Fietsen en inhalen

03-09-2012 09:06 53 berichten
Zojuist, op een redelijk druk fietspad, haal ik iemand voor mij in.

Ineens fietst er een man naast mij, die mij op uiterst belerende wijze wist te vertellen dat ik mijn hand uit moest steken om iemand in te halen. Hij was vrij boos dat ik mijn hand niet had uitgestoken, want hij wilde net op dat moment mij en mijn voorligger inhalen.

Een fractie van een seconde erna besloot hij zijn fiets midden op het fietspad tot stilstand te brengen. Uiteraard was dit met fietsers van beide kanten totaal niet gevaarlijk, maar hij wilde de discussie 'eigenlijk wel' aan. Ik niet op maandagmorgen kwart over acht. Meneer was blijkbaar met zijn verkeerde been uit bed gestapt, al laat voor zijn werk of loopt/fietst vanwege andere zaken rond als een tikkende belerende tijdbom.

Met een vreselijk kinderachtig stemmetje alsof hij tegen zijn 4-jarige zoon/dochter sprak, zei hij dat als wij zouden botsen ik wel eens pijn kon hebben. Hierop zei ik misschien iets te ad-rem dat ik niet van porselein ben en dat ik in al die jaren dat ik heb gefietst in en rond Amsterdam, nog nooit van deze 'regel'' heb gehoord. En dat uitgerekend een Belg die doorgaans alleen maar koersen op het platteland mij niet moet gaan vertellen hoe ik moet fietsen in een stad.

Daarop fietste hij (gelukkig!) verder. Zwalkend over de weg (tegenliggers ontwijkend ) om mij nog na te roepen dat hij wel gelijk had keek ik hem na.

Enfin, ik heb hier nog nooit van gehoord en ik heb dit nog nooit gedaan. Ik heb op deze manier van inhalen mijn fietsdiploma gehaald (in groep 7, zeker 10 jaar geleden) en agenten langs het fietspad richting mijn middelbare school hebben voor inhalen zonder een hand uit te steken nooit een boete uitgeschreven voorzover ik weet.

Ook op Internet heb ik deze regel nergens kunnen vinden. Ik weet wel dat automobilisten dit doen, met name als het druk is op de weg.

Wie heeft er nu gelijk, de man of ik?
Alle reacties Link kopieren
quote:saracenen schreef op 03 september 2012 @ 09:25:

[...]

Dat weet ik, maar ik heb zelf geen rijbewijs. Mijn vader doet het doorgaans wel, behalve op bijv. zaterdagmorgen als hij en de voorligger de enige twee auto's zijn. En er zijn nog verbazinwekkend veel automobilisten die geen richting aangeven als ze inhalen/van baan veranderen. Dat bedoelde ik.okee..duidelijk (na nog twee koppen koffie had ik het vast in 1x begrepen Verder: goed gedaan, laat die Belg lekker in België gaan fietsen en daar z'n gelijk gaan halen!
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Sowieso enorm irritant: mensen die vanuit een overtuiging dat ze ergens gelijk in hebben in het openbaar onbekende mensen de les gaan lezen.
quote:missy_acy schreef op 03 september 2012 @ 09:10:

Ik heb geleerd om even te bellen als je inhaald.Dat nou juist niet, daar schrikken mensen van.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
Als de gene die ik wil inhalen opeens zijn hand uit zou steken zou ik juist schrikken. Dat betekent voor mij namelijk dat er een grote kans is dat hij zo een scherpe bocht naar links gaat maken waardoor ik flink moet afremmen.

Als je allebei op hetzelfde moment wilt inhalen is er niets aan de hand want dan hoef je bijna niet af te remmen.

En als hij een ervaren fietser was geweest had hij je inhaalmove wel kunnen zien aankomen
Ik ben een heel tolerant en geduldig en vredelievend persoon, maar er is een ding waar ik niet tegen kan: mensen die andere mensen in het verkeer / in het openbaar de les lezen. Daar word ik zo agressief van! En ik word bij jouw post al plaatsvervangend agressief!

Helaas woon ik in Duitsland, waar dit dus ongeveer elke dag gebeurt... Toen ik nog rookte, heb ik zelfs meegemaakt dat een oudere man die in de winkelstraat langs me heen liep, zei: "Roken is heel slecht voor je!" Ik moet me bij dit soort dingen altijd heel erg inhouden om niet terug te lopen en zo iemand z'n neus te breken.

*Is het weer even kwijt, nu weer on topic*

Heel goed gereageerd TO, laat je niet kisten en laat je vooral niet onzeker maken. En inderdaad: even achterom kijken voordat je inhaalt is ook op de fiets altijd een goed idee.
quote:saracenen schreef op 03 september 2012 @ 09:11:

Ow, en voor mijn fietsgedrag onder de loep wordt genomen, ik kijk altijd achterom, doe aan voorsorteren bij linksaf slaan, steek niet zomaar over, etc. Ik had die man echt niet gezien!Maar blijkbaar niet goed genoeg, anders had je deze mijnheer wel zien aankomen.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
Serieus? Bij het inhalen van een andere fietser achteromkijken én bellen?

Pfffff ik brek er gewoon langs... En met mij al mijn medefietsers hoor. Nog nooit iemand horen bellen bij het inhalen! Achteromkijken à la, maar alleen als het heeel druk is.

Ik woon dan ook niet in Amsterdam
En als je je hand naar links uitsteekt (om in te halen), denkt toch iedereen dat je linksaf wil slaan en gaan ze je júist inhalen toch?

Wat onhandig, en wat een sukkelige man...
Als hij ook zijn arm naar links had uitgeslagen, en jij keek achterom, dan moest jij hem wel gezien hebben, want een hand uitsteken bij het inhalen vind ik wel bijzonder hoor. En mocht hij zijn hand uit gestoken hebben, dan zou ik juist denken dat hij linksaf gaat, dus mij dan zeker niet in gaat halen.

Dus heb jij het recht om in te halen
quote:Lonkaa schreef op 03 september 2012 @ 09:59:

Pfffff ik brek er gewoon langs... En met mij al mijn medefietsers hoor. Nog nooit iemand horen bellen bij het inhalen! Achteromkijken à la, maar alleen als het heeel druk is.

Dat bellen.. het hangt een beetje van de situatie af.

Ik heb als hobby om af en toe met een snelle fiets door de bossen en polders te fietsen. Dan haal je dus regelmatig mensen in.

Vaak gaat het zonder bellen (brede weg of fietspad, voldoende uitwijkmogelijkheid). Maar er zijn ook situaties waarin ik wel even bel. Vooral bij een groot snelheidsverschil, een smal fietspad zonder uitwijkmogelijkheden en als er kleine kinderen fietsen.

Je doet het niet altijd goed, want sommige mensen vinden het per definitie irritant als iemand wil inhalen, maar over het algemeen vinden mensen het volgens mij prettiger dat ze weten dat ze op een smal stuk worden ingehaald dan dat er plotseling iemand langszoeft. Een fiets heeft nu eenmaal geen achteruitkijkspiegel.
Ik haal vrijwel nooit in, blijf altijd achter iemand plakken, hoe langzaam die ook fietst. Maar als ik wel inhaal steek ik geen hand uit en kijk ook niet achterom.

Op een stukje hier, waar ik van het fietspad linksaf sla een landweggetje in, kijk ik ook nooit achterom. Ik steek ruim van tevoren mijn linkerhand uit, om te laten zien dat ik daar af ga slaan.
quote:Lonkaa, 10 minuten geleden

Zeker smorgens tijdens de fiets-spits. Vaak fietsen ze dan ook met 2 of 3 naast elkaar.

Op een heel breed fietspad waar niemand fietst doe ik t ook niet.
quote:truffelmaffia schreef op 03 september 2012 @ 10:07:

Ik haal vrijwel nooit in, blijf altijd achter iemand plakken, hoe langzaam die ook fietst. Maar als ik wel inhaal steek ik geen hand uit en kijk ook niet achterom.

Op een stukje hier, waar ik van het fietspad linksaf sla een landweggetje in, kijk ik ook nooit achterom. Ik steek ruim van tevoren mijn linkerhand uit, om te laten zien dat ik daar af ga slaan.

Je moet toch signaleren dat je gaat inhalen? Zéker als je langzaam fietst is de kans groot dat er iemand langs wil. Hoe moet die dan weten dat jij gaat inhalen? Zonder te kijken inhalen is echt asociaal. Net als zonder achterom te kijken linksaf slaan.

Dat zou je met een auto of een motor ook niet proberen toch?!

Hoe vaak ik wel niet bijna tegen iemand ben aangereden die ineens linksaf ging slaan toen ik hem wilde inhalen.
Ik haal gewoon in eigenlijk, nadat ik wel even gekeken heb of het kan. Nog nooit gehoord van bellen voor je inhaalt. Overigens brede fietspaden hier waar scholieren gerust met z'n vieren naast elkaar fietsen.

Volgens mij zijn daar helemaal geen officiële regels voor.
quote:Chadidja schreef op 03 september 2012 @ 10:12:

[...]

Je moet toch signaleren dat je gaat inhalen? Zéker als je langzaam fietst is de kans groot dat er iemand langs wil. Hoe moet die dan weten dat jij gaat inhalen? Zonder te kijken inhalen is echt asociaal. Net als zonder achterom te kijken linksaf slaan.

Dat zou je met een auto of een motor ook niet proberen toch?!

Hoe vaak ik wel niet bijna tegen iemand ben aangereden die ineens linksaf ging slaan toen ik hem wilde inhalen.

Ik haal dus bijna nooit in.

En ik heb geen auto- of motorrijbewijs.

Ik steek ruim van tevoren mijn hand uit, als ik daar linksaf sla. Dus het is absoluut niet dat ik "ineens" linksaf sla.
als je jong bent wil iedereen je verbeteren. Met name andere onzekere mensen hebben die neiging.
it's a big club and you ain't in it
Als het voorval in Belgie plaatsvond misschien op het Flair forum vragen

Maar heel irritant ja,op maandag morgen van die chronisch chagrijnige mensen!

Daar kan ik de hele dag pissed om blijven,zulke types.
Ik verbaas me er hier in Den Haag regelmatig over hoe onvoorzichtig er gefietst wordt, vooral in de ochtend en avondspits. Iedereen racet je voorbij, tegenliggers op een fietspad dat eigenlijk maar één richting opgaat die je als een gek tegemoet komen, liefst als iemand anders je ook nog aan het inhalen is. Er is een bepaald punt hier in het centrum waar je helemaal ogen tekort komt. Een kruispunt (op de hoek van het stadhuis, indien bekend in Den Haag) waar niemand rekening met elkaar houdt en voetgangers en fietsers kris kras door elkaar rijden zonder ook maar om zich heen te kijken. Ik kan me hier ook echt kwaad om maken.

De reactie van de Belg was misschien wat overtrokken en hij zal misschien inderdaad met het verkeerde been uit bed zijn gestapt, maar is even omkijken echt zo veel gevraagd voordat je gaat inhalen? Zie je het risico echt niet als je net op dat moment ingehaald wordt door iemand anders?

Toevoeging: bellen voordat je gaat inhalen is overigens wel erg overdreven. Ik heb vroeger geleerd dat je moet kijken en dan je arm uitsteken (en als je met de auto inhaalt zonder je richting aan te geven zak je voor je rijbewijs).
als ik zelf zou fietsen - wat ik al lang niet meer doe - zou ik op stille wegen een bescheiden rinkeltje geven met de bel, en in de stad zou ik er vanuitgaan dat iedereen vanzelf al alert is.
it's a big club and you ain't in it
quote:Phoebexx schreef op 03 september 2012 @ 10:33:

Een kruispunt (op de hoek van het stadhuis, indien bekend in Den Haag) waar niemand rekening met elkaar houdt en voetgangers en fietsers kris kras door elkaar rijden zonder ook maar om zich heen te kijken. Ik kan me hier ook echt kwaad om maken.

Ha, je bedoelt Spui / Kalvermarkt / Grote Marktstraat? dat kruispunt ken ik wel.

Voor de komst van de tramtunnel was dat volgens mij één van de drukste kruisingen in Den Haag centrum waar trams, auto's bussen, fietsers en voetgangers elkaar lekker in de weg zaten.

De trams zijn grotendeels onder de grond verdwenen en de laatste keer dat ik in Den Haag centrum was, was deze kruising ook nog autovrij gemaakt. De straat is hier teruggegeven aan fietsers en voetgangers. Ik vond het wel een bijzondere metamorfose en in het algemeen vind ik de Haagse binnenstad er enorm veel beter op geworden de laatste 15 jaar.

Maar ik kan me wel voorstellen dat het een verwarrende kruising is; er zijn geen duidelijke rijbanen meer en ook geen fietspad. Aan de andere kant zijn er ook verkeersdeskundigen die zeggen dat mensen beter opletten als je niet te veel borden neerzet en aparte rijstroken maakt...
quote:ondernemer schreef op 03 september 2012 @ 10:43:

[...]

Maar ik kan me wel voorstellen dat het een verwarrende kruising is; er zijn geen duidelijke rijbanen meer en ook geen fietspad. Aan de andere kant zijn er ook verkeersdeskundigen die zeggen dat mensen beter opletten als je niet te veel borden neerzet en aparte rijstroken maakt...Ik vraag me echt af wat daar de logica achter is. Op dit moment is het een niemandsland. Als fietser moet je er rekening mee houden dat een voetganger die voor je loopt niet opeens besluit naar rechts te gaan. Je hebt daar echt regelmatig bijna botsingen en verschrikte gezichten van voetgangers. Fietsers letten niet op wie er van rechts komt maar gaan gewoon recht op hun doel af. Waarom geen apart fietspad? Of op zijn minst paaltjes en aan de linkerkant hiervan een fietsafbeelding op de weg? Het is misschien minder druk maar de aanwezigheid van auto´s maken je misschien wel wat alerter dan nu het geval is omdat mensen niet bang (genoeg) zijn van botsingen tussen fietsers en voetgangers.
De logica lijkt te zijn dat fietsers een goede bel moeten hebben, niet te hard moeten fietsen en gewoon alert moeten zijn. Er loopt ook een fietspad door de Grote Marktstraat waar tegenwoordig een soort permanente avondvierdaagse van winkelend publiek doorheen sjokt. Dat lijkt me ook wel een uitdaging als je op de fiets zit.
quote:ondernemer schreef op 03 september 2012 @ 11:01:

De logica lijkt te zijn dat fietsers een goede bel moeten hebben, niet te hard moeten fietsen en gewoon alert moeten zijn.

Niet op de realiteit gebaseerd dus

Er loopt ook een fietspad door de Grote Marktstraat waar tegenwoordig een soort permanente avondvierdaagse van winkelend publiek doorheen sjokt. Dat lijkt me ook wel een uitdaging als je op de fiets zit.Klopt ja, daar steken de voetgangers zomaar over zonder te beseffen dat er een fietspad doorheen loopt. Ook daar hoog tijd voor paaltjes.
quote:giuliettacapuletti schreef op 03 september 2012 @ 10:20:

Ik haal gewoon in eigenlijk, nadat ik wel even gekeken heb of het kan. Nog nooit gehoord van bellen voor je inhaalt. Overigens brede fietspaden hier waar scholieren gerust met z'n vieren naast elkaar fietsen.

Volgens mij zijn daar helemaal geen officiële regels voor.Veilig Verkeer Nederland zegt dit: http://www.youtube.com/watch?v=iRQQIXU2aag
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Hand uitsteken bij het inhalen is geen regel. Overigens mag je ook op de fiets geen gevaar of hinder veroorzaken voor andere weggebruikers ( art. 5 wvw ) en dit deed je dus kennelijk wel.

Beide een beetje gelijk dus.

Volgende keer misschien even over je schouder kijken en opgelost.

Ik las ook nog een stukje over dat er geen regels zijn om naast elkaar te mogen fietsen. Hier zijn wel degelijk regels voor je moet namelijk zoveel mogelijk rechts houden ( ook als fietser ) en als je dus al met 2 naast elkaar fietst houd je niet zoveel mogelijk rechts. Kniesoor die er met 2 naast elkaar een probleem van maakt maar toch...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven