Geld & Recht alle pijlers

Kosten bruiloft

09-09-2012 15:22 295 berichten
Mijn vriend en ik gaan ooit trouwen en we zijn ervan overtuigd dat 200 euro genoeg is. De omgeving hier zegt dat het onmogelijk is, en dat je altijd duizenden meer kwijt bent dan gepland.

Is het stom te geloven dat het makkelijk haalbaar is met 200 euro? Hoeveel waren jullie in totaal kwijt aan je bruiloft?
Alle reacties Link kopieren
quote:annelaure schreef op 09 september 2012 @ 15:42:

[...]

Met de trouwdag willen wij eigenlijk gewoon trouwen. Niet meer, niet minder. Dat mag wel klein gevierd worden, maar ik vind trouwen helemaal niet zo geweldig, de liefde die moet gevierd. En dat vieren we ook vaak en groots. Maar trouwen... weet niet, vinden we niet zo boeiend, behalve dat het handig is juridisch enzo. We willen er dus niet te veel aan kwijt zijn, er zijn andere dingen die wij belangrijker vinden om geld voor te hebben. Daarbij vinden mijn vriend en ik het allebei onnodig om voor 1 dag veel geld neer te leggen, zeker als die dag voor ons niet echt veel betekent. Dus ook al zouden we nog 10 jaar kunnen sparen, dan willen we nog niet veel kwijt zijn aan een bruiloft.

Over drinken natuurlijk krijgen de gasten wel wat. Het gaat ook niet van 's ochtends tot 's avonds duren. Als ik nu 10 man over de vloer heb ben ik ook max een 10tje kwijt voor drinken, en dan zijn die mensen er toch een uur of 8.Wat drinken jullie dan? Ranja?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nummerzoveel schreef op 09 september 2012 @ 15:36:

Eten, muziek en dansen voor een groepje lukt best voor 200 euro (als het tenminste goed weer is). Haal picknickspul voor weinig bij de Lidl, ga naar het park en zoek een leuk stekkie in de buurt van een straatmuzikant!

Dit klinkt echt zoals wij het willen. Lekker gezellig en bescheiden. Alsof het een normale dag. Alleen hebben wij dus al muzikanten, dus we kunnen gaan zitten waar we willen.

En wij zijn van die hippies die ons niet af laten schrikken door regen. Ik zou het juist heel mooi vinden als er opeens onweer losbarst.
quote:nouschi schreef op 09 september 2012 @ 15:45:

[...]

Wat drinken jullie dan? Ranja?Water, thee en vruchtensapjes.
quote:annelaure schreef op 09 september 2012 @ 15:46:

[...]

Dit klinkt echt zoals wij het willen. Lekker gezellig en bescheiden. Alsof het een normale dag. Alleen hebben wij dus al muzikanten, dus we kunnen gaan zitten waar we willen.

En wij zijn van die hippies die ons niet af laten schrikken door regen. Ik zou het juist heel mooi vinden als er opeens onweer losbarst.Nou klaar toch, wat kan het jou dan schelen wat een ander haar bruiloft gekost heeft?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nellaaa schreef op 09 september 2012 @ 15:40:

[...]

1,5 glas pp? Of bedoel je van die wijn uit van die grote kartonnen dozen?Ik heb tijdens vakantie in Frankrijk flink veel wijn ingeslagen bij de boer. Superlekker en tegen een prijs waar je hier heel diep voor moet bukken in de supermarkt. Leg een flink aantal flessen koud in water ergens in de schaduw, mjam en <plop>.
Waarom ga je dan trouwen? En waarom in gemeenschap van goederen?
quote:annelaure schreef op 09 september 2012 @ 15:47:

[...]

Water, thee en vruchtensapjes.Ok dan is het prima te doen. Niemand die een wijntje of biertje lekker vindt?

[...]

Met de trouwdag willen wij eigenlijk gewoon trouwen. Niet meer, niet minder. Dat mag wel klein gevierd worden, maar ik vind trouwen helemaal niet zo geweldig, de liefde die moet gevierd. En dat vieren we ook vaak en groots. Maar trouwen... weet niet, vinden we niet zo boeiend, behalve dat het handig is juridisch enzo. We willen er dus niet te veel aan kwijt zijn, er zijn andere dingen die wij belangrijker vinden om geld voor te hebben. Daarbij vinden mijn vriend en ik het allebei onnodig om voor 1 dag veel geld neer te leggen, zeker als die dag voor ons niet echt veel betekent. Dus ook al zouden we nog 10 jaar kunnen sparen, dan willen we nog niet veel kwijt zijn aan een bruiloft.

Over drinken natuurlijk krijgen de gasten wel wat. Het gaat ook niet van 's ochtends tot 's avonds duren. Als ik nu 10 man over de vloer heb ben ik ook max een 10tje kwijt voor drinken, en dan zijn die mensen er toch een uur of 8.Dan kun je het net zo goed zonder die 8 vrienden doen toch?
quote:annelaure schreef op 09 september 2012 @ 15:46:

[...]

En wij zijn van die hippies die ons niet af laten schrikken door regen. Ik zou het juist heel mooi vinden als er opeens onweer losbarst.Dan gaat het zeker lukken voor weinig geld. Ik zou me als ik jou was niet vastpinnen op het uiteindelijke bedrag dat het gaat kosten. Of dat nou 200 of 300 euro is, maakt dat echt uit? Lijkt me niet. Waar wacht je nog op :-)
quote:Splinter02 schreef op 09 september 2012 @ 15:45:

Wij zijn gratis getrouwd. Geen idee meer of het wat kost om in ondertrouw te gaan (moet je even op de site van je gemeente kijken). Waarschijnlijk kosten de documenten die je nodig hebt (uittreksel geboorteregister, uittreksel gba) ook geld. En de omslag van je trouwboekje.

Je zit dus zo hoger dan je vooraf bedenkt.Die documenten zijn niet zo duur. Trouwboekje, dat vinden we maar overbodig. Hoeft van ons echt niet dus die mogen ze houden.
Ik heb net op de website van mijn gemeente gekeken, en hier kan je alleen gratis trouwen op maandagochtend tussen 9.00, en volgende kan 9.15 trouwen op maandagochtend. Alleen kan je gratis trouwen indien je kwijtschelding krijgt van gemeente belasting. ( afvalstoffenheffing etc)
quote:nouschi schreef op 09 september 2012 @ 15:48:

[...]

Ok dan is het prima te doen. Niemand die een wijntje of biertje lekker vindt?Pilletje?
ik ben bezig met gratis trouwen. En was toch iets van 73 euro kwijt voor alle papier handel die we betaald hebben bij ondertrouw. Gratis is niet gratis dus. En alleen de getuigen mogen er bij zijn. Vinden wij prima trouwens, wij geven ergens volgende zomer een feest, nu alleen ff trouwen ;)

Ik denk dat je lekkerder zit als je 500 eu gespaard hebt. Alles wat je overhoud is mooi meegenomen, maar dan heb je in ieder geval niet te weinig toch?
quote:frizzy schreef op 09 september 2012 @ 15:51:

[...]

Pilletje?
quote:Splinter02 schreef op 09 september 2012 @ 15:50:

[...]

Dan kun je het net zo goed zonder die 8 vrienden doen toch?Nou ja, die vrienden zijn wel als familie en met hun erbij kunnen we toch nog een klein feestje bouwen in plaats van alleen te tekenen. We houden wel van een feestje.
quote:nouschi schreef op 09 september 2012 @ 15:47:

[...]

Nou klaar toch, wat kan het jou dan schelen wat een ander haar bruiloft gekost heeft?Nieuwsgierigheid.
Mag ik vragen wat de reden is dat je het zo goedkoop wil houden?
quote:liselore3punt0 schreef op 09 september 2012 @ 15:48:

Waarom ga je dan trouwen? En waarom in gemeenschap van goederen?Om bepaalde dingen geregeld te hebben. We hebben ook naar geregistreerd partnerschap gekeken, maar dat is eigenlijk hetzelfde, met het enige verschil dat je alsnog dingen moet gaan regelen als je kinderen krijgt.
Komt ie:

gratis getrouwd op dinsdag 24 mei 2011 - 10.00 uur

zaaltje gehuurd in een boerderij: 125 euro

jurk: gekregen

bloemen: 65 euro

pak: al in ons bezit: nieuw overhemd en strop: 60 euro

taarten: 75 euro (totdat het op was, geen idee hoeveel personen)

lunch: soep en broodjes 50 euro (20 personen)

foto's en fotoboek: 50 euro (zelf gedaan en boek via Aldi.nl)

receptie: incl. hapjes, salades, BBQvlees etc. en drankjes: 650 euro voor 63 personen.

muziek : installatie locatie gebruikt.

20.00 einde huwelijksdag met een kopje koffie (50 euro?).

En men praat er nog steeds over: zo gezellig en gemoedelijk.
quote:Mlle_j schreef op 09 september 2012 @ 15:44:

[...]

Zoals ik al schreef, dat ligt er aan. Als je ergens gaat eten, dan zeker. Maar als je zelf eten gaat maken kun je voor 100 euro een heleboel lekkers maken. Soep, een paar salades, lekker brood, wijn erbij... een vriendin van mij isvoor bijna niks getrouwd:

+ in de tuin van het pand waarin ze werkt, tussen de bloemen;

+ in een zelfgemaakte trouwjurk;

+ taart gebakken door een vriendin;

+ muziek verzorgd door vrienden;

+ met eten en drinken voor veertig man.

Als je creatief bent en niet alles volgens 'het boekje' wilt doen of inkoopt tegen de 'gangbare' prijs kun je heel goedkoop een feestje geven.

Ja ok, daar heb je ook weer gelijk in natuurlijk,

Vraag me alleen af waarom perse die 200 euro?

En ik vind TO niet echt klinken of ze graag wil trouwen, maar dat ze het meer ziet als een noodzakelijk kwaad...

[...]

Over drinken natuurlijk krijgen de gasten wel wat. Het gaat ook niet van 's ochtends tot 's avonds duren. Als ik nu 10 man over de vloer heb ben ik ook max een 10tje kwijt voor drinken, en dan zijn die mensen er toch een uur of 8.

Ik begrijp het, vond 200 euro zo'n willekeurig bedrag

Wij vonden ook andere dingen belangrijker om geld aan uit te geven dan aan een bruiloft.

Waar wij wel geld aan hebben uitgegeven:

Ringen

Etentje voor beste vrienden

Bruidstaart (lekker! en toch een beetje feestelijk )

Maar dat zijn heel persoonlijke keuzes.

Oh en een mooi jurkje voor mij (geen trouwjurk, dus opnieuw te gebruiken) Pak had man al.
Mn bruiloft heeft 12000 euro gekost.

Zaal inclusief eten drinken versiering en limo kostte destijds 7200¤. Er kwamen +- 600 mensen. Fotograaf 1200¤ voor 4 uurtjes, ik kreeg 3 fotoalbums en 2 dvd's. Mn jurk was 1350 en zn pak was 250. De band kwam voor 6 uurtjes en dat koste 1750. Bedankjes 250.

Ik weet het was uitgebreid maar wel prachtig. Ik denk er elke keer met plezier en een glimlach naar terug.

We hebben er flink voor moeten sparen. Maar het was het zeker waar. Het hoeft echt zo uitgebreid maar met 200 kom je nooit.

Zo is mn zusje voor 5000¤ getrouwd. Minder uitgebreid maar wel erg mooi.
Waar een wil is, is een weg
quote:10e1983 schreef op 09 september 2012 @ 15:44:

Het lijkt mij wel erg weinig, maar vraag is inderdaad als je 'ooit' wil trouwen, waarom dan nu al een budget van 200 euro vast stellen?

Natuurlijk kan je het (heel) bescheiden houden, maar eerlijk gezegd denk ik dat je dan al snel richting de 1000 euro gaat.

Je vraagt wat de bruiloft van anderen heeft gekost. Wij hadden een alles-erop-en-eraan bruiloft (zijn in 2010 getrouwd) en waren inclusief huwelijksreis zo'n 18.000 euro kwijt. Ongeveer 3000 voor de reis en 15.000 voor de bruiloft zelf.

Heel veel geld als je het zo papier ziet, maar ik vond het iedere cent waard

Wat een bedrag! Ik heb een paar brutale vragen gewoon omdat ik benieuwd ben naar hoe anderen dat doen. Zijn jullie sowieso heel vermogend, goede inkomens? Of was dit meer een droom en hebben jullie elk centje opzij gezet jarenlang om dit bedrag bij elkaar te sparen?

En hoe zag jullie mooie bruiloft er dan uit?

Ik denk dat ik nooit 18.000 euro als 'elke cent waard' zou kunnen ervaren voor een bruiloft. Dat is voor mij zoveel geld, ik doe er toch wel minstens een paar jaar over om dat bij elkaar gespaard te krijgen! (En wij verdienen ook zeker niet slecht)
quote:annelaure schreef op 09 september 2012 @ 15:47:

[...]

Water, thee en vruchtensapjes.Heb je niets te vieren dan?
quote:annelaure schreef op 09 september 2012 @ 15:56:

[...]

Om bepaalde dingen geregeld te hebben. We hebben ook naar geregistreerd partnerschap gekeken, maar dat is eigenlijk hetzelfde, met het enige verschil dat je alsnog dingen moet gaan regelen als je kinderen krijgt.Als je hoopt kinderen te krijgen, zou ik dat trouwboekje toch maar aannemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven