Amber Albarda
zaterdag 25 september 2010 om 17:31
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?
Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.
Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.
En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....
Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.
Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.
Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?
Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.
Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.
En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....
Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.
Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.
Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?
Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
dinsdag 14 augustus 2012 om 10:24
Trotter, mijn oven begint ook bij 50 graden, de filosofie van rawfood is dat je alles mag drogen/verwarmen tot 45-50 graden en dan is het nog "rauw" dus alle voedingstoffen zijn dan nog behouden . Ik laat de champignons een 3 kwartier "drogen" op die 50 graden, dan zijn ze droog en voor mij niet rauw om te proeven maar ik ben rauw eten gewend dus mijn smaak is hierin anders dan de jouwe . Op jouw manier is het ook prima toch! Leuk dat die mannelijke collega zo reageerde, hopen dat hij ook nog eens de briljante ingeving krijgt om te kiezen voor iets anders dan een frikadel!
dinsdag 14 augustus 2012 om 16:06
dag allemaal, wat een hoop weer bij te lezen zeg! Heb even geen tijd om op iedereen te reageren alleen. Hier erg druk, zowel prive (bruiloft!) als op het werk. Merk dat het dan wel zn tol eist, ook het vele buiten de deur eten. Vandaag een dagje thuiswerken en merk echt dat ik zin heb om te snaaien. Dat doe ik dan wel 'gezond' met dadels, veel fruit en een loveshock reepje, maar het voelt dan toch anders dan dat je ergens echt van geniet... en dat je ook echt trek hebt. Herkennen jullie dat?
Verder veel proefwerk ook voor de bruiloft, zo hebben we dit weekend uitgezocht welke macarons er het beste samengingen met onze champagne en staat vanavond een kaasproeverij op de planning (er wordt voor ons een kaastaart gemaakt voor tijdens het diner, gemaakt van hele kazen die op elkaar gestapeld worden.. vandaar). Allemaal erg leuk en lekker hoor, maar voor het gevoel niet helemaal top. Merk dat ik het dan wel erg lastig vind om er helemaal van te genieten!
Dus... voor zover even mijn zeurverhaal... morgen nog uit eten en vrijdag nog een lunch buiten de deur en dan houdt het voor de komende tijd wel weer even op (gelukkig, denk ik soms)
Verder veel proefwerk ook voor de bruiloft, zo hebben we dit weekend uitgezocht welke macarons er het beste samengingen met onze champagne en staat vanavond een kaasproeverij op de planning (er wordt voor ons een kaastaart gemaakt voor tijdens het diner, gemaakt van hele kazen die op elkaar gestapeld worden.. vandaar). Allemaal erg leuk en lekker hoor, maar voor het gevoel niet helemaal top. Merk dat ik het dan wel erg lastig vind om er helemaal van te genieten!
Dus... voor zover even mijn zeurverhaal... morgen nog uit eten en vrijdag nog een lunch buiten de deur en dan houdt het voor de komende tijd wel weer even op (gelukkig, denk ik soms)
dinsdag 14 augustus 2012 om 16:44
Een kaastaart! Wat apart. Leuk.
Vanmorgen weer 0,2 minder op de weegschaal. Nu 69.5, dus ik zit nu echt in de 69.
Vandaag dit lijstje van mij:
O: omelet met spinazie en een tomaat los in de pan erbij op een speltboterham
T: gele kiwi, paar nootjes
L: drie rijstwafels amandelpasta, paar plakjes kipfilet, stuk komkommer
T: handje nootjes, ontbijtmuffin, schaaltje aalbessen met yoghurt, Kargcracker met kaas, handje rozijnen (best veel!)
D: koolvisfilet, spinazie, tomaat met parmez. kaas uit de oven, boontjes
Verder gesport.
Vanmorgen weer 0,2 minder op de weegschaal. Nu 69.5, dus ik zit nu echt in de 69.
Vandaag dit lijstje van mij:
O: omelet met spinazie en een tomaat los in de pan erbij op een speltboterham
T: gele kiwi, paar nootjes
L: drie rijstwafels amandelpasta, paar plakjes kipfilet, stuk komkommer
T: handje nootjes, ontbijtmuffin, schaaltje aalbessen met yoghurt, Kargcracker met kaas, handje rozijnen (best veel!)
D: koolvisfilet, spinazie, tomaat met parmez. kaas uit de oven, boontjes
Verder gesport.
dinsdag 14 augustus 2012 om 18:36
Kaastaart, origineel!! Lekker, hoor.
Vandaag ontbeten met 2 speltcrackers met jam en pindakaas.
Lunch: 2 speltroggeboterhammen met jam en met geitenkaas. Daarna een stuk watermeloen.
Net avondeten op: spinaziesalade met 1/2 avocado, een hardgekookt eitje, peper, zout en olijfolie. Verder een schouderkarbonade met een beetje mosterdmayo en een Danone Gervita.
Straks nog thee met een stukje chocola.
Vandaag ontbeten met 2 speltcrackers met jam en pindakaas.
Lunch: 2 speltroggeboterhammen met jam en met geitenkaas. Daarna een stuk watermeloen.
Net avondeten op: spinaziesalade met 1/2 avocado, een hardgekookt eitje, peper, zout en olijfolie. Verder een schouderkarbonade met een beetje mosterdmayo en een Danone Gervita.
Straks nog thee met een stukje chocola.
dinsdag 14 augustus 2012 om 20:17
Een kaastaart is zeker origineel, leuk!
Mijn eetlijstje van vandaag:
O: appel-komkommer-aardbeisap en daarna havermout met amandelmelk van amandelmeel
T: een paar wortels
L: sperziebonen, tomaat, quinoa en sesam
T: een paar radijzen en en paar hazelnoten
D: spinazie, 2 gekookte eieren, gekookte rode bieten met gebakken ui, een vegetarische cordonbleu
T: een paar noten bij de thee
Het diner was een beetje bij elkaar geraapt, maar smaakte wel goed. Die cordonbleu had ik misschien beter niet kunnen nemen, maar ik had er echt trek in, dus dan doe ik daar niet moeilijk over.
Mijn eetlijstje van vandaag:
O: appel-komkommer-aardbeisap en daarna havermout met amandelmelk van amandelmeel
T: een paar wortels
L: sperziebonen, tomaat, quinoa en sesam
T: een paar radijzen en en paar hazelnoten
D: spinazie, 2 gekookte eieren, gekookte rode bieten met gebakken ui, een vegetarische cordonbleu
T: een paar noten bij de thee
Het diner was een beetje bij elkaar geraapt, maar smaakte wel goed. Die cordonbleu had ik misschien beter niet kunnen nemen, maar ik had er echt trek in, dus dan doe ik daar niet moeilijk over.
dinsdag 14 augustus 2012 om 21:45
Het valt me op dat er af en toe gewicht staat vermeld, doen de meesten het hier voor afvallen?
Ik hoef niet af te vallen, wil me gewoon lekkerder voelen. Meer energie hebben...
Vandaag plusminus-dag
Ontbijt: Geitenyoghurt met havermout en druiven
Lunch: Broodje - was vergeten iets mee te nemen naar werk
Diner: Couscous met garnalen in tomatensaus (tja, ook niet helemaal dus)
Tussendoor: mandarijnen, groene thee
Hoe wordt trouwens rooibosthee gezien door Amber?
Ik hoef niet af te vallen, wil me gewoon lekkerder voelen. Meer energie hebben...
Vandaag plusminus-dag
Ontbijt: Geitenyoghurt met havermout en druiven
Lunch: Broodje - was vergeten iets mee te nemen naar werk
Diner: Couscous met garnalen in tomatensaus (tja, ook niet helemaal dus)
Tussendoor: mandarijnen, groene thee
Hoe wordt trouwens rooibosthee gezien door Amber?
dinsdag 14 augustus 2012 om 21:52
Ik wil zeker ook afvallen, maar daarvoor zit ik hier niet. Het is zeker wel een doel, maar ik wil me ook goed voelen en gezond leven. Zo ben ik bij Amber uitgekomen.
Geen idee wat ze over rooibosthee zegt. Ik heb er niets over kunnen vinden in haar boeken, maar ik heb er ook niet echt opgelet.
Er lijkt me niets mis mee. Ik drink drie koppen groene thee per dag, maar vanavond had ik nog erge zin in een kop rooibosthee. Ik vind die thee heerlijk.
Nog niets gegeten na het eitje overigens! Ik ga nu verhuizen naar bed.
Geen idee wat ze over rooibosthee zegt. Ik heb er niets over kunnen vinden in haar boeken, maar ik heb er ook niet echt opgelet.
Er lijkt me niets mis mee. Ik drink drie koppen groene thee per dag, maar vanavond had ik nog erge zin in een kop rooibosthee. Ik vind die thee heerlijk.
Nog niets gegeten na het eitje overigens! Ik ga nu verhuizen naar bed.
dinsdag 14 augustus 2012 om 22:04
Het belangrijkste voor mij is gezonder eten, gezonder leven. Maar ik ben heel veel te zwaar en zou dus graag afvallen - en gelukkig lukt dat ook. Ik ben me er echter heel goed van bewust dat dit geen dieet is maar een heel nieuw eetpatroon. En dat is prima, ik voel me er goed bij en wil dus de rest van mijn leven zo blijven eten. Ik verwacht ook dat ik na verloop van tijd hier waarschijnlijk wel minder zal gaan schrijven, maar ik vind het nu nog heel prettig om mijn nieuwe eetpatroon met gelijkgestemden te bespreken. Als het meer 'normaal' geworden is voor me zal ik er ook minder mee bezig zijn, verwacht ik, maar nu schrijf ik hier nog dagelijks mee. En meld ik dus ook af en toe hoeveel kilo er al af is... (13 inmiddels).
dinsdag 14 augustus 2012 om 22:09
Wel respect hoor trotter! 13 kg eraf!
Ik merk dat ik het leuk vind om hier te kijken wat iedereen eet en ideetjes op te doen. Soms is het toch nog wel lastig om een dag gevuld te krijgen. Nu maar weer eens bedenken wat ik morgenavond wil eten. Wil nog sporten, na het eten, dus moet niet te zwaar op de maag liggen (en bij middelgrote AH verkrijgbaar te zijn, quinoa is dat dus niet...)
Ik merk dat ik het leuk vind om hier te kijken wat iedereen eet en ideetjes op te doen. Soms is het toch nog wel lastig om een dag gevuld te krijgen. Nu maar weer eens bedenken wat ik morgenavond wil eten. Wil nog sporten, na het eten, dus moet niet te zwaar op de maag liggen (en bij middelgrote AH verkrijgbaar te zijn, quinoa is dat dus niet...)
dinsdag 14 augustus 2012 om 23:27
woensdag 15 augustus 2012 om 08:25
Goedemorgen!
Jummie, kaastaart! Dat mis ik wel hoor, kaas. Maar ik smokkel af en toe met feta.
Trotter, goed zeg 13kg er af! Begrijpelijk dat je dat af en toe even trots meld hier. En bij gezond leven hoort ook een gezond gewicht, dus past t helemaal bij je doelstelling.
Lecco, vervelend dat veel AA producten niet in de buurt te krijgen zijn bij jou. Groot inslaan dan maar?
Het plan voor vandaag:
O: soyayoghurt met appel en muesli
T: kersen
L: couscous met restje zalm, spinazie, courgette en tomaat van gisteravond
T: liga evergreen (moet op)
D: roerbakgroenten met stukjes kip en voor vriendlief zilvervliesrijst.
T: handje noten of rode grapefruit
Jummie, kaastaart! Dat mis ik wel hoor, kaas. Maar ik smokkel af en toe met feta.
Trotter, goed zeg 13kg er af! Begrijpelijk dat je dat af en toe even trots meld hier. En bij gezond leven hoort ook een gezond gewicht, dus past t helemaal bij je doelstelling.
Lecco, vervelend dat veel AA producten niet in de buurt te krijgen zijn bij jou. Groot inslaan dan maar?
Het plan voor vandaag:
O: soyayoghurt met appel en muesli
T: kersen
L: couscous met restje zalm, spinazie, courgette en tomaat van gisteravond
T: liga evergreen (moet op)
D: roerbakgroenten met stukjes kip en voor vriendlief zilvervliesrijst.
T: handje noten of rode grapefruit
woensdag 15 augustus 2012 om 08:42
Herkenbaar hoor, dat niet alles even makkelijk verkrijgbaar is. In de gemeente waar ik woon is geen natuurvoedingswinkel, dus ik kan daar niet mijn dagelijkse/wekelijkse boodschappen doen. Ik werk echter in een stad waar wel een grote natuurwinkel zit, dus eens in de zoveel tijd plan ik een tripje daar naar toe. Dan maak ik een lijstje, ga ik iets eerder weg van mijn werk en ga ik groot inslaan. Ik neem altijd meer mee dan ik van plan was, omdat ik altijd dingen zie die ik ook wel eens wil proberen. Honderd euro is niks bij zo’n boodschappensessie. Maar goed, daar staat tegenover dat ik de overige weken eigenlijk alleen maar geld uitgeef aan groenten, fruit, yoghurt, eieren en feta bij de supermarkt en af en toe wat noten en kruiden bij de Turk. Gemiddeld is het dus niet eens heel veel duurder dan ‘vroegah’, toen ik best wel veel geld uitgaf aan chocolade en chips en allerlei andere ongezonde dingen.
woensdag 15 augustus 2012 om 09:10
Ik las trouwens dat AA met een vierde boek bezig is! Het lijkt me vooral interessant voor degenen met kinderen:
Inmiddels is de energieke voedingscoach aan haar vierde boek bezig. Hierin combineert ze recepten voor volwassenen met gezonde en lekkere recepten die met name bij kinderen in de smaak vallen. Ze geeft hierin uitgebreid en praktisch antwoord op de veelgestelde vraag ‘Hoe maak je voor je kind een gezonde lunchtrommel klaar?’ Dit boek ligt naar verwachting begin volgend jaar in de winkels.
Inmiddels is de energieke voedingscoach aan haar vierde boek bezig. Hierin combineert ze recepten voor volwassenen met gezonde en lekkere recepten die met name bij kinderen in de smaak vallen. Ze geeft hierin uitgebreid en praktisch antwoord op de veelgestelde vraag ‘Hoe maak je voor je kind een gezonde lunchtrommel klaar?’ Dit boek ligt naar verwachting begin volgend jaar in de winkels.
woensdag 15 augustus 2012 om 10:00
Goedemorgen!
Trotter, ik merk inderdaad ook dat ik wat minder naar het forum kom en minder post nu amber gewoonte wordt.
Ik vind het wel erg leuk om te lezen wat iedereen eet en zo ideeën op te doen.
Ik ben vanmorgen begonnen met een glas water.
Net ontbeten met een stuk komkommer en een dikke speltroggeboterham: 1/2 met jam, andere 1/2 met geitenkaas.
Nu even boodschappen doen.
Lunch nog geen idee. Avondeten waarschijnlijk wat speltpasta.
Trotter, ik merk inderdaad ook dat ik wat minder naar het forum kom en minder post nu amber gewoonte wordt.
Ik vind het wel erg leuk om te lezen wat iedereen eet en zo ideeën op te doen.
Ik ben vanmorgen begonnen met een glas water.
Net ontbeten met een stuk komkommer en een dikke speltroggeboterham: 1/2 met jam, andere 1/2 met geitenkaas.
Nu even boodschappen doen.
Lunch nog geen idee. Avondeten waarschijnlijk wat speltpasta.
woensdag 15 augustus 2012 om 13:11
De Consumentenbond heeft een groot aantal diëten onderzocht, en er staat nu een review van ‘Eet jezelf mooi slank en gelukkig’ op hun site. Ze benaderen het boek als dieetboek, wat natuurlijk niet helemaal terecht is. Het is veel meer dan alleen een boek om af te vallen; het is een boek waarmee je leert om gezond te leven en gezond te eten.
Met een aantal kritieken ben ik het echter wel eens: de tegenstrijdigheid van de informatie (zuivel en kaas is niet goed, maar komt wel in heel veel van haar recepten terug), zo puur mogelijk eten maar wel supplementen aanraden, en dat het beter zou zijn om flessenwater te drinken dan kraanwater. Ook het commentaar van ‘Sandra’ dat onder de review staat bevat de kritiek dat sommige adviezen nogal tegenstrijdig zijn (schizofreen noemt ze het), dit was mij ook al opgevallen.
Met een aantal kritieken ben ik het echter wel eens: de tegenstrijdigheid van de informatie (zuivel en kaas is niet goed, maar komt wel in heel veel van haar recepten terug), zo puur mogelijk eten maar wel supplementen aanraden, en dat het beter zou zijn om flessenwater te drinken dan kraanwater. Ook het commentaar van ‘Sandra’ dat onder de review staat bevat de kritiek dat sommige adviezen nogal tegenstrijdig zijn (schizofreen noemt ze het), dit was mij ook al opgevallen.
woensdag 15 augustus 2012 om 14:59
Ik ben zuivel en kaas niet geheel. Eet 1 a 2 schaaltjes volle yoghurt (bio) per dag. Het zijn geen volle schaaltjes, want ik heb er altijd fruit in.
Verder eet ik af en toe een cracker met kaas.
Ik probeer nu wel meer fruit met noten te combineren.
Tussen de middag overigens pannenkoeken gebakken. Zoon heeft morgen een feestje en daar eten ze pannenkoeken. Omdat hij geen koemelk mag, had ik weken terug beloofd een pannenkoek mee te geven. Pft, met dit weer! Ik kon het om half een nog net opbrengen. We hebben nog over, dus morgen eten wij ook nog. Jippie.
Ik maakte ze van volkoren speltmeel, een paar eetlepels gemalen havermout, drie eieren en een pak bio rijstdrank. Hoeveel speltmeel ik precies had, weet ik niet. Dat voeg ik als laatste toe. Tot het beslag de juiste dikte heeft. Dit keer gebakken in kokosolie. Op elke pannenkoek een paar rozijnen. Ik heb tussen de middag een grote (grote pan, snel klaar) pannenkoek op, groter dan ik ze normaal bak.
O: yoghurt met bramen, drie pecannoten, lijnzaad, cranberry's gedroogd
L: grote speltpannenkoek met agavesiroop
T: twee gele kiwi's en handje nootjes
D: ik denk een salade en twee rijstwafels met amandelpasta
Verder eet ik af en toe een cracker met kaas.
Ik probeer nu wel meer fruit met noten te combineren.
Tussen de middag overigens pannenkoeken gebakken. Zoon heeft morgen een feestje en daar eten ze pannenkoeken. Omdat hij geen koemelk mag, had ik weken terug beloofd een pannenkoek mee te geven. Pft, met dit weer! Ik kon het om half een nog net opbrengen. We hebben nog over, dus morgen eten wij ook nog. Jippie.
Ik maakte ze van volkoren speltmeel, een paar eetlepels gemalen havermout, drie eieren en een pak bio rijstdrank. Hoeveel speltmeel ik precies had, weet ik niet. Dat voeg ik als laatste toe. Tot het beslag de juiste dikte heeft. Dit keer gebakken in kokosolie. Op elke pannenkoek een paar rozijnen. Ik heb tussen de middag een grote (grote pan, snel klaar) pannenkoek op, groter dan ik ze normaal bak.
O: yoghurt met bramen, drie pecannoten, lijnzaad, cranberry's gedroogd
L: grote speltpannenkoek met agavesiroop
T: twee gele kiwi's en handje nootjes
D: ik denk een salade en twee rijstwafels met amandelpasta
woensdag 15 augustus 2012 om 20:19
Lecco, karig lijstje voor zo'n fanatieke sportdame , probeer veel noten toe te voegen voor de broodnodige energie. En de pannenkoeken volgens recept van Maria...
Je kunt je spullen ook heel goed online bestellen, doe ik ook en als je boven een bepaald bedrag komt, betaal je geen verzendkosten, echt de moeite waard Lecco...
Maria, ik heb het nagevraagd maar de (nieuwere) britakan heeft geen BPA e.d... volledig safe dus. Ik gebruik deze met veel plezier, voor mij geen water uit de kraan.
Je kunt je spullen ook heel goed online bestellen, doe ik ook en als je boven een bepaald bedrag komt, betaal je geen verzendkosten, echt de moeite waard Lecco...
Maria, ik heb het nagevraagd maar de (nieuwere) britakan heeft geen BPA e.d... volledig safe dus. Ik gebruik deze met veel plezier, voor mij geen water uit de kraan.