Geld & Recht alle pijlers

geldzorgen

28-09-2012 20:08 1289 berichten
Alle reacties Link kopieren
geldzorgen
Sporten en zwemmen kun je schrappen. Ga lopen en fietsen...ook goed voor je!
Met de tips van Quertu ben je al super aan de gang gegaan, dus ik zou er niet op wachten haha. Nee, echt, het kwartje is bij je gevallen, dat lees ik wel, zet gewoon door en dan lukt het je wel.

Gebruik anders dit topic nog een keer voor als je je overzicht helemaal rond hebt om te toetsen of je realistische bedragen hebt voor de flexibele kosten. Het belangrijkste is dat je een goed en sluitend overzicht hebt én dat je al je vaste lasten en inkomsten naar een maandbedrag terug hebt gerekend.

De tip om een aparte betaalrekening te openen (zonder bankpas) van Quertu zou ik ook zeker ter harte nemen.
Ik ga vanavond als de kinderen slapen hier eens neerzetten wat ik nu heb berekend. Als jullie daar dan nog jullie licht over willen laten schijnen zou dat super zijn!

Die bankrekening is een goed idee. Ik heb er nu al drie. Een van mijzelf (salaris en daar gaan de rekeningen vanaf) een gezamenlijke,daar doen we niks mee eigenlijk en dan een van mijn man en daar wordt zijn salaris op gestort maar daar wordt niks van af gehaald.

Wat is eigenlijk wijsheid daarin? Alle rekeningen laten afschrijven van mijn rekening en daar dus geen pasje meer van hebben (doorknippen of verstoppen in de kluis). Of beide salarissen op de gezamenlijke laten storten en daar alles af halen en dan boodschappen geld op mijn rekening.

Wat doen jullie eigenlijk?
Antwoord op je laatste vraag.

Wij hebben een rekening met krediet, daar gaan alle vaste lasten vanaf. Zijn wel passen van maar worden alleen in nood gebruikt. Daarnaast een rekening waar elke maand een bedrag naar toe gaat voor kleding/kapper/cadeautjes/vermaak/drogisterij en allerhande huishoudelijke aanschafjes. Deze rekening heeft geen krediet, op is echt op. Doet me nu herinneren dat de bijschrijving per maand omhoog moet want elke maand nog vier/vijf dagen over zonder saldo en dan haal ik het ergens ander vanaf. Kan ook dus want er is wel geld alleen niet in het goed potje en daardoor loopt mijn overzicht in de war. Deze rekeningen vallen evenals de spaarrekening binnen de telebankier overeenkomst van Sandtman.

Daarnaast heb ik een rekening voor de boodschappen (alleen eten en drinken en schoonmaakartikelen geen drogisterij) en het zakgeld van onze pubers. Dit valt binnen mijn telebankieren, net als de rekeningen van de kinderen.

Wij hebben ongeveer zo'n Excell bestand als qwertu omschrijft en hebben dat gemaakt om uit te rekenen of het mogelijk was mijn inkomen te missen. Elk jaar in december/januari bekijken we het en vullen het aan met nieuwe lasten. Ook is er een post voor onvoorzien. Zo wisten we niet wat een kind in de brugklas allemaal zou kosten maar kwamen we dat jaar niet in de problemen. Omdat het inmiddels wel weer gemakkelijker gaat zijn we ook iets gemakkelijker geworden met het overzicht. Afgelopen december bleek dat we nog steeds elke maand geld reserveerden voor zwemles. Terwijl onze jongste en dus laatste zijn diploma's al anderhalf jaar op zak had.

Zelf zijn we heel tevreden met het overzicht en weten we precies waar het fout loopt, als het fout loopt.
Nog een andere vraag:

Ik heb nu twee excel bestanden.

1. daarin hou ik alle kosten bij verdeeld in de kolommen:

-vaste lasten

-boodschappen

-tanken

-Drogist (baby spullen + overig)

-kleding

-uitjes (alles buiten de deur)

-cadeautjes

-overig

2. het excel bestand van Quertu

- vaste lasten per maand begroot

- vaste lasten per maand werkelijk

- inkomsten begroot

- inkomsten werkelijk

- overige uitgaven begroot

- overige uitgaven werkelijk

en het verschil...

Jullie nog suggesties? Schrijven jullie de boodschappen ook helemaal uit op categorieën (wasmiddel/voedsel etc)? Of moet ik de categorieën juist minimaliseren?

Als ik hier maar lang genoeg mee door ga dan heb ik geen tijd meer om geld uit te geven
Ook ik heb veel geleerd van dit topic. Ik ga er morgen eens echt goed voor zitten. Ook namens mij (geldnood is spé) heeeeeel erg bedankt!
Ook wij moeten de laatste tijd erg op onze uitgaves letten. Wij hebben twee rekeningen, op eentje komt het salaris van mijn man en gaan alle vaste lasten vanaf. Daar pinnen wij een bedrag vanaf wat we uitgeven aan boodschappen, drogist, verjaardagen, kapper en ga zo maar door. Iedere week zit er 150 euro in een envelop. Houden we over gaat het in een potje voor de vakantie.

Op de andere rekening komt mijn salaris, ik heb niet elke maand hetzelfde inkomen omdat ik als oproepkracht werk, dus ik kan niet rekenen op dit inkomen. Ook komt hier de kinderbijslag op. Mijn man heeft een afspraak met zijn collega's dat hij ze naar het werk rijd en dat zij hem elke maand daar een bedrag voor geven, hier tanken wij weer van.

Momenteel gaat mijn salaris vooral op aan een lening.

Wij hebben de roodstand op de rekening van mijn man opgeheven, wij kwamen namelijk elke maand veel in de min. Wij sparen weinig voor de kids, 25 euro per maand en 75 euro voor onvoorziene lasten.
Soms moet je veranderen om jezelf te blijven
Oh en natuurlijk een compliment dat je je hele plan in één avond/nacht hebt uitgewerkt. Veel succes ermee! En ook veel sterkte want het zal nog wel eens moeilijk zijn.
quote:nancy_weeds schreef op 29 september 2012 @ 18:31:

Jullie nog suggesties? Schrijven jullie de boodschappen ook helemaal uit op categorieën (wasmiddel/voedsel etc)? Of moet ik de categorieën juist minimaliseren?

Als ik hier maar lang genoeg mee door ga dan heb ik geen tijd meer om geld uit te geven

Ik heb een tijdje een exelbestand bijgehouden met inderdaad per week alle boodschappen uitgeschreven. En dan ook nog erbij waar ik ze gekocht had. Dat was voor mij in de 'opstartfase' omdat ik écht inzicht wilde in waaraan ik mn geld uitgaf en waar het nou eigenlijk goedkoper is om boodschappen te doen.

Nu heb ik dat losgelaten, omdat ik dat nu wel weet.

Maar toen ik begon met mijn 'priveboekhouding' nu zo'n anderhalf jaar geleden, had ik het gevoel dat alles zomaar door mijn vingers glipte en ik eigenlijk geen idee had. Ik werd verrast door rekeningen, wist niet wat mijn budget was, enzovoorts. Voor mij hielp het om een tijdje supernauwgezet alles exact bij te houden.

Maar dat kost wel veel moeite en ondertussen heb ik niet meer de angst voor onverwachte lasten of rekeningen. Nu is alles onder controle, alles bedacht en verrast niets me meer maar staat het gewoon uitgegeven in het excel-huishoudboekje dat ik voor mezelf in elkaar heb gezet.

Mijn ervaring is dat je er gewoon mee moet beginnen. En al doende merk je waar je behoefte aan hebt,aan welke categorieën enzo. En dan gooi je het nog een paar keer om, en dan weet je wat voor jou het beste werkt.
Zeg maar Spijker.
quote:nancy_weeds schreef op 29 september 2012 @ 18:21:

Ik ga vanavond als de kinderen slapen hier eens neerzetten wat ik nu heb berekend. Als jullie daar dan nog jullie licht over willen laten schijnen zou dat super zijn!

Die bankrekening is een goed idee. Ik heb er nu al drie. Een van mijzelf (salaris en daar gaan de rekeningen vanaf) een gezamenlijke,daar doen we niks mee eigenlijk en dan een van mijn man en daar wordt zijn salaris op gestort maar daar wordt niks van af gehaald.

Wat is eigenlijk wijsheid daarin? Alle rekeningen laten afschrijven van mijn rekening en daar dus geen pasje meer van hebben (doorknippen of verstoppen in de kluis). Of beide salarissen op de gezamenlijke laten storten en daar alles af halen en dan boodschappen geld op mijn rekening.

Wat doen jullie eigenlijk?

Hoe je het verdeelt is ook een beetje afhankelijk van persoonlijke voorkeuren natuurlijk, maar het handigst is te streven naar één rekening waar maandelijks een vast bedrag op gestort wordt voor de vaste lasten, waar alle vaste lasten ook (automatisch) van afgeschreven worden en die niet gebruikt wordt voor andere dingen. In jullie geval zou de gezamenlijke rekening daar heel geschikt voor zijn, omdat je die nu toch niet gebruikt.

Wij hebben heel lang onze inkomsten op onze privé-rekeningen laten storten en van daaruit overgemaakt naar een vaste lasten rekening. In verband met onze huwelijkse voorwaarden was het in ons geval handiger om alle inkomsten op een gezamenlijke rekening te laten storten. Van daaruit maken we het over naar de vaste laste rekening (ook gezamenlijk). Op de vaste laten rekening kunnen we een klein beetje rood staan trouwens. Dat levert in de praktijk minder gedoe op dan geweigerde incasso's. Dan gaat er verder aan het begin van de maand een deel van het geld naar de spaarrekening en we storten voor ons beiden een bedrag op onze privé rekeningen. Dat laatste is omdat we er in de praktijk te vaak bij in schoten (qua nieuwe kleding e.d.: hadden we iets nodig, was al het geld al op gegaan aan andere dingen ).
quote:nancy_weeds schreef op 29 september 2012 @ 17:55:

Ik heb nu bedragen voor boodschappen/benzine en zakgeld bepaald maar dat was nog vanuit de losse pols dus ik ga vanavond nogmaals even goed rekenen om te kijken wat redelijke bedragen zijn hiervoor.

Dit hangt af van hoeveel geld je hebt, maar ook van de persoonlijke keuzes die je daar zelf in maakt (ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat ik naar een goede kapper ga, dus die begroot ik voor een bedrag waar een ander misschien liever drie keer naar een goedkope kapper gaat). Wat voor jou de juiste bedragen zijn, dat is ook gewoon een kwestie van uitproberen of je uit komt, of je over houdt, of je het gevoel hebt dat het ergens juist tekort schiet, etc.

Toen wij dit systeem opzetten, heb ik een paar maanden elke uitgave opgeschreven, gewoon om inzicht te krijgen in hoeveel geld er nou precies waar naartoe ging. Precies zoals Spijker aangeeft. En na verloop van tijd merk je dan vanzelf dat je bijvoorbeeld benzinegeld te laag ingeschaald hebt en verzorgingsproducten te hoog, of andersom.

Wat voor mij het beste werkte, was eerst streven het voor het begrote bedrag te doen en als dat niet lukte, kijken of ik dan al kon achterhalen waar ruimte in zat om te schuiven. Als je dat een paar keer gedaan hebt, weet je precies waar de knelpunten zitten en waar nog wat rek in zit, voor jouw persoonlijke situatie dus.
Super van je dat je inmiddels al een heel overzicht in Excel hebt gemaakt Nancy_weeds. Voelt dat prettiger?

Om even in te gaan op jouw laatste vraag, wij doen het zo: onze inkomsten komen binnen op onze privérekeningen. Van daaruit maken wij (allebei de helft van) het geld voor de vaste lasten en de boodschappen over naar een gezamenlijke betaalrekening. Ik hou per week bij of we niet over het boodschappenbudget heen gaan. Daarnaast hebben we 2 gezamenlijke spaarrekeningen: 1 voor de gemeente belastingen en waterschap, en 1 voor een buffer en grotere uitgaven. Al het geld wat over blijft is voor onszelf.

Ik ben enthousiast geworden van dit topic en ga morgen ook eens een poging wagen met Excel. Ik hou alles nu nog bij in tabellen in Word, maar dat is nogal omslachtig.

Succes ermee iig, als jullie je schouders eronder zetten komt het heus goed.
Oh, reserveringen voor jaarlijkse rekeningen maak ik over naar de aan de betaalrekening gekoppelde spaarrekening. Idem met inkomsten die niet netjes aan het einde van de maand komen (voorlopige teruggaaf wordt halverwege de maand gestort bijvoorbeeld): die gaan op de aan die betaalrekening gekoppelde spaarrekening. Ik heb ING en heb direct beschikking over het geld als ik het van die spaarrekening terug boek naar de betaalrekening. Aan het eind van de maand boek ik alle inkomsten over naar de inkomsten-betaalrekening, zodat ik het kan verdelen. Als ik een jaarrekening verwacht, boek ik die maand de reservering over van de spaarrekening die bij de vaste lasten rekening hoort. Daar maak ik ook maandelijks mijn reserveringen naar over. En in excel houd ik dan weer bij hoeveel maanden ik voor welke reservering gespaard heb.

Ons maandelijkse spaargeld (wat dus iets anders is dan de reserveringen) gaat naar een spaarrekening waar ik het wat minder makkelijk vanaf kan halen. Dat verhoogt ook de drempel om het op te nemen. (Eigenlijk ben ik nog erger: het gaat naar twee spaarrekeningen: op de ene komen alleen mooie ronde bedragen, op de ander "de rest". Van "de rest" boek ik soms nog wel wat terug, maar om die mooie ronde bedragen te breken vind ik zó zonde. Dat doe ik dus niet. Heel kinderachtig en het zou niet nodig moeten zijn, maar voor mij werkt het geweldig. )
Kom ik even binnenklapperen.

Geen geldzorgen hier, wel ooit beetje arm geweest maar ik kan me amper verplaatsten in een situatie als die van TO en andere mensen in vergelijkbare situaties. Máár, wat een respect heb ik voor een aantal dames hier welke van de nood een deugd hebben gemaakt en er zó sterk uit gekomen zijn, Met al die tips komt TO er vast ook.

Het kan iedereen overkomen, zomaar van álles naar (bijna) niks, laat dat duidelijk zijn Daarom is het zo belangrijk mensen te wijzen op het feit dat je heel voorzichtig moet zijn, ook als het je financieel goed gaat er altijd rekening mee te houden dat er altijd ineens klappen kunnen vallen en je altijd vóór moet zorgen .

Maar hé-mij-gebeurt-dat-niet is een farce, het kan iedereen en écht iedereen zomaar overkomen.

Daarom is het zo mooi dat hier meegedacht en meegerekend wordt.

Dus van mij een hele dikke voor TO én alle meedenkers en tipgevers en dan speciaal qwerttu voor al haar moeite om haar hele systeem uit te leggen .

Ik word er helemaal warm van

You gó girls
Goedenavond allemaal,

Dank voor de reacties weer :-)

Ik denk dat ik het met de rekeningen zo ga doen:

Alle inkomsten op mijn rekening (salaris van mijn man maak ik over en alle teruggaves en dergelijke ook op mijn rekening). Alle automatische incasso's gaan ook van deze rekening af. Op de gezamenlijke rekening maak ik dan een bedrag over om boodschappen van te doen etc. Hier moet ik dan dus een envelopje van pinnen.

Ik vind het ook een goed idee, Querty om 1 spaarrekening te hebben voor de reserveringen en 1 voor het "normale" sparen. Voor nu zit dat er misschien niet in maar daar zal ik nog even nadenken.

Ik heb nu alles op een rij qua inkomsten:

Inkomen uit salaris, VT, kinderopvangtoeslag en kinderbijslag (eindejaarsuitkering en vakantiegeld even buiten beschouwing gelaten) per maand: 3234 euro

Vaste lasten per maand (inclusief de rekeningen per kwartaal en de jaarlijkse rekeningen + 5% onvoorziene kosten): 2263 euro

Over per maand: 971 euro

Kan het zelf bijna niet geloven!

Ik ga nu eens even bekijken wat ik heb uitgegeven voorgaande maanden om een realistische verdeling te maken.
Haha, en zo ga je van geldzorgen naar het gevoel dat je rijk bent.

Ik weet als geen ander dat je gedachteloos met geld kunt smijten en geen idee hebt waaraan het opgaat. Maar sinds ik het bij hou (ongeveer zoals hier beschreven) geef ik en minder uit, maar heb ik ook nog eens het gevoel dat ik veel rijker ben.

Dubbelwinst dus.
Ja Hiltje klopt! Ik heb het wel 10 keer nagerekend. Je moet me zien zitten hier met allemaal bonnetjes en mappen over de tafel (en dan vivaforum op de achtergrond).

Ik heb dit nooit eerder hoeven doen maar de gedachten schiet nu wel al door mijn hoofd van: wat heb ik eigenlijk in hemelsnaam de afgelopen jaren wel niet over de balk gesmeten.

Alles is ergens goed voor dus! Hoop dat we sterker uit deze periode komen.
quote:Alles is ergens goed voor dus! Hoop dat we sterker uit deze periode komen.

Nee, niet hópen, maar doen!

Het gaat je lukken want jij bent nuchter, neemt alle adviezen hartstikke aan en doet er wat mee. Hou het vol en ik ga alleen maar niet hopen maar meer verwachten dat je er helemaal uit komt.

Mooie tip van een vriendin met en soortgelijke situatie ooit: "voor elke financiele blunder dan wel nutteloze uitgave van mezelf hing ik een papiertje óf de kassabon bij de spiegel in de badkamer. En elke morgen zág ik dat papiertje of die bon, nam het mee en maakte het dezelfde dag gelijk goed met mijn uitgaven, en zó kwam ik er uit"

En verdomd, ze ís er uit.

Succes
Bankrekeningen, credicards kosten geld dus 2 rekeningen is genoeg. Roodstaan kost ook geld mnaar mag hopen dat iedereen dat weet. Als je een spaarrekening hebt kun je ook nog even shoppen welke bank een hogere rente geeft(nooit buuitenlandse banken kijk goed dat ze onder toezicht staan van de AFM).

Wat een kanjer ben je meid want door je positieve houding trek je je man er ook doorheen. Hij is zeker helemaal trots op je want je hebt weer helemaal onder controle.Top.
Hahaha, Nancy, nou, die zorgen zijn voorbij dus.

(Heb je de bufferberekening bij het Nibud al gedaan? Als je dan toch bezig bent... )
Ik kan niet rood staan en heb ook geen credit card. Komt allemaal voort uit het feit dat ik nogal bang ben in de schulden te raken. Vroeger hebben we wel eens een doorlopend krediet gehad en daar had ik zo de balen van. Dat wil ik niet nog eens. Ik wil het nu gewoon kunnen doen met wat we hebben. Misschien kan ik inderdaad nog een rekening opschorten.

Zojuist klaar met al mijn bonnetjes vanaf deze week (vind mijzelf als gekke henkie genoeg dat ik dit überhaupt doe) helemaal uitgewerkt in Excel. Zo kan ik eind van de maand eens bekijken wat ik uitgeef aan wat en waar het het goedkoopst is. En ook zo wordt ik dus prijs bewuster. Tot gister zou ik je niet kunnen zeggen wat een pak melk of een pak koekjes nu eigenlijk kosten. Ik gooide het gewoon in de kar. Gezellig op de zaterdagavond, haha!

Maar inderdaad dames, de knop is helemaal om, de illusie is over en ik ga ervoor om een volwaardige "vrekker" te worden!
quote:thaorchid schreef op 29 september 2012 @ 22:19:

Kom ik even binnenklapperen.

Geen geldzorgen hier, wel ooit beetje arm geweest maar ik kan me amper verplaatsten in een situatie als die van TO en andere mensen in vergelijkbare situaties. Máár, wat een respect heb ik voor een aantal dames hier welke van de nood een deugd hebben gemaakt en er zó sterk uit gekomen zijn, Met al die tips komt TO er vast ook.

Het kan iedereen overkomen, zomaar van álles naar (bijna) niks, laat dat duidelijk zijn Daarom is het zo belangrijk mensen te wijzen op het feit dat je heel voorzichtig moet zijn, ook als het je financieel goed gaat er altijd rekening mee te houden dat er altijd ineens klappen kunnen vallen en je altijd vóór moet zorgen .

Maar hé-mij-gebeurt-dat-niet is een farce, het kan iedereen en écht iedereen zomaar overkomen.

Daarom is het zo mooi dat hier meegedacht en meegerekend wordt.

Dus van mij een hele dikke voor TO én alle meedenkers en tipgevers en dan speciaal qwerttu voor al haar moeite om haar hele systeem uit te leggen .

Ik word er helemaal warm van

You gó girls

Lief!

Ik word ook heel blij van dit topic en alle positieve reacties!

Fijn voor jou dat je het zo goed hebt financieel.Geniet ervan!
Wat een goed topic. Ik heb vorig jaar een topic geopend "hoe kunnen wij besparen". Ook daarin staan goede tips.
quote:nancy_weeds schreef op 28 september 2012 @ 20:19:

Hypotheek bruto: 1000 euro

Zorgverzekering: 220

Kinderopvang: 365

Sparen: 45

Auto wegenbelasting en verzekering: 100

Verzekeringen: zo'n 40

Tv/internet: 60

Mobiel: 60

Gas/licht: 180

Sport/zwemmen: 130

Incidentele belastingen/ rekeningen etc...

Auto kan goedkoper, ik heb een Yaris, en betaal aan verz en bel 50 euro per maand. Goed vergelijken waar je het goedkoppste uit bent met zekekering. Kan tientjes in de maand schelen!

TV/ internet: Ik ga naar Telfort voor 34,50 in de maand. Heb ik er ook nog telefonie bij!

Electra en gas : Ga vergelijken op internet wat de prijzen zijn. Soms wissel ik elk jaar, of ik bel mijn huidige provider of deze een mooie aanbieding heeft, dan stap ik niet over.

Mobiele telefoons: Ik vind 60 Euro een heeel fors bedrag!Gewoon een simpel mobieltje zelf kopen en of een heel goedkoop abbo, of prepaid.

Sportclubjes: Zwemmen moet, vind ik. Verder overstappen naar 1 sport per kind en wat te duur is, is te duur. Simpel. Vind 130 Euro echt vee geld!
Nu ik het financieel weer wat beter heb ga ik aan sommige zaken wel weer meer besteden (boodschappen en lekkers), maar ik kan niet meer terug naar vroeger. Zonder nadenken geld over de balk smijten. Zo zonde.

Ik geef mijn geld veel bewuster uit, kies ook bewust voor bepaalde luxe dingen en geniet daar dan veel meer van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven