijn moeder is nog maar 56. Maar je hebt toch echt wel ergens recht op? Maakt niet uit hoe oud je bent?
Als je overlijdt en je bent jonger dan 65, hebben je nabestaanden (onder bepaalde voorwaarden) recht op een uitkering. Dat is geregeld in de Algemene nabestaandenwet. (Rijksoverheid)
Waarom maak je je hier zo druk om?

Persoonlijk ga ik ervanuit dat mijn ouders dit samen vast wel verstandig hebben vastgelegd. Ik vind niet dat ik als dochter me met zoiets moet bemoeien, het zijn toch volwassen mensen? Bovendien heeft mijn papa beloofd dat hij noooooooooooit doodgaat
quote:laylalala schreef op 08 augustus 2012 @ 10:19:

Waarom maak je je hier zo druk om?

Persoonlijk ga ik ervanuit dat mijn ouders dit samen vast wel verstandig hebben vastgelegd. Ik vind niet dat ik als dochter me met zoiets moet bemoeien, het zijn toch volwassen mensen? Bovendien heeft mijn papa beloofd dat hij noooooooooooit doodgaat

Nou Laylalala, op zich vind ik het niet onverstandig om het er eens met je ouders over te hebben zodat je in ieder geval weet wat er (al dan niet) geregeld is.

TO, door middel van overlijdensrisicoverzekeringen en levensverzekeringen hebben de meeste mensen dit geregeld, maar goed idee om het ze eens te vragen. En indedaad, daarnaast is er een nabestaandenwet (was dat vroeger niet de Weduwen- en Wezen Wet?) maar daar weet ik het fijne niet van.
Mijn ouders zijn altijd heel open geweest over dit soort zaken. Ik weet hoe ze e.e.a. geregeld hebben. Zij vinden het fijn dat ik het zo van ze over kan nemen als het nodig mocht zijn. Dat ik weet waar ze welke polissen hebben, wie de contactpersonen zijn en wat e.e.a. inhoudt.

Dus TO ik vind het helemaal niet raar als jij dit eens met je ouders bespreekt. Gewoon n.a.v. het verhaal van je vriendin.

Als je moeder nog te jong is voor AOW en geen werk heeft kan ze mogelijk in aanmerking komen voor een nabestaandenuitkering. Het kan zomaar zijn dat je vader een levensverzekering heeft afgesloten waardoor het huis hypotheekvrij wordt na zijn overlijden. Dat scheelt natuurlijk al flink in de lasten. Ook kan je moeder mogelijk aanspraak maken op zijn pensioen. Net hoe e.e.a. geregeld is.
quote:bloem55 schreef op 08 augustus 2012 @ 10:08:

Als je overlijdt en je bent jonger dan 65, hebben je nabestaanden (onder bepaalde voorwaarden) recht op een uitkering. Dat is geregeld in de Algemene nabestaandenwet. (Rijksoverheid)

Dit is niet meer zo, als je na 1 januari 1950 bent geboren heb geen recht meer op deze uitkering, behalve als je (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt bent of minderjarige kinderen verzorgt..

Schoonmoeder zit in dezelfde situatie, echter had schoonvader gelukkig een anw-hiaat verzekering gesloten via zijn werk. Anders had ze toch echt op haar leeftijd van 58 nog een baantje moeten gaan zoeken als aanvullng tot dat schoonvader eigenlijk de leeftijd van 65 zou hebben bereikt, dan komt zijn pensioen tot uitkering.
quote:bloem55 schreef op 08 augustus 2012 @ 09:58:

Maar toen mijn vader de hypotheek nam was hij nog niet getrouwd.

Mijn moeder is er 5 jaar later in komen wonen.

Of maakt dat niet uit dat het huis op mijn vaders naam staat?Dat hangt ervan af of ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Als dat het geval is dan is het huis ook van je moeder.
quote:gember999 schreef op 08 augustus 2012 @ 14:20:

[...]

Dat hangt ervan af of ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Als dat het geval is dan is het huis ook van je moeder.Maar als er nog steeds een flinke hypotheek op het huis zit en moeder zonder inkomen die niet kan betalen, heeft moeder niks en moet ze alsnog het huis uit.
quote:Kastanjez schreef op 08 augustus 2012 @ 14:32:

[...]

Maar als er nog steeds een flinke hypotheek op het huis zit en moeder zonder inkomen die niet kan betalen, heeft moeder niks en moet ze alsnog het huis uit.

Inderdaad. Maar het is wel van belang voor de vraag van wie het huis is als vader overlijdt.

Gemeenschap van goederen: moeder houdt 50% van het huis, plus haar erfdeel uit vader's deel van het huis.

Als het huis niet in de boedel valt, dan krijgt moeder haar erfdeel uit het totale huis.

Je hebt gelijk dat de waarde van het huis (met hypotheek) positief of negatief kan zijn. Maar als vader het huis al decennia geleden gekocht heeft, ga ik ervan uit dat die waarde positief is. TO, zou moeder de hypotheeklasten op kunnen brengen over haar deel van het huis?
Hangt er van af of het een hypotheek met levensverzekering is.

Is je vader bij een pensioenfonds aangesloten?

Dan krijgt je moeder waarschijnlijk zijn pensioen doorbetaald en mogelijk ook een eenmalig groter bedrag.

Dit staat allemaal in zijn jaarlijkse pensioenoverzicht van opgebouwde rechten.
Ja daar is hij vast wel bij aangesloten arnarna.

Mijn moeder zou dat niet kunnen betalen want ze heeft helemaal geen inkomen.

Ze heeft nooit gewerkt hier in Nederland, wel in het land waar ze eerst heeft gewoond.
Als ze helemaal geen inkomen heeft en geen geld uit de erfenis dan zal het een bijstandsuitkering worden.
quote:kerstklok schreef op 08 augustus 2012 @ 16:40:

Als ze helemaal geen inkomen heeft en geen geld uit de erfenis dan zal het een bijstandsuitkering worden.En het hangt af van de waarde van het huis (als ze dat erft) of ze de bijstand als lening of als "gift" krijgt.
TO, had jij een tijdje geleden niet ook al allemaal vragen over uitvaartverzekeringen en de kosten bij eventueel overlijden van een van je ouders? Waarom maak je je hier zo druk om?

In mijn ogen zijn dit trouwens hun zaken en heb je er niets mee te maken...
Als vader bij zijn (vroegere) werk een pensioen heeft opgebouwd en daar zijn partner heeft opgegeven voor het nabestaande pensioen dan krijg zij als hij overlijdt een nabestaande pensioen. Overlijdt hij na zijn 65e dan krijgt zij meestal 70% van zijn pensioen Bij sommige werkgevers kun je dit bedrag ook verhogen of verlagen of geheel geen partnerpensioen hebben maar dit kan alleen als de partner deze wijzigingen mee ondertekend. Hoe hoog het partnerpensioen is hangt dus af van zijn vroegere inkomen en of hij pensioen heeft opgebouwd. Bovendien kan ook meespelen als de huidige partner niet de eerste vrouw is dat de vroegere vrouw ook rechten heeft op een deel van het partnerpensioen.

Een nabestaande uitkering van de staat is alleen als je voor 1950 geboren bent.

Daarnaast hangt het er vanaf of er spaargeld is en of een levensverzekering al of niet gekoppeld aan een hypotheek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven