Skimmen
zondag 23 september 2012 om 18:16
Het lijkt erop dat het nu ook bij mij is gebeurd. Je hoort het zo vaak van anderen, en toch lijkt het ver weg, mij overkomt dat heus niet. Dus wel. Twee vreemde bedragen van mijn rekening afgeschreven, met plaatsnamen die ik niet ken. Het blijken 2 niet-euro landen te zijn. Verder kon me nog niet veel gemeld worden, morgen word ik gebeld door de fraude afdeling. Die gaan een onderzoek instellen.
Heeft iemand ervaring hoe het nu verder gaat? Wat doet zo'n afdeling, wat is de procedure.
Ondertussen zit ik te piekeren waar ik heb gepind. Ik heb zo mijn vaste automaten waar ik pin. Ik heb afgelopen week voor het eerst mijn ov chip een keer bij een metro station opgeladen. Zou dat het zijn? Gaan ze je dat ook vertellen, kunnen ze zien waar het is gebeurd?
Heeft iemand ervaring hoe het nu verder gaat? Wat doet zo'n afdeling, wat is de procedure.
Ondertussen zit ik te piekeren waar ik heb gepind. Ik heb zo mijn vaste automaten waar ik pin. Ik heb afgelopen week voor het eerst mijn ov chip een keer bij een metro station opgeladen. Zou dat het zijn? Gaan ze je dat ook vertellen, kunnen ze zien waar het is gebeurd?
zondag 23 september 2012 om 18:27
Het is mij al vaker overkomen, het heeft niks met jou te maken. Als je de wereld overreist en vaak creditcards gebruikt, loop je helemaal risico.
De procedure is als volgt: ze gaan je een aantal vragen stellen (of je je pincode wel eens afgeeft enzo), je moet een formuliertje tekenen dat je het geld niet zelf hebt af laten schrijven (soms hoeft dat niet eens) en dan krijg je alles teruggestort.
Je krijgt ook een nieuwe pinpas en pincode.
Je krijgt verder niks meer te horen over wie de daders waren en hoe het onderzoek verder is verlopen. De bank is namelijk de benadeelde in deze, jij niet, want jij krijgt je geld terug. Daar staat de bank garant voor.
De procedure is als volgt: ze gaan je een aantal vragen stellen (of je je pincode wel eens afgeeft enzo), je moet een formuliertje tekenen dat je het geld niet zelf hebt af laten schrijven (soms hoeft dat niet eens) en dan krijg je alles teruggestort.
Je krijgt ook een nieuwe pinpas en pincode.
Je krijgt verder niks meer te horen over wie de daders waren en hoe het onderzoek verder is verlopen. De bank is namelijk de benadeelde in deze, jij niet, want jij krijgt je geld terug. Daar staat de bank garant voor.
Occam's razor
zondag 23 september 2012 om 18:29
Volgens mij gaan ze nu kijken of er meer klanten zijn die op een specifieke locatie gepind hebben en ook geskimd zijn. En dan krijg je je geld terug.
Als het goed is, want wij hebben een keer gehad dat mijn vader geskimd was, maar hij helaas zelf voor de bijna 5k mocht opdraaien omdat hij de enige zou zijn, of zo. Bosje bloemen en dat was het. Kut voor je, was het dus eigenlijk.
Voor ons was het vrij duidelijk dat hij het niet zelf geweest was, wat de bank beweerde, omdat hij nogal invalide was en er in twee uur tijd door ongeveer de hele randstad was gepind. Maar helaas, pech dus.
Maar bij jou is het niet eens in Nederland dus zal het wel goed gaan. Balen joh!
Als het goed is, want wij hebben een keer gehad dat mijn vader geskimd was, maar hij helaas zelf voor de bijna 5k mocht opdraaien omdat hij de enige zou zijn, of zo. Bosje bloemen en dat was het. Kut voor je, was het dus eigenlijk.
Voor ons was het vrij duidelijk dat hij het niet zelf geweest was, wat de bank beweerde, omdat hij nogal invalide was en er in twee uur tijd door ongeveer de hele randstad was gepind. Maar helaas, pech dus.
Maar bij jou is het niet eens in Nederland dus zal het wel goed gaan. Balen joh!
zondag 23 september 2012 om 18:30
Je krijgt met nadruk dus ook niet te horen waar je geskimd bent en wanneer. Soms kom je daar bij toeval achter omdat het een grote zaak is en het het nieuws haalt, maar ze doen daar geen uitspraken over. Ook om misschien de zaak waar het gebeurd is te beschermen, want die kan er over het algemeen ook niks aan doen dat de automaat geskimd is. Dat gaat tegenwoordig heel ingenieus. Ik ben bijvoorbeeld heel secuur met mn pinpas, leen hem nooit uit, niemand weet mijn pincode en ik scherm ALTIJD mijn pincode af. Maar die methodes met een camera die boven de automaat hangt zijn echt allang weer verlaten. Tegenwoordig installeren ze software, of schuiven ze onopgemerkt een huls over de automaat die identiek is aan de originele huls, maar alle ingedrukte toetscombinaties onthoudt. Daar zijn wel filmpjes van te vinden op internet, hoe skimmers dat doen.
Occam's razor
zondag 23 september 2012 om 18:37
Jemig, wat een verhaal monty! Volgens de dame aan de telefoon is dit in een niet-euro land gebeurd, maar waar? Ik kan inmiddels niet meer inloggen omdat alles geblokkeerd is, dus kan even niet nagaan wat de namen waren van de locaties. Twee pin automaten met exotische namen, in het buitenland. Twee keer het maximum op te nemen bedrag in een pin automaat in het buitenland. Blijkbaar vanwege deze fraudes beveiligen banken zich door het maximum op te nemen bedrag in het buitenland te beperken, gelukkig maar. Anders hadden zo nog veel meer kunnen opnemen.
@debora, dan voor je toelichting. Ik heb telefonisch het gemeld, van die rare bedragen, en mijn pas is al geblokkeerd. Ik krijg dus inderdaad een nieuwe. Het enige wat ik nu weet is dat die vreemde bedragen afgelopen weekend in het buitenland zijn opgenomen. Maar ik was gewoon in Nederland.
Ik voel me heel raar hierover. Zo bizar, hoe kan zoiets nou?
@debora, dan voor je toelichting. Ik heb telefonisch het gemeld, van die rare bedragen, en mijn pas is al geblokkeerd. Ik krijg dus inderdaad een nieuwe. Het enige wat ik nu weet is dat die vreemde bedragen afgelopen weekend in het buitenland zijn opgenomen. Maar ik was gewoon in Nederland.
Ik voel me heel raar hierover. Zo bizar, hoe kan zoiets nou?
zondag 23 september 2012 om 18:42
quote:Misskatie schreef op 23 september 2012 @ 18:33:
Deborah heeft gelijk.
Ken iemand die was geskimd en 4 dagen later was er in japan 2x geld vd rekening van die persoon gehaald. De bank had het direct in de gaten dat t niet klopte en had de rekening al geblokkeerd.
Ik heb het vandaag zelf gemeld. Echt toevallig dat ik ging internet bankieren. Het viel me eerst niet eens op. Maar zag ineens de twee laatste bedragen, keek naar de datum, zie dat het gisteren en vandaag was. Even doordenken: ik heb niet gepind het hele weekend, en rekeningen worden niet in het weekend afgeschreven. Pauze..... Wat!!!??? Meteen gebeld, dan krijg je de mededeling dat je pas waarschijnlijk geskimd is. Heb je het al zo vaak van anderen gehoord, mijn vriend is het ook gebeurd. Dan lijkt het erop dat het bij mij ook is gebeurd.
Ze moeten het nog onderzoeken, dus wie weet is er wat anders aan de hand.
Deborah heeft gelijk.
Ken iemand die was geskimd en 4 dagen later was er in japan 2x geld vd rekening van die persoon gehaald. De bank had het direct in de gaten dat t niet klopte en had de rekening al geblokkeerd.
Ik heb het vandaag zelf gemeld. Echt toevallig dat ik ging internet bankieren. Het viel me eerst niet eens op. Maar zag ineens de twee laatste bedragen, keek naar de datum, zie dat het gisteren en vandaag was. Even doordenken: ik heb niet gepind het hele weekend, en rekeningen worden niet in het weekend afgeschreven. Pauze..... Wat!!!??? Meteen gebeld, dan krijg je de mededeling dat je pas waarschijnlijk geskimd is. Heb je het al zo vaak van anderen gehoord, mijn vriend is het ook gebeurd. Dan lijkt het erop dat het bij mij ook is gebeurd.
Ze moeten het nog onderzoeken, dus wie weet is er wat anders aan de hand.
zondag 23 september 2012 om 18:47
quote:Debora schreef op 23 september 2012 @ 18:30:
Je krijgt met nadruk dus ook niet te horen waar je geskimd bent en wanneer. Soms kom je daar bij toeval achter omdat het een grote zaak is en het het nieuws haalt, maar ze doen daar geen uitspraken over. Ook om misschien de zaak waar het gebeurd is te beschermen, want die kan er over het algemeen ook niks aan doen dat de automaat geskimd is. Dat gaat tegenwoordig heel ingenieus. Ik ben bijvoorbeeld heel secuur met mn pinpas, leen hem nooit uit, niemand weet mijn pincode en ik scherm ALTIJD mijn pincode af. Maar die methodes met een camera die boven de automaat hangt zijn echt allang weer verlaten. Tegenwoordig installeren ze software, of schuiven ze onopgemerkt een huls over de automaat die identiek is aan de originele huls, maar alle ingedrukte toetscombinaties onthoudt. Daar zijn wel filmpjes van te vinden op internet, hoe skimmers dat doen.
Bizar zeg. Ik leen ook nooit mijn pas uit, zou niet weten aan wie en waarom. Mijn rekening, mijn pas, mijn uitgaven en opnames. Pincode scherm ik af met een hand, hang er ook meestal boven. Maar blijkbaar maakt dat allemaal weinig uit.
Toch hoop ik dat ze de locatie achterhalen, zodat ze die automaat weer veilig kunnen maken.
Je krijgt met nadruk dus ook niet te horen waar je geskimd bent en wanneer. Soms kom je daar bij toeval achter omdat het een grote zaak is en het het nieuws haalt, maar ze doen daar geen uitspraken over. Ook om misschien de zaak waar het gebeurd is te beschermen, want die kan er over het algemeen ook niks aan doen dat de automaat geskimd is. Dat gaat tegenwoordig heel ingenieus. Ik ben bijvoorbeeld heel secuur met mn pinpas, leen hem nooit uit, niemand weet mijn pincode en ik scherm ALTIJD mijn pincode af. Maar die methodes met een camera die boven de automaat hangt zijn echt allang weer verlaten. Tegenwoordig installeren ze software, of schuiven ze onopgemerkt een huls over de automaat die identiek is aan de originele huls, maar alle ingedrukte toetscombinaties onthoudt. Daar zijn wel filmpjes van te vinden op internet, hoe skimmers dat doen.
Bizar zeg. Ik leen ook nooit mijn pas uit, zou niet weten aan wie en waarom. Mijn rekening, mijn pas, mijn uitgaven en opnames. Pincode scherm ik af met een hand, hang er ook meestal boven. Maar blijkbaar maakt dat allemaal weinig uit.
Toch hoop ik dat ze de locatie achterhalen, zodat ze die automaat weer veilig kunnen maken.
zondag 23 september 2012 om 18:53
heb hier niet zo'n verstand van, maar het schijnt dat er steeds meer methodes komen om te skimmen:
https://secure.security.n ... aar_voor_skimmers%27.html
https://secure.security.n ... aar_voor_skimmers%27.html
it's a big club and you ain't in it
zondag 23 september 2012 om 18:54
Ik kreeg laatst (voor mij uit het niks) nieuwe bankpasjes terwijl mijn pasjes nog tot 2015 geldig waren... Ik stond al bijna op hoge poten bij de bank ("als ze maar niet denken dat ik daarvoor ga betalen") toen ik twee dagen later een brief kreeg dat ik gepind had bij een automaat waar skimmers actief waren geweest en dat ik verder niks hoefde te doen. Als er geld was afgeschreven zou ik dat automatisch terug krijgen. Ik heb het natuurlijk wel in de gaten gehouden maar er zijn verder geen rare dingen gebeurd...
zondag 23 september 2012 om 19:03
Je pin afschermen is natuurlijk altijd verstandig om de old school skimmers af te schudden, maar inmiddels is het zo dat ze gewoon inbreken in een winkel, niks jatten, maar alleen een geprepareerde huls over de pinautomaat zetten die de strip en pin kopieert. Daarom zie je bij appie e.d. vaak nu een metalen werkje en een zegel op de automaat zitten. Mijn vriend zit bij de abn en daar kun je pinnen in buitenland uit laten zetten. Op die manier verklein je het risico enigzins, omdat ze dus meestal die gegevens in het buitenland laten gebruiken,.
zondag 23 september 2012 om 19:22
quote:reoba schreef op 23 september 2012 @ 19:15:
Eigenlijk zou je het beste geld binnen in een bank opnemen via de automaat aldaar, en dan maar contant betalen in de winkels.Met pin betalen wordt dan juist weer aangemoedigd in winkels, in supermarkten heb je zelfs kassa's waar je alleen met pin mag betalen. Betreft het pinnen in banken, dan moet je wel doordeweeks overdag tijdens kantooruren naar een bank kunnen (en zoveel heb je die tegenwoordig niet meer). En je moet het fijn vinden om met cash op zak te lopen, ik reis veel met metro en tram en loop in de avond laat over straat (grote stad). Ik heb liever dan geen grote bedragen op zak, ook geen kleine.
Eigenlijk zou je het beste geld binnen in een bank opnemen via de automaat aldaar, en dan maar contant betalen in de winkels.Met pin betalen wordt dan juist weer aangemoedigd in winkels, in supermarkten heb je zelfs kassa's waar je alleen met pin mag betalen. Betreft het pinnen in banken, dan moet je wel doordeweeks overdag tijdens kantooruren naar een bank kunnen (en zoveel heb je die tegenwoordig niet meer). En je moet het fijn vinden om met cash op zak te lopen, ik reis veel met metro en tram en loop in de avond laat over straat (grote stad). Ik heb liever dan geen grote bedragen op zak, ook geen kleine.
zondag 23 september 2012 om 19:44
zondag 23 september 2012 om 20:02
met een pas waarop ze jouw gegevens van je strip en je pin kopieeren. Nu er met de chip gepint wordt zou het minder moeten worden. Pas jatten is lastiger en kom je waarschijnlijk bij de volgende winkel al achter. Door je pas te kopieeren kom je er pas na enkele dagen achter en heeft men al een paar dagen maximaal kunnen pinnen. Meer opbrengst dus.
maandag 24 september 2012 om 01:02
quote:Debora schreef op 23 september 2012 @ 18:27:
Je krijgt verder niks meer te horen over wie de daders waren en hoe het onderzoek verder is verlopen. De bank is namelijk de benadeelde in deze, jij niet, want jij krijgt je geld terug. Daar staat de bank garant voor.Je krijgt je geld terug, maar wel onder voorbehoud. Als het onderzoek goed verloopt, dan hoor je daar niets meer over. De bank staat niet garant als blijkt dat jij slordig met je gegevens omgaat bijv.
Je krijgt verder niks meer te horen over wie de daders waren en hoe het onderzoek verder is verlopen. De bank is namelijk de benadeelde in deze, jij niet, want jij krijgt je geld terug. Daar staat de bank garant voor.Je krijgt je geld terug, maar wel onder voorbehoud. Als het onderzoek goed verloopt, dan hoor je daar niets meer over. De bank staat niet garant als blijkt dat jij slordig met je gegevens omgaat bijv.
maandag 24 september 2012 om 15:47
Vandaag ben ik gebeld door de bank. De bank had de verdachte pin transacties al ontdekt en automatisch mijn pas geblokkeerd. Ik had gisteren dus niet eens hoeven bellen, snap alleen niet waarom de call centre medewerker mij niet vertelde dat de pas reeds was geblokkeeerd. Misschien kon ze dat niet zien? Maar ze heeft de pas wel direct geblokkeerd, wat overbodig was aangezien de 'nachtdienst' dat reeds had gedaan uit voorzorg.
Ik kreeg inderdaad een paar vragen, of ik nog in bezit was van mijn pas (ja) en of ik momenteel in NL was (ja). En dat was het. Ik vind het wel erg goed beveiligd van de bank, ik had zelf niet eens aan de bel hoeven trekken, de bank had het door voordat ik het door had. Het zal de banken ook vast een hoop geld kosten, deze skimfraude. Ik krijg alles vergoed, deze week nog, en kosteloos een nieuwe pas.
Ik kreeg inderdaad een paar vragen, of ik nog in bezit was van mijn pas (ja) en of ik momenteel in NL was (ja). En dat was het. Ik vind het wel erg goed beveiligd van de bank, ik had zelf niet eens aan de bel hoeven trekken, de bank had het door voordat ik het door had. Het zal de banken ook vast een hoop geld kosten, deze skimfraude. Ik krijg alles vergoed, deze week nog, en kosteloos een nieuwe pas.
maandag 24 september 2012 om 16:33
Is mijn man pas ook overkomen. Wij werden netjes gebeld door de bank dat de pas geskimd was en dat alles werd geregeld. En dat gebeurde ook.
Wij weten waar de pas geskimd is. Dit is een bedrijf waar regelmatig geskimd wordt.
Tja, wat ik ervan geleerd hebt is dat je niet kunt voorkomen, hoe zorgvuldig je ook met je pas omgaat.
Wij weten waar de pas geskimd is. Dit is een bedrijf waar regelmatig geskimd wordt.
Tja, wat ik ervan geleerd hebt is dat je niet kunt voorkomen, hoe zorgvuldig je ook met je pas omgaat.