Werk & Studie alle pijlers

Syllogismen

24-08-2012 19:16 226 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor een assessment moet ik een intelligentietest maken met syllogismen (zie mijn andere topic), die ik oefen op internet. En ik snap het niet. Ik vind het heel erg, maar het gáát gewoon niet, ik blijf fouten maken en betreffende sites leggen niet uit waar ik de fout in ga.

Net een vriend (HBO'er, net als ik) op bezoek gehad: samen weten we het ook niet. Oproep op FB geplaatst of iemand me kan helpen: tot nu toe geen nuttig resultaat. Mijn vader gebeld: die had al zitten goochelen naar aanleiding van FB en kwam er ook niet uit.

Deze site geeft een goede uitleg, inclusief uitleg over Venn diagrammen, maar het mag niet baten. Ik zoek dus eigenlijk iemand die naast mij op de bank kan komen zitten en elke vraag precies met me doorneemt totdat het kwartje valt. Maar héél misschien kan iemand me hier uitleggen waar ik de mist in ga?
quote:didiridi schreef op 24 augustus 2012 @ 19:53:

ik ga ff met daydream wijndrinken:)Da's ook mijn plan voor de zeer nabije toekomst
Ik snap dit soort vragen heel goed. Maar echt uitleggen kan ik het niet. Ik scoorde hier erg hoog op bij een IQ test een paar jaar geleden.

De enige tip die ik wél heb: denk niet echt na over de onderwerpen/voorwerpen want dan raak je in de war. Het gaat niet om de inhoud maar om "het logische zinnetje" ofzoiets.

Zoals in dit voorbeeld:

a. Alle slimmerds zijn dommerds

b. Sommige stouterds zijn slimmerds.

Mogelijke antwoorden:

Stelling 1: alle dommerds zijn stouterds

Stelling 2: tenminste sommige dommerds zijn stouterds

Stelling 3: geen stouterds zijn dommerds

Stelling 4: sommige stouterds zijn geen dommerds.

Je moet er niet bij stil gaan staan of domme mensen daadwerkelijk stout of dom zijn..... Of dat inhoudelijk zou kunnen kloppen. Ik draai bij deze bijvoorbeeld a en b om waardoor ik hem wat sneller kan vatten.

De uitleg die TO in de OP noemt zal vast kunnen helpen, maar ik "snap" ze gewoon.
juist

opticiens zijn dus altijd rechtshandig. En alle canadezen zijn rechtshandig en dus ook opticien. Maar er zijn wellicht ook Amerikanen die rechtshandig zijn en dus opticien.

Dus antwoord is juist
quote:fiool schreef op 24 augustus 2012 @ 19:52:

[...]

Overlappende vierkanten: Canadezen zijn rechtshandig, opticiens ook. Dus juist.Zo klinkt het heel simpel.
quote:fiool schreef op 24 augustus 2012 @ 19:54:

[...]

Da's ook mijn plan voor de zeer nabije toekomst Nee jij zit goed hier
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Frizzy, een voor jou.

Ik heb ze noooooit begrepen..... zet 'm op!!
quote:SeptemberGirl schreef op 24 augustus 2012 @ 19:57:

Frizzy, een voor jou.

Ik heb ze noooooit begrepen..... zet 'm op!!ook een wijntje?
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
De uitleg over Venn diagrammen op fibonacci.nl is maar zeer beperkt. Het is een vrij uitgebreide methode en voor het voorbeeld dat je geeft zul je iets verder moeten gaan. Neem bijvoorbeeld ook eens waarheidstabellen door om te kijken of je de logica daarvan ziet.

Leesvoer: http://staff.science.uva.nl/~jaspars/lv ... 123-a5.pdf
quote:Hangmat schreef op 24 augustus 2012 @ 19:54:

Ik snap dit soort vragen heel goed. Maar echt uitleggen kan ik het niet. Ik scoorde hier erg hoog op bij een IQ test een paar jaar geleden.

De enige tip die ik wél heb: denk niet echt na over de onderwerpen/voorwerpen want dan raak je in de war. Het gaat niet om de inhoud maar om "het logische zinnetje" ofzoiets.

Zoals in dit voorbeeld:

a. Alle slimmerds zijn dommerds

b. Sommige stouterds zijn slimmerds.

Mogelijke antwoorden:

Stelling 1: alle dommerds zijn stouterds

Stelling 2: tenminste sommige dommerds zijn stouterds

Stelling 3: geen stouterds zijn dommerds

Stelling 4: sommige stouterds zijn geen dommerds.

Je moet er niet bij stil gaan staan of domme mensen daadwerkelijk stout of dom zijn..... Of dat inhoudelijk zou kunnen kloppen. Ik draai bij deze bijvoorbeeld a en b om waardoor ik hem wat sneller kan vatten.

De uitleg die TO in de OP noemt zal vast kunnen helpen, maar ik "snap" ze gewoon.Ik raak dus inderdaad in de war van die woorden. Ik probeer er niet inhoudelijk op in te gaan, maar toch leiden de woorden af. En dan lees ik het zinnetje 2-3 keer en ben ik de weg kwijt. Vandaar dat ik dan toch dat diagram neem.
quote:SeptemberGirl schreef op 24 augustus 2012 @ 19:57:

Frizzy, een voor jou.

Ik heb ze noooooit begrepen..... zet 'm op!!Dankje!
quote:primaat schreef op 24 augustus 2012 @ 19:58:

De uitleg over Venn diagrammen op fibonacci.nl is maar zeer beperkt. Het is een vrij uitgebreide methode en voor het voorbeeld dat je geeft zul je iets verder moeten gaan. Neem bijvoorbeeld ook eens waarheidstabellen door om te kijken of je de logica daarvan ziet.

Leesvoer: http://staff.science.uva.nl/~jaspars/lv ... -a5.pdfDat ziet er op het eerste gezicht uit alsof ik er nog veel meer van in de war ga raken.
quote:Ik raak dus inderdaad in de war van die woorden. Ik probeer er niet inhoudelijk op in te gaan, maar toch leiden de woorden af.

De woorden moet je vervangen door letters:

als fiets dan botsing

als botsing dan kevertje

als fiets dan kevertje?

moet je lezen als:

als p dan q

als q dan r

dat schrijf je dan op als

p -> q

q -> r

dus

p -> r
quote:frizzy schreef op 24 augustus 2012 @ 19:51:

Mijn eten is ietwat zwart aan de bovenkant.

a)Sommig eten dat zwart is aan de bovenkant is ook zwart aan de onderkant

b)alle eten dat zwart is aan beide kanten is oneetbaar

conclusie

frizzy's eten is oneetbaar

juist/onjuist
quote:primaat schreef op 24 augustus 2012 @ 20:02:

[...]

De woorden moet je vervangen door letters:

als fiets dan botsing

als botsing dan kevertje

als fiets dan kevertje?

moet je lezen als:

als p dan q

als q dan r

dat schrijf je dan op als

p -> q

q -> r

dus

p -> r

Ik zet dus die letters in dat diagram.

Zou ik fouten maken in dat diagram? Nee toch?
quote:didiridi schreef op 24 augustus 2012 @ 20:03:

[...]

a)Sommig eten dat zwart is aan de bovenkant is ook zwart aan de onderkant

b)alle eten dat zwart is aan beide kanten is oneetbaar

conclusie

frizzy's eten is oneetbaar

juist/onjuistLolbroek! Het is nog eetbaar. Was alleen even vergeten ook de rijst om te zetten.
Die diagrammen zijn alleen maar om je inzicht te geven in hoe de logica in elkaar zit. Vaak mag je bij iq tests geen aantekeningen maken, of heb je hier geen tijd voor. (meeste zijn digitaal)
Ow, ik lees mee.... Vind dit altijd leuk om te doen, alhoewel dit voor een assessment wel stress zou opleveren voor mij (vooral wegens de tijdsdruk).
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Overigens snap ik de opgaves wel als ik ze beredeneer, of woorden vervang, maar snap ik geen hól van die diagrammen...
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
In "het psychologisch onderzoek" van Wim Bloemers staat het vrij duidelijk uitgelegd. Ik heb er ook avonden op geoefend, begreep er niks van. Heb er echt een traan om gelaten, voelde me zo dom. Toen ik het assesment deed, zag ik ineens het licht en heb ik ze allemaal goed beantwoord. Komt dus vast wel goed. :-)
quote:primaat schreef op 24 augustus 2012 @ 20:05:

Die diagrammen zijn alleen maar om je inzicht te geven in hoe de logica in elkaar zit. Vaak mag je bij iq tests geen aantekeningen maken, of heb je hier geen tijd voor. (meeste zijn digitaal)

Tijd is sowieso een probleem ja. Mèn, misschien is de conclusie wel dat ik gewoon niet geschikt ben voor de baan.

Of ik laat Fiool em gewoon doen. Fiool?
Mijn vriend zegt dat je de normale associaties die je bij de begrippen hebt moet vergeten. Als de opgave zegt dat een tent een gebouw is,dan snapt jouw hoofd dat niet.

Hij zegt ook dat je de begrippen door letters moet vervangen.

Een tent is A,een gebouw is B. Als sommige B's nog een eigenschap hebben zijn ze BC.

Als de twee vergelijkingen totaal los van elkaar staan (sorry kan nIet quoten maar dat verhaal van die groene planten) dan hebben ze heen verhouding tot elkaar en is het antwoord bijv. Geen of niet.

Let dus op dat je je associatie met de begrippen loslaat...

Helpt dit ? :-D
quote:astrape schreef op 24 augustus 2012 @ 20:11:

In "het psychologisch onderzoek" van Wim Bloemers staat het vrij duidelijk uitgelegd. Ik heb er ook avonden op geoefend, begreep er niks van. Heb er echt een traan om gelaten, voelde me zo dom. Toen ik het assesment deed, zag ik ineens het licht en heb ik ze allemaal goed beantwoord. Komt dus vast wel goed. :-)Astrape! JIJ begreep het niet?!
quote:nanna schreef op 24 augustus 2012 @ 20:12:

Mijn vriend zegt dat je de normale associaties die je bij de begrippen hebt moet vergeten. Als de opgave zegt dat een tent een gebouw is,dan snapt jouw hoofd dat niet.

Hij zegt ook dat je de begrippen door letters moet vervangen.

Een tent is A,een gebouw is B. Als sommige B's nog een eigenschap hebben zijn ze BC.

Als de twee vergelijkingen totaal los van elkaar staan (sorry kan nIet quoten maar dat verhaal van die groene planten) dan hebben ze heen verhouding tot elkaar en is het antwoord bijv. Geen of niet.

Let dus op dat je je associatie met de begrippen loslaat...

Helpt dit ? :-DIk begrijp de helft.
quote:frizzy schreef op 24 augustus 2012 @ 20:11:

[...]

Tijd is sowieso een probleem ja. Mèn, misschien is de conclusie wel dat ik gewoon niet geschikt ben voor de baan.

Of ik laat Fiool em gewoon doen. Fiool? Tuurlijk joh, ik ben de kwaadste niet. Pruikje op, andere jurk aan, wie valt het op?
quote:fiool schreef op 24 augustus 2012 @ 20:14:

[...]

Tuurlijk joh, ik ben de kwaadste niet. Pruikje op, andere jurk aan, wie valt het op?

Het is gewoon online hoor! Nobody needs to know.

Maar dat is toch wel heul fout...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven