Geld & Recht alle pijlers

kolfverlof

22-08-2012 22:40 200 berichten
Alle reacties Link kopieren
weet niet of ik op de juiste pijler zit maar vooruit...

Na de herfstvakantie start ik weer met stage na mijn zwangerschapsverlof. Omdat ik borstvoeding geef, heb ik schijnbaar recht op kolfverlof. Maar hoe zit dit in elkaar ?

Zou 1/4 van mijn werktijd mogen benutten om te kolven, werk van half 9 tot 5 met van 12 tot 12.30 een pauze. Werk dus 7.5 uur en heb een half uurtje (verplicht) pauze. nu was ik aan het denken om 2x een kwartiertje te kolven en eerder naar huis te gaan om thuis live te kunnen voeden aangezien kolven niet zo heel erg goed gaat en ik mijn bv echt bij elkaar moet sprokkelen. Zou dus anderhalf uur eerder naar huis willen gaan, mag dit ? Heb +-30min reistijd naar huis en terug vandaar de andere voedingen niet live maar kolven.
quote:jollie schreef op 23 augustus 2012 @ 14:18:

En als een werknemer dan eens op zijn plichten wordt gewezen, geven ze niet thuis. Al een aantal malen meegemaakt, dat iemand die zelf ontslag nam, weigerde om zijn opzegtermijn netjes af te maken. Willen dan direct vertrekken en zijn of haar collega's moeten het maar uitzoeken. En dan zelf wel altijd blaten over zijn of haar rechten.Iemand hoeft toch niet de dupe te worden omdat een ander zijn contract niet nakomt. Ik heb bij verschillende bedrijven gewerkt en eigenlijk nog nooit meegemaakt dat iemand zijn opzegtermijn niet wil uitwerken. In wat voor bedrijf werk jij dat je meerdere malen hebt meegemaakt dat mensen zo graag weg willen dat ze hun opzegtermijn niet willen uitwerken. Ik krijg de indruk dat er wel wat mis is met de sfeer in het bedrijf waar jij werkt.
quote:jollie schreef op 22 augustus 2012 @ 22:56:

[...]

Tegenwoordig verwachten moeders wel dat alles door een ander wordt betaald....Vaders niet gelukkig. Die hebben daar allemaal geen enkele last van.
@Miffy, ik ontken dat recht ook helemaal niet, maar die regels zijn opgesteld in tijden dat de bomen tot de hemel groeiden. De tijd is nu anders, en nu veel bedrijven in zwaar weer zitten, zullen er soms andere keuzes gemaakt worden. Er zal dan bijv. meer gekeken worden hoe productief iemand is. Als je dan iemand een half jaar 100% moet betalen en zij werkt maar 75% dan is dat niet zo'n moeilijk rekensommetje.
quote:sugarmiss schreef op 23 augustus 2012 @ 14:30:

[...]

Iemand hoeft toch niet de dupe te worden omdat een ander zijn contract niet nakomt. Ik heb bij verschillende bedrijven gewerkt en eigenlijk nog nooit meegemaakt dat iemand zijn opzegtermijn niet wil uitwerken. In wat voor bedrijf werk jij dat je meerdere malen hebt meegemaakt dat mensen zo graag weg willen dat ze hun opzegtermijn niet willen uitwerken. Ik krijg de indruk dat er wel wat mis is met de sfeer in het bedrijf waar jij werkt.Juist niet, er kan zelfs heel veel. Het is gewoon een mentaliteitskwestie van sommige (verwende) jeugd, die gewend is om altijd zijn zin te krijgen. Bij de oudere werknemers heb ik dat nl. nog nooit meegemaakt.
quote:under-the-ivy schreef op 23 augustus 2012 @ 14:37:

[...]

...Vaders niet gelukkig. Die hebben daar allemaal geen enkele last van.Lees dan maar i.p.v. moeders gezinnen. Overigens zijn er genoeg vaders die een langer doorbetaald vaderschapsverlof willen. Ik vind dat je daar zelf ook je vakantiedagen voor op kunt sparen.
quote:jollie schreef op 23 augustus 2012 @ 14:39:

@Miffy, ik ontken dat recht ook helemaal niet, maar die regels zijn opgesteld in tijden dat de bomen tot de hemel groeiden. .

Die wetgeving is er niet gekomen omdat het toen zo goed ging met de bedrijven. Die wetgeving is er gekomen omdat borstvoeding in het belang is van het kind. Zwangerschapsverlof is hier al korter dan in een aantal andere landen. Op deze manier kan het kind toch nog zo optimaal mogelijk van de gezonde borstvoeding profiteren.

Deze wetgeving is juist nodig in tijden dat het wat slechter gaat en bedrijven het liefst zien dat vrouwen niet zouden kolven. Nu het een recht is kan het hen niet ontzegd worden.

Je doet net alsof kolven van de zelfde orde is als een extra bonus aan het eind van het jaar die alleen wordt uitgereikt in goede tijden.

Maar die er best af kan als de tijden even wat minder gaan.
Ik ben werkgever en mij boeit het totaal niet dat er zo nu en dan een medewerkster onder werktijd kolft. Bovendien, als ik moet kiezen tussen een kolvende moeder of van die gefrustreerde miepjes die graag de hele dag collega's in de gaten houden om daarover te kunnen zeiken? Dan heb ik toch 100 keer liever die kolvende moeder...
@Sugarmiss, nogmaals ik ontken dat recht toch niet. Alleen is het zo dat er in de praktijk binnen een bedrijf afwegingen worden gemaakt. Of je dat terecht vindt of niet doet er niet toe, het gebeurt nu eenmaal.
@Jollie: Zullen we naast het kolfrecht dan ook maar gelijk het verlofrecht afschaffen? Is in deze tijden van recessie ook een totaal overbodige luxe dan toch?

Serieus...
quote:leentjedb schreef op 23 augustus 2012 @ 14:54:

@Jollie: Zullen we naast het kolfrecht dan ook maar gelijk het verlofrecht afschaffen? Is in deze tijden van recessie ook een totaal overbodige luxe dan toch?

Serieus...Misschien eerst eens goed lezen? Ik heb toch nergens geschreven dat het voedingsrecht moet worden afgeschaft? Ik wil alleen maar zeggen dat er altijd 2 kanten aan een zaak zitten en dat het niet altijd handig is om de zaak op de spits te drijven.
Ik denk dat jij door jouw ervaring zo zuur bebt geworden. Anders begrijp ik je punt niet.

Ik zou me meer druk maken over die types die altijd de kantjes ervan af lopen, dat is veel irritanter dan kolvende moeders. (Die werken door schuldgevoel meestal harder en langer, helaas.)
Wie drijft de zaak op de spits dan? Ik lees hier juist verstandige tips. Niemand zegt: 'haal het onderste uit de kan!' Er wordt juist gezegd dat TO in gesprek moet om te kijken hoe het praktisch inpasbaar is.
quote:giuliettacapuletti schreef op 23 augustus 2012 @ 15:05:

Wie drijft de zaak op de spits dan? Ik lees hier juist verstandige tips. Niemand zegt: 'haal het onderste uit de kan!' Er wordt juist gezegd dat TO in gesprek moet om te kijken hoe het praktisch inpasbaar is.Zucht.... Het ging hier niet meer over het specifieke geval van TO., maar over een aantal andere reacties.
@jollie... Ga jij maar niet kolven... Blegh!! Zure melk...
Zuur, mooi verwoord giuliettacapuletti. Misschien wat minder vaak azijn drinken Jollie want geloof mij, werkgevers zitten ook echt niet op van die azijnpissers te wachten...

Bovendien praat jij alsof jij van alle bedrijven in Nederland precies weet hoe het er daar in de praktijk aan toe gaat. Vind ik nogal onnozel klinken... Dat jij nou toevallig ergens werkt waar het er zo aan toe gaat zegt niets over de rest van de bedrijven in Nederland. En als ik afga op jouw reacties hier dan vraag ik me serieus af in wat voor vreemd bedrijf jij werkt.
Ach, in mijn hele carriere (die toch al zo'n 15 jaar duurt) heb ik pas 1keer meegemaakt dat een moeder gebruik maakte van haar voedrecht. Dat was ik zelf. Ik heb niet eens tot de tiende maand gekolft en was er lang geen kwart werktijd aan kwijt.Storm in een glas water allemaal......Die enorme sommen geld en extra werk dat de werkgever er aan kwijt zou zijn.
Alweer een zucht, de tweede in een dag hier. Wat is dat toch?

Hoop dat het je opgelucht heeft.
Het heeft helemaal niets met zuur zijn te maken, het gaat alleen om het feit dat er 2 kanten aan eenbzaak zitten. In sommige kleine bedrijven geeft het voedingsrecht best veel problemen. Niet iedereen heeft een geschikte ruimte daarvoor en heen en weer naar huis reizen is ook niet altijd mogelijk. Dan kun je wel je rechten gaan afdwingen, maar wie schiet daar dan iets mee op. Onderling overleg is natuurlijk een oplossing, maar net zoals sommige wergevers niet redelijk zijn, geldt dat helaas ook voor sommige werkneemsters. Nogmaals dit bovenstaande geldt natuurlijk niet voor devsituatie van TO.
Gelukkig is het zo geregeld dat vrouwen aardig wat tijd krijgen om te kolven op het werk om zo borstvoeding te kunnen geven. Dit is gewoon iets waar je wettelijk gezien recht op hebt. Een goede werkgever zal je hierin tegemoet komen.

Als ik jou was zou ik me zeker niet te bescheiden opstellen. Je kunt inderdaad eerder naar huis gaan als dat voor jou en je baby fijner is. Succes, ik weet uit ervaring dat borstvoeding geven, kolven en werken in de zorg goed samen kunnen gaan.

Ik kolf zelf twee keer een kwartiertje en daar red ik het goed mee. Ik vind het echter heel goed dat je recht hebt op een kwart van de werktijd. Dit kan vooral gebruikt worden voor als er problemen zijn met de borstvoeding.
Ja jolie dat heb je nu al een paar keer gezegd. Het gaat hier echter niet over een algemeen topic, maar TO vraagt om tips voor haar specifieke situatie.

Verder kan ik me echt niet voorstellen dat het onmogelijk is om een werkneemster 2 keer 15minuten de tijd te geven om te kolven. Want veel langer heb je vaak niet nodig.
Jollie, je valt in herhaling. Ik begrijp heel goed dat een werknemer het soms erg lastig kan vinden. Zeker als werknemers die tot vervelens toe moeilijk gaan doen over hun rechten. Dat is irritant. Maar ja. De rechten zijn er niet voor niets. Borstvoeding wordt in Nederland heel weinig gegeven ten opzichte van andere Europese landen. Terwijl er zoveel gezondheidsvoordelen aan borstvoeding zitten.

Weet je waarom vrouwen hier vaak stoppen? Omdat ze het niet zien zitten om te gaan kolven op het werk. Ze durven soms niet eens de discussie aan te gaan op het werk, omdat ze al bang zijn dat het lastig gaat worden. Bovendien zijn ze bang dat collega's denken dat ze minder hard werken door die 'extra pauzes' (zo wordt het gezien).

Ik denk dat het dus hartstikke goed is dat voedtecht bestaat. Ik hoop ook dat het steeds normaler gaat worden voor al die vrouwen die na mij komen.
quote:rosie76 schreef op donderdag 23 augustus 2012 10:47 Hoi TO,

Als ik dit topic eens doorlees, denk ik at het voor jou belangrijk is op een duidelijke manier te leren communiceren en je stage is de perfecte plek om dat te oefenen. Het mmaakt geen goede indruk als je via school je vrije dagen moet laten bevestigen en ook niet als je binnenkomt met allerlei rechten die je opeit. Uiteraard is het je recht en is dat er niet voor niets, maar je begint nu al over de lange vakanties voor als je over jaren bent afgestudeerd. Ben het met alle posters die zeggen dat kolven op zich geen reden is tot vermindering van kans op een baan, maar wel de manier waarop je omgaat met je rechten.

De stagiaires die ik een baan bied of verder help zijn de mensen die bereid zijn een extra stap te zetten en niet degenen die hun uren precies afbakenen. Dat is ieders recht, maar het is ook het recht van de werkgever andere types te kiezen. Amen!
quote:giuliettacapuletti schreef op donderdag 23 augustus 2012 12:38 Jollie, pauze is pauze. Daar heb je recht op naast het kolven. Je moet toch ook eten. En eten tijdens het kolven is niet te doen helaas. Bovendien onhygiënisch.

Heb jij zulke nare ervaringen met collega's dat je zo moeilijk doet? Zelf nooit eens ergens aanspraak op moeten maken?

Zo klinkt het namelijk wel. Jij hebt het over 'kijk eens naar de werkgever.' Ik denk dat het gros van de vrouwen openstaat voor overleg, net als ik destijds. En dus meedenkt met de werkgever. "Jollie, pauze is pauze. Daar heb je recht op naast het kolven. Je moet toch ook eten. En eten tijdens het kolven is niet te doen helaas. Bovendien onhygiënisch.

Weet je wat ook onhygiënisch is: de gekolfde melk in de koelkast bewaren waar je collega's ook hun lunch in bewaren. Bah, vond dat echt niet kunnen.
Fles zit dicht toch?
Wat is er onhygiënisch aan afgesloten flesjes met borstvoeding? Bovendien... Meestal worden ze ook nog eens keurig in een tasje weggezet, zie je er niks van. Tenminste, zo deed ik het.

En als je ze wel zou zien, wat dan? Reageer je ook zo op flesjes koffiemelk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven