Gezondheid alle pijlers

Sigmoidoscopie

13-09-2012 10:25 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik krijg volgende week een sigmoidoscopie.

Heb het paar jaar geleden ook gehad. Toen werd een darmontsteking ontdekt. (Colitis ulcerosa)

Vlak voor het onderzoek moest ik laxeren. Toen de arts verder wilde kijken in de darm, bleek dit niet mogelijk ivm met faecale verontreiniging. Toch jammer van het onderzoek dat er niet verder gekeken kon worden, of hoort het erbij dat na een klysma niet je darmen heel goed schoon kunnen worden?

Ik hoop vooral dat ze deze keer 't goed kunnen zien en ik niet weer hoef.

Mijn vragen: Wie heeft tips? Ben best zenuwachtig.

Ik krijg geen roesje. Is de pijn te behappen?

Oja, ontlasting is nu normaal. Voor het eerst sinds jaren. En juist nu besloten voor een scopie. Ik vind het goed hoor, dat er wordt gekeken. Heb al veel te lang klachten natuurlijk. Maar ik dacht; is het wel zinvol zo'n onderzoek nu? Of is het beter om juist tijdens een opvlamming een scopie te doen?

Of juist niet. (ivm pijn?)

Benieuwd naar reacties van anderen die ook een scopie hebben gehad. Hoe heb jij het ervaren?
Vreemd dat je alleen een klysma hebt gehad. Bij zulke onderzoeken hoorde ik van anderen dat ze 4 liter laxeermiddel moesten drinken. Dan ben je zeker weten helemaal leeg.
4 liter laxeermiddel?? Heb je het gehoord van olifanten ofzo?
Klean prep.
4 liter Truffelmaffia??? Seriously?
Wat een achterlijke hoeveelheid!
Ik heb hier wel vaker gelezen over iets dat inderdaad zo'n vier liter beslaat, binnen zoveel uur vóór de behandeling te consumeren.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Een klysma kan er inderdaad voor zorgen dat het niet helemaal schoon is, daarvoor moet je vaak 4-6L klean prep drinken.

Ga er maar vanuit dat het zinvol is als de arts het nu voorstelt. Qua beleving is er weinig over te zeggen, sommige mensen vinden het vervelend, anderen hebben er totaal geen last van. Krijg je een roesje?

Als je geen infofolder hebt gehad kun je die vaak wel downloaden van de site van het ziekenhuis.
4 liter laxeermiddel drinken is niet nodig! Dit is voor een coloscopie (onderzoek van de gehele darm)

Dit is alleen van het uiteinde, hier krijg je 2 keer een klysma voor.

De pijn valt echt reuze mee, vond ik.
Niet normaal zeg, dat houdt toch geen mens binnen?

Truffel, sorry dat ik aan je twijfelde, het leek me echt een onwaarschijnlijke hoeveelheid.
Volgens mij hoef je bij een sigmoidoscopie waarbij ze alleen het laatste deel van je darm bekijken, alleen een klysma te hebben. Een klysma zorgt ervoor dat het laatste deel ontlastingvrij is. Bij een volledige coloscopie (colon = dikke darm) is een algehele laxatie met behulp van Cleanprep of Moviprep wel van toepassing.

Bij vragen kun je vast wel bellen met de functieafdeling in het ziekenhuis. De endoscopieverpleegkundige kan je ook uitleg geven en eventueel een brochure/folder toesturen.

Heel veel succes.
quote:waarbij schreef op 13 september 2012 @ 10:37:

Truffel, sorry dat ik aan je twijfelde, het leek me echt een onwaarschijnlijke hoeveelheid.Dat is ook niet de bedoeling, alles spuit eruit. Je begint de dag daarvoor al en vanaf een bepaalde tijd mag je ook niet meer eten.
quote:waarbij schreef op 13 september 2012 @ 10:37:

Truffel, sorry dat ik aan je twijfelde, het leek me echt een onwaarschijnlijke hoeveelheid.

Dat is de bedoeling ook.

klean prep wie kent het:(
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Klean prep wordt gegeven bij een colonscopie, dus als ze de hele dikke darm willen bekijken. Dat is inderdaad 3 tot 4 liter.

Voor een sigmoïdscopie, waarbij ze alleen het laatste deel van de dikke darm bekijken, volstaat meestal alleen een ( hoogopgaand) klysma.

Sorry, mosterd...
Maar je houdt het ook eh van boven niet binnen omdat het heel erg vies schijnt te zijn. Zelf dus nog nooit hoeven drinken.
Maar goed, het is hier, voor TO, niet aan de orde.

Hopelijk gaat het dit keer goed en met zo min mogelijk pijn.
quote:snoesje666 schreef op 13 september 2012 @ 10:38:

[...]

Dat is de bedoeling ook.

klean prep wie kent het:(

Binnen houden as in niet braken. Het is toch de bedoeling dat het goedje je darmen reinigt? En dus voorbij de maag gaat?

Lijkt me een bijzondere onprettige bedoening.
Oh en Waarbij, tnx voor de excuses. Vind ik echt oprecht lief van je.
Graag gedaan hoor
quote:waarbij schreef op 13 september 2012 @ 10:46:

[...]

Binnen houden as in niet braken. Het is toch de bedoeling dat het goedje je darmen reinigt? En dus voorbij de maag gaat?

Lijkt me een bijzondere onprettige bedoening.klopt maar je hoeft niet in één keer 4 liter achterover te slaan, dan zou je inderdaad gaan braken (of een maagscheuring krijgen). je begint de dag ervoor een bepaald aantal uur voor de colonoscopie en dan moet je het voor b.v. 24:00 (is dus afhankelijk van hoe laat de afspraak in het zh is) op hebben. Je maakt de vloeistof vaak ook aan per liter... een paar jaar terug ging het iig nog op die manier.
Bedankt voor de reacties!

Oke, er valt dus weinig over te zeggen qua beleving.

De huisarts was vergeten een info boekje mee te geven, maar die dl ik straks.

Ik krijg geen roesje.

En nog een vraagje aan de mensen die colitis/crohn hebben.

Ik heb nu geen actieve ontsteking. Oftewel, mijn ontlasting is nog nooit zo normaal geweest.

Is een scopie dan wel zinvol?

(in OP stel ik de vraag iets uitgebreider.)
Hmm ik zou no way die klean prep drinken als t voor mijn gevoel goed was in de darmen. Die 4 liter is geen pretje kan ik je vertellen. Ik had een vernauwing bij mn twaalfvingerige darm (wilkie syndroom) dus het wilde er ook niet goed in.

Brrrrr nee als t niet hoeft zon onderzoek dan zeker niet
Fleur; jazeker kan een scopie dan wel zinvol zijn! Je kunt sowieso lang niet altijd aan de buitenkant doorhebben wat er aan de binnenkant speelt, dus ook al lijkt het zo goed te gaan voor jouw gevoel kan het beeld van een scopie soms toch onregelmatigheden, ontsteking etc. vertonen. Zelfs al is het een perfect resultaat is het nog geen weggegooide moeite, want vergelijkingsmateriaal etc. Zo zijn er nog wel meer redenen, maar; dat is niet voor op het forum. Bespreek dat met de arts. Die behandeld jouw dossier, die maakt de afweging en komt tot de conclusie dat een scopie momenteel nodig is. Die kan dus ook als geen ander vertellen waarom in jóuw situatie deze keuze.

Voor wat betreft de vraag geen roesje. Mijn ervaring; geen pijn. Een grote factor daarin ben jezelf. Zaken zoals bijv. een ontsteking kun je uiteraard niet beïnvloeden, maar je kunt wel beïnvloeden hoe je zelf op die tafel ligt. Des te ontspannener jij bent, des te minder last. Gespannenheid resulteert in het aanspannen van de spieren. Je kunt je vast heel goed indenken dat het lastiger werken is om een camera op de juiste plaatsen te krijgen als het betroffen lichaam aangespannen staat en tegen die kracht in moet gewerkt. Van te voren jouw "zen-strategie" bepalen en uitproberen (succeservaring hebben!) kan je daar dan ook erg bij helpen. Voor de een is dat wegdromen bij een droomstrand, voor de ander mediteren en weer een ander is dat een ipod met bepaalde muziek. Mocht je tijdens de scopie merken dat je in standje stress schiet; communiceer! Aangeven en even vragen om een minuutje om jezelf terug te schakelen naar ontspanning en dan weer verder. Succes!

quote:Tweeg schreef op 13 september 2012 @ 11:51:

Hmm ik zou no way die klean prep drinken als t voor mijn gevoel goed was in de darmen. Die 4 liter is geen pretje kan ik je vertellen. Ik had een vernauwing bij mn twaalfvingerige darm (wilkie syndroom) dus het wilde er ook niet goed in.

Brrrrr nee als t niet hoeft zon onderzoek dan zeker niet

Je zegt het zelf al in de laatste zin; als het niet hoeft. Alleen; dit soort onderzoeken doen ze niet omdat ze denken "Meneer Pietersen vind ik zo'n eikel, die ga ik eens lekker een camera naar binnen gooien". Ergo; er is een indicatie. Dan kun je op je kop gaan staan, maar heb je meer dan een schoon beeld en scopie met opgedane informatie waarmee behandelplan opgesteld/verfijnd kan worden dan aan domweg "doe ik niet" te roepen.

Waarbij; valt reuze mee hoor.
when you wish upon a star...
Pixiedust; dánk voor je bijdrage! Heb ik veel aan.

Ik weet nu voldoende, en laat het over me heen komen.

En doordat ik vandaag mijn verhaal even kon doen, ben ik een stuk rustiger dan vanochtend.
Bij een sigmoidoscopie is geen roesje nodig. Bij een colonoscopie wel. Ik heb vaker een onderzoek gehad in tijden van een rustige ontsteking. Gewoon doen hoor want zo kunnen ze de toestand van binnen toch goed zien. Succes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven