Postcrossing deel 9

08-07-2012 12:53 2788 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe werkt postcrossing:

Eerst de verkorte versie:

Vraag op de website een adres aan

stuur een ansichtkaart naar dat adres

wacht tot je een kaart ontvangt

registreer de ontvangen ansichtkaart in het systeem

De eerste stap is een adres van een andere gebruiker aanvragen naar wie je een ansichtkaart moet sturen.

Je zult het adres via e-mail, met een Postcard ID (vb: NL-782) om de ansichtkaart in het systeem te identificeren, ontvangen.

Daarna moet je de ansichtkaart versturen, noteer ook het Postcard ID op de kaart.

Het Postcard ID geeft de ontvanger de mogelijkheid om de ansichtkaart op de website te registreren.

Nu ben jij de volgende persoon wiens adres uitgegeven kan worden aan een volgende postcrosser die een adres aanvraagt.

Je kunt tot 5 kaarten onderweg hebben en steeds als een van jouw kaarten wordt geregistreerd, kun je een nieuw adres aanvragen.
Ouwejurknieuwejurk; ik scan de kaartjes zelf en sla ze ook op de eigen computer op. Nieuwe kaartjes scan ik gelijk, zodat ik dat met versturen niet meer hoef te doen.

Ik heb een stapel kaarten op voorraad, die een reden waren tot postcrossing, want hoe gaan ze anders op? Hier kom ik al ver mee. Ik heb ook, op voorhand, een aantal kaarten van m'n stad gekocht, omdat daar veel naar gevraagd wordt en dat sowieso leuk is. (vind ik dan) Maar ik vind het ook leuk om speciale kaarten te zoeken. Nou ben ik nog maar een maand actief, dus wie weet hoe dat veranderd

Overigens viel het me op dat het best lastig is om postkaarten te kopen. De meeste kaarten zijn tegenwoordig met envelop. M'n zoon heeft zo'n kaart (ook uit de voorraad) gewoon door midden geknipt
Later is nu
Ik probeer zoveel mogelijk aan het profiel en de wensen te voldoen en dat kan ik ook bijna altijd wel. Eens in de zoveel tijd bestel ik een zooi kaarten met van alles en nog wat erbij

Die kaart gaat hier naar Duitsland, dreamer . Ik vermoedde al dat 'ie rood was trouwens. Hij doet me aan mijn eigen rooie (die ook op mijn avatar staat) denken toen die een kitten was.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Haha, ik had jouw berichtje dus niet goed gelezen Droomz..
Later is nu
Dreamer:

Ah ok! Dan zal ik de volgende ook gaan inscannen.

Ik vond het heel leuk om speciaal kaartjes uit te zoeken, maar dat kan wel een duur grapje worden op den duur....en veel tijd kosten.

Bedenk me n.a.v. jouw berichtje dat een postkaart inderdaad eigenlijk een enkel kaartje is! Maar je 'mag' ook wel kaartjes in een flop stoppen toch? Dan kun je er net iets meer opschrijven ook.

Droomz:

Wat een mooie rooie
Wat ik doe is zo af en toe een flink aantal kaarten kopen via internet of zoals een paar dagen terug bij Art Unlimited. Daarnaast koop ik ze als het zo uit komt, zoals bijvoorbeeld dit weekend in Artis. Je gaat op een gegeven moment vanzelf de ansichtkaarten zien overal.

Ik heb daardoor nu een schoenendoos vol met totaal wel een paar honderd kaarten (inclusief boekjes) en hier uit zoek ik dan een bijpassende kaart. Dit lukt vrijwel altijd. Ad hoc kaarten kopen is niet te doen, ik heb hier in de buurt alleen een supermarkt met verjaardags- en rouwkaarten. Ik heb dus een soort van eigen winkelvoorraad gecreëerd.
Dubbele kaarten sturen doe ik zelden en alleen naar mensen die niet nadrukkelijk aangeven deze niet te willen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor enveloppen.

@Droomz: Foei, je bent over je limit heen gegaan. Had je geen kaarten meer onderweg?

@Dreamer: Kun je geen private swap regelen met je zoon?
Nee, het meeste was aangekomen. Op 1 expired na. En een 11 sturen moest kunnen, vond ik .

Ik koop de meeste kaarten online trouwens.
quote:lndie schreef op 27 september 2012 @ 23:35:

@Dreamer: Kun je geen private swap regelen met je zoon? Haha, is toch anders, denk ik.
Later is nu
Weer een hurray

En een opmerking dat ze het zo'n heerlijk zomers kaartje vindt (wegwaaiende strandstoelen, ooit een gratis kaartje in een tijdschrift ook nog)

Goh, wat is dit toch leuk
Later is nu
Inderdaad Dreamer, Postcrossing is leuk. Ik vind PC leuk als ik:

- kaartjes koop

- een adres aanvraag (de spanning wat het zal worden);

- een voor mij nieuw profiel lees;

- een bijpassend kaartje uitzoek;

- een (enthousiaste) hurray krijg;

- een kaartje in mijn brievenbus vind (vooral als het een passende is);

- iets leuks op de achterkant lees;

- vervolgens nog leuk mailcontact heb met PC-ers;

- er over lees en schrijf in ons topic.

Kortom 9x plezier van één hobby.

Vergeet ik nog iets?

Ik mail nog niet zoveel met PC-ers, maar ik vind kaartjes kijken in de Gallery ook zo leuk!
Later is nu
Jaaaaaaa, dat is nummer 10, kaartjes kijken en eventueel favorieten.
Helemaal eens met je redenen, Indie
Er lagen drie officials op mij te wachten bij thuiskomst: een nietszeggende natuurkaart uit Taiwan, een nostalgische zwart/wit prent uit NL en een prachtige kunstkaart uit Canada.

@OJNJ > yeah, je eerste hurray! Heb jij optie 'kaarten uit eigen land' aan staan, want dan heb je zo post op de mat.

Ik probeer zoveel mogelijk een kaart te sturen die aansluit bij de interesses/wensenlijst van de geadresseerde. Mijn voorraad bestaat uit twee uitpuilende schoenendozen en een grote stapel postkaartenboekjes. Zeker 80 % heb ik via internet besteld. Online is er zo'n enorme keuze.

@Droomz > heel je quotum is onderweg, je hebt je flink uitgeleefd. Ga je nu weer wachten totdat je van allemaal een hurray ontvangen hebt?

@Dreamer > krijgt jouw zoon wel zakgeld genoeg om zelf de kaarten voor postcrossing aan te kunnen schaffen? Of heeft hij een baantje? (ik heb geen idee hoe oud hij is )

@Indie > Artis is voor mij heerlijk jeugdsentiment. Ik woonde als kind 'om de hoek' en ons gezin had een abonnement. Wij gebruikten de dierentuin voornamelijk als speelplek. Soms had je mazzel en mocht je van de oppassers kleine klusjes doen.

IJsland: leuk!

Ik sluit me aan bij alle tien de punten over postcrossing. Een kleine kanttekening bij no. 10: ik vind het leuk als een kaart van mij favoriet wordt gemaakt, zeker als dit door een medeforumster gedaan wordt, zoals vandaag bleek. Bedankt, Indie.
En nummer

11. samen met andere postcrossers op kaartenjacht en met elkaar kaarten ondertekenen. (in het kort = meeten)
quote:neferisis schreef op 29 september 2012 @ 00:57:

@Dreamer > krijgt jouw zoon wel zakgeld genoeg om zelf de kaarten voor postcrossing aan te kunnen schaffen? Of heeft hij een baantje? (ik heb geen idee hoe oud hij is )

.

Mijn zoon is 13. Van z'n zakgeld zou hij zo één kaart per week kunnen versturen, maar hij had nog vakantiegeld over, dus kan nu wat meer. EN ja.. als hij in mijn voorraad duikt, natuurlijk nóg meer De postzegels moet hij écht zelf betalen. Dat van die kaartjes laat ik eerst maar.

En die voorraad kaartjes thuis. Begon ik postcrossing oa om daar eens doorheen te komen, ga ik allemaal kaartjes kopen (alvast op voorhand) zodat ik nu nóg meer kaartjes heb.. en vanmiddag ga ik waarschijnlijk nog even langs een witte boekhandel

Ik kreeg vandaag uit Estland van een 10 jarig meisje een envelop met 3 kaarten erin! Ééntje was van haar moeder. Ik heb op m'n profiel staan dat ik giraffes spaar. Daar kreeg ik dus één van. Lief he? Haar adres staat op de envelop, dus ik denk dat ik haar ook maar een kaartje stuur, gewoon, voor de leuk.

Daarnaast een kaartje uit Belarus.
Later is nu
quote:neferisis schreef op 29 september 2012 @ 00:57:

@Indie > Artis is voor mij heerlijk jeugdsentiment. Ik woonde als kind 'om de hoek' en ons gezin had een abonnement. Wij gebruikten de dierentuin voornamelijk als speelplek. Soms had je mazzel en mocht je van de oppassers kleine klusjes doen.

IJsland: leuk!

Ik sluit me aan bij alle tien de punten over postcrossing. Een kleine kanttekening bij no. 10: ik vind dit het leuk als een kaart van mij favoriet wordt gemaakt, zeker als dit door een medeforumster gedaan wordt, zoals vandaag bleek. Bedankt, Indie.

Leuk, trouwens, Artis om de hoek. Daar droomde ik vroeger van

EN ja.. het is aldoor weer leuk als je kaartje favoriet is.
Later is nu
Hallo, sinds enige tijd ben ik aan het Postcrossen ( op het idee gebracht door dit topic) en af en toe lees ik hier een paar blz. Ik vind het superleuk om kaarten te vinden die passen bij de wensen van degene die ik een kaart mag sturen en doe daar ook mijn best voor. Maar stuit het jullie soms ook zo tegen de borst als mensen zo dwingend zijn in wat ze niet willen (absolutly NO.... vul maar in)? Ik krijg dan de neiging om juist een free-, ad-, zelfgekleide ect. kaart te sturen en dan nog de lelijkste die maar te vinden is ook.
Nog geen postbode gespot, wel hoeraatjes in de mail.

@Ligaa > jaaaaaaa! Meeten hoort niet op 11 te staan, maar met stip in de top drie.

@Dreamer > ik zou ook een kaartje terug sturen.

Nog kunnen slagen bij de boekhandel?

Giraffen zijn populair, ik kom ze vaak tegen in profielen. Ik werd altijd enigszins nerveus als in de Beekse Bergen zo'n dier onze auto ging aflikken...

@Belletje2 > welkom!

'Dwingende profielen' krijgen van mij een goedkoop/gratis kaartje met alleen 'happy postcrossing' en de ID-code erop. Aan opvoeden begin ik niet meer, ik heb thuis al twee pubers.
@Belletje2 > welkom! Bedankt!

'Dwingende profielen' krijgen van mij een goedkoop/gratis kaartje met alleen 'happy postcrossing' en de ID-code erop. Aan opvoeden begin ik niet meer, ik heb thuis al twee pubers.[/quote]

Hah, dat was ook mijn idee, ergens in een stoffig hoekje van mijn kaartendoos zit vadt wel iets voor deze dwingeland. Ik heb thuis een kleuter en een bijna- kleuter dus ik voel ook niks voor opvoeden.
anoniem_35201 wijzigde dit bericht op 29-09-2012 16:48
Reden: Beleefdheid
% gewijzigd
hallo belletje, welkom hier. leuk dat je ook aan postcrossing doet. De dwingelanders, wat jammer dat die er ook zijn.

Op het officiele forum stond een topic hierover, taal is cultuurgebonden. Blijkbaar vraag je in sommige talen niet als je iets wil, maar eis je het. Ik besteed aan deze kaarten niet veel tijd en moeite.

Ik kreeg een grappige illustratie uit Ukraine. Een man in een bootje met 4 giraffen.
Ahh, wat leuk!
Later is nu
Ik heb 'm opgezocht en geliked, maar was geen kaartje naar NL?

Ha, hij zat wel 2x in de Gallery, maar niet naar NL
Later is nu
p
Ben nu te laat, denk ik, om jou nog te zoeken

Leuk commentaar

Ik heb 'm wel favoriet gezet bij de eerdere giraffenboot
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven