Geld & Recht alle pijlers

inbreker en hondenbeet

31-08-2012 10:47 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde laatst dat als een inbreker bij jou inbreekt en de hond bijt hem, dat jij als eigenaar verantwoordelijk kan worden gehouden voor de verwondingen.

Persoonlijk lijkt me dat de omgekeerde wereld, maar ik vroeg me af of dat echt klopt?
quote:dolores007 schreef op 31 augustus 2012 @ 11:52:

[...]

Als ik per ongeluk iemand naar de grond werk, die veel sterker is dan mij, en op gaat staan nog kwader dan eerst, dan moet ik wel doortrappen anders ben ik zelf het haasje.

Bijvoorbeeld.

Soms handel je uit angst.

Dat zou bij mij ook het geval zijn.

Ik zou geen agressie hebben maar angst

En mensen in gevaar maken vreemde sprongen hoor.En daar hebben ze de term noodweer exces voor uitgevonden. Er is overal aan gedacht.
quote:Kuzu schreef op 31 augustus 2012 @ 11:53:

Als je als kerel zijnde een beetje obscuur gaat lopen doen in een bos savonds moet je niet gaan lopen janken als de hond van een voorbijlopende vrouw daar niet zo van gediend is.

Die vent liep die hond gewoon uit te dagen, nou ja het blijven dieren he

Hoezo een beetje obscuur lopen doen? Die man liep in het openbaar en keek naar een hond. Wat is daar obscuur aan? Misschien was hij wel op zoek naar een homo-ontmoetingsplaats, weten wij veel.
quote:nummerzoveel schreef op 31 augustus 2012 @ 11:55:

[...]

Nee, ik kan een hond die potentieel gevaar ziet niet simpel even wegtrekken. Zijn taak (en uiterst sterk instinct) is om op dat moment het gevaar in de gaten te houden en mij daar tegen te beschermen. Dat lukt niet als hij zijn hoofd af wendt, en dus doet hij dat ook niet. En nogmaals, hij was aangelijnd, sprong niet tegen de man op en bleef op 2 meter afstand van die kerel!

De hond heeft niks verkeerds gedaan, die man is gewoon dom bezig!

Een hond mag best waarschuwen.

Die man daagt gewoon uit.
quote:alfa-man schreef op 31 augustus 2012 @ 11:53:

[...]

Jij moet ten alle tijden je hond in bedwang kunnen houden. Voor hetzelfde geld is jouw hond niet zo lief aardig en verstandig en wil het een onschuldig kind aanvallen. Jij bent verantwoordelijk voor je hond en moet hem altijd in bedwang hebben.Welk punt probeer je duidelijk te maken hier? Ik schrijf dat toch zelf ook? Het enige wat ik daar bij opmerk, is dat ik het mijn hond echt niet kwalijk zou nemen als hij wel uit zou vallen op het moment dat ik agressief bejegend wordt door een onbekende kerel terwijl ik alleen in een bos loop. En ja, ik weet dat dat fout is.
quote:gember999 schreef op 31 augustus 2012 @ 11:56:

[...]

Hoezo een beetje obscuur lopen doen? Die man liep in het openbaar en keek naar een hond. Wat is daar obscuur aan? Misschien was hij wel op zoek naar een homo-ontmoetingsplaats, weten wij veel.

Dat hij dreigt om dr hond een rotschop te geven terwijl dat beest aangelijnt is.

Dat slaat nergens op.
quote:ladytruckster schreef op 31 augustus 2012 @ 10:57:

Yep,ik heb iets soortgelijks aan de hand gehad.

Woonde pas in mijn huis,en had een boerenfox.

Ik was bezig met de was op zolder

Ineens hoor ik mijn hond grommen,en toen een klein kind huilen?

Ik naar beneden,was er een kindje uit de buurt,dat mijn poort had opengedaan,mijn 15 meter lange tuin door,en toen in mijn keuken stond,om te vragen of mijn kinderen kwamen spelen.

Mijn hond had dat kind gebeten(en terecht vind ik,ze beschermd mijn plek tegen ongewenste vreemdelingen!)

Het was niet ernstig,maar het kind was flink overstuur.

Vader nog meer over de zeik,vond dat mijn hond vals was,en in moest slapen blablabla.......wijkagent erbij.

Die zei dat IK fout was.......... maar gelukkig konden we het met een gesprek oplossen allemaal.

Ik vond dat het kind niet opgevoed was,om zomaar bij vreemde mensen de plaats op te gaan.

Man,wat was ik pissed zeg!Een hond die kinderen bijt, lijkt me echt een aanwinst voor je huishouden... als ik die pa was, zou ik denk ik ook behoorlijk kwaad zijn.
quote:nummerzoveel schreef op 31 augustus 2012 @ 11:57:

[...]

Welk punt probeer je duidelijk te maken hier? Ik schrijf dat toch zelf ook? Het enige wat ik daar bij opmerk, is dat ik het mijn hond echt niet kwalijk zou nemen als hij wel uit zou vallen op het moment dat ik agressief bejegend wordt door een onbekende kerel terwijl ik alleen in een bos loop. En ja, ik weet dat dat fout is.In dat geval had ik gezegt, dan had ie maar van je af moeten blijven.
quote:nummerzoveel schreef op 31 augustus 2012 @ 11:55:

[...]

Nee, ik kan een hond die potentieel gevaar ziet niet simpel even wegtrekken. Zijn taak (en uiterst sterk instinct) is om op dat moment het gevaar in de gaten te houden en mij daar tegen te beschermen. Dat lukt niet als hij zijn hoofd af wendt, en dus doet hij dat ook niet. En nogmaals, hij was aangelijnd, sprong niet tegen de man op en bleef op 2 meter afstand van die kerel!

Fijn, dat jij een potentiële moordmachine niet in bedwang kan houden. Nergens in je post heb je het erover dat die man agressief was naar jou, het enige wat die man deed was jouw hond aankijken. Ik doe dat ook, ik hou die beesten in de gaten, voor het geval ze me aanvallen. En hij sprong wel, tikte je zelf.

Ik heb altijd een flinke stok bij me als ik ga wandelen in het bos, en als jouw hond (of een andere hond) mij gaat aanvallen, sla / steek ik 'm neer. Simpel as that.
quote:gember999 schreef op 31 augustus 2012 @ 11:56:

[...]

Op zoek naar een homo ontmoetingsplek en dan zoek je oogcontact met een hond? He bah.

Gedrag wat nummerzoveel beschrijft zie ik als intimiderend.

En dat is toch niet echt nodig, in een bos.

Die vent kan toch ook wel nagaan dat je als vrouw zijnde ietwat ongemakkelijk wordt als je daar loopt met je hond, er komt een vent aanlopen die je hond de hele tijd aankijkt, dan jou, en dan nog praatjes ook..
quote:gember999 schreef op 31 augustus 2012 @ 11:54:

[...]

Maar het punt was juist dat die man geen agressief gedrag vertoonde. Geen agressief mensengedrag in ieder geval. Dat een hond mensengedrag verkeerd kan interpreteren is niet het probleem van die man.Nee, de man toonde wel degelijk agressief gedrag. Hij keek eerst de hond strak aan (= agressief in hondentaal) en verlegde vervolgens zijn aandacht naar mij (= in beide talen agressief, want zijn houding straalde op dat moment echt geen vriendelijkheid uit).
quote:dolores007 schreef op 31 augustus 2012 @ 11:48:

[...]

Ik zie het meer als uitschakelen van een gevaar voor mijn gezin.

Inbreken geeft risicos.

10 keer lukt het je, en de 11e keer ben je zelf slachtoffer omdat mensen bang worden en uit angst reageren.

Ik ben fel tegen het inbreken.

Iedereen natuurlijk.

Stelen brengt risico, maar als ik bestolen word word ik heus niet agressief maar doe ik wel aangiften.

Ik ben moeder, en mijn taak is mijn gezin te beschermen.

Iemand die inbreekt, zou beter moeten weten.

Als ik inbreek weet ik dat ik klappen kan krijgen.

Ik ben klein, en smal.

Ik win het niet van een grote vent.

Hij beschadigt mij al door binnen te komen, want je verliest het gevoel van veiligheid.

Als mijn 7 jarige naar beneden loopt en hij schikt dan kan hij haar pijn doen.

Dus wat moet ik dan?

Van mij mag hij de tv hebben, al vind ik dat niet netjes.

Maar mijn kind moet toch naar de wc kunnen zonder het risico te lopen mishandelt of erger te worden?Maar je hebt het nu allemaal over mogelijkheden van wat kan gebeuren. We hebben het over een situatie waarin je al op het punt bent dat je weet wat er wel en/of niet kan gebeuren. Dus dat je kind boven in bed ligt en jij beneden een inbreker betrapt. Deze inbreker rent weg zodra jij hem betrapt. Maar jij vindt serieus dat je in zo een situatie het recht hebt om die man alsnog neer te slaan? Omdat hij voor hetzelfde geld wel verkeerde bedoelingen met je dochtertje gehad had kunnen hebben, of omdat je dochtertje hem gezien had kunnen hebben en daar angsten aan over had kunnen houden? Dat zijn dan dus allemaal redenen die zich op dat moment niet gerealiseerd hebben en die zich naar verwachting ook niet meer realiseren.
quote:gember999 schreef op 31 augustus 2012 @ 11:54:

[...]

Maar het punt was juist dat die man geen agressief gedrag vertoonde. Geen agressief mensengedrag in ieder geval. Dat een hond mensengedrag verkeerd kan interpreteren is niet het probleem van die man.

Jawel hij dreigt een hond te schoppen.

Terwijl hij ook verstandig afstand kan houden.

Want hoe lang is de riem?

Als hij dichter in de buurt komt dan de riem terwijl hij de hond niet kan vertrouwen dan is het toch een eikel of niet?
quote:nummerzoveel schreef op 31 augustus 2012 @ 12:01:

[...]

Nee, de man toonde wel degelijk agressief gedrag. Hij keek eerst de hond strak aan (= agressief in hondentaal) en verlegde vervolgens zijn aandacht naar mij (= in beide talen agressief, want zijn houding straalde op dat moment echt geen vriendelijkheid uit).Maar iemand aankijken is toch niet agressief? Of hoe moet ik dat voor me zien?
quote:nummerzoveel schreef op 31 augustus 2012 @ 12:01:

[...]

Nee, de man toonde wel degelijk agressief gedrag. Hij keek eerst de hond strak aan (= agressief in hondentaal) en verlegde vervolgens zijn aandacht naar mij (= in beide talen agressief, want zijn houding straalde op dat moment echt geen vriendelijkheid uit).Je kan niet van iedereen verwachten dat ie ''hondentaal'' spreekt, kom nou zeg.
quote:gember999 schreef op 31 augustus 2012 @ 12:01:

[...]

Maar je hebt het nu allemaal over mogelijkheden van wat kan gebeuren. We hebben het over een situatie waarin je al op het punt bent dat je weet wat er wel en/of niet kan gebeuren. Dus dat je kind boven in bed ligt en jij beneden een inbreker betrapt. Deze inbreker rent weg zodra jij hem betrapt. Maar jij vindt serieus dat je in zo een situatie het recht hebt om die man alsnog neer te slaan? Omdat hij voor hetzelfde geld wel verkeerde bedoelingen met je dochtertje gehad had kunnen hebben, of omdat je dochtertje hem gezien had kunnen hebben en daar angsten aan over had kunnen houden? Dat zijn dan dus allemaal redenen die zich op dat moment niet gerealiseerd hebben en die zich naar verwachting ook niet meer realiseren.Nee, als hij weg zou rennen zou ik er niet achteraan gaan.
quote:SeptemberGirl schreef op 31 augustus 2012 @ 12:00:

[...]

Fijn, dat jij een potentiële moordmachine niet in bedwang kan houden. Nergens in je post heb je het erover dat die man agressief was naar jou, het enige wat die man deed was jouw hond aankijken. Ik doe dat ook, ik hou die beesten in de gaten, voor het geval ze me aanvallen. En hij sprong wel, tikte je zelf.

Ik heb altijd een flinke stok bij me als ik ga wandelen in het bos, en als jouw hond (of een andere hond) mij gaat aanvallen, sla / steek ik 'm neer. Simpel as that.

Lees mijn post nog eens door! Ik schreef, nogmaals, dat de hond weliswaar richting de man sprong, maar dicht bij mij bleef en op zeker 2 meter afstand van de man bleef! Ook schreef ik dat de man vervolgens wel agressief tegen mij tekeer ging.

Als jij op zo'n moment mijn hond een mep zou verkopen, dan zit jij natuurlijk hardstikke fout want hij komt niet eens bij je in de buurt! Overigens vermoed ik dat ik je in dat geval nog eerder te pakken heb dan mijn hond, maar dat terzijde
quote:SeptemberGirl schreef op 31 augustus 2012 @ 12:02:

[...]

Je kan niet van iedereen verwachten dat ie ''hondentaal'' spreekt, kom nou zeg.Maar wel dat ze gepaste afstand houden uit fatsoen, en geen uitingen doen als ik ga je hond een rotschop geven als het beest is aangelijnd
quote:nummerzoveel schreef op 31 augustus 2012 @ 12:04:

[...]

Lees mijn post nog eens door! Ik schreef, nogmaals, dat de hond weliswaar richting de man sprong, maar dicht bij mij bleef en op zeker 2 meter afstand van de man bleef! Ook schreef ik dat de man vervolgens wel agressief tegen mij tekeer ging.

Als jij op zo'n moment mijn hond een mep zou verkopen, dan zit jij natuurlijk hardstikke fout want hij komt niet eens bij je in de buurt! Overigens vermoed ik dat ik je in dat geval nog eerder te pakken heb dan mijn hond, maar dat terzijde Als hij je hond schopt dan moet hij niet piepen als de hond even een hapje been neemt.
quote:dolores007 schreef op 31 augustus 2012 @ 12:02:

[...]

Jawel hij dreigt een hond te schoppen.

Terwijl hij ook verstandig afstand kan houden.

Want hoe lang is de riem?

Als hij dichter in de buurt komt dan de riem terwijl hij de hond niet kan vertrouwen dan is het toch een eikel of niet?

Nee, hij had nog niet gedreigd op het punt dat de hond opsprong. Dat deed hij daarna, en dat is inderdaad debiel. Maar zijn "dreigement" zou geen argument zijn geweest om de hypothetische aanval van de hond goed te praten, want dat gebeurde pas daarna. Voor zover ik het goed lees hield hij inderdaad ook afstand.

Ik vind het overkomen dat die man zo overdreven reageerde, dat hij dan wel bang zou zijn geweest voor de hond. Maar dat praat zulk debiel gedrag natuurlijk niet goed.
quote:Kuzu schreef op 31 augustus 2012 @ 12:00:

[...]

Op zoek naar een homo ontmoetingsplek en dan zoek je oogcontact met een hond? He bah.

Gedrag wat nummerzoveel beschrijft zie ik als intimiderend.

En dat is toch niet echt nodig, in een bos.

Die vent kan toch ook wel nagaan dat je als vrouw zijnde ietwat ongemakkelijk wordt als je daar loopt met je hond, er komt een vent aanlopen die je hond de hele tijd aankijkt, dan jou, en dan nog praatjes ook..Ik vind het gedrag van betreffende man inderdaad ook intimiderend overkomen...in mensentaal! Agressief nog niet zozeer, maar wat dat betreft reageert hond ook intimiderend en (nog) niet agressief.

[...]

Als jij op zo'n moment mijn hond een mep zou verkopen, dan zit jij natuurlijk hardstikke fout want hij komt niet eens bij je in de buurt! Overigens vermoed ik dat ik je in dat geval nog eerder te pakken heb dan mijn hond, maar dat terzijde

Jij leest wel erg selectief hè.

Nogmaals:

Ik heb altijd een flinke stok bij me als ik ga wandelen in het bos, en als een hond mij gaat aanvallen, dan sla / steek ik 'm neer.
Ik vind die man gewoon brutaal.

Zij heeft geen contact gezocht met die man en toch dreigt hij haar dr hond te schoppen.

Dat is gewoon fout.

Alleen omdat een hond even springt.

Dat doen honden nou eenmaal.

Als je dat eng vind blijf je er toch bij uit de buurt?

Hoe groot is dat bos?

[...]

Als jij op zo'n moment mijn hond een mep zou verkopen, dan zit jij natuurlijk hardstikke fout want hij komt niet eens bij je in de buurt! Overigens vermoed ik dat ik je in dat geval nog eerder te pakken heb dan mijn hond, maar dat terzijde Prima toch op deze manier. Klaarblijkelijk heb je je hond dus wel degelijk onder controle/in bedwang. Had je hond wel aangevallen dan had jij fout gezeten, had die vent jouw hond een trap verkocht, dan zou die vent fout gezeten hebben.
quote:gember999 schreef op 31 augustus 2012 @ 12:02:

[...]

Maar iemand aankijken is toch niet agressief? Of hoe moet ik dat voor me zien?Stel je eens voor dat jij zelf in een bos loopt, een onbekende man tegemoet loopt, en die man jou strak in de ogen blijft kijken met een onvriendelijke blik. Hoe zou jij je voelen als iemand op die manier op jou afloopt?
quote:moneypenny85 schreef op 31 augustus 2012 @ 12:06:

[...]

Ik vind het gedrag van betreffende man inderdaad ook intimiderend overkomen...in mensentaal! Agressief nog niet zozeer, maar wat dat betreft reageert hond ook intimiderend en (nog) niet agressief.dreigen om andermans dier te mishandelen is wel agressief.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven