Einde Ramadan, en dan?

14-08-2012 22:08 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik heb aanstaande vrijdag op zaterdag een nachtelijke stop-over van 10 uur in een islamitisch land. Ik heb een hotel geboekt niet ver van het vliegveld om gewoon te kunnen slapen, leek me beter dan rondhangen op het vliegveld. Nou zag ik net dat het zaterdag ook het einde van de ramadan is.



Vooral uit nieuwsgierigheid een vraag voor de kenners: Wanneer is het echte 'eindfeest', is dat op zaterdag, of de vrijdag-op-zaterdagnacht daarvoor? En wat kan ik in het laatste geval verwachten: geen taxi te krijgen? Juist heel veel taxi's/ OV nog open? Feestjes in het hotel (oordoppen mee of meefeesten? ) of juist heel rustig? Erg druk op het vliegveld?



En kan ik nog iets vriendelijks tegen de receptionist/ taxichauffeur zeggen in de zin van "Happy end of Ramadan"? Of is dat als blanke atheistische Hollandse ongepast?
Alle reacties Link kopieren
Prettige avond toewensen is nooit verkeerd. En wanneer het einde is kan een dag schelen. Turken en Marokkanen beginnen ook en dag na elkaar dus die zullen dan ook wel een dag na elkaar stoppen.

ben verder geen kenner
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Wat is het officiële woord voor wat wij suikerfeest noemen?
Alle reacties Link kopieren
Volgens Google is het suikerfeest van 19 t/m 22 augustus. Dus vanaf zondag pas.
Alle reacties Link kopieren
In NL is het suikerfeest pas op Zondag, maar dat kan idd verschillen, zoals Niles al zegt
Alle reacties Link kopieren
quote:galadriel schreef op 14 augustus 2012 @ 22:26:

Wat is het officiële woord voor wat wij suikerfeest noemen?Eid El Fitr
Alle reacties Link kopieren
@galadriel: id-al-fitr
Alle reacties Link kopieren
Het eind van de ramadan wordt gevierd met het suikerfeest, in Turkije Seker bayram, je kunt ze een fijn suikerfeest wensen, zoals wij hier iemand een vrolijk of zalig kerstfeest wensen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:nieuwemaan11 schreef op 14 augustus 2012 @ 22:08:



En kan ik nog iets vriendelijks tegen de receptionist/ taxichauffeur zeggen in de zin van "Happy end of Ramadan"? Of is dat als blanke atheistische Hollandse ongepast?



Happy Sugarparty?



Wat aardig dat je daar aan denkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:galadriel schreef op 14 augustus 2012 @ 22:26:

Wat is het officiële woord voor wat wij suikerfeest noemen?

Hangt er vanaf in welke taal.



Copy-paste;



Het suikerfeest (Turks: Şeker Bayramı of Ramazan Bayramı, Arabisch: عيد الفطر, `id-oel-fitr, Indonesisch Idul Fitri of Lebaran) is een islamitisch feest waarop het einde van de ramadan gevierd wordt
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Dus kan je zeggen: happy eid el Fitr?

(doe eens fonetisch)
Alle reacties Link kopieren
Hahaha happy sugarparty!

Die klinkt wel heel erg vrolijk ;)
Never give up on anybody... Miracles happen every day
Alle reacties Link kopieren
quote:very__cherry schreef op 14 augustus 2012 @ 22:28:

[...]



Hangt er vanaf in welke taal.Is er geen (Arabisch) algemene uitdrukking?
Alle reacties Link kopieren
Het is nog niet zeker wanneer het suikerfeest is.

Dat ligt aan de maanstand, dus is pas vrijdagavond te zien of het suikerfeest zaterdag of zondag is.

Een islamitische maand duurt altijd 29 of 30 dagen.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt dus echt aan het land. Spreken ze er Arabisch ?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt bijvoorbeld Eid Mubarak zeggen. Dat is een vrij standaard uitdrukking in het Arabisch.
Alle reacties Link kopieren
quote:galadriel schreef op 14 augustus 2012 @ 22:26:

Wat is het officiële woord voor wat wij suikerfeest noemen?Diabetes festival
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
Geen idee welk Islamitisch land jij een stopover hebt, maar toen ik die had in Doha en me wilde installeren op een bankje werd ik door medewerkers naar een sjiek vijfsterren hotel geloodst. Op kosten van de vliegmaatschappij.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik voor eid mubarak gaan, die is makkelijker te onthouden
Never give up on anybody... Miracles happen every day
quote:ashley101 schreef op 14 augustus 2012 @ 22:30:

Het is nog niet zeker wanneer het suikerfeest is.

Dat ligt aan de maanstand, dus is pas vrijdagavond te zien of het suikerfeest zaterdag of zondag is.

Een islamitische maand duurt altijd 29 of 30 dagen.Dit dus, ze weten nu nog niet wanneer het precies is. Je merkt het vanzelf als het begint gok ik zo
Alle reacties Link kopieren
quote:Donkeyshot schreef op 14 augustus 2012 @ 22:33:

[...]





Diabetes festival
quote:Donkeyshot schreef op 14 augustus 2012 @ 22:33:

[...]





Diabetes festivalDie is wel heel flauw
Alle reacties Link kopieren
Goh, ik dacht echt dat dat wereldwijd dezelfde dag zou zijn.. Grappig! En maanstanden zijn toch vooruit te berekenen asley? Of is er iets speciaals mee wat je alleen kan zien aan de maan ?



Ze speken er arabisch cosima (Dubai).



Ik heb al even geoefend: id-al gaat redelijk, nou fitr nog
Alle reacties Link kopieren
Oh en welke dag het eindigt is echt afhankelijk van waar je heen gaat.
Alle reacties Link kopieren
Eid mubarak lijkt me beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven