Werk & Studie alle pijlers

VIT intelligentietest

20-08-2012 21:46 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels de wanhoop nabij omdat ik gewoon écht werk nodig heb, vind ik vandaag een uitnodiging voor een assessment in mijn mailbox, als onderdeel van een sollicitatieprocedure. Het gaat om een Volledige Intelligentie Test, en dit staat erbij:

De VIT is een intelligentietest waarmee het algehele werk- en denkniveau wordt gemeten. De VIT brengt vier specifieke domeinen van intelligentie in kaart: cijfermatig redeneervermogen, logisch redeneervermogen, rekenvaardigheid en verbale aanleg. De vragenlijst bestaat uit 68 vragen. Voor het invullen van deze test krijgt u 30 minuten de tijd.

Heeft iemand ervaring met deze test? Ik zou graag willen weten hoe ik me het beste kan voorbereiden. Ik zit al maanden thuis en eerlijk gezegd ben ik momenteel een beetje warrig in mijn hoofd, waardoor ik bang ben dat ik de concentratie mis.

In principe denk ik dat ik het gewoon zou moeten kunnen: het gaat om een HBO-functie en er zal worden getest of ik daadwerkelijk over het denkniveau van een HBO'er beschik. Ik heb ooit een officiële IQ-test gedaan en toen kwam ik op 118. Maar goed, onzekerheid (en niet onterecht) ligt op de loer!
Is deze test zwaarder dan de Mensa test? Bij Mensa scoorde ik 140 en die bestond ook uit diverse onderdelen met elk 'n tijdslimiet.
Leuk voor je Elinjoo.

Maar om je vraag te beantwoorden, ik heb geen idee. Als ik google kan ik bijna niks vinden over dat ding, bijvoorbeeld ook niet of er een tijdslimiet is.
Voor zover ik je ken (en dat is dan alleen forummatig) denk ik dat het logisch redeneervermogen en de verbale aanleg niet zo´n probleem zullen opleveren. Qua cijfers heb ik natuurlijk geen idee .

Verder geen ervaringen met wat voor een test dan ook.
Overigens denk ik ook dat je reactiesnelheid terugloopt als je ouder wordt en dat ik nu ook niet meer zo hoog zou scoren.
Het klinkt als een iq test, dus misschien kun je daar online mee oefenen. Zodat je in ieder geval snapt hoe de vragen in elkaar zitten. (zout staat tot suiker als zuur staat tot.... En van die uitgeknipte vormpjes in elkaar maken) ik heb ooit voor een sollicitatiegesprek ook een intelligentie test gehad en vond het de manier van vragen toen heel lastig.

Alvast heel veel succes!
Wat ik weet is dat ik 'slecht' scoor op van die blokjes-oefeningen enzo. Heb niet snel inzicht of iets past (maar dan nog scoor ik er bovengemiddeld op). Maar blokjes-oefeningen, zou er zoiets getest worden?
Viennas misschien kan ik inderdaad bijvoorbeeld de BNN IQ-test doen ofzo.
Het klinkt als een iq-test en daar kun je je het beste wel op voorbereiden, zodat je tenminste weet wat je te wachten staat. Even die testen doornemen dus, totdat je doorhebt hoe je precies moet kijken en redeneren. Heel veel succes in ieder geval!
quote:frizzy schreef op 20 augustus 2012 @ 21:57:

Wat ik weet is dat ik 'slecht' scoor op van die blokjes-oefeningen enzo. Heb niet snel inzicht of iets past (maar dan nog scoor ik er bovengemiddeld op). Maar blokjes-oefeningen, zou er zoiets getest worden?Ja, dat denk ik wel. Dat is een standaardonderdeel bij dat soort testen. Als het je niet ligt dan zul je er nooit een ster in worden, maar als je het van te voren oefent zul je ongetwijfeld hoger scoren dan wanneer je het onvoorbereid gaat doen.
quote:frizzy schreef op 20 augustus 2012 @ 22:00:

Viennas misschien kan ik inderdaad bijvoorbeeld de BNN IQ-test doen ofzo.Daar scoor ik echt slecht op (gemiddeld maar 120-125 en dieptepunt 116 toen ik m'n B12 gebrek had) want je hebt per vraag 'n tijdlimiet. Bij zo'n Mensa iq-test heb je gewoon voor 'n x-aantal vragen x-aantal minuten, waardoor je de dingen die je gelijk ziet heel snel kunt invullen en daardoor wat langer hebt voor de lastige vragen.
Ik lees ook nu pas dat het pp tijd gaat, dus dan is het zeker handig om een beetje te weten hoe de vragen in elkaar zitten, zodat je daar geen tijd mee kwijt bent. Online zijn er best veel iq testen te vinden, die vrijwel allemaal dezelfde manier van vragen stellen hebben.
quote:_lupine_ schreef op 20 augustus 2012 @ 22:00:

Het klinkt als een iq-test en daar kun je je het beste wel op voorbereiden, zodat je tenminste weet wat je te wachten staat. Even die testen doornemen dus, totdat je doorhebt hoe je precies moet kijken en redeneren. Heel veel succes in ieder geval!

Met bedoel je met 'die testen'? Gewoon online IQ-testen?

Ja ik moet zeker even gaan oefenen, ik ben momenteel echt zo warrig dat ik allerlei gekke fouten maak, alleen al in de uitleg hoe je bij mijn huis komt ed.
quote:elninjoo schreef op 20 augustus 2012 @ 22:03:

[...]

Daar scoor ik echt slecht op (gemiddeld maar 120-125 en dieptepunt 116 toen ik m'n B12 gebrek had) want je hebt per vraag 'n tijdlimiet. Bij zo'n Mensa iq-test heb je gewoon voor 'n x-aantal vragen x-aantal minuten, waardoor je de dingen die je gelijk ziet heel snel kunt invullen en daardoor wat langer hebt voor de lastige vragen.Het gaat er natuurlijk niet zozeer om hoe hoog ik scoor, maar dat ik kan oefenen.
Viennas ik weet juist niet of het op tijd gaat. Maar de kans is vrij groot he?
quote:elninjoo schreef op 20 augustus 2012 @ 21:53:

Is deze test zwaarder dan de Mensa test? Bij Mensa scoorde ik 140 en die bestond ook uit diverse onderdelen met elk 'n tijdslimiet.

Mensa geeft percentiel scores en geen totaal IQ score, behalve een IQ indicatie voor het laatste onderdeel.

TO, ik zou testen online gaan maken, zo train je ook je concentratie en gaat je warrigheid minder worden. Als je googled kom je van alles tegen, zou zoveel mogelijk maken als oefening. Succes!
Ik zie nu dat ie uiterlijk de 27e gedaan moet zijn. Kan ik de hele week oefenen.
quote:frizzy schreef op 20 augustus 2012 @ 22:07:

Viennas ik weet juist niet of het op tijd gaat. Maar de kans is vrij groot he?

Ja, vooral omdat je dat zelf in je OP hebt gezet

quote:Voor het invullen van deze test krijgt u 30 minuten de tijd.
http://www.123test.nl/iqtest/

http://www.testmijniq.nl/nl/index.php

http://www.tester-iq.nl/

etcetc
quote:elninjoo schreef op 20 augustus 2012 @ 22:09:

[...]

Ja, vooral omdat je dat zelf in je OP hebt gezet

[...]

Kolere dat bedoel ik nou. Na jouw post zit ik een minuut te scannen op die OP, zie niks, maar ik snap em geloof ik:

er worden 30 minuten in totaal gegeven, maar wat ik me dus afvraag is of bij elke vraag de seconden steeds wegtikken of dat het slechts om een totaaltijd gaat.
quote:Kabouter schreef op 20 augustus 2012 @ 22:10:

http://www.123test.nl/iqtest/

http://www.testmijniq.nl/nl/index.php

http://www.tester-iq.nl/

etcetcElke dag één.
Haha frizzy, 68 vragen in 30 minuten lijkt me wel op tijd ja. (ik las het ook pas bij de tweede keer lezen van je op, ik heb dan ook moeite met vragen begrijpen omdat ik altijd te snel lees)
quote:viennas schreef op 20 augustus 2012 @ 22:14:

Haha frizzy, 68 vragen in 30 minuten lijkt me wel op tijd ja. (ik las het ook pas bij de tweede keer lezen van je op, ik heb dan ook moeite met vragen begrijpen omdat ik altijd te snel lees)Kijk. Die logica mis ik dus momenteel.
En de vraag is ook nog of je hoger scoort naarmate je sneller de vraag beantwoord. (of maak ik het nu heel spannend)
quote:viennas schreef op 20 augustus 2012 @ 22:16:

En de vraag is ook nog of je hoger scoort naarmate je sneller de vraag beantwoord. (of maak ik het nu heel spannend)

Oh mèn! Bedankt hoor!

Ik ben in de ochtend doorgaans wat scherper en ga dus gewoon elke ochtend oefenen. Als ik voel dat ik weer op niveau ben gooi ik dat assessment erin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven