ex-buurvrouw

14-09-2012 10:15 19 berichten
Ik weet niet zo goed of het hier hoort of ergens anders maar ok.

Wij zijn nu bijna 3 jaar geleden verhuist. Naast ons woont een leuke gezin met kinderen (tieners). We hebben vanaf het begin heel leuk contact met de buren.

Dit voorjaar kwam de buurman bij ons om te vertellen dat hij en zijn vrouw uit elkaar gingen. Zij had de nodige gezondheidsproblemen en vond dat hij haar onvoldoende steunde. Via internet is ze in contact gekomen met een andere man waarmee ze al langere tijd contact mee had voor ze moest vertellen aan de buurman dat ze bij hem weg wilde/ging.

De buurvrouw is deze zomer verhuist en woont nu behoorlijk ver weg. Via facebook heeft ze al wat berichtjes gestuurd naar vrienden waar ze nu woont en dat iedereen altijd langs mag komen. En vanmorgen zit er een kaart bij ons in de post met dezelfde boodschap.

En wij vragen ons af wat we daar nu mee moeten. Ik kan er heel slecht tegen als mensen alvast de volgende relatie starten voordat de vorige is afgerond dus eigenlijk wil ik er niks mee. Maar we hebben altijd heel leuk contact gehad....we zitten behoorlijk in dubio. Iemand advies?
Maakt het wat uit hoe zij haar leven leidt??

Als je behoefte hebt aan contact, reageren, heb je die behoefte niet, dan reageer je niet.

wat kan het leven simpel zijn he?
Als je niet kunt accepteren wat ze heeft gedaan: laten verwateren.

Als je de mogelijkheid van contact open wil houden: kaart het voorzichtig eens aan. Dat je moeite hebt met dit verhaal. En hoor haar kant aan, en kijk wat er gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft er toch niets mee?

Waarom wil je geen contact meer? Omdat ze vreemd ging? Omdat zij tijdens een moeilijke periode steun en meer zocht bij iemand die er wel voor haar was?....
Als jij haar 'verleden' of gedragingen absoluut niet aan kunt, moet je niet op haar uitnodiging ingaan. Als je haar leuk genoeg vindt om je 'principes' opzij te zetten, dan ga je een keer naar haar toe.

Dat is niet aan het Viva-forum om te beslissen, dat kan alleen jij.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik denk niet dat je kunt oordelen over andermans huwelijk zonder ALLE details te kennen. Dus daar zou ik het niet van af willen laten hangen.

Maar om eerlijk te zijn, voor mij geldt bij buren 'uit het oog uit het hart'. Het zijn buren, geen vrienden.

En los van het echtscheidingsverhaal, lijkt het me een soort overdreven actie van je buurvrouw. Zij wil een nieuw leven beginnen en gaat mijlenver wonen. Dan moet ze niet miepen met kaartjes en berichtjes, maar gewoon haar nieuwe leven opbouwen.
Als je er slecht tegen kan;

A waarom heb je haar dan nog op facebook staan?

B waarom lees je dan haar berichten nog?

C. ze woont niet meer naast je, jullie waren enkel buren?
[quote]daydream schreef op 14 september 2012 @ 10:21:

Waarom wil je geen contact meer? Omdat ze vreemd ging? Omdat zij tijdens een moeilijke periode steun en meer zocht bij iemand die er wel voor haar was?....[/quote]

Ohhhwww dus dan is het niet erg om vreemd te gaan..

Stom van me...

En gewoon eerst netjes je relatie afsluiten VOOR je iets met een ander begint? Of ze gik nu weer iets heel vreemds?
Je 'moet' natuurlijk niks.

Je kan niet reageren en zo het contact afkappen.

Je kan een vriendelijk kaartje sturen / bloemetje laten bezorgen en voorlopig niet aan contact toekomen (laten verwateren).

Je kan zo snel mogelijk eens langs gaan en toch wat contact onderhouden, maar wel minder.

Je kan erg je best doen om het contact niet zo intensief te houden als het altijd was.

Dit ligt aan je eigen gevoel, aan het contact wat jullie hadden en wat je zelf nu nog wil. Dit kan een ander zo van afstand niet beoordelen.

Hoe stond je erin als ze met het hele gezin zouden verhuizen? Onderhield je dan contact? Of als ze gingen scheiden als het zijn 'schuld' was of als het een gezamenlijke beslissing was?

Zelf ben ik er erg voor om je als buitenstaander buiten de schuldvraag te houden. Waarom zou jij een wrok vasthouden terwijl zij (hopelijk) zo snel mogelijk een normale verstandhouding willen.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Goede buur, verre vriend? Probleem is volgens mij dat ze geen vriendin van je is. Niet echt in elk geval. Het klinkt alsof jullie band (logisch natuurlijk) vooral gevormd was door het feit dat jullie naast elkaar woonden.

Als je vrienden bent, kan je uitspreken wat je dwarszit, gewoon, om open te kunnen zijn naar elkaar zonder dat het een ruzie moet worden ofzo. Maar volgens mij voel je je in dit geval niet uitgenodigd om dat te doen.

Wat zij gedaan heeft zit je persoonlijk hoog. Hoewel het niet vergelijkbaar is: een goede vriend van vroeger maakte op een gegeven moment bepaalde beslissingen die ik persoonlijk veroordeelde. Hij besloot vader te worden terwijl hij een vreselijk destructieve relatie had met zijn inmiddels ex. Ik kon dat persoonlijk niet verkroppen. Dus vertelde ik dat hem, met de boodschap erbij dat ik hem niet aan wilde vallen, maar dat ik het nodig vond hier open over te zijn, omdat ik me anders niet goed open kon stellen in die vriendschap. Met goed resultaat overigens. Maar nogmaals, dat is een vriendschap.

Kiezen of delen dus. Als je verwacht dat je, nadat je eerlijk bent geweest, een goed contact kunt opbouwen, doen. Als je die moeite eigenlijk niet wilt nemen, spreekt de keuze voor zich. Zoals hier al gezegd: laten verwateren dus. Jullie zijn ook maar haar ex-buren, zij redt zich wel.
Ik ga er voor het gemak maar even vanuit, dat je het altijd een leuk mens vond. (anders is je probleem wel heel snel opgelost: je gaat gewoon niet).

Je vond haar leuk, en dat is ze dan nog steeds. Ze is geen ander mens geworden dan ze was. En dat zij bij haar man wegging, is aan haar. Je weet niet hoe hun huwelijk was.

Ik veroordeel mijn vriendinnen niet om hun acties. Of dat nou vreemdgaan is of winkeldiefstal of veel te hard rijden.
Als ik iedereen in de vriendenkring zou mijden, die iets gedaan heeft wat tegen mijn normen en waarden ingaat, zat ik alleen op de bank ben ik bang.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Anthonius schreef op 14 september 2012 @ 10:28:

[quote]daydream schreef op 14 september 2012 @ 10:21:

Waarom wil je geen contact meer? Omdat ze vreemd ging? Omdat zij tijdens een moeilijke periode steun en meer zocht bij iemand die er wel voor haar was?....[/quote]

Ohhhwww dus dan is het niet erg om vreemd te gaan..

Stom van me...

Nee wat ik wil zeggen is dat het allemaal niet zo zwart-wit is. Niet alle feiten zullen misschien bekend zijn.

Ik praat vreemdgaan niet goed en ik praat geen steun kunnen bieden aan iemand ook niet goed. Het is allebei menselijk, het kan -zeker in moeilijke situaties- gebeuren.
Ja de vraag is dus eigenlijk, wat is ze voor je. Een leuke buurvrouw waarmee je gezellig maar oppervlakkig contact had? Of een vriendin waarmee je veel besprak?

Zelf zou ik in het eerste geval een bosje bloemen laten bezorgen met een vriendelijk kaartje eraan en verder laten verwateren.

In het tweede geval ging ik langs en besprak ik ook mijn eigen gevoel en zou ik contact proberen te houden.

Dat je wat vind van de manier waarop zij haar huwelijk beëindigt is je goed recht. Maar of je dat moet uiten ligt aan de band die je had/hebt.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
quote:nouschi schreef op 14 september 2012 @ 10:39:

Als ik iedereen in de vriendenkring zou mijden, die iets gedaan heeft wat tegen mijn normen en waarden ingaat, zat ik alleen op de bank ben ik bang.Dat dus.
quote:nouschi schreef op 14 september 2012 @ 10:39:

Als ik iedereen in de vriendenkring zou mijden, die iets gedaan heeft wat tegen mijn normen en waarden ingaat, zat ik alleen op de bank ben ik bang.
och, misschien is ze ver weg verhuisd, niet omdat ze wilde ,maar omdat man daar al een vaste stek had. f misschien is ze ver weg verhuisd omdat ze opnieuw wilde beginnen.

En misschien valt het nu tegen en heeft ze een beetje heimwee, vandaar de uitnodigingen.

Ondanks wat ze misschien fout heeft gedaan, het is ook maar een mens
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Het gaat hier om de relatie die jij hebt met je buurvrouw - niet om die van haar met haar ex. Je hoeft geen partij te kiezen. Dat ze in jouw ogen niet eerlijk was in haar huwelijk, hoeft niks te zeggen over jouw relatie met haar. Ik vind het kaartje al een heel positief gebaar - naar jullie toe zijn de vriendschappelijke gevoelens blijkbaar niet veranderd.

En daarnaast ... ook voor degene die al een ander heeft en van de ene relatie in de ander rolt, zijn dit moeilijke tijden. Veel mensen zullen niet alleen haar gedrag veroordelen, maar haar hele persoon. En dat is niet eerlijk.
misschien had ze wel hele goede redenen om te doen wat ze heeft gedaan, niet dat het jou aangaat, maar je zou op zijn minst de moeite kunnen nemen om eens te informeren hoe het met d'r gaat. Ook zij heeft een heftige periode achter de rug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven