Gezondheid alle pijlers

poeppraatje

08-12-2006 21:39 322 berichten
Alle reacties Link kopieren
ranzige titel hè!:?

Het is ook een ranzig verhaal maar zit er toch wel een beetje mee. Ik heb sinds een week (of iets meer) slijm (en soms een beetje bloed) bij de ontlasting en mijn ontlastingspatroon is veranderd (had voorheen wel moeite om te gaan, ga nu meerdere keren per dag). Buikpijn heb ik niet, al voelt het soms wat vreemd aan van binnen. Soms erge aandrang wat dan na een klein vlokkerig flatsje over is. Ook soms alleen wat slijmverlies op het toilet.Kortom, raar. Vandaag naar de huisarts geweest en er is een potje met poep naar het laboratorium. Als daar niets uitkomt zullen ze met een darmonderzoek de boel van binnen moeten gaan bekijken (ieks :o).

Ik merk dat het me nu toch meer dwars zit dan ik in eerste instantie dacht en wil graag weten of er mensen zijn die dit herkennen?

Ik probeer me geen zorgen te maken maar vind het moeilijk.
:) Thx tailor, voor het uppen.

Ik heb dus altijd zachte poep! En dat maakt zo'n troep (hee dat rijmt ;)).

Ik eet verder gezond enzo, dus daar ligt het denk ik niet aan. Iemand een idee?
hallo,

Ik heb altijd erg last van diarree....zo'n vier keer per dag...ben bij de dokter geweest en heb wat ontlasting in moeten leveren maar konden ze niks in vinden.

Nou merk ik dat de diarree heel erg samenhangt met mijn eetpatroon.

Dus als ik bijna geen zuivel drink heb ik er veel minder last van .

Ik probeer dus ook zo min mogelijk zuivel te gebruiken.

Maar eigenlijk gaat het me erom hoe jullie er psychisch mee omgaan??

Ik heb dit eigenlijk al jaren en ben dus al jaren zenuwachtig als ik naar feestjes moet en door de zenuwen krijg ik weer meer diarree...ik zit in een cirkeltje..

Op het moment zit ik in een behoorlijk dieptepunt en durf eigenlijk alleen nog naar mn werk en naar familie waar ik me op mn gemak voel en ik naar de wc durf te gaan.

Ik durf ook niet meer met het openbaar vervoer.

Dit beperkt mn leven enorm en wil dit niet meer...heb dus eindelijk de stap gezet en ga in behandeling bij het ggz om mijn angst voor diarree heen te komen en er ontspannen mee om te gaan waardoor de spanning minder is en ik dus weer normaal de deur uit durf..

Als ik verhalen lees van jullie ben ik benieuwd of jullie daardoor ook niet meer naar feestjes, uitgaan en openbaar vervoer durven?

Ik ben dagelijks en eigenlijk de hele dag door wel mee bezig of ik naar t toilet moet en als ik moet of ik dan wel durf..

Ik ben altijd bang dat ik als ik ergens ben diarree krijg en er geen toilet is en als er wel een toilet is durf ik ook niet uit angst dat mensen merken dat ik lang op t toilet zit en dat ze t ruiken ...en dat ik dan dus voor lul sta..

Klinkt heel stom om je leven daar zo door te laten beinvloeden en neem me steeds voor me er ontspannen mee om te gaan maar dan neemt die angst toch weer een loopje met me...

Sorry voor het lange verhaal maar ben dus benieuwd of jullie daar ook last van hebben en hoe jullie ermee omgaan als je diarree hebt en je buiten de deur bent...
@boebele: volgens mij is dat juist prima. Ik volg sinds enige weken de leefwijze van het boek van Annemarie Postma (zie topic bij lijf) en eet nu superveel fruit, groente en gezonde olieën. Geen suiker, vlees en zuivel meer. En nu heb ik inderdaad zachtere, plakkerige ontlasting. Ik vind het geen probleem hoor, ik weet dat het afkomstig is van gezonde voeding dus wat overblijft zal ook wel oké zijn...
Ow ok, dan zal het wel niet erg zijn. Wel vervelend hoor, maar goed.
He hallo!

Bij de arts heb ik aangegeven dat ik geen last van mijn gewrichten heb, omdat dat ondertussen al zo normaal is dat ik het niet met de rest van mijn klachten in verband heb gebracht. Ik heb geen extra last, misschien volgende keer eens doorgeven...

Verder zie ik enorm op tegen de colonscopie. Ook tegen de behandeling, maar bovenal tegen vier liter cleanprep... Normaal lukt het al niet twee liter water op een dag te drinken, laat staan die rotzooi :?.

Nog een vraagm trouwens. Ik moet ontlasting inleveren bij het ziekenhuis, maar het lukt me maar niet om te poepen op de juiste tijden (vooral 'savonds, 'snachts of in het weekend. Niet op momenten dat ik daarna meteen naar het ziekenhuis kan tenminste :$). Hoe hebben jullie dat gedaan?
@Roque, je moet Klean Prep een liter in een uur drinken. Dus 250 ml per kwartier. Neus dicht en naar binnen gieten. Na ongeveer een uur moet je naar de wc. Maak het de dag van de te voren klaar. Hij is het beste als ie ijs- en ijskoud is:P Op de dag zelf kan je er dan heldere appelsap (let op geen troebel!) doormengen.

En neem de overige 2 liters die je die dag moet drinken maar naar de wc mee, want je komt er niet meer vanaf. De vierde liter moet je op de dag van het onderzoek zelf drinken.

Ik weet niet waarom, maar ondanks mijn ziekte, voelde ik me na het onderzoek wel brandschoon van binnen. Alle slakken zijn eruit. Ik vond het haast zonde om wat te gaan eten.
;) liubi! Ik voelde me wel lekker dun inderdaad, maar of dat nou door die voorbereiding kwam :P...

Waarom mag je het niet met troebel appelsap mengen dan? even een eigen vraagje aan jou: jij hebt toch ook last van valse aandrang? Hoe lang duurt dat dan? Ik heb het af en toe( 2-3 dagen achter elkaar en dan weer tijden niet), terwijl ik niet verstopt zit ofzo. Er zit gewoon niets, althans er komt niets, maar ik heb wel aandrang. Ken jij dat?

Weet je, roque, het is een kwestie van verstand op nul en blik op oneindig. Het is vies, het is veel, maar wat mot dat mot. Wij konden het, jij kan het ook, echt *;!

Sorry, ben even je naam kwijt...Wat bedoel je nou feitelijk met zachte ontlasting?( Laten we eens even lekker in details treden ). Is het diarree, breiïg of gewoon zacht maar wel vast? Maakt nogal een verschil.....
oja, poepen op commando... Weet ik niet (heb je dus geen reet an!). Toen ik moest inleveren had ik zo`n gek patroon dat ik iedere keer als ik mijn best deed er wel wat kwam. Later lag ik in het ziekenhuis, dus dat was makkelijk. MAg je het niet gewoon in de koelkast zetten voor het wegbrengen (niet zo`n fris idee, maar dat is natuurlijk puur het idee, in een goed potje met evt een zakje eromheen. In het ziekenhuis (werk ik) wordt het ook zo gedaan hoor.
hé die roque. Meid wat een schrik!! Zomaar een ziekenhuisopname..... fijn dat het beter gaat met je. Rot dat de buikpijn niet beter is! Wanneer moet je nou voor de scopie? Of is er inmiddels al onderzoek gedaan waardoor je meer weet?
He Bent!

Onderzoek van woensdag gaat gewoon door. Ik heb trouwens geen KLeanPrep kwam ik net tegen, maar iets anders. Waar ik de naam alweer van vergeten ben.

Er is wel een CT-scan gemaakt in het ziekenhuis (ik ben van maandagochtend tot gistermiddag opgenomen geweest vanwege een heftige aanval van de hele nacht op de wc zitten van zaterdag op zondag en 40 graden koorts). Daaruit kwamen geen rare of schokkende dingen. De arts grijpt een beetje in het duister: het kan nog steeds crohn zijn begreep ik. Bloedwaardes ten opzichte van twee weken geleden waren wel wat beter: bezinksel was aan het zakken, Hb was nu 6,5. Wat dus niet (meer) de vermoeidheid kan of mag veroorzaken. En verder heb ik de arts niet gesproken: ik stond onder de douche. En daar baal ik bigtime van. 3 augustus krijg ik de uitslag van alles.

Wat ik van de verpleegkundige begreep zijn er waarschijnlijk geen endometriose-plekjes gevonden op de darm. En zo wel, dan mochten deze de pijn niet veroorzaken....

Ik begin ondertussen wel steeds meer aan mijzelf te twijfelen. Stel ik me niet aan? Heb ik niet gewoon een lage pijngrens? Iedereen heeft toch wel eens last van zijn darmen? Heb ik niet gewoon weer last van mijn oude endo-verklevingen?

Nouja, ik maak mijzelf gek dus :P.

Momenteel ben ik nog niet in staat om voor mijn kleine jongen te zorgen, en daar baal ik ook van. Toen ik in het ziekenhuis lag is hij 1 geworden. Precies een jaar geleden lag ik dus ook in het ziekenhuis... Gek.

Verder moet ik maandag naar de bedrijfsarts. Ben benieuwd wat zij er van vindt... (Handig ook, vóór de onderzoeken ;))
ach ook dat nog.... de eerste verjaardag missen is wel erg. Wat zal je gebaald hebben!!! Rot dat je niet voor hem kan zorgen, hoe los je dat op? Ben je te moe of heb je teveel pijn? Ik weet hoe het voelt, heb natuurlijk tijdens mijn opname lang mijn kinderen nauwelijks gezien en daarna nog lang niet kunnen verzorgen. Ik vond het heel erg. Gelukkig is dat meer mijn gevoel dan dat van hun, zij waren er eigenlijk hel relaxed onder. Wel wordt het (nog steeds) af en toe genoemd, maar tussen neus en lippen door (in de trant van "weet je nog mam, dat was toen jij ziek was"). Jouw mannetje zal zich nog niet zo heel bewuist zijn van de situatie, probeer je niet schuldig te voelen!

Verwachtten ze bij een CT scan dan evt Crohn te kunnen zien? Ik dacht dat dat niet zomnaar te zien was, behalve met een scopie of evt een MRI. Ik begrijp dat je ook nog endometriose hebt, dat is ook niet niets. Maar zou je het niet herkennen dan als dat hetgene is wat nu opspeelt?

Je twijfels herken ik ook, die heb ik ook gehad. Raar is dat, ik was op sterven na dood en nog vraag je je later af of je je niet hebt aangesteld. Niet dus. Als jìj pijn ervaart dan is het er. Ik merk wel dat ik naarmate ik meer doe ik minder bewust ben van evt last van darmen , dan toen ik de hele dag op de bank hing en alles registreerde, maar dat is logisch. Niet aan jezelf twijfelen, zo`n pijn verzin je niet.je pijngrens is heus niet ineens lager geworden. Wat mij hielp  om het ovezicht voor mezelf te houden (omdat ik het erg moeilijk vond om te bepalen of de pijn erger was of minder was dan de week ervoor bijvoorbeeld), gebruikte ik een hulpmiddeltje van mijn werk. De VAS, visual  analogue scale. Simpel gezegd: geef je een cijfer aan de pijn die je op dat moment voelt, 0 is geen pijn, 10 de allerergste pijn die je verzinnen kan. Op die manier heb je heel simpel een wijze om in te schatten hoe het verloop is, misschien kan je daar iets mee?

Sterkte meid, woensdag schiet al op!!!
Met CT-scan is vastgesteld dat ik geen verdikkingen aan de darm heb en geen ontstekingen aan de darmwand (tenminste: voorzover ik van verpleegkundige begreep. Arts dus niet gesproken...). Volgens mij kun je hooguit aan verdikkingen darm kunnen zien dat er crohn is, maar die hoef je (nog) niet te hebben. Verder gingen ze kijken of darm misschien in een knoop lag. DAt zal dus wel niet het geval geweest zijn.

En qua pijn: toen ik last van de endo had, had ik ook links en onderin last. Alleen ik had geen last van mijn darmen. Nu zou ik geen last van endo mogen hebben: ben sinds Thijs' zwangerschap nog niet ongesteld geweest, dus moet de endo ook niet gegroeid kunnen zijn...

Thijs is nu bij mijn schoonouders: lief haalt 'm op en brengt 'm weg. Ik kan er niet voor zorgen omdat ik te moe ben. De pijn speelt ook een rol, maar daar kan ik nog wel doorheen. Momenteel lukt het me alleen niet om meer te doen dan slapen, tv kijken en even computeren.... Ik kan nog beter werken dan de hele dag voor Thijs zorgen denk ik :P.

Maar ik voel me wel stom hoor. DAt ik dat niet kan. En zwak. En zo.

Nouja, fijn om hier even van me af te praten. Heb net (heel slecht, ik weet het) twee mini-ijsjes gegeten. Vor mijn gewicht hoef ik het niet te laten. Ik weeg nu 66,8 kilo bij 1.83 m ;). Kan geen Sonja tegenop, tegen zo'n darminfectie :D:P.
waarom is het zo slecht dan? Mag toch wel! Jemig wat ben jij slank. Ik ben in totaal toen ook 15 kilo afgevallen, dat was nou het enige voordeel!

Meid, het is niet stom en zwak enzo, maar dat weet jij zelf ook wel. Heerlijk hè,. even van je af lullen. Heb ik ook veel gedaan! Dingen die je stom vond om te zeggen schrijf je toch makkelijker lijkt het.

Klets maar raak, ik lees wel .
Hee,

21 augustus heb ik mijn gastroscopie moet er om 8.00uur zijn en dan krijg ik voorbereidingen etc. Infuus prikken voor het roesje enzo. Moet vana 22.00uur die avond daarvoor nuchter zijn.

Betekent dit dat ik ook niet meer mag drinken en medicatie mag innemen?

Vind het wel heel erg spannend hoor. Zie er ook erg tegenop! maar goed het moet nu eenmaal.

Liefs, jitske.
in principe betekent nuchter ook dat je niet mag drinken. Medicijnen zou ik even over overleggen, je kan tenslotte niet alles zomaar overslaan. Succes, als je een roesje krijgt zal het vast wel meevallen!
Spannend Tjitske! Sterkte!

Ik heb sinds gisteravond grijswitte poep :o. Nog nooit gehad.... Waar duidt dat nou weer op :?? Heb jij dat wel eens gehad, Bent?
quote:

Spannend Tjitske! Sterkte!

Ik heb sinds gisteravond grijswitte poep :o. Nog nooit gehad.... Waar duidt dat nou weer op :?? Heb jij dat wel eens gehad, Bent? Oeps, verkeerde topic binnengevallen. Maareh, grijswitte poep? Hoe is je urine? Als die heel donker is of pas is geweest kan het wijzen op problemen met je galblaas. Je gal wordt nl uitgescheiden in je darmen en kleurt daarbij je ontlasting. Lukt dat niet omdat de galblaas verstopt zit wordt het uitgescheiden via de urine en daarna via de huis (geelzucht). Geef het in elk geval door aan de behandelend arts.
nee, ik heb een hoop kleuren doorlopen, maar grijswit nog nooit. Inderdaad zou het kunnen duiden op levertoestanden,maar hoeft niet (dus niet gelijk in de stress hoor!). Is je urine normaal van kleur of erg donker? Ik zou het evenb in de groep gooien als het de volgende keer weer zo is.
Aan de urine is me niets raars opgevallen... Ik zal straks eens kijken.

Afgelopen maandag bij het uitwendig onderzoek was links en onderin heel gevoelig, rechts niet. OP één plek, en dat bleek de galblaas te zijn, die was enorm pijnlijk... Uit de CT was echter niets raars te zien bij de galblaas en lever. Als daar iets mis mee is, moet dat dan te zien zijn op de CT?

Deze kleur poep heb ik trouwens al sinds gisteravond (dus nu een keer of vijf). En krampen in mijn buik, niet normaal meer. Alsof je elke keer in je maag wordt gestompt.

Gooi het woensdag wel even bij de MLD-arts neer .
poehé, geen idee. Ik denk wel dat ze het in bloedonderzoek moeten zien, hebben ze dat ook gedaan? Wel raar trouwens. Moet je niet even bellen dan of red je het wel tot woensdag? Volgens mij zien ze dingen als galstenen wel op een echo, maar wat ze verder allemaal wel of niet zien weet ik niet.

Heb je nou ook constant diarree?
ahum, geen echo maar CT.....

trouwens ik heb galstenen en die pijn daarvan was inderdaad een stomp-in-de-maag-gevoel, alleen zat het bij mij niet in de maagstreek. Hele nare doffe pijn.
IK hou het wel tot woensdag uit, en galstenen hadden ze, volgens mij, moeten zien . Daarbij: dat zou nog niet mijn darmproblemen verklaren. Dus. We zullen dóóóórgááááán :P.

Vandaag prikken halen voor Thijs op het CB, dan naar de bedrijfsarts (ik ben benieuwd wat ze er van vindt en hoe we het één en ander aan gaan pakken...). En dan morgen beginnen met de zooi om mijn darmen schoon te maken (iets met colo nog wat) Ik zal blij zijn als het donderdag is....
nou succes dan maar!!!! Doet de bedrijfsarts niet moeilijk?
Waar ik dacht:ik ga donderdag wel werken, zei de bedrijfsarts: geen sprake van. Ik moet verplicht tot 3 augustus thuis blijven en als het kan kind itbesteden. Ga dus zo maar even naar het kdv bellen of hij volgende week twee extra dagen kan komen .

Wel fijn dat er voor mijn besloten is. Hoef ik er ook niet meer over na te denken.

Om half twee beginnen met de colofort en 30 uur niets eten... Zie er nu al tegenop. Maar het komt goed .
*zeurmodus aan*

God, wat is dat spul vies zeg... Een beetje een lafzoute smaak. Niks niet geen vanille, hoe vies dat ook moge zijn. Meer een berg zout dat in water is opgelost...

Heb nu 3/4 liter gehad. Vandaag dus nog 2 1/4 liter. En ik ben nu al aan het kokhalzen. Nog 4 uur, dan moet ik het binnen hebben....

Blergh. Kan ik niet op de één of andere manier smokkelen ;)?

*zeurmodus uit*

Goed. Neus dicht en drinken maar. IK zit weer op de wc :P.

(Ook dat valt tot nu toeb enorm mee trouwens... Maar dat zal nog wel komen ;))

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven