betrapt

09-09-2012 10:07 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van 10 stond vanochtend vroeg ineens in onze slaapkamer. Doet hij normaal nooit en omdat hij gisteravond laat naar bed is gegaan hadden we hem zeker niet om 7 uur wakker verwacht.

In blinde paniek schreeuwde ik hem de kamer uit. Ik heb hier erg spijt van maar weet eigenlijk niet goed wat ik nou moet doen. Gewoon laten voor wat het is of zal ik erover beginnen.

Ik ben eigenlijk voor het laatste maar hoe en wanneer begin je dan?? Ik ben best open over sex maar naar mijn zoon toe valt me dit toch zwaar.
Ik kon wel smelten toen Snoezekind (destijds 7 jaar) in het universiteitsmuseum een model bekeek van de uitdrijving van een baby.

"Mama, nu weet ik wel hoe die baby eruit komt, maar nog niet hoe die erin gaat".

Fijn, zo'n museum.

Model van een vulva erbij. Plasgaatje, babygaatje, poepgaatje. De piemel van de papa gaat in het babygaatje van de mama. Dan komen er zaadjes uit de piemel van de papa en gaat er in de buik van de mama een baby groeien.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:morecaring schreef op 10 september 2012 @ 19:03:

[...]

Nee, ik heb dat nog niet uitgelegd. Is dat raar?? Mijn zoon is daar helemaal niet mee bezig.

Ik ben mijn dochters al vanaf hun 4e jaar aan het voorlichten. Er zijn boeken voor kleuters waarin de basis al wordt uitgelegd (penis in vagina, zaadje bij eitje, baby komt uit vagina, maar ook: mensen vrijen niet altijd om babies te krijgen maar ook omdat het fijn is). Deze boeken zijn o.a. van Sanderijn van der Doef.

Het is juist goed om ze stukje bij beetje vanaf jonge leeftijd voor te lichten, juist als ze nog helemaal niet met seksualiteit bezig zijn en het nog helemaal niet gek of genant vinden.

Op die manier kun je steeds heel ongedwongen een stukje meer vertellen, aangepast aan hun leeftijd. Ik denk dat mijn kinderen op hun 10e volledig voorgelicht zullen zijn. Maar dan ook echt volledig. Zodat ze niet voor verrassingen komen te staan als ze de puberteit bereiken.
Bedankt vosje78 voor de tips over de boeken. Ik ga ze eens bekijken.
Gewoon stukje voor stukje steeds iets wijzer maken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Het boek waarmee ik mijn kinderen vanaf hun 4e jaar voorlicht is deze.

Maar de meeste voorlichting vindt "tussen de bedrijven door" plaats, als ze bijvoorbeeld een tampon zien liggen en vragen wat dat is, of mijn anticonceptiepillen, of willen weten of een bevalling pijn doet.
Nou, ik vind het ook niet zo vreemd dat een tienjarige nog niet voorgelicht is hoor. Zelf was ik daar op die leeftijd ook totaal nog niet mee bezig.

Hier een zoontje van bijna 6 en een zwangere moeder. Hij is alleen nog maar geinteresseerd in hoe die baby er straks uit moet (door het babygaatje, waar dan? en waar is jouw piemel?), dan hoe het erin gekomen is. Jammer, ik had al zo'n mooi verhaal voorbereid, maar als hij er niet om vraagt, ga ik hem ook echt nog niet wijzer maken dan hij al is, hoor. Ik vind voorlichting iets dat je moet geven als een kind zelf aangeeft dat hij iets wil weten en daaraan toe is.
Ik vind voorlichting over sex samen hangen met voorlichting over je eigen lichaam, over liefde en sexualiteit. Ik heb een dochter van twee en bij haar benoem ik al hoe de dingen heten als ze het vraagt, ik vertel haar dat ze altijd zelf mag weten of iemand haar knuffelt, vastpakt of zoent. Natuurlijk ontstaan daar geen ellenlange dialogen uit, maar het is de basis voor de volgende gesprekken. Langzaam bouw je dat dan uit. Het is onderzocht dat dit soort kennis over je lijf kinderen weerbaarder maakt bij eventuele ongewenste aanrakingen, ze weten dat het niet hoeft of hoort en kunnen er opener over praten. Ook kan een kwaadwillend mens ze minder makkelijk wat wijs maken. Als ze ouder zijn en er ontstaat toch ergens een probleem qua sex zullen ze opener met je praten.

Ik vind 10 rijkelijk laat, maar ik zie dan ook meer in een langzame opbouw en een open sfeer dan in "Het Gesprek" over sex.
quote:morecaring schreef op 11 september 2012 @ 21:49:

[...]

Mijn zoon is totaal niet met sexualiteit bezig en zijn interesse in meisje staat nog op een heel laag pitje. (Voordat er nu gedacht wordt dat het wel een homo zal worden heb ik dat gevoel helemaal niet. Zijn hobbies zijn echt jongens dingen zoals voetballen, computeren, straaljagers en snelle auto's.) Hij is nog totaal niet aan het puberen en zijn eerste zaadlozing verwacht ik ook niet op korte termijn. Het waarom ik hem moet vertellen over vrijen ontgaat me daarom. Laat hem kind zijn met alle speelse dingen die daarbij horen, de grote mensen dingen komen straks vanzelf wel. Of zie ik het nou helemaal verkeerd en ben ik hopeloos ouderwets?? Kom maar op met de feetback.

Echt?

Mijn kinderen zijn 8- 10 en 11 jaar en weten alles al, al een hele tijd ook Lijkt me dat je beter voorlichting kan geven als de hormonen nog geen vrij spel hebben? Onze oudste was ook niet zo geïnteresseerd maar ik heb hem wel een voorlichtingsboekje gegeven en daar met hem over gepraat, gewoon omdat ik dat belangrijk vind. Oh en ze zijn hier nog volop kinderlijk hoor, het feit dat ze voorlichting hebben gehad drukt niet als een last op hun jonge schouders en belemmerd ze geenszins in het kind zijn. De wonderlijke werking van een tampon is werkelijk hilarisch (laten zakken in een beker water) en een condoom om een banaan doen wordt ongetwijfeld ook lachen

Ik zie dus niet in waarom je niet nu (al) zou voorlichten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven