Gezondheid alle pijlers

dochter van 18 eet niet meer

13-10-2012 14:05 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Heeft ze geen beste/goede vriendin die jou kan helpen haar over te halen naar de huisarts te gaan? Of eventueel dat die vriendin meegaat?

Anders even keihard zijn: 'Je woont in mijn huis dus heb je naar me te luisteren, 18 of niet, maandag ga je mee naar de huisarts!' Maar hoe je haar dan ook echt mee gaat krijgen weet ik ook niet.

Wat ik trouwens raar vind is dat ze eten niet durft maar wel koffie en sap drinkt, als ik last van mijn maag heb dan moet ik zeker geen koffie of sap gaan drinken. Maar dat kan natuurlijk per mens verschillen.
Dat heb ik ook al gedaan Livine, ze zegt dan nergens voor, maar ik wil niet naar de dokter, het gaat vanzelf wel weer over, en ik voel me voor de rest toch goed.

En ik heb haar ook al duidelijk geprobeerd te maken hoe ongerust ik me voel, dat ik haar onder mijn ogen zie afvallen, en dat ze dat nou niet echt nodig had, ze had al maat 34/36 en nu slobbert alles om haar heen.

Haar antwoord daar op is, dat ik me er niet mee moet bemoeien, dat ze met rust gelaten wil worden, en dat het heus niet zo'n vaart loopt, en dan dat ik me ongerust maak voor niets.
Heb je al gedacht aan een maagzweer? Of misschien een beginnende darmziekte? Als je van elk eten kramp krijgt dan is dat niet best.
Ja puma91, dat heb ik ook tegen haar gezegd, en dat het dus echt beter is als ze naar de huisarts gaat, maar ze weigert, en blijft volhouden dat het vanzelf is gekomen en ook dus wel weer weg zal gaan.
Lastig! Misschien een tussenoplossing voorstellen als het telefonisch spreekuur van de huisarts (minder eng, misschien krijgt huisarts haar wel zover om daarna wel te komen) of naar een diëtiste (onder het mom van "bespreken welk eten bij maagkrampen")? Of voorstellwn dat jij niet meegaat? Ik weet dat het niet ideaal is, maar misschien geeft het net dat duwtje dat ze nodig heeft.
Als je je ongerust maakt voor niets wil ze vast wel even voor jouw gemoedsrust mee naar de dokter. Even uitsluiten dat er iets is. Want jij maakt je zorgen. Om haar. Dat doen moeders. Na twee weken was je vroeg geweest, maar het is nu anderhalve maand en de zorgen stijgen alleen maar.

Ik zou opteren voor samen binnen bij de huisarts en (zo nodig) laatste deel dochter met dokter alleen laten (voor evt privacyzaken/ mogelijk praat het makkelijker zonder moeder). Maar wel samen met haar met de huisarts jouw zorgen delen.
Vraag of de dokter op huisbezoek komt, geef als reden dat je dochter haast niet kan lopen van de maagkramp.
Ik heb op die leeftijd een eetstoornis gehad, ook ik had allerlei smoezen om niet te hoeven eten.

Voor mij was de reden om controle over iets te hebben.

Ik deed een opleiding waar ik leerde en werkte in de zorg.

Omdat ik het niet naar mijn zin had op die afdeling, ik had begeleiders die totaal niet geschikt waren om te begeleiden, voelde ik mij overgeleverd aan de situatie, ik had er geen vat op. Daar waar ik altijd erg goed functioneerde op andere afdelingen, kreeg ik nu ineens commentaar op de gekste dingen, wat ik ook deed er was wel commentaar.

Mijn zelfvertrouwen daalde met sprongen ik had nergens meer grip op.

Maar een ding was ik wel goed in, ik kon "mooi"zijn, en voor mij betekende dat op dat moment dun zijn.

Het lijnen, of eigenlijk niet eten, was iets dat ik in de hand had, dit kon ik onder controle houden terwijl de rest om mij heen niet controleerbaar voor mij was.

Het was een soort zekerheid.

Gelukkig realiseerde ik me op een gegeven moment dat ik een eetprobleem had, dit doordat iemand mij er mee confronteerde, inmiddels kreeg ik mijn diploma en kon ik op een andere afdeling aan het werk waar ik het enorm naar mijn zin had.

Deze factoren maakten dat ik in staat was om mijn eetpatroon op een gezonde manier op te pakken, was de situatie langer moeilijk gebleven voor mij dan had ik denk ik proffesionele hulp nodig gehad om het eetprobleem te kunnen overwinnen.

Eten is tot op de dag van vandaag, nu 22 jaar later, nog altijd een zwak punt voor mij, het blijft moeilijk om de balans te vinden.

Ik schrijf dit omdat er misschien iets herkenbaars in zit met betrekking tot je dochter.

en dan kan je er misschien iets mee.

Maar als het totaal anders zit, wat natuurlijk ook kan, dan hoop ik dat jullie er uit kunnen komen.

Het is een moeilijke situatie, heel veel sterkte.

Liefs Mamsky
Kun je wellicht proberen contact op te nemen met een andere huisarts, die wat welwillender tegenover deze situatie staat? Ik neem toch aan dat er wel een arts moet zijn die dit ook totaal verontrustend vindt?

Ik krijg er gewoon kippenvel van. Dit klinkt absoluut als een eetstoornis en 6 weken is al behoorlijk lang! Is er ook een vader in beeld? Is het wellicht mogelijk dat jullie met zijn 3-en naar een welwillende huisarts gaan? Of wellicht een afspraak inplannen met zijn 3-en bij een psycholoog?

Heel veel sterkte gewenst!!!
Iedereen die zomaar van de ene opde andere dag zo'n buikpijn heeft dat 'ie niet meer kan eten en afvalt, wil hiermee naar de dokter.

Tenzij ze

1) bang dat ze iets heel ernstigs heeft, maar dan zou ze ook eerder al hypochondrische klachten moeten hebben gehad.

2) bang is dat ze zal moeten aankomen/ een eetstoornis heeft.

En dit klinkt als optie 2), maar dat weet je zelf ook al.

Ik zou juist stoppen met mee te gaan in het buikpijn verhaal. Tegen haar zeggen dat je best gelooft dat ze zich inmiddels echt niet goed voelt, maar dat je erg bang bent dat ze zelf blij is dat ze afvalt. En dat ze daarom niet naar de dokter durft/ wil. Dat je weet dat je een

ernstig vitaminen en mineralen tekort kunt krijgen als je lang weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Dat jouw bedoeling niet is haar tegen haar zin in te dwingen te eten, maar dat je wel wil dat ze gezond blijft en niets ernstig beschadigt in haar lichaam.

Vraag haar maar eens of ze ontevreden is met haar lichaam. Of ze zelf ook ziet dat ze er dun uitziet, of niet. Zodra ze zegt dat dat wel meevalt, dan is het mis. Of als ze iets zegt van: maar mijn buik is

vaak zo bol.

Kortom, ik zou een warm, zorgzaam gesprek met haar aangaan, waarin je zegt waar je bang voor bent. En benoemt waar het echt

over gaat. Dan vandaaruit heb je misschien wel een ingang: de huisarts kan bloedprikken om te zien of er tekorten zijn. Of voedingsadviezen geven. Of haarhelpen, zodat ze niet meer zo slecht over haar lijf en zichzelf denkt.

Succes. Lijkt me ongelofelijk moeilijk. Maar ik geloof er niks,van dat je door mee te gaan inhe buikpijn verhaal haar naar de dokter krijgt.
Na maar weer eens een gesprek aangegaan zijn hierover, geeft ze zelf toe dat ze denkt dat die maagpijn psychisch is, maar dat het volgens haar vanzelf over gaat als ze weer wat beter in haar vel komt te zitten, en weet wat ze wil met haar leven.

Ze doet nog wel steeds van alles, maar hoe ze het vol houd is mij een raadsel.

Bedankt alvast voor alle tips en goede raad.
Kan het niet zijn dat er toch ook iets lichamelijks is, maar dat ze als de dood is voor de onderzoeken die de dokter wellicht zou willen uitvoeren? Ik kan me zo voorstellen dat een tiener niet direct denkt aan een "onschuldig" bloedonderzoek of kweekje, maar mogelijk allerlei angstbeelden heeft van genante anale onderzoeken?

Ik denk dat ik zelf de dokter eens zou bellen om te informeren hoe deze klachten worden onderzocht. En dan vervolgens kijken of jij je dochter met die (hopelijk geruststellende) informatie toch kunt bewegen om toch naar de huisarts te gaan?
Honfleur, dat is toch ook een reden om naar de HA te gaan? Om iemand te zoeken die haar kan helpen beter in haar vel te komen zitten. Of erachter te komen wat ze wil met haar leven.

Ik ben nog niet overtuigd. Als je zoveel stress hebt dat je alleen maar afvalt, dan lijkt me psychische hulp noodzakelijk.

Soms is het heel moeilijk om je zorgen met je moeder te bespreken, juist als je heel goed contact hebt. Is er niemand die je zou kunnen vragen om een keer een gesprek met haar te hebben?

En wat vindt haar vader?
Toch is het misschien wel goed om een lichamelijke oorzaak ook uit te sluiten, misschien is het inderdaad psychisch (en afgaande op jouw verhaal zou dat heel goed kunnen), maar van de andere kant kan er natuurlijk ook best iets lichamelijks bij zijn en dat moet natuurlijk ook niet over het hoofd worden gezien.
Ja Mamsky, zo denk ik er ook over, maar ze is met geen mogelijkheid, naar de dokter te krijgen, en dan sta je behoorlijk machteloos.

Helena, vader is sinds een jaar uit beeld, maar ook al was hij dat niet, daar heeft ze nooit enig steun en of liefde van ontvangen dus die zou nu ook geen helpende hand zijn.
Bedankt allemaal voor de reacties!

We zijn vanmorgen samen naar de huisarts geweest, en ze heeft eerlijk opgebiecht dat ze het doet om slank te worden, en dat ze er houvast aan heeft.

Ze heeft een doorverwijzing gekregen om haar hier bij te helpen.
Wat een goed nieuws, Honfleur!

Zal nog niet meevallen voor haar om in gesprek met een psycholoog te gaan en ook echt hierin iets willen veranderen. Want dan zal ze aankomen. En dat is eng spannend en wat ze niet wil.

Hoe heb je het nu voor elkaar gekregen?
Eh, even voor de duidelijkheid: ik bedoel natuurlijk niet ' goed nieuws' dat ze een probleem met eten heeft. Maar wel dat ze het bespreekbaar heeft gemaakt en zelfs naar de huisarts is geweest. Heel dapper van haar.
De eerst stap is dat ze zelf erkent dat ze een probleem heeft, goed dat ze het zelf ook ziet.

het zal niet makkelijk worden voor haar en voor jullie, ik wens jullie heel erg veel sterkte en hoop dat ze dit, met jullie ondersteuning en de hulpverlener, kan gaan overwinnen.

sterkte!
Respect voor je dappere dochter, erkennen is erg moedig. Sterkte verder!
Goed dat jullie geweest zijn! Jammer dat je gevoel klopte, want het is niet leuk.

Veel succes!
Goed dat je zo oplettend was! En wat fijn dat ze met jou naar de huisarts is geweest! Hoe eerder je dit bemerkt en er hulp voor zoekt, des te beter is het.

Sterkte voor jullie allebei.
Wat een dappere dochter en wat goed van jou

Heb ook een ES (gehad) -er vanaf kom je nooit, zeker niet in de mate dat ik het had-

Mijn ma deed niets buiten dr ogen sluiten.

Ik hoop dat ze een goede hulpverlener vind.. mijn tip zou zijn dat er iemand moet zijn die verstand heeft van een ES.

Sterkte!!
Goed dat jullie zijn geweest. En je bent een goede moeder, dat je bent blijven aandringen op actie.

Heel veel sterkte allebei.

Blijf vooral van je afschrijven hier, als het je teveel wordt. Ik hoop dat ze een goede hulpverlener krijgt.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Hier even een update, ze heeft binnenkort een intake voor de eetstoorniskliniek in Leidschendam, maar aangezien ze daar een wacht lijst hebben zal ze daar pas begin januari opgenomen gaan worden. iemand ervaring met die kliniek?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven