Einde Ramadan, en dan?
dinsdag 14 augustus 2012 om 22:08
Hoi,
Ik heb aanstaande vrijdag op zaterdag een nachtelijke stop-over van 10 uur in een islamitisch land. Ik heb een hotel geboekt niet ver van het vliegveld om gewoon te kunnen slapen, leek me beter dan rondhangen op het vliegveld. Nou zag ik net dat het zaterdag ook het einde van de ramadan is.
Vooral uit nieuwsgierigheid een vraag voor de kenners: Wanneer is het echte 'eindfeest', is dat op zaterdag, of de vrijdag-op-zaterdagnacht daarvoor? En wat kan ik in het laatste geval verwachten: geen taxi te krijgen? Juist heel veel taxi's/ OV nog open? Feestjes in het hotel (oordoppen mee of meefeesten? ) of juist heel rustig? Erg druk op het vliegveld?
En kan ik nog iets vriendelijks tegen de receptionist/ taxichauffeur zeggen in de zin van "Happy end of Ramadan"? Of is dat als blanke atheistische Hollandse ongepast?
Ik heb aanstaande vrijdag op zaterdag een nachtelijke stop-over van 10 uur in een islamitisch land. Ik heb een hotel geboekt niet ver van het vliegveld om gewoon te kunnen slapen, leek me beter dan rondhangen op het vliegveld. Nou zag ik net dat het zaterdag ook het einde van de ramadan is.
Vooral uit nieuwsgierigheid een vraag voor de kenners: Wanneer is het echte 'eindfeest', is dat op zaterdag, of de vrijdag-op-zaterdagnacht daarvoor? En wat kan ik in het laatste geval verwachten: geen taxi te krijgen? Juist heel veel taxi's/ OV nog open? Feestjes in het hotel (oordoppen mee of meefeesten? ) of juist heel rustig? Erg druk op het vliegveld?
En kan ik nog iets vriendelijks tegen de receptionist/ taxichauffeur zeggen in de zin van "Happy end of Ramadan"? Of is dat als blanke atheistische Hollandse ongepast?
dinsdag 14 augustus 2012 om 22:43
Mubarak is een soort gelukswens volgens mij. Aan het begin van de ramadan zeg je ramadan mubarak, en volgens mij kun je het aan elk Islamitisch feest plakken.
Ik kreeg niet alleen een lekkernij in Doha, ik kreeg zowel op de heen- als terugweg dat vijsterrenhotel inclusief de maaltijden waarbij mijn stoel werd aangeschoven, mijn schoteltje verschoond werd toen ik thee had gemorst en het kraantje van de verse sapkan werd opengedraaid. En vervoer van en naar het hotel. Ik was in shock, ik zag eruit als een shabby student.
Ik kreeg niet alleen een lekkernij in Doha, ik kreeg zowel op de heen- als terugweg dat vijsterrenhotel inclusief de maaltijden waarbij mijn stoel werd aangeschoven, mijn schoteltje verschoond werd toen ik thee had gemorst en het kraantje van de verse sapkan werd opengedraaid. En vervoer van en naar het hotel. Ik was in shock, ik zag eruit als een shabby student.
dinsdag 14 augustus 2012 om 22:45
http://www.dubaifaqs.com/eid-al-fitr-uae.php
Wat cool, er is inderdaad gewoon een "mooncommittee" die gaat bepalen wanneer het eindigt.
Wel jammer eigenlijk dat ik de volgende dag weer door moet. Dubai is vol feestjes, theater, vuurwerk etc.
Wat cool, er is inderdaad gewoon een "mooncommittee" die gaat bepalen wanneer het eindigt.
Wel jammer eigenlijk dat ik de volgende dag weer door moet. Dubai is vol feestjes, theater, vuurwerk etc.
dinsdag 14 augustus 2012 om 22:49
quote:cosima schreef op 14 augustus 2012 @ 22:45:
Bedenk je trouwens dat een groot deel van Dubai niet moslim is. Er zijn vooral veel gastarbeiders (Pakistan, India, Bangladesh) en expats !Goed punt.. Nou ja, ik glimlach wel gewoon naar iedereen. Ik zou het ook niet erg vinden als iemand mij een vrolijk suikerfeest, channuka, boomfeestdag wenst. Maar ik ben een groot voorstander van alle feesten allemaal vieren
Bedenk je trouwens dat een groot deel van Dubai niet moslim is. Er zijn vooral veel gastarbeiders (Pakistan, India, Bangladesh) en expats !Goed punt.. Nou ja, ik glimlach wel gewoon naar iedereen. Ik zou het ook niet erg vinden als iemand mij een vrolijk suikerfeest, channuka, boomfeestdag wenst. Maar ik ben een groot voorstander van alle feesten allemaal vieren
dinsdag 14 augustus 2012 om 23:23
quote:frizzy schreef op 14 augustus 2012 @ 22:49:
Ja Donkey dat komt vast door dat ene feest.
Nee, die maand "vasten" die er aan voorafgaat is ook niet zo gezond. Vooral niet als je aankomt in die maand.
Een hele dag niets eten en drinken, en dan jezelf volproppen zodra de zon ondergaat, daar raakt je stofwisseling wel van in de war. En dan als klap op de vuurpijl het diabetesfeest uiteraard.
Ja Donkey dat komt vast door dat ene feest.
Nee, die maand "vasten" die er aan voorafgaat is ook niet zo gezond. Vooral niet als je aankomt in die maand.
Een hele dag niets eten en drinken, en dan jezelf volproppen zodra de zon ondergaat, daar raakt je stofwisseling wel van in de war. En dan als klap op de vuurpijl het diabetesfeest uiteraard.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
woensdag 15 augustus 2012 om 00:14
quote:nieuwemaan11 schreef op 14 augustus 2012 @ 22:37:
Goh, ik dacht echt dat dat wereldwijd dezelfde dag zou zijn.. Grappig! En maanstanden zijn toch vooruit te berekenen asley? Of is er iets speciaals mee wat je alleen kan zien aan de maan ?
Ze speken er arabisch cosima (Dubai).
Ik heb al even geoefend: id-al gaat redelijk, nou fitr nog Daarom scheelt het een dag bij turken en marokkanen, de ene groep kijkt nog echt naar de maan, de visuele methode dus. De andere groep gebruikt maanstandtabel (heb ik me door een marokaanse vrouw laten vertellen
Goh, ik dacht echt dat dat wereldwijd dezelfde dag zou zijn.. Grappig! En maanstanden zijn toch vooruit te berekenen asley? Of is er iets speciaals mee wat je alleen kan zien aan de maan ?
Ze speken er arabisch cosima (Dubai).
Ik heb al even geoefend: id-al gaat redelijk, nou fitr nog Daarom scheelt het een dag bij turken en marokkanen, de ene groep kijkt nog echt naar de maan, de visuele methode dus. De andere groep gebruikt maanstandtabel (heb ik me door een marokaanse vrouw laten vertellen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
woensdag 15 augustus 2012 om 00:19
quote:berbke schreef op 14 augustus 2012 @ 23:59:
Hoezo volproppen na zonsondergang?
Ze eten gewoon twee maaltijden net zoals iedereen overdag hoor...
De meeste Ramadanvierders komen aan na een maand "vasten", in tegenstelling tot wat je zou verwachten. En dan moet het diabetesfeest nog beginnen.
Ga me niet vertellen dat dat gezond is.
Nog afgezien van bijv. de risico's in het verkeer, omdat een hele zomerdag niet drinken niet erg goed is voor je concentratie.
Ramadanvierders zouden er goed aan doen om de auto te laten staan in die periode. Wat ze met hun eigen lichaam doen moeten ze zelf weten maar in het verkeer breng je anderen in gevaar als je suf wordt door vochtgebrek.
Hoezo volproppen na zonsondergang?
Ze eten gewoon twee maaltijden net zoals iedereen overdag hoor...
De meeste Ramadanvierders komen aan na een maand "vasten", in tegenstelling tot wat je zou verwachten. En dan moet het diabetesfeest nog beginnen.
Ga me niet vertellen dat dat gezond is.
Nog afgezien van bijv. de risico's in het verkeer, omdat een hele zomerdag niet drinken niet erg goed is voor je concentratie.
Ramadanvierders zouden er goed aan doen om de auto te laten staan in die periode. Wat ze met hun eigen lichaam doen moeten ze zelf weten maar in het verkeer breng je anderen in gevaar als je suf wordt door vochtgebrek.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
woensdag 15 augustus 2012 om 08:32
Het is niet de bedoeling dat je je volvreet, zowel savonds niet als tijdens Suikerfeest niet.
Lukt ook niet want na een kleine portie ben je wel vol.
Toen we vorig jaar wel meededen kookte ik uitgebreider (toch meer tijd voor) maar dan aten we een klein beetje soep, wat salade, beetje vlees en brood. De tafel is wel vol maar ook met kleine beetjes.
Die volvreterij is zo'n onzin. En gaat ook de intentie van het vasten voorbij.
Suikerfeest is geen ' hoerraaaa we kunnen ons weer volstouwen' feest.
Lukt ook niet want na een kleine portie ben je wel vol.
Toen we vorig jaar wel meededen kookte ik uitgebreider (toch meer tijd voor) maar dan aten we een klein beetje soep, wat salade, beetje vlees en brood. De tafel is wel vol maar ook met kleine beetjes.
Die volvreterij is zo'n onzin. En gaat ook de intentie van het vasten voorbij.
Suikerfeest is geen ' hoerraaaa we kunnen ons weer volstouwen' feest.
woensdag 15 augustus 2012 om 08:35
woensdag 15 augustus 2012 om 09:40
Met name in mijn werkomgeving (baan 2) ken ik er een aantal. En ik vind het onverantwoord omdat ze werk doen waarbij gebrek aan concentratie kan leiden tot grote ongelukken.
Als ze persé willen "vasten" zou de werkgever ze tijdelijk ander werk moeten geven. Vind ik.
Als ze persé willen "vasten" zou de werkgever ze tijdelijk ander werk moeten geven. Vind ik.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
woensdag 15 augustus 2012 om 09:47
Ik vast ook, maar ben absoluut niet aangekomen, ik denk eerder dat er zo'n 5 kilo af is.
Wat ik merk aan mijn lichaam is dat ik veel minder moe ben overdag, heb juist meer energie. En mijn huid is schoner.
En ik vreet me absoluut niet vol na zonsondergang, al zou ik het willen, het lukt me niet ineens, ik zit gewoon na een normaal portie eten vol.
Met het suikerfeest eet ik mezelf ook niet helemaal vol. Het draait natuurlijk niet alleen om eten, maar ook om samen zijn.
Wat ik merk aan mijn lichaam is dat ik veel minder moe ben overdag, heb juist meer energie. En mijn huid is schoner.
En ik vreet me absoluut niet vol na zonsondergang, al zou ik het willen, het lukt me niet ineens, ik zit gewoon na een normaal portie eten vol.
Met het suikerfeest eet ik mezelf ook niet helemaal vol. Het draait natuurlijk niet alleen om eten, maar ook om samen zijn.