Geld & Recht alle pijlers

inbreker en hondenbeet

31-08-2012 10:47 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde laatst dat als een inbreker bij jou inbreekt en de hond bijt hem, dat jij als eigenaar verantwoordelijk kan worden gehouden voor de verwondingen.

Persoonlijk lijkt me dat de omgekeerde wereld, maar ik vroeg me af of dat echt klopt?
Ja. Als jij een inbreker aan gort mept in je eigen huis geldt (gold?) dat ook dacht ik.
quote:Star schreef op 31 augustus 2012 @ 10:50:

Ja. Als jij een inbreker aan gort mept in je eigen huis geldt (gold?) dat ook dacht ik.Mocht dat echt lukken, dan moet je 'm gewoon op straat kiepen, dan is er niks aan de hand (dan is het gewoon iemand die heeeeel onhandig is gevallen op straat).
Welkom in Nederland.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
had rutte toen beloofd om te veranderen meen ik me te herinneren; ik weet niet of hij dat in een wet heeft gegoten of
it's a big club and you ain't in it
Dat hangt van de situatie af. Als jij aangevallen wordt door de inbreker, en de hond bijt dan, dan mag dat. De hond wordt gezien als een soort verlengstuk van jouzelf. Dus in een situatie dat jij zelf geweld zou mogen gebruiken, zelfverdediging bijvoorbeeld, dan mag je hond dat ook.
Dat heeft toch te maken met noodweer en noodweer exces (als je dat zo schrijft) Als een inbreker je aanvalt met een hamer mag je hem ook met een hamer te lijf gaan. Schiet je hem neer/dood dan ben je de lul want dan is het geen gelijkwaardig wapen.
Ben aan het googlen, maar kan niet iets sluitends vinden.

Bij een beet van een hond of kat is de eigenaar (risico) aansprakelijk. Dat betekent dat de aansprakelijkheid vast staat en dat de eigenaar van het dier slechts een beperkte mogelijkheid heeft om hier onderuit te komen. Dit is bijvoorbeeld het geval als een waakhond een inbreker aanvalt. De bezitter is dan niet aansprakelijk.

Kan dit wel vinden op centrumvoorletselschade.nl
Yep,ik heb iets soortgelijks aan de hand gehad.

Woonde pas in mijn huis,en had een boerenfox.

Ik was bezig met de was op zolder

Ineens hoor ik mijn hond grommen,en toen een klein kind huilen?

Ik naar beneden,was er een kindje uit de buurt,dat mijn poort had opengedaan,mijn 15 meter lange tuin door,en toen in mijn keuken stond,om te vragen of mijn kinderen kwamen spelen.

Mijn hond had dat kind gebeten(en terecht vind ik,ze beschermd mijn plek tegen ongewenste vreemdelingen!)

Het was niet ernstig,maar het kind was flink overstuur.

Vader nog meer over de zeik,vond dat mijn hond vals was,en in moest slapen blablabla.......wijkagent erbij.

Die zei dat IK fout was.......... maar gelukkig konden we het met een gesprek oplossen allemaal.

Ik vond dat het kind niet opgevoed was,om zomaar bij vreemde mensen de plaats op te gaan.

Man,wat was ik pissed zeg!
quote:Ratteke schreef op 31 augustus 2012 @ 10:57:

Dat heeft toch te maken met noodweer en noodweer exces (als je dat zo schrijft) Als een inbreker je aanvalt met een hamer mag je hem ook met een hamer te lijf gaan. Schiet je hem neer/dood dan ben je de lul want dan is het geen gelijkwaardig wapen.Dit is niet juist. Noodweer exces gaat er juist over dat jij je onevenredig verdedigt, maar dat je dat niet kwalijk wordt genomen, door de situatie.
Mijn vriendin heeft een bordje opgehangen met een waarschuwing. Zij zegt dat dat beter is, omdat zij anders aansprakelijk zou zijn voor een eventuele hondenbeet.

Geen idee of zoiets echt werkt als het erop aankomt, maar zou wel heel gek zijn als je daarvoor aangeklaagd zou worden hè?

Ach..met mijn hond lopen we dat risico niet, die gaat waarschijnlijk koffie zetten voor meneer de inbreker :-)
quote:ladytruckster schreef op 31 augustus 2012 @ 10:57:

Yep,ik heb iets soortgelijks aan de hand gehad.

Woonde pas in mijn huis,en had een boerenfox.

Ik was bezig met de was op zolder

Ineens hoor ik mijn hond grommen,en toen een klein kind huilen?

Ik naar beneden,was er een kindje uit de buurt,dat mijn poort had opengedaan,mijn 15 meter lange tuin door,en toen in mijn keuken stond,om te vragen of mijn kinderen kwamen spelen.

Mijn hond had dat kind gebeten(en terecht vind ik,ze beschermd mijn plek tegen ongewenste vreemdelingen!)

Het was niet ernstig,maar het kind was flink overstuur.

Vader nog meer over de zeik,vond dat mijn hond vals was,en in moest slapen blablabla.......wijkagent erbij.

Die zei dat IK fout was.......... maar gelukkig konden we het met een gesprek oplossen allemaal.

Ik vond dat het kind niet opgevoed was,om zomaar bij vreemde mensen de plaats op te gaan.

Man,wat was ik pissed zeg!Dit is inderdaad precies volgens de regels. Omdat het kind geen gevaar vormde, had jij het ook niet met een knuppel mogen slaan als jij haar in jouw keuken zag staan. En dus mag je hond haar ook niet bijten. Dat je hond het gevaar in zo een situatie niet goed in kan schatten wordt gezien als jouw verantwoordelijkheid.
quote:gember999 schreef op 31 augustus 2012 @ 10:58:

[...]

Dit is niet juist. Noodweer exces gaat er juist over dat jij je onevenredig verdedigt, maar dat je dat niet kwalijk wordt genomen, door de situatie.Oh ja. Klok en klepel hangen weer samen!
En hoe zit het dan als je een waarschuwingsbord hebt voor de hond? Neemt diegene dan niet zelf het risico?
Het beste wat je kan doen bij een inbraak is de hond aan de lijn houden en een kop koffie voor de inbreker zetten.
Over dit soort situaties, inbreker in huis en hem slaan etc. is ontzettend veel jurisprudentie en er is nog geen eenduidig beleid. Het is dus voor elke situatie anders en per situatie zal bekeken worden wie of wat er iets wel of niet had mogen doen.

Helaas.....
Je mag een inbreker ook gewoon aanhouden als je hem op heterdaad betrapt.
Nou ja, laten we er vanuit gaan dat het bij een inbraak meestal alleen een inbraak is...Dus jij ligt boven te slaap en inbreker komt binnen. Het lijkt me nogal raar dat hond dan pas 'mag' aanvallen als inbreker jou of hond probeert aan te vallen?

Ik vind het eerlijk gezegd ook nogal vreemd in het gevall van dat kindje. Je kunt zo'n inschattingsvermogen toch niet van een hond verwachten en op eigen terrein mag hond toch zeker wel gewoon los lopen zonder toezicht.

Vind het heel sneu voor het kindje hoor, maar vooral verantwoordelijkheid van de ouders.
Je moet je hond leren om mensen wel binnen te laten, maar niet weer naar buiten te laten gaan.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:MEFS schreef op 31 augustus 2012 @ 11:03:

Het beste wat je kan doen bij een inbraak is de hond aan de lijn houden en een kop koffie voor de inbreker zetten.Met een hondenkoekje erbij.

Vraagt zich af hoe het zit als een inbreker de hond des huizes bijt. Is de inbreker verantwoordelijk? En moet de hond dan een tetanusinjectie?
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Dit leerstuk (noodweer/noodweerexces) kent zo veel tinten grijs (meer dan 50! ), dat het onmogelijk is deze vraag te beantwoorden. Het kan zijn dat je je moet verantwoorden voor de beet maar het hoeft niet. Wat er onlangs wel veranderd is, is dat je niet zo snel meer aanheouden wordt als je je als burger tegen een inbreker verweerd; het kan echter nog steeds zo zijn dat je ook als verdachte wordt aangemerkt (de inbreker blijft ook verdachte natuurlijk).
quote:snoesje666 schreef op 31 augustus 2012 @ 11:08:

Je moet je hond leren om mensen wel binnen te laten, maar niet weer naar buiten te laten gaan.

Dat heb ik een keer bij Cesar Milan gezien mensen mochten binnen komen van de hond maar ze mochten niet meer naar huis
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Ik weet niet precies hoe dat zit, maar je mag een inbreker bijvoorbeeld ook niet zwaar gaan zitten mishandelen, terwijl hij jou en je gezin wel wat aan had kunnen doen als jij heb niet van achteren had beslopen met de honkbalknuppel had hij misshien je kind wel verkracht en jullie dood achter gelaten.

Zo denk ik dan.

Ik moet door het bos fietsen, elke dinsdag pikke donker, met de hond dat is nu nog een pup.

Maar als ik word verkracht kan mijn hond beter toekijken, want als ze in zou grijpen dan zou ze geloof ik zelfs een spuitje moeten.

Terwijl de verkrachter geen spuitje hoeft als hij mij vermoord en niemand me de eerste tijd vind, waar mijn gezin kapot aan zopu gaan.

Klinkt grof, maar zo denk ik er over.

Wat is er nou meer een beest? De verdedigende hond, of de verkrachter die op het eind je strot door snijd en je gezin in onzekerheid laat?

Zo

Dat is er uit.

Ik mag geen pepperspray, mes of pistool mee over straat, dus als de man sterker is dan ben ik gewoon het lulletje, want al zou ik toch een mes bij me hebben en hem er aan rijgen, dan ben ik mijn gezin dus mooi kwijt want daar zal ik vast voor moeten zitten.

Eigenlijk kan een ander dus voor ons bepalen, al doen we niks verkeerds, dat we ons gezin achterlaten.

Ook als we onzelf dus verdedigen.

Dus dan is het of hij, of jij. en in beide gevallen ben jij dus de verliezer.

Ook je hond.

Ik vind dat als je in wil breken je de gevolgen moet dragen.

Ik zou dat nooit durven, en kunnen.

Ten eerste vind ik het wel extreem brutaal.

Ten tweede werk lekker zelf voor je geld.

En het is een inbreuk op je privacy en een directe aanval op je gezin.

Ook als de inbreker alleen je tv mee neemt voel je je niet meer veilig.

Als ik het mocht bepalen zou ik zeggen, dan had hij maar niet in moeten breken.

Maar helaas, ik heb niks te vertellen.
quote:patchouli_ schreef op 31 augustus 2012 @ 11:02:

En hoe zit het dan als je een waarschuwingsbord hebt voor de hond? Neemt diegene dan niet zelf het risico?

Had ik hangen op de poort, eentje met een fox,en eentje met een bouvier.(Die had ik ook,maar die lag te meuren in zijn mand )

Maar kleine kinderen zien dat niet zei de agent?

En ik had mijn poort niet open moeten laten staan?
quote:gember999 schreef op 31 augustus 2012 @ 11:07:

Je mag een inbreker ook gewoon aanhouden als je hem op heterdaad betrapt.

En hoe zie je dat voor je? Ik zie me al slaapdronken naar beneden stommelen en enthousiast roepen: "Gotcha!, je bent er gloeiend bij, hierbij houd ik je aan." En dat die inbreker dat dan beaamt, braaf knikt terwijl ie mompelt "wel, verdikkeme, nu ben ik het haasje."

Zoiets?

Ik denk echt dat ik eerder in mijn broek pies van angst dan dat ik het überhaupt in mijn hoofd haal om iemand te betrappen, laat staan overmeesteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven