Geld & Recht alle pijlers

geldzorgen

28-09-2012 20:08 1289 berichten
Alle reacties Link kopieren
geldzorgen
Watervrouw, ik wil hem ook graag. Heb zelf met excell 1 gemaakt maar ben er niet zo goed in dus kan niet alles doorrekken. Ik mail je dus ook even. TO knap dat je ogen op tijd open zijn. Wij hebben het ook gehad (alle 2 in ww )0: en moesten ook erg wennen aan elke cent omdraaien, wikken en wegen. Auto moest ook een tijd weg, heb gelukkig nu iets ruimer, dus die is wel terug, kleintje hoor. Met kinderen en ver weg baan voor man gewoon erg handig.
Goed topic zeg!
geweldig topic. zit al vanaf het begin mee te lezen, paar maanden terug was de knop al bij mij om, maar lees hier toch goede dingen, vooral qua mind-set veranderen en dergelijken.

dankzij de bestanden die watervrouw me gestuurd heeft een mooie begroting gemaakt voor 2013 en meteen 2014 maar erachteraan en ja ja, in juni 2013 uit de rode cijfers! in diezelfde maand vervallen er een boel studie kosten, dus dan gaat het ineens heel hard met de groene cijfers. whee wat fijn.

ook ga ik aan de slag met die reserveringen. ik krijg in dec. wel van het CAK een bijdrage eigen risico en compensatie voor chronisch ziekzijn (hoop ik- die heb ik nog niet bevestigd gezien) en wil dit meteen wegzetten voor mn ziektenkosten. Ik vind het wel moeilijk om die reserveringen te maken. dit jaar bijvoorbeeld best wel het een en ander kwijt geweest aan niet gedekte ziektekosten, auto 2x weggeweest.. hoe reserveer je dit? Ik kom op 100 euro per maand voor gemeentebelasting, waterschapsheffing, eigen risico (250 /12 gedaan) en bankkosten en autokosten. vind dit best veel...
Wat super om te lezen dat er door dit topic meer mensen geholpen zijn, tóp!

Het kan iedereen overkomen ineens van veel naar weinig te gaan.

Nou heb ik makkelijk praten maar sta wel altijd klaar voor iedereen dus jammer dat ik geen locaties weet want ik ben best een prima sjouwer/klusser en een goede chauffeur voor nood- dan wel ik-moet-wat-halen-maar-heb-geen-auto-dingen.
quote:nancy_weeds schreef op 08 oktober 2012 @ 12:25:

Voor de ING spaarders onder ons. Ik was vanmorgen aan de lijn met de klantenservice en vroeg toen naar het doelsparen. De mevrouw van de klantenservice gaf aan dat ze in de afrondende fase zitten van het invoeren van doelsparen en dat we binnenkort onze potjes dus ook kunnen labelen.

Ik zit ook bij de ING, ik heb nu zelf 'doelsparen' ingevoerd door bij allebei mijn betaalrekeningen 3 spaarrekeningen te hebben.

Op papier heb ik staan welke rekening bij welk potje hoort en heb zo een leuk overzicht.

Ben verder ook zeker nieuwsgierig naar het doelsparen van ING zelf.
Zo gaaf al die positieve reacties :-)

Ik zag vandaag ook een topic over overstappen van energiemaatschappij. Dat schijnt financieel ook goed te kunnen uitpakken. Neem daar ook even een kijkje!

Door Dewarejacoba is daar ook een super excel bestand neergezet om de kosten van de verschillende maatschappijen mee te vergelijken.

En nog even off topic: ik las voorheen altijd een beetje mee bij relaties en psyche en zo, en nu denk ik, dit is veel nuttiger! Ik kwam hier helemaal nooit. Ik heb de laatste weken als zo veel bijgeleerd!
Wat mij ook altijd scherp houdt is om blogs over consuminderen te lezen. Niet dat ik alle tips opvolg maar het geeft me wel inspiratie (desnoods over hoe ik het niet wil).

Dit vind ik twee leuke:

http://www.zuinigaan.blogspot.nl/

http://spaarcentje.blogspot.nl/
Ik kijk bijna nooit naar de andere onderdelen op het forum. Alleen geld en recht is voor mij echt interessant. Het maakt mij namelijk niet zo veel uit of iemand verkering heeft of niet, verliefd verloofd of getrouwd is... maar ik vind het des te interessanter hoe mensen proberen rond te komen, wat mensen met hun geld doen en hoe je kunt besparen zonder dat je al het plezier uit je leven haalt. Dit is daarom voor mij het nummer 1 onderdeel op het forum.
Ik kom ook bijna niet meer op de andere pijlers, op een gegeven moment heb je alles op relatiegebied wel een voorbij zien komen.
ING gaat de banktarieven flink omhoog gooien, voor klanten die gebruik maken van de bankzaken zoals pasjes etc.

http://www.telegraaf.nl/o ... g_ING_flink_omhoog__.html
Schandalig, ze mogen blij zijn dat je je geld daar al neer zet!!! Overstappen naar een andere bank is zo gedaan hoor! (voor wat betreft spaargeld dan he???)
Hallo Allemaal,

Ik heb zowel Bagheera als Watervrouw gemaild met de vraag of ik ook het excel sheet zou morgen ontvangen maar helaas nog geen reactie gekregen.

Hier hebben we het jarenlang met één salaris moeten/kunnen doen, nu redden we het niet meer. Ik kwam elke maand veel in de min dus er moet echt iets veranderen.

Ik zou daarom graag de excel bestanden ontvangen.

Alvast bedankt !
Soms moet je veranderen om jezelf te blijven
Misses!, watervrouw spaart de aanvragen even op volgens mij. Ze zal je echt wel mailen hoor.

Die verhogingen bij de ING zijn balen. Ik heb de balen van alle verhogingen hahaha Mijn uitkering gaat niks omhoog, maar ik mag het er wel mooi mee doen.
Hier na een financiele tegenvaller: eigen risico van 96 euro nu een financiel meevaller: ik krijg 416 euro terug op mijn jaarafrekening van energie.

Ons maandbedrag is nu terug gebracht naar 71 euro per maand. Maar dat lijkt me erg weinig voor een gezin met 5 kinderen. Ik ga het toch zelf weer ophogen naar 120 euro (of meer?) om een vervelende naheffing te voorkomen.

Voorheen had ik deze 416 euro zo over de balk gesmeten maar nu doe ik hem in het spaarpotje voor de vakantie. Of zal ik hem in het spaarpotje voor de reserveringen doen voor volgend jaar? Ik weet eigenlijk even niet wat wijsheid is....
Hier na een financiele tegenvaller: eigen risico van 96 euro nu een financiel meevaller: ik krijg 416 euro terug op mijn jaarafrekening van energie.

Ons maandbedrag is nu terug gebracht naar 71 euro per maand. Maar dat lijkt me erg weinig voor een gezin met 5 kinderen. Ik ga het toch zelf weer ophogen naar 120 euro (of meer?) om een vervelende naheffing te voorkomen.

Voorheen had ik deze 416 euro zo over de balk gesmeten maar nu doe ik hem in het spaarpotje voor de vakantie. Of zal ik hem in het spaarpotje voor de reserveringen doen voor volgend jaar? Ik weet eigenlijk even niet wat wijsheid is....
Ik heb trouwens een leuke app om mijn Iphone gezet: Scoupy! Digitale coupons van verschillende winkels, restaurants, dagjes uit op verschillende locaties. Je kan dan in de winkel je telefoon laten zien met de coupon code en krijgt korting.

Zal ik dit eigenlijk maar even op het vrekkentopic zetten?
Ik zou zo'n meevaller lekker in het vakantiepotje doen. Reserveringen voor jaarlijke kosten moet je gewoon maandelijks van je gebruikelijke inkomen apart zetten. Dat zijn zeg maar gewoon vaste lasten en die moet je dus gewoon van de normale inkomsten kunnen betalen.

Meevallers zijn fijn en leuk en daar moet je echt van genieten.

(Tenzij je nu, omdat je net bent begonnen een grote achterstand hebt met die reserveringen. Dan moet je in het begin even streng zijn en alles op orde brengen voordat je weer geld aan de leuke dingen kunt uitgeven).
quote:nancy_weeds schreef op 09 oktober 2012 @ 12:40:

Voorheen had ik deze 416 euro zo over de balk gesmeten maar nu doe ik hem in het spaarpotje voor de vakantie. Of zal ik hem in het spaarpotje voor de reserveringen doen voor volgend jaar? Ik weet eigenlijk even niet wat wijsheid is....Je kunt die extra 50 euro ook zelf sparen op een spaarrekening, dan krijg je er tenminste nog rente over. Woon je al langer in je woning of pas een gebroken jaar? Als je er al langer dan een jaar woont dan zou ik ervan uit gaan dat de energieleverancier een goede inschatting heeft gemaakt. (Die zal het niet zo snel te laag inschatten zodat ze zelf moeten voorfinancieren.)
quote:12twister schreef op 09 oktober 2012 @ 12:56:

[...]

Je kunt die extra 50 euro ook zelf sparen op een spaarrekening, dan krijg je er tenminste nog rente over. Woon je al langer in je woning of pas een gebroken jaar? Als je er al langer dan een jaar woont dan zou ik ervan uit gaan dat de energieleverancier een goede inschatting heeft gemaakt. (Die zal het niet zo snel te laag inschatten zodat ze zelf moeten voorfinancieren.)Of niet. Mijn maandbedrag ging ooit ook flink omlaag omdat we ineens veel minder gas hadden gebruikt, voor ons gevoel klopte dat wel maar niet helemaal. We hadden dubbel glas genomen maar dat we daar zó veel mee bespaarden was voor ons ook een verrassing. Jaar later hadden we helemaal geen gas gebruikt. Gas meter stuk, flinke naheffing, op basis van schatting. Wij nog wat van die schatting af gekregen maar de rest moesten we toch betalen. Sindsdien noteren we elke maand de meterstanden zodat ons dat niet nog eens gebeurt.
Ik geloof de energieleverancier ook niet blind op zijn woord, en ook ik schrijf elke week de stand van Gas en Electra op.

Ook in excel gemaakt .
ik zou het extra gebruiken om te eerste je tegenvaller op te vangen. Daarnaast zou ik van de meevaller iets leuks doen zoals frietjes eten oid. De rest ging bij mij mooi aan de kant voor just in case. Ook ik zou mijn energiebedrag niet 50 euro naar beneden laten gaat. Zelf zou ik idd op 100 euro gaan zitten en de rest extra sparen just in case!
71 euro voor gas en stroom ? Wauw, wij betalen 210 voor gas en stroom, hoekhuis met 5 pers.
quote:missesl schreef op woensdag 10 oktober 2012 16:07 71 euro voor gas en stroom ? Wauw, wij betalen 210 voor gas en stroom, hoekhuis met 5 pers.Ik snap er ook niks van, wij zijn ook met 5 personen in een hoekhuis! Ik had op advies van energiebedrijf de lasten op 180 euro per maand staan. We hebben wel vorig jaar maart in het hele huis de verwarmingen laten vernieuwen. Maar alleen daar kan het niet in zitten! Misschien ben ik met energie toch zuiniger dan ik zelf weet ik ga het maandbedragen wel op 120 euro laten zetten voor de zekerheid.
Je hebt al een tv ,internet en belabonnement voor 42 euro exclusief bellen. En inderdaad als het zwemmen en sporten voor jezelf is, stopzetten. Zwemmen voor kinderen zou ik niet stopzetten. En kijken of die hypotheek omlaag kan. Kun je het voor elkaar boksen, om abonnement telefoon omlaag te krijgen. Bedoel 60 euro is best een hoop geld voor een mobiel.
Weet je zeker dat de meterstanden kloppen en dat ze geen schatting gemaakt hebben. Wij verbruiken veel stroom, hebben bijv ook een Amerikaanse Koelkast en we hebben alleen vloerverwarming waardoor die best hoog moet om het behaaglijk te hebben.

Wij hebben 7 jaar geleden alle verwarming,incl cv en vloerverwarming bij de verbouwing aangelegd.

We betalen 131 euro aan gas en 89 euro aan stroom. Gas vind ik ook te hoog maar leverancier adviseert niet te verlagen omdat

het gas volgens hun veel duurder is per 1 juni en de btw verhoogt is. Maar we krijgen meestal ook wel terug, zijn nu alleen net overgestapt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven