Familietent aanschaf...

14-09-2012 21:50 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,

We zijn ons aan het oriënteren in kampeerwereld omdat we in de zomer van 2013 willen gaan kamperen met een tent. Nu heb ik al heel wat tenten voorbij zien komen, van heeeel duur tot gemiddeld en goedkoper. Wie kan me helpen met gebruikerservaringen? Onze eisen zijn:

-makkelijk op te zetten (oppomptent lijkt ons wel wat, maar Karsten vinden we a) te duur en b) lelijk door weinig ramen, zijn er alternatieven?)

-We zijn met 2 volw. en 2 kinderen van 1 en 4 jaar.

-Hij moet met flinke wind en regen geen last hebben

-niet te zwaar, wel ademend...

Ook twijfelen we tussen 2e hands en nieuw.

Zowiezo willen we gaan kijken bij een kampeerzaak maar nu zijn we alleen nog op internet gericht.

Alle ervaringen zijn welkom!

Alvast bedankt.
Wij hebben kinderen in dezelfde leeftijden als die van jullie en hebben de tent weggedaan.

Wij houden erg van kamperen, maar de kinderen hebben het vaak koud ´s nachts in de tent. Doordat de kou uit de grond optrekt, wordt je bed al snel koud. Denk daar goed over na voor je een tent koopt! Om deze reden hebben wij nu een vouwwagen, toch tentdoek en ruimte, maar wel meer comfort.
Ik krijg er een punthoofd van!
Overigens hadden wij de Impression6 van Obelink, echt een supertent. Het is dus alleen dat het voor ons met de kids niet werkte.
quote:Plokkie schreef op 15 september 2012 @ 17:18:

Wij hebben kinderen in dezelfde leeftijden als die van jullie en hebben de tent weggedaan.

Wij houden erg van kamperen, maar de kinderen hebben het vaak koud ´s nachts in de tent. Doordat de kou uit de grond optrekt, wordt je bed al snel koud. Denk daar goed over na voor je een tent koopt! Om deze reden hebben wij nu een vouwwagen, toch tentdoek en ruimte, maar wel meer comfort.Isolatiematje onder het slaapmatrasje, goede slaapzal, kruikje mee? Dat zijn dingen waardoor het bij ons met kinderen en kamperen altijd wel goed gaat!
Aantal tips:

- Neem een tent met vast grondkuipzeil (of afritsbaar). Zorgt ervoor dat je altijd een droge tent hebt. Als het een keer flink regent zit je lekker droog.

- lichtgewicht betekent een heel warme tent. Beter kun je voor katoen kiezen. Dat is heel zwaar, maar het blijft lekker koel in de zomer en is ademend. Ik heb beide gehad en zou nooit meer anders dan katoen willen hebben.

Wij hebben een grote katoenen tunneltent van de Vrijbuiter. Bevalt erg goed. Veel binnenruimte, twee grote slaapvertrekken (1 voor vier personen en 1 voor twee personen), genoeg ramen en een mooie luifel. En heel belangrijk, heeft veel stormen al overleefd. Wij hebben hem trouwens tweedehands gekocht. Wel een risico ivm lekkage maar bij ons heeft het goed uitgepakt. Heeft ons ruim 600 euro bespaart.
quote:Marr schreef op 16 september 2012 @ 13:21:

Aantal tips:

- Neem een tent met vast grondkuipzeil (of afritsbaar). Zorgt ervoor dat je altijd een droge tent hebt. Als het een keer flink regent zit je lekker droog.Totdat het water tot kniehoogte komt...dan zit je niet meer droog hoor. En als het dan eindelijk gezakt is, heb je in je tent een zwembad wat alleen maar leeg te krijgen is door je halve tent af te breken. Ben het met je eens dat het in de meeste gevallen veel fijner is, maar de overburen die wij 2 jaar geleden hadden waren er toen niet meer zo blij mee hihi
quote:Ivetje schreef op 17 september 2012 @ 09:42:

[...]

Totdat het water tot kniehoogte komt...dan zit je niet meer droog hoor. En als het dan eindelijk gezakt is, heb je in je tent een zwembad wat alleen maar leeg te krijgen is door je halve tent af te breken. Ben het met je eens dat het in de meeste gevallen veel fijner is, maar de overburen die wij 2 jaar geleden hadden waren er toen niet meer zo blij mee hihi Als het zó hard regent, moet je geul om de tent graven, zodat niet alles naar binnen loopt.
quote:digijuf schreef op 17 september 2012 @ 11:40:

[...]

Als het zó hard regent, moet je geul om de tent graven, zodat niet alles naar binnen loopt.Dat had geen zin, die lag er maar het deel van de camping waar wij op stonden was aan 3 kanten omheind met een soort hoge wal. Geen beginnen aan dus...
Jullie zaten ín de geul... maar dan is geen 1 tent tegen opgewassen!
Daarom heb ik ook een caravan
Haha, wij gaan (toevallig) steeds op vakantie naar gebieden waar het weer mooi is. Helpt ook enorm!
Nou weer een nieuw dilemma op tentengebied...de keus: een bijna niet gebruikte Falco Steenarend 6 voor 650 euro of een nieuwe Basecamp Ambato. 5 (of andere ruime tunneltent bijv. Impression 6) voor bijna dezelfde prijs... Wat zouden jullie doen? Wij hebben een opzetfilmpje gezien van falco en dat was enorm makkelijk. Hoe is dat bij Basecamp tenten bijvoorbeeld...?
Met beide geen ervaring, maar die steenarend ziet er veel aantrekkelijker uit!
Wij hebben een falco havik 400. Staat als een huis, geen scheerlijnen en lekker ruim. Het is een groot en zwaar pakket maar zet wel snel op. Wij zijn er super tevreden mee!
quote:digijuf schreef op 17 september 2012 @ 17:58:

Haha, wij gaan (toevallig) steeds op vakantie naar gebieden waar het weer mooi is. Helpt ook enorm!

Dat dachten wij ook, zuid-frankrijk in juni! dit was het resultaat :

http://nos.nl/artikel/165 ... idfrankrijk-loopt-op.html
Frankrijk is bij ons no-go na 2 verregende vakanties daar. Maar Italië en zelfs Scandinavië waren bij ons heerlijk zonnig!
Ik baalde er zo van, want de camping was heerlijk en het weer ook op die ene nacht na. Ik vind die streek ook heel mooi en ga er graag heen, maar sindsdien vind ik hevige regenval gewoon eng eigenlijk. En manlief wil die kant dus ook niet meer op helaas...
quote:Ivetje schreef op 17 september 2012 @ 22:24:

Ik baalde er zo van, want de camping was heerlijk en het weer ook op die ene nacht na. Ik vind die streek ook heel mooi en ga er graag heen, maar sindsdien vind ik hevige regenval gewoon eng eigenlijk. En manlief wil die kant dus ook niet meer op helaas...Kan ik me voorstellen! Wij zijn jarenlang naar verschillende streken in Frankrijk geweest, maar toen we 2 zomers achter elkaar naar (zorgvuldig uitgekozen) gebieden waren geweest en er wegregenden (niet leuk, ongeacht of je nou met tent of iets anders gaat...), hebben we besloten eens een andere bestemming te kiezen. Dat pakte voor ons erg goed uit! Ik blijk Scandinavië echt heerlijk te vinden, 3 zomers lang alleen maar buiten geleefd! Italië dit jaar ontdekt, dat was ookecht super, dus nu mis ik Frankrijk niet meer.
Nou, we gaan za. Kijken naar een baco 395! Hou jullie op de hoogte over de evt. aanschaf!
Baco lijkt erg op Falco maar met wat luxere details (en dus ook wat duurder).

Ik hoop voor je dat het wat is!
Wij hebben ooit een 2e h. baco gekocht (geen idee welk nr???) op marktplaats. Windkracht 9 en veel regen met gemak doorstaan; sta-hoogte, 2 slaap-compartimenten en genoeg extra speelruimte voor kinders. Wat mij betreft een aanrader!
De Impression 6 vind ik echt een aanraderT!
Ok, morgen gaan we eert eens kijken bij een kampeerwinkel met diverse merken en laten ons voorlichten!

Dan nog een vraagje: waar slaap je het best (meest warm) op in een tent, een luchtbed of zo'n thermarest matrasje??
Luchtbed is koud, lucht die er in zit wordt koud. Kun je wel voorkomen door er een isolatiematje onder te leggen, plus en extra deken onder je luchtbed.
Ik slaap op een matje van 10 cm dik. Voor extra comfort heb ik er later een traagschuim matrasje gekocht dat ik er onder heb liggen. Ligt heerlijk!

Een goed matje is wel veel duurder dan een luchtbed. Als je niet snel rugklachten hebt zou ik eerst een luchtbed proberen. Kon ik vroeger ook prima op slapen. Nu heb ik meer comfort nodig.

Op een luchtbed heb ik het nog nooit koud gehad. Maar ik lig dan ook in een slaapzak en wij kamperen niet in gebieden waar het snachts kouder dan 10 graden is. Beste optie is misschien een luchtbed of matje lenen van iemand?
Nou, we komen maar niet echt verder helaas... Wel weten we inmiddels dat we een polycotton tent willen met een vis-a-vis indeling zodat de kinderen echt apart kunnen slapen (anders gaan ze klieren door het tentdoek heen) en een luifel zoals bijv bij de basecamp nova vida of de active leisure canyon 6... Maar van de eerste tent horen we weer lekkage-verhalen... 't Wordt wel een tweedehansje hoor, wat een prijzen nieuw!!

Iemand ervaring met vis-a-vis tenten zoals deze: Basecamp Nova Vida VI Deluxe

Of deze: Active Leisure Canyon 6 ??????

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven