Gezondheid alle pijlers

Erfelijke darmkanker, verzekering?

18-10-2012 17:03 53 berichten
Hallo,

Ik sta voor de keuze om wel of niet genetisch onderzoek te laten verrichten naar de erfelijke darmkankersyndromen.

Op mijn 17e heb ik een rectale poliep gehad die ondanks mijn leeftijd en ondanks dat hij erg klein was, hooggradige dysplasie vertoonde. Dit was zeer ongewoon en reden tot zorg. Vanaf toen werd een routinecolonscopie ingesteld. Om de 6 jaar.

We zijn inmiddels 6 jaar verder (ik ben 23) en ik word nu voor deze keuze gesteld omdat er voor een onderzoek voor mijn moeder, ook door een geneticus naar mijn dossier gekeken is. Ze zijn verbaasd over het feit dat er niet eerder genetisch onderzoek aan mij is aangeboden en doen dat nu alsnog.

De colonscopie frequentie staat nu op een maal in de 6 jaar. Mochten ze een van de erfelijke darmkankergenen vinden gaat dat naar eens in de twee jaar. Indien ze in het voorjaar (dan is de eerste herhalingscheck) weer een poliep vinden gaat de frequentie waarschijnlijk ook omhoog naar eens per 2 jaar.

Mochten ze poliepen vinden in 2013, dan heeft het voor mij in de praktijk geen voordeel om te weten of ik wel of niet zo'n gen draag. Maar indien ik deze 6 jaar toevallig niets ontwikkeld heb, maar de komende 6 jaar een poliep krijg die voor de routinecheck transformeert tot darmkanker, dan heb ik een probleem.

Ik wil het eigenlijk wel weten maar ik weet dat de uitslag van een erfelijkheidsonderzoek gevolgen kan hebben voor verzekeringen, hypotheken etc. Heeft iemand hier ervaring mee? .

Ik ben jong, ik studeer geneeskunde, en ik wíl nog heel veel en het liefst de komende tijd nog zo weinig mogelijk betalen..

Een dilemma dus. Wat vinden jullie?

extra info: Darmkanker komt verder voor bij mijn oudtante op late leeftijd, bij haar zoon op 31 jarige leeftijd (doodsoorzaak bij beiden) en verder helemaal niet. De kans is dus groot dat het een de novo mutatie zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn verschillende darmsyndromen die erfelijk zijn. Er is ook een darmsyndroom waarbij je dus ook woekeringen in andere delen van het lichaam kan krijgen. Hierbij is het wel belangrijk om te weten of je erfelijk belast bent en zo ja om welk syndroom het gaat. Ook is het slim om ouders/broers/zussen te onderzoeken omdat poliepen vanaf ongeveer 35 jaar kunnen veranderen in kwaadaardige poliepen.

Ik zou voor het zekere gaan en toch DNA onderzoek doen.

Verdiep je anders eens in darmsyndromen...
quote:ephina schreef op 18 oktober 2012 @ 17:35:

[...]

Stel ik blijk zo'n gen te dragen, dan heb ik een enorm vergrootte kans op darmkanker. Dus dat komt dan ook in het dossier te staan.

De vragen: "Komen er erfelijke ziektes in uw familie voor" of "Heeft u een erfelijke ziekte" mogen gesteld worden. En aan de hand daarvan kunnen dingen afgewezen worden of een premie verhoogd..Tja, als je antwoord al "ja"is op de eerste vraag (en die staat in alle gebruikelijke verzekeringsaanvragen) komen er vragen. Positief getest worden op gen zal niet helpen. Maar niet testen gaat je waarschijnlijk ook gedoe opleveren.
quote:lousy schreef op 18 oktober 2012 @ 17:34:

Ja, heb ik ervaring mee. Broers en ik zijn mogelijk erfelijk belast met darmkankergen. Mogelijk, want zeker weten ze het niet, maar uitsluiten kunnen ze het ook niet. Krijgen daarom elke 2 jaar een colonscopie. Heb gewoon een hypotheek kunnen afsluiten. Op het formulier voor onze levensverzekering stonden geen vragen over kanker in de familie. Vond ik best gek, want bijv. wel over hart- en vaatziekten. Ook bij mijn zorgverzekering (ZKA) geen problemen en heb gewoon een aanvullende verzekering.

Hier hetzelfde verhaal ( betreft mijn moeder). Ouders met darmkanker gehad, en een broer en zus verloren aan darmkanker. Zelf nog geen poliep gehad, als enige van de 9 kinderen van haar ouders.

Pas wanneer het zich ook in de derde generatie voor gaat doen, komt er een kosteloos gen onderzoek. ' Gelukkig' hoeven broertje, zusje en ik niet verplicht om de 2 jaar een onderzoek, omdat moeders geen poliepen heeft. Ik ben al wel 2x geweest, in verband meer darmklachten die mogelijk wezen op afwijkingen in de dikke darm.

Moeder had geen problemen met het afsluiten van verzekeringen en hypotheken. Ze gaat zelf iedere 2 jaar voor een onderzoek, tot de artsen aangeven dat het niet meer nodig is. Ze is nu de leeftijd eigenlijk voorbij dat het zich nog kan manifesteren, maar ze neemt het zekere voor het onzekere.

Wat een k-situatie TO, bah. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven