Geld & Recht alle pijlers

Antikraak wonen

23-09-2012 22:57 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon sinds vorige week antikraak in gouda. Helaas denken de marokkanen en polen dat het nog steeds leeg staat. Vannacht werd ik wakker omdat een groepje van 6 polen hier aan het klaverjassen waren beneden met harde techno en een hoop drank. Net werd er een raam ingegooid en mijn antikraakvereniging is op vakantie.
Heb je niet van die affiches voor de ramen dat het bewoond is? Wel eng hoor, woon je daar alleen?
quote:kerstklok schreef op 23 september 2012 @ 22:59:

Heb je niet van die affiches voor de ramen dat het bewoond is? Wel eng hoor, woon je daar alleen?Heb die affiches, maar blijkbaar hebben die marokkanen er lak aan en die polen, afgezien van het feit dat ze het niet kunnen lezen, waarschijnlijk ook.
Bah wat eng! Politie bellen als het te erg wordt?
En er zit geen slot op de deur?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Als je met meerdere bewoners bent (mannen!) dan zou ik ze gewoon aanspreken maar als je alleen bent zou ik onmiddelijk de politie bellen! Staat er niet in je anti-kraak contract wat je moet doen bij onraad? Jij zit daar juist om dit soort dingen te voorkomen/mee te dealen.
Je hebt toch een nummer van je anti-kraak/achterwacht? Direct bellen naar je organisatie en melden wat er gebeurt. Willen zij óók graag weten. Doen hoor!
De antikraak krijgt de woning/het lokaal ter beschikking gesteld door de eigenaar. Op dat moment ben jij zoals wettelijk omschreven "rechthebbende" dus het is op dat moment gewoon jou woning, ook al is het pand geen huis of woning. Zolang jij daar woont heeft een wildvreemde niks te zoeken in jou woning zo simpel werkt het.

Artikel 138

1. Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

2. Hij die zich de toegang heeft verschaft door middel van braak of inklimming, van valse sleutels, van een valse order of een vals kostuum, of die, zonder voorkennis van de rechthebbende en anders dan ten gevolge van vergissing binnengekomen, aldaar wordt aangetroffen in de voor de nachtrust bestemde tijd, wordt geacht te zijn binnengedrongen

Artikel 138a

1. Hij die in een woning of gebouw, waarvan het gebruik door de rechthebbende is beëindigd, wederrechtelijk binnendringt of wederrechtelijk aldaar vertoeft, wordt, als schuldig aan kraken, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

Om het voorgaande kort samen te vatten: Men maakt zich gewoon schuldig aan huisvredebreuk door aanwezig te zijn in dat pand. Afhankelijk van hoe men binnen is gekomen (raam ingooien) en wat men binnen aan het uitvreten is, kan hier ook sprake zijn van:, vernieling, straatschenderij, burengerucht/geluidsoverlast, openlijk geweld, openbare dronkenschap etc. Dus als je op dat moment de politie had gebeld met jou klacht had de politie zeker kunnen optreden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven