Geld & Recht alle pijlers

inbreker en hondenbeet

31-08-2012 10:47 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde laatst dat als een inbreker bij jou inbreekt en de hond bijt hem, dat jij als eigenaar verantwoordelijk kan worden gehouden voor de verwondingen.

Persoonlijk lijkt me dat de omgekeerde wereld, maar ik vroeg me af of dat echt klopt?
quote:gember999 schreef op 31 augustus 2012 @ 11:34:

[...]

Omdat de aanvaller sterker/beter voorbereid/bewapend/of vul zelf maar in is.

Daarom precies om die redenen zeg ik dat je beter direct aan kunt vallen en het niet af moet wachten.

Afwachten wat hij wel niet van plan is om uit te spoken midden in de nacht in jou huis waar je kinderen veilig horen te zijn.

Wat als jou kind bijvoorbeeld van 8 iets hoort, onvoorbereid en moet plassen?
quote:gember999 schreef op 31 augustus 2012 @ 11:36:

[...]

Als jij van je fiets gesleurd wordt in een donker bos, dan mag je hond die mand echt wel bijten. De bewijsvraag is inderdaad een ander punt, maar dat staat los van wat wel en niet mag.

Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen.

Ik heb een amerikaanse stafford.

Die laten niet zo snel los.

Snap je wat mijn punt was?

Ik heb geen beweis, en de hond valt toch iemand aan.

Die man zegt dat hij mij helemaal niet van de fiets trok, en mijn hond schok en aanviel.

Dan heeft mijn hond een probleem, of het nou wel of niet mag.

En ik heb een probleem, want ik zou het niet goedkeuren als er gevolgen aan zitten voor mijn hond.
*bewijs
Ik liep gister met mijn hond in het bos te wandelen en toen kwam er in de verte een man aangelopen. Deze man staarde de hond recht aan en bleef dat doen. En mijn hond reageerde daar natuurlijk op. Hij kwam heel dicht naast me lopen en bleef strak terug kijken. Toen de man bijna passeerde, keek hij opeens naar mij ipv de hond en gaf de hond hem een waarschuwing. Dat wil zeggen, de hond deed een sprong in zijn richting, maar bleef daarbij nog zeker op 2 meter afstand van de man en dicht bij mij. De man reageerde toen heel agressief met "hou hem bij je want ik geef hem een rotschop!".

Gelukkig is mijn hond niet agressief. Hij wilde slechts duidelijk maken dat de man bij mij uit de buurt moest blijven. Een hondenkenner had dit ook prima aan zijn houding af kunnen lezen. Maar ik realiseerde mij wel dat zo'n situatie natuurlijk heel makkelijk kan escaleren! Zeker wanneer de man in kwestie zo agressief uitvalt, dat kan voor een ongetrainde, onzekere of agressieve hond juist de trigger zijn om alsnog de aanval in te zetten.

In zo'n geval zou je dan als hondeneigenaar dus fout zitten. De hond zou aanvallen zonder dat er een concreet gevaar is. Terwijl de hond feitelijk alleen zijn bazin beschermd tegen agressief gedrag van een vreemde kerel in een bos.

Nou, laat mij maar lekker fout zitten dan!
quote:dolores007 schreef op 31 augustus 2012 @ 11:37:

[...]

Daarom precies om die redenen zeg ik dat je beter direct aan kunt vallen en het niet af moet wachten.

Afwachten wat hij wel niet van plan is om uit te spoken midden in de nacht in jou huis waar je kinderen veilig horen te zijn.

Wat als jou kind bijvoorbeeld van 8 iets hoort, onvoorbereid en moet plassen?Vind je het dan niet erg als je iemand lichamelijk letsel toe zou brengen die niets kwaad in zin had? Want dat risico loop je als je iemand aanvalt nog voor diegene heeft laten blijken je te willen verkrachten/vermoorden. Dat iemand inbreekt is natuurlijk al slecht genoeg, maar stel dat je iemand vermoord die je tv en juwelen wilde stelen. Daar kun je toch niet mee leven?
Volgens mij zit het 'm in het waarschuwen.

Een vriend (bedreven in vechtsport) van mij is 'n keer overvallen op straat. Hij heeft de overvaller 3x gewaarschuwd dat hij dit niet moest doen omdat hij terug zou vechten en na de derde keer heeft hij z'n arm gebroken.

Het zat 'm specifiek in die 3x waarschuwen dat dit geoorloofd was en het dus betiteld werd als zelfverdediging en niet als excessief geweld.
quote:nummerzoveel schreef op 31 augustus 2012 @ 11:40:

Ik liep gister met mijn hond in het bos te wandelen en toen kwam er in de verte een man aangelopen. Deze man staarde de hond recht aan en bleef dat doen. En mijn hond reageerde daar natuurlijk op. Hij kwam heel dicht naast me lopen en bleef strak terug kijken. Toen de man bijna passeerde, keek hij opeens naar mij ipv de hond en gaf de hond hem een waarschuwing. Dat wil zeggen, de hond deed een sprong in zijn richting, maar bleef daarbij nog zeker op 2 meter afstand van de man en dicht bij mij. De man reageerde toen heel agressief met "hou hem bij je want ik geef hem een rotschop!".

Gelukkig is mijn hond niet agressief. Hij wilde slechts duidelijk maken dat de man bij mij uit de buurt moest blijven. Een hondenkenner had dit ook prima aan zijn houding af kunnen lezen. Maar ik realiseerde mij wel dat zo'n situatie natuurlijk heel makkelijk kan escaleren! Zeker wanneer de man in kwestie zo agressief uitvalt, dat kan voor een ongetrainde, onzekere of agressieve hond juist de trigger zijn om alsnog de aanval in te zetten.

In zo'n geval zou je dan als hondeneigenaar dus fout zitten. De hond zou aanvallen zonder dat er een concreet gevaar is. Terwijl de hond feitelijk alleen zijn bazin beschermd tegen agressief gedrag van een vreemde kerel in een bos.

En alsof die man geen probleem heeft als hij jou hond een rotschop geeft.

Hij was toch aan de lijn?

Wat is dan het probleem.

Ik denk dat die man gewoon niet te vertrouwen is, hij had je hond niet zo aan moeten blijven kijken.

Nou, laat mij maar lekker fout zitten dan!Dat zijn inderdaad hele lastige situaties. Misschien deed die man wel zo vreemd omdat hij panisch bang is voor honden. En als hij zich dan zo vreemd gaat gedragen, dan kun je het die hond bijna niet kwalijk nemen dat hij daarop reageert. Maar een eigenaar moet toch ook wel zijn hond in toom kunnen houden in dergelijke situaties. En dan bedoel ik met in toom houden niet het blaffen of springen voorkomen, maar in ieder geval voorkomen dat de hond niet gaat bijten.

Nou, laat mij maar lekker fout zitten dan!Vind ik een rare conclusie die je trekt. Je kunt niet van iedereen verwachten dat hij/zij goed met honden omgaat. Die vent was wellicht bang voor honden, waardoor hij de verkeerde dingen doet, maar dat kun je die man niet aanrekenen. Jij hebt een hond, een potentieel gevaar, dus jij hebt er maar voor te zorgen dat die hond geen onschuldige mensen aanvalt. Doet jouw hond dat wel, dan zit jij fout.

Nou, laat mij maar lekker fout zitten dan!Nou ja, ik heb geen verstand van honden, ben er wel bang voor, ik weet niet dat je een hond niet mag aankijken. Jij had die hond toch weg kunnen trekken, zodat die man geen oogcontact met 'm kon zoeken? En je moet inderdaad je hond bij je houden, zeker als ie tegen mensen opspringt.
quote:Liezze schreef op 31 augustus 2012 @ 11:43:

Een vriend (bedreven in vechtsport) van mij is 'n keer overvallen op straat. Hij heeft de overvaller 3x gewaarschuwd dat hij dit niet moest doen omdat hij terug zou vechten en na de derde keer heeft hij z'n arm gebroken.

Het zat 'm specifiek in die 3x waarschuwen dat dit geoorloofd was en het dus betiteld werd als zelfverdediging en niet als excessief geweld.Dit is geen vaste regel volgens mij. Ik weet het natuurlijk niet in dit specifieke geval, maar het zou zomaar kunnen dat de waarschuwingen in dit geval aangeven dat je vriend eerst geprobeerd heeft op niet-agressieve wijze de overvaller te stoppen (tot 3 keer toe), en pas daarna over is gegaan tot geweld. Dat geeft aan dat de overvaller niet op een andere manier te stoppen was door je vriend.
dubbel
quote:gember999 schreef op 31 augustus 2012 @ 11:41:

[...]

Vind je het dan niet erg als je iemand lichamelijk letsel toe zou brengen die niets kwaad in zin had? Want dat risico loop je als je iemand aanvalt nog voor diegene heeft laten blijken je te willen verkrachten/vermoorden. Dat iemand inbreekt is natuurlijk al slecht genoeg, maar stel dat je iemand vermoord die je tv en juwelen wilde stelen. Daar kun je toch niet mee leven?

Ik zie het meer als uitschakelen van een gevaar voor mijn gezin.

Inbreken geeft risicos.

10 keer lukt het je, en de 11e keer ben je zelf slachtoffer omdat mensen bang worden en uit angst reageren.

Ik ben fel tegen het inbreken.

Iedereen natuurlijk.

Stelen brengt risico, maar als ik bestolen word word ik heus niet agressief maar doe ik wel aangiften.

Ik ben moeder, en mijn taak is mijn gezin te beschermen.

Iemand die inbreekt, zou beter moeten weten.

Als ik inbreek weet ik dat ik klappen kan krijgen.

Ik ben klein, en smal.

Ik win het niet van een grote vent.

Hij beschadigt mij al door binnen te komen, want je verliest het gevoel van veiligheid.

Als mijn 7 jarige naar beneden loopt en hij schikt dan kan hij haar pijn doen.

Dus wat moet ik dan?

Van mij mag hij de tv hebben, al vind ik dat niet netjes.

Maar mijn kind moet toch naar de wc kunnen zonder het risico te lopen mishandelt of erger te worden?
quote:gember999 schreef op 31 augustus 2012 @ 11:44:

[...]

Dat zijn inderdaad hele lastige situaties. Misschien deed die man wel zo vreemd omdat hij panisch bang is voor honden. En als hij zich dan zo vreemd gaat gedragen, dan kun je het die hond bijna niet kwalijk nemen dat hij daarop reageert. Maar een eigenaar moet toch ook wel zijn hond in toom kunnen houden in dergelijke situaties. En dan bedoel ik met in toom houden niet het blaffen of springen voorkomen, maar in ieder geval voorkomen dat de hond niet gaat bijten.Tsja, ik heb een hond van een ras dat er om bekend staat niet aan te vallen (maar wel altijd te winnen als ze eenmaal zelf aangevallen worden) En gelukkig vond hij het op dat moment belangrijker om dicht bij mij te blijven dan om de man iets aan te doen. Maar... het is een grote en sterke hond. Als hij zich te bedreigd had gevoeld, dan had hij waarschijnlijk wel aangevallen en dan had ik hem met de beste wil ter wereld niet tegen kunnen houden. Ik weet dat ik dan fout had gezeten, en toch vind ik dat ergens ook de wereld op zijn kop. De man vertoont per slot van rekening agressief gedrag, terwijl hij nota bene al heeft gezien dat ik met een grote en uiterst alerte hond loop! In hoeverre zou dat dan uitlokking zijn, vraag ik me af...
quote:alfa-man schreef op 31 augustus 2012 @ 11:46:

[...]

Vind ik een rare conclusie die je trekt. Je kunt niet van iedereen verwachten dat hij/zij goed met honden omgaat. Die vent was wellicht bang voor honden, waardoor hij de verkeerde dingen doet, maar dat kun je die man niet aanrekenen. Jij hebt een hond, een potentieel gevaar, dus jij hebt er maar voor te zorgen dat die hond geen onschuldige mensen aanvalt. Doet jouw hond dat wel, dan zit jij fout.

Ik kan ook bang zijn voor grote honden van een ander.

Daarom daag ik ze niet uit, en zo ook zijn baasje niet door agressief te dreigen haar hond te schoppen.

Zo zou ik zeker nooit reageren.

Dan zou ik eerder zeggen hij doet toch niks mevrouw?
quote:Liezze schreef op 31 augustus 2012 @ 11:43:

Het zat 'm specifiek in die 3x waarschuwen dat dit geoorloofd was en het dus betiteld werd als zelfverdediging en niet als excessief geweld.Je mag jezelf en jouw bezittingen altijd beschermen. Als je een overvaller een klap geeft en hij breekt toevallig zijn arm, dat valt dat gewoon onder zelfverdediging. Als je die overvaller tegen de grond werkt, overmeesterd en toch maar door blijft trappen en hij breekt dan zijn arm, dan kan het zijn dat het niet meer onder zelfverdediging valt, zeker niet als je een geoefend vechtsporter bent.

Dit zou mijn hond ook doen. Zelfs met gewoon rondje lopen merk ik aan haar dat sommige mensen haar niet bevallen. Dan hou ik haar maar even strak aan de lijn.

Maar wee degene zijn gebeente (letterlijk) die het ooit waagt om mij te pakken als ik haar bij me heb. Ze bijt je gelijk. Je komt niet aan haar baas. Punt. Uit. Maar nu heb ik best een grote hond en nog zwart ook. En als zij haar lip optrekt ziet ze er echt heel gevaarlijk uit.
quote:alfa-man schreef op 31 augustus 2012 @ 11:50:

[...]

Je mag jezelf en jouw bezittingen altijd beschermen. Als je een overvaller een klap geeft en hij breekt toevallig zijn arm, dat valt dat gewoon onder zelfverdediging. Als je die overvaller tegen de grond werkt, overmeesterd en toch maar door blijft trappen en hij breekt dan zijn arm, dan kan het zijn dat het niet meer onder zelfverdediging valt, zeker niet als je een geoefend vechtsporter bent.

Als ik per ongeluk iemand naar de grond werk, die veel sterker is dan mij, en op gaat staan nog kwader dan eerst, dan moet ik wel doortrappen anders ben ik zelf het haasje.

Bijvoorbeeld.

Soms handel je uit angst.

Dat zou bij mij ook het geval zijn.

Ik zou geen agressie hebben maar angst

En mensen in gevaar maken vreemde sprongen hoor.
quote:alfa-man schreef op 31 augustus 2012 @ 11:46:

[...]

Vind ik een rare conclusie die je trekt. Je kunt niet van iedereen verwachten dat hij/zij goed met honden omgaat. Die vent was wellicht bang voor honden, waardoor hij de verkeerde dingen doet, maar dat kun je die man niet aanrekenen. Jij hebt een hond, een potentieel gevaar, dus jij hebt er maar voor te zorgen dat die hond geen onschuldige mensen aanvalt. Doet jouw hond dat wel, dan zit jij fout.We hebben het hier over een man die zich agressief naar mij gedraagt, terwijl hij op geen enkel moment in gevaar is geweest. Niet over iemand die achteloos voorbij loopt!
Als je als kerel zijnde een beetje obscuur gaat lopen doen in een bos savonds moet je niet gaan lopen janken als de hond van een voorbijlopende vrouw daar niet zo van gediend is.

Die vent liep die hond gewoon uit te dagen, nou ja het blijven dieren he

Ik vind het sowieso erg achterlijk dat wanneer er in je huis ingebroken wordt je vrijwel niks mag doen.

Bij vrienden van ons is een tijd geleden ook ingebroken. Ze waren niet thuis. Via via kwamen ze erachter wie het waren.

Die inbrekers gingen vervelend doen, hangen tegenover het huis etc, gewoon om te provoceren.

Politie deed er niks aan, toen die vrienden van ons prikkeldraad over de schutting wouden spannen kwam de politie ineens wél in actie. Want dat mag niet, kan een inbreker zich namelijk aan verwonden.

Echt te gek voor woorden.
quote:nummerzoveel schreef op 31 augustus 2012 @ 11:49:

[...]

Tsja, ik heb een hond van een ras dat er om bekend staat niet aan te vallen (maar wel altijd te winnen als ze eenmaal zelf aangevallen worden) En gelukkig vond hij het op dat moment belangrijker om dicht bij mij te blijven dan om de man iets aan te doen. Maar... het is een grote en sterke hond. Als hij zich te bedreigd had gevoeld, dan had hij waarschijnlijk wel aangevallen en dan had ik hem met de beste wil ter wereld niet tegen kunnen houden. Ik weet dat ik dan fout had gezeten, en toch vind ik dat ergens ook de wereld op zijn kop. De man vertoont per slot van rekening agressief gedrag, terwijl hij nota bene al heeft gezien dat ik met een grote en uiterst alerte hond loop! In hoeverre zou dat dan uitlokking zijn, vraag ik me af...

Interesse vraagje.

Wat voor hond heb je?

Hoef je geen antwoord op te geven natuurlijk, maar was even nieuwsgierig.

[...]

Tsja, ik heb een hond van een ras dat er om bekend staat niet aan te vallen (maar wel altijd te winnen als ze eenmaal zelf aangevallen worden) En gelukkig vond hij het op dat moment belangrijker om dicht bij mij te blijven dan om de man iets aan te doen. Maar... het is een grote en sterke hond. Als hij zich te bedreigd had gevoeld, dan had hij waarschijnlijk wel aangevallen en dan had ik hem met de beste wil ter wereld niet tegen kunnen houden. Ik weet dat ik dan fout had gezeten, en toch vind ik dat ergens ook de wereld op zijn kop. De man vertoont per slot van rekening agressief gedrag, terwijl hij nota bene al heeft gezien dat ik met een grote en uiterst alerte hond loop! In hoeverre zou dat dan uitlokking zijn, vraag ik me af...Jij moet ten alle tijden je hond in bedwang kunnen houden. Voor hetzelfde geld is jouw hond niet zo lief aardig en verstandig en wil het een onschuldig kind aanvallen. Jij bent verantwoordelijk voor je hond en moet hem altijd in bedwang hebben.

[...]

Tsja, ik heb een hond van een ras dat er om bekend staat niet aan te vallen (maar wel altijd te winnen als ze eenmaal zelf aangevallen worden) En gelukkig vond hij het op dat moment belangrijker om dicht bij mij te blijven dan om de man iets aan te doen. Maar... het is een grote en sterke hond. Als hij zich te bedreigd had gevoeld, dan had hij waarschijnlijk wel aangevallen en dan had ik hem met de beste wil ter wereld niet tegen kunnen houden. Ik weet dat ik dan fout had gezeten, en toch vind ik dat ergens ook de wereld op zijn kop. De man vertoont per slot van rekening agressief gedrag, terwijl hij nota bene al heeft gezien dat ik met een grote en uiterst alerte hond loop! In hoeverre zou dat dan uitlokking zijn, vraag ik me af...Maar het punt was juist dat die man geen agressief gedrag vertoonde. Geen agressief mensengedrag in ieder geval. Dat een hond mensengedrag verkeerd kan interpreteren is niet het probleem van die man.
quote:SeptemberGirl schreef op 31 augustus 2012 @ 11:46:

[...]

Nou ja, ik heb geen verstand van honden, ben er wel bang voor, ik weet niet dat je een hond niet mag aankijken. Jij had die hond toch weg kunnen trekken, zodat die man geen oogcontact met 'm kon zoeken? En je moet inderdaad je hond bij je houden, zeker als ie tegen mensen opspringt.Nee, ik kan een hond die potentieel gevaar ziet niet simpel even wegtrekken. Zijn taak (en uiterst sterk instinct) is om op dat moment het gevaar in de gaten te houden en mij daar tegen te beschermen. Dat lukt niet als hij zijn hoofd af wendt, en dus doet hij dat ook niet. En nogmaals, hij was aangelijnd, sprong niet tegen de man op en bleef op 2 meter afstand van die kerel!
quote:Kuzu schreef op 31 augustus 2012 @ 11:53:

Als je als kerel zijnde een beetje obscuur gaat lopen doen in een bos savonds moet je niet gaan lopen janken als de hond van een voorbijlopende vrouw daar niet zo van gediend is.

Die vent liep die hond gewoon uit te dagen, nou ja het blijven dieren he

Ik vind het sowieso erg achterlijk dat wanneer er in je huis ingebroken wordt je vrijwel niks mag doen.

Bij vrienden van ons is een tijd geleden ook ingebroken. Ze waren niet thuis. Via via kwamen ze erachter wie het waren.

Die inbrekers gingen vervelend doen, hangen tegenover het huis etc, gewoon om te provoceren.

Politie deed er niks aan, toen die vrienden van ons prikkeldraad over de schutting wouden spannen kwam de politie ineens wél in actie. Want dat mag niet, kan een inbreker zich namelijk aan verwonden.

Echt te gek voor woorden.

Serieus?

Moet je ze een huissleutel geven dan? zodat ze niet uit het raam kunnen vallen?

Dan kunnen ze zich namelijk ook verwonden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven