Werk & Studie alle pijlers

Syllogismen

24-08-2012 19:16 226 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor een assessment moet ik een intelligentietest maken met syllogismen (zie mijn andere topic), die ik oefen op internet. En ik snap het niet. Ik vind het heel erg, maar het gáát gewoon niet, ik blijf fouten maken en betreffende sites leggen niet uit waar ik de fout in ga.

Net een vriend (HBO'er, net als ik) op bezoek gehad: samen weten we het ook niet. Oproep op FB geplaatst of iemand me kan helpen: tot nu toe geen nuttig resultaat. Mijn vader gebeld: die had al zitten goochelen naar aanleiding van FB en kwam er ook niet uit.

Deze site geeft een goede uitleg, inclusief uitleg over Venn diagrammen, maar het mag niet baten. Ik zoek dus eigenlijk iemand die naast mij op de bank kan komen zitten en elke vraag precies met me doorneemt totdat het kwartje valt. Maar héél misschien kan iemand me hier uitleggen waar ik de mist in ga?
Sorry, die snap ik zelf ook niet.

Hoop dat er iemand is die het je kan uitleggen!
Plaats eens een opgave die jij fout had. Kijken of we een kwartje kunnen laten vallen.
Syllogisme:

1. Alle scholen zijn gebouwen.

2. Sommige scholen zijn tenten

A. Geen gebouwen zijn tenten

B. Sommige gebouwen zijn tenten

C. Alle gebouwen zijn tenten

D. Geen conclusie mogelijk

Ik weet niet waar je de mist in gaat. Maar ik heb even gekeken naar hoe ik denk asl ik dit oplos, misschien helpt het je.

Ik stel me gebouwen voor als een grote vierkant. Binnen dat vierkant is een kleiner vierkantje, dat voor alle scholen staat. BInnen dat vierkantje is weer een ander vierkantje dat voor tenten staat, dat sommige scholen zijn. Al die vierkantjes vallen echter nog altijd binnen de grote vierkant van 'gebouwen' . Dus een kleine vierkantje (=tenten) van grote vierkant (=gebouwen)=>B

Tip: teken het uit, na verloop van tijd krijg je er handigheid in.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Ik dacht toch echt al twee dagen het idee dat ik gewoon dom was. Het is een geruststelling dat ik niet de enige ben die het niet snapt, maar tegelijkertijd is het nogal balen dat niemand het dus uit kan leggen.

Oh, mijn vader belt net en had 1 fout, van de 8. Maar hij vraagt zich ook af of dat misschien geluk was.
Misschien ook belangrijk om te vertellen. Lees ook wat er NIET staat.

1. Alle scholen zijn gebouwen. (er zijn naast scholen nog andere gebouwen)

2. Sommige scholen zijn tenten (naast scholen als tenten, zijn er ook scholen in een andere vorm)
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
quote:frizzy schreef op 24 augustus 2012 @ 19:25:

Ik dacht toch echt al twee dagen het idee dat ik gewoon dom was. Het is een geruststelling dat ik niet de enige ben die het niet snapt, maar tegelijkertijd is het nogal balen dat niemand het dus uit kan leggen.

Oh, mijn vader belt net en had 1 fout, van de 8. Maar hij vraagt zich ook af of dat misschien geluk was. Hé, hé, ik zit hier klaar voor je
quote:didiridi schreef op 24 augustus 2012 @ 19:23:

Syllogisme:

1. Alle scholen zijn gebouwen.

2. Sommige scholen zijn tenten

A. Geen gebouwen zijn tenten

B. Sommige gebouwen zijn tenten

C. Alle gebouwen zijn tenten

D. Geen conclusie mogelijk

Ik weet niet waar je de mist in gaat. Maar ik heb even gekeken naar hoe ik denk asl ik dit oplos, misschien helpt het je.

Ik stel me gebouwen voor als een grote vierkant. Binnen dat vierkant is een kleiner vierkantje, dat voor alle scholen staat. BInnen dat vierkantje is weer een ander vierkantje dat voor tenten staat, dat sommige scholen zijn. Al die vierkantjes vallen echter nog altijd binnen de grote vierkant van 'gebouwen' . Dus een kleine vierkantje (=tenten) van grote vierkant (=gebouwen)=>B

Tip: teken het uit, na verloop van tijd krijg je er handigheid in.Oh dat heb je wel mooi uitgelegd. Maar dit soort vragen snap ik zelf dus ook nog. Ik ga de mist in met 'sommige-vragen' geloof ik.
En weet je Didiridi, dat verhaal van scholen en gebouwen en tenten klinkt nog lógisch. Maar ze gebruiken ook expres woorden die verre van logisch zijn.
Deze gaat fout:

5. a. Sommige planten zijn niet groen.

b. Geen van de organismen is een plant.

Conclusie is: Sommige organismen zijn niet groen.

Juist

Onjuist
Ik denk dat je goed moet onthouden dat je met categorien werkt, die onderverdeelt worden in kleinere of grotere categorien. Stel het je dus voor als iets dat ruimte inneemt dat verschuift naargelang het gaat vallen onder een kleinere of grotere categorie.
En ik maak dus gebruik van die Venn diagrammen, maar ik vermoed dat ik iets verkeerd teken/kleur/begrijp.
Overigens kan ik misschien beter niet de makkelijke versie blijven doen van de site, maar juist de moeilijke, want misschien is 4 antwoord-mogelijkheden handiger, ook qua zien wat ik fout heb gedaan.
quote:didiridi schreef op 24 augustus 2012 @ 19:29:

Ik denk dat je goed moet onthouden dat je met categorien werkt, die onderverdeelt worden in kleinere of grotere categorien. Stel het je dus voor als iets dat ruimte inneemt dat verschuift naargelang het gaat vallen onder een kleinere of grotere categorie.Ja dat lukt ook wel door die diagrammen. Net als jouw beeld met het vierkant.
quote:frizzy schreef op 24 augustus 2012 @ 19:29:

Deze gaat fout:

5. a. Sommige planten zijn niet groen. (sommige planten zijn WEL groen )

b. Geen van de organismen is een plant.(planten zijn dus ook GEEN organismen+ Er is niets gezegd over de kleur van organismen, alles is mogelijk) conclusie lijkt mij juist.

Toevoeging: of geldt het dan onjuist omdat er niets over gezegd is?)

Juist

Onjuist
quote:frizzy schreef op 24 augustus 2012 @ 19:29:

Deze gaat fout:

5. a. Sommige planten zijn niet groen.

b. Geen van de organismen is een plant.

Juist

OnjuistDe organismen zijn geen planten, volgens stelling b. Je weet dat bepaalde planten niet groen zijn, anderen dus kennelijk wel, volgens stelling a. Maar stelling a heeft totaal geen betrekking op stelling b. Daarom zou ik kiezen voor onjuist, omdat je geen informatie hebt over de kleur van de organismen.
He fiool, mededenkener:)
Verkeerde, die vraag 5 had ik zelf ook goed.

Deze was de breinbreker:

3. a. Alle bomen zijn planten.

b. Sommige bomen zijn struiken.

Conclusie is: Geen van de planten is een struik.

Juist

Onjuist
quote:didiridi schreef op 24 augustus 2012 @ 19:32:

[...]

Als je zegt dat sommige organismen niet groen zijn, zeg je ook dat sommige organismen WEL groen zijn. Dat kan niet volgens stelling a, daarom zeg ik: onjuist.

Als je denkt aan vierkanten: in dit geval overlappen ze totaal niet.
quote:fiool schreef op 24 augustus 2012 @ 19:32:

[...]

De organismen zijn geen planten, volgens stelling b. Je weet dat bepaalde planten niet groen zijn, anderen dus kennelijk wel, volgens stelling a. Maar stelling a heeft totaal geen betrekking op stelling b. Daarom zou ik kiezen voor onjuist, omdat je geen informatie hebt over de kleur van de organismen.Jij hebt het dus goed. En ik ging ervan uit dat Didiridi het goed had, maar zij en ik hebben het beiden fout. Grrrrrr.
quote:frizzy schreef op 24 augustus 2012 @ 19:35:

Deze was de breinbreker:

3. a. Alle bomen zijn planten. (sommige planten zijn geen bomen)

b. Sommige bomen zijn struiken. (sommige struiken zijn geen bomen) Dus sommige planten zouden nog wel struiken kunnen zijn. (en hier bij dat laaste, welke conclusie je dan MAG trekken weet ik ook ff niet) Ik zou zeggen conclusie is onjuist

Juist

Onjuist
quote:fiool schreef op 24 augustus 2012 @ 19:36:

[...]

Als je zegt dat sommige organismen niet groen zijn, zeg je ook dat sommige organismen WEL groen zijn. Dat kan niet volgens stelling a, daarom zeg ik: onjuist.

Als je denkt aan vierkanten: in dit geval overlappen ze totaal niet.Maar met die diagrammen teken je dus altijd overlappingen en dan kras je weer wat weg.
quote:fiool schreef op 24 augustus 2012 @ 19:36:

[...]

Als je denkt aan vierkanten: in dit geval overlappen ze totaal niet.Maar dat begrijp ik dus niet, want ze overlappen inderdaad ook niet, alleen wordt het ook nergens uitgesloten. Of mag je alleen meenemen wat er gezegd is. Dus het ongezegde achterwege laten.
quote:frizzy schreef op 24 augustus 2012 @ 19:35:

Deze was de breinbreker:

3. a. Alle bomen zijn planten.

b. Sommige bomen zijn struiken.

Juist

Onjuist

onjuist.

De stellingen zeggen: Alle bomen zijn planten, sommige daarvan zijn struiken.

Ergo: "geen van de planten is een struik" is niet waar. Sommige planten zijn struiken. In dit geval overlappen de vierkanten wel.
Didiridi ik geloof dat je uitleg niet juist is. Er staat nergens dat sommige planten geen bomen zijn, dat weet je helemaal niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven