Gezondheid alle pijlers

Hoe groot is de kans... (pre eclampsie)

23-08-2012 18:49 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
De afgelopen dagen heb ik met pre eclampsie in het ziekenhuis gelegen. Na de bevalling begon ik op te knappen, en de 48 uur die volgens de artsen nog een risico zijn, zijn ook voorbij.

En nu, de 4e dag schiet mijn bloeddruk weer omhoog, heb dikkere enkels dan ik had en zijn de leverwaarden iets verslechterd. Is de kans aanwezig dat ik toch nog een risico loop op een terugval? Ik maak me een beetje zorgen, hoewel ze in het zkh zeggen dat dat niet hoeft.
Direct even bellen. Niet mee wachten!
Even contact opnemen met de gynaecoloog. Ik kreeg ook vier of vijf dagen na de bevalling opeens een torenhoge bloeddruk. Eerst wilden ze me alsnog aan een magnesium-infuus leggen, maar na overleg hebben ze besloten me alleen maar bloeddrukverlagers te geven en te kijken hoe het zich zou ontwikkelen. Mijn bloeddruk zakte na een paar pilletjes en uiteindelijk ben ik diezelfde dag nog ontslagen (en met bloeddrukpillen naar huis gestuurd dus).

Bij de controle na een week bleek dat ik toch extra bloeddrukverlagers nodig had en kreeg ik er nog pillen bij. Daarna bleef het stabiel.
Oh en wat ik begreep is dat er dus wel degelijk nog risico is op HELLP. Dus ik zou met deze klachten wel nu meteen even contact opnemen met de gynaecoloog. Laat zij maar beoordelen hoe ze dit behandelen, liefst na je gezien te hebben. Hopelijk valt het mee allemaal!
Ik lig hier nog in het zkh hoor. Heb net even aan de bel getrokken en ze gaan het bespreken met de arts. Hoop dat mijn zorgen voor niks zijn.
Fijn dat je nog in het ziekenhuis ligt dan. Soort van natuurlijk, want je bent er liever uit.

Goed dat je aan de bel hebt getrokken. Je voelt zelf het beste hoe het met je gaat. Bij mij was iedereen lyrisch over hoe goed het ging, terwijl ik het alleen maar achteruit voelde gaan. Met als dieptepunt dus die veel te hoge bloeddruk en het ritje terug naar de beter voor acute situaties uitgeruste zwangerenafdeling.

Zoals je in mijn verhaal kunt lezen, hoeft het echt geen paniek te zijn allemaal, maar laat ze er wel dicht bovenop zitten.
Ik heb aan het magnesium gelegen. Maar ik had dan ook geen pre-eclampsie maar eclampsie, een kwartiertje nadat ik dochter kreeg.

Mijn bloeddruk was iets van 210-160, ze konden het tijdens de weeenstorm niet meer meten. Dus hoe hoog het was toen ik die eclampsie kreeg weten ze niet.

Maar waar het om gaat; ik voelde aan dat het niet goed ging en de vk zei eenvoudig; ach, je kunt een vochtafdrijvende thee nemen, zoveel zwangere vrouwen hebben last van vocht. Zij nam mijn gevoel niet serieus en dat had behoorlijk fout kunnen aflopen. Als jij dus denkt dat er iets niet klopt, ga dan gewoon even bij je huisarts langs. Of bij de gyn natuurlijk.
Ow, je bent nog in de buurt van de gyneacoloog . Laat je nog weten wat ze gaan doen?

En natuurlijk nog; van harte gefeliciteerd met je kindje!!
Ik laat het weten vanavond of morgen. Heb ook aan de magnesium gelegen tot 24 uur na de bevalling. En nu ruim 2 dagen verder. Met kindje gaat alles goed, met mij ging het tot vandaag ook beter.
Mijn vriendin kreeg HELLP na haar bevalling. Maar je bent in goede handen daar. Ze zitten er boven op dus geen zorgen. Je bent gelukkig al bevallen dus het ergste is achter de rug. Veel sterkte! En geniet van je kleintje!
Hè, wat vervelend voor je. Laat ze maar goed voor je zorgen
Was net bij de kleine meid (ligt op de kinderafdeling) en zij heeft ervoor gezorgd dat mijn bloeddruk weer wat gedaald is geloof ik. Onderdruk was begin van de avond weer boven de 100 en net 90. Laten we hopen dat het toch een momentopname was. Morgen tijdens de visite van de arts hoor ik meer en desnoods vraag ik om bloeddruk verlagende pillen indien nodig. Kleintje mag morgen misschien naar huis, hopelijk ik ook.
Fijn dat je bloeddruk weer gedaald was. Hoe gaat het nu? Zijn jullie al thuis?
quote:5x5 schreef op 23 augustus 2012 @ 21:39:

Was net bij de kleine meid (ligt op de kinderafdeling) en zij heeft ervoor gezorgd dat mijn bloeddruk weer wat gedaald is geloof ik. Onderdruk was begin van de avond weer boven de 100 en net 90. Laten we hopen dat het toch een momentopname was. Morgen tijdens de visite van de arts hoor ik meer en desnoods vraag ik om bloeddruk verlagende pillen indien nodig. Kleintje mag morgen misschien naar huis, hopelijk ik ook.

Bij mij ging het ook opeens wonderbaarlijk veel beter toen mijn meisje naast mij in een bedje mocht liggen in het ziekenhuis. Kan toeval zijn....

Ik hoop voor je dat het een eenmalige piek in bloeddruk was. O enne, gefeliciteerd hè!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven