Onvoorstelbare gierige acties II
donderdag 30 augustus 2012 om 21:56
Nou, dat er zoveel verhalen zouden zijn, had ik nooit kunnen vermoeden, wat een gierigheid, geslepenheid en onbeschoft gedrag heb ik de laatste tijd gelezen.
Gelukkig hebben we er nu wel plezier om . Krijg je toch nog iets terug.....
Deel 2 dus.
Ik zou heel graag de ergste acties op een rij willen zetten, maar helaas heb ik daar de tijd niet voor.
Maar, spui verder! En laat ons meegenieten van het leed dat gierigheid heet.
Hier is deel 1: Hilarische gierige acties deel 1
Gelukkig hebben we er nu wel plezier om . Krijg je toch nog iets terug.....
Deel 2 dus.
Ik zou heel graag de ergste acties op een rij willen zetten, maar helaas heb ik daar de tijd niet voor.
Maar, spui verder! En laat ons meegenieten van het leed dat gierigheid heet.
Hier is deel 1: Hilarische gierige acties deel 1
dinsdag 23 oktober 2012 om 09:32
Eh sprokkelientje wil ik toch even wat over zeggen
toen ik nog getrouwd was en voor ons gezin gekookt had [4pers]
Had ik dus echt maar 4 karbonaadjes en ook de aardappels en groente voor 4 klaargemaakt ..kwam ex broer op visite met vrouw en 3 kids
tja wij gingen net aan tafel ...moet je dan delen??
heb ik pasta saus of een pan soep ok maar dat gaat dan toch niet
later het verwijt gekregen dat ze niet mee konden eten...ben ik dan gierig ?? ik vind van niet
Had ik dus echt maar 4 karbonaadjes en ook de aardappels en groente voor 4 klaargemaakt ..kwam ex broer op visite met vrouw en 3 kids
later het verwijt gekregen dat ze niet mee konden eten...ben ik dan gierig ?? ik vind van niet
dinsdag 23 oktober 2012 om 09:48
Hangt ervan af of je wist of ze zouden komen denk ik.
Iets heel anders, maar een gezin van schoonfamilie eet de ene keer de oren van je hoofd (en dan vooral de luxe dingen die ze zelf te duur vinden, zeggen ze ook gewoon) en de andere keer komen ze anderhalf uur te laat, geven dat een half uur voor aankomst aan en eten bijna niets.
Dan vind ik het lastig inschatten wat er gekocht moet worden. En minder leuk om iets te regelen.
Zouden ze onverwacht tegen etenstijd op de stoep staan, zou mijn voorstel zijn samen op eigen kosten naar de plaatselijke Chinees oid te gaan. Eten we die karbo's morgen wel.
Iets heel anders, maar een gezin van schoonfamilie eet de ene keer de oren van je hoofd (en dan vooral de luxe dingen die ze zelf te duur vinden, zeggen ze ook gewoon) en de andere keer komen ze anderhalf uur te laat, geven dat een half uur voor aankomst aan en eten bijna niets.
Dan vind ik het lastig inschatten wat er gekocht moet worden. En minder leuk om iets te regelen.
Zouden ze onverwacht tegen etenstijd op de stoep staan, zou mijn voorstel zijn samen op eigen kosten naar de plaatselijke Chinees oid te gaan. Eten we die karbo's morgen wel.

dinsdag 23 oktober 2012 om 09:49
Dan vind ik dat je aan moet bieden om even iets anders voor hen erbij te koken. Al is het maar brood en een gebakken ei of soep uit blik. Veel mensen die het af zouden slaan en alsnog thuis gaan eten, maar ik vind dat je wel eten aan moet bieden. Dat hoort gewoon zo! Ik kan me het niet anders voorstellen en ik ben behoorlijk Nederlands.

dinsdag 23 oktober 2012 om 09:51
quote:Rainbow01 schreef op 23 oktober 2012 @ 09:32:
later het verwijt gekregen dat ze niet mee konden eten...ben ik dan gierig ?? ik vind van nietTrek een blik open, of je vriezer. Ik zie 't punt niet hoor...
later het verwijt gekregen dat ze niet mee konden eten...ben ik dan gierig ?? ik vind van nietTrek een blik open, of je vriezer. Ik zie 't punt niet hoor...
dinsdag 23 oktober 2012 om 10:05
Nou, als ze onverwacht rond etenstijd op bezoek komen vind ik het ook nog al wat om te verwachten dat je mag mee-eten.
Stiekem hopen, a la, maar gepikeerd zijn als je niet wordt uitgenodigd vind ik wel raar.
Zeg dan als gast: 'he jongens, we komen onaangekondingd en jullie hebben niet op ons gerekend, maar we zouden het zo gezellig vinden mee te eten, zal ik trakteren op chinees?' of zo.
Stiekem hopen, a la, maar gepikeerd zijn als je niet wordt uitgenodigd vind ik wel raar.
Zeg dan als gast: 'he jongens, we komen onaangekondingd en jullie hebben niet op ons gerekend, maar we zouden het zo gezellig vinden mee te eten, zal ik trakteren op chinees?' of zo.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.

dinsdag 23 oktober 2012 om 10:11
ik zou idd dan patat halen of pizza bestellen of weet ik het.
Ik heb kennissen en als zij langs komen zijn ze er rond 14.00. Ik haal altijd wat lekkers in huis voor de visite ( 2 personen) en alles gaat ook op. Ik ben zelf geen snoeperd dus ze eten met zn 2n gerust een hele zak of pak koekjes leeg. En ze blijven áltijd net zo lang zitten dat je ze vraagt of ze ook mee eten.
We worden eigenlijk nooit daar uitgenodigt en als er komt krijg je een glaasje lidl cola en that's it.
Ik weet niet zo goed of dit gierig is of dat ze het gewoon héél gezellig vinden bij ons
Ik heb kennissen en als zij langs komen zijn ze er rond 14.00. Ik haal altijd wat lekkers in huis voor de visite ( 2 personen) en alles gaat ook op. Ik ben zelf geen snoeperd dus ze eten met zn 2n gerust een hele zak of pak koekjes leeg. En ze blijven áltijd net zo lang zitten dat je ze vraagt of ze ook mee eten.
We worden eigenlijk nooit daar uitgenodigt en als er komt krijg je een glaasje lidl cola en that's it.
Ik weet niet zo goed of dit gierig is of dat ze het gewoon héél gezellig vinden bij ons

dinsdag 23 oktober 2012 om 10:25
In de woonkamer moeten wachten tot het gezin heeft gegeten vind ik ook absurd.
Rainbow, hoe ik die situatie had opgelost: met de volwassenen de "hoofdmaaltijd" opeten en voor de kinderen een tosti maken, pizza halen, blik soep open trekken etc. In elk geval dit aanbieden, kunnen ze zelf altijd nog zeggen: "Nee, wij stappen zo weer op." Ik was vroeger altijd heel blij als er tegen etenstijd visite kwam. Dan werden er namelijk geregeld kroketjes gehaald en als er geen bezoek kwam niet
Rainbow, hoe ik die situatie had opgelost: met de volwassenen de "hoofdmaaltijd" opeten en voor de kinderen een tosti maken, pizza halen, blik soep open trekken etc. In elk geval dit aanbieden, kunnen ze zelf altijd nog zeggen: "Nee, wij stappen zo weer op." Ik was vroeger altijd heel blij als er tegen etenstijd visite kwam. Dan werden er namelijk geregeld kroketjes gehaald en als er geen bezoek kwam niet

dinsdag 23 oktober 2012 om 10:25
Ongelooflijk. Er zijn dus echt mensen die familie / vrienden wegsturen zonder eten als ze onverwacht langskomen? Ik vind dat niet alleen gierig, ik vind het ook bijzonder ongastvrij. Ja, ik zou dus die 4 karbonaadjes gedeeld hebben / patat erbij hebben gehaald / ei gebakken, weet ik veel. Maar ik zou écht niet zeggen "nou, leuk dat jullie onverwacht langskomen, maar wij gaan nu eten dus doei he".
Maar ach, ik vind gezelligheid, gastvrijheid en een goede band met vrienden en familie dan ook belangrijker dan de grootte van mijn karbonaadje.
Maar ach, ik vind gezelligheid, gastvrijheid en een goede band met vrienden en familie dan ook belangrijker dan de grootte van mijn karbonaadje.
dinsdag 23 oktober 2012 om 10:34
Tja, ongastvrij.
Gastvrijheid zegt iets over hoe de gastvrouw of gastheer zich opstelt.
Maar er is ook een gast.
Hoe sympathiek is het van een gast om onaangekondigd met de hele familie op de stoep te staan rond etenstijd, het eten al warm op tafel te zien staan en dan te verwachten dan je wel even met 5 personen kan mee-eten?
Het is toch ook niet zo sympathiek om iemand anders zo voor het blok te zetten en in een moeilijk parket te brengen?
Het lijkt me vrij normaal om even te laten weten als je langs komt, als dat rond etenstijd zal zijn.
Maar er is ook een gast.
Hoe sympathiek is het van een gast om onaangekondigd met de hele familie op de stoep te staan rond etenstijd, het eten al warm op tafel te zien staan en dan te verwachten dan je wel even met 5 personen kan mee-eten?
Het is toch ook niet zo sympathiek om iemand anders zo voor het blok te zetten en in een moeilijk parket te brengen?
Het lijkt me vrij normaal om even te laten weten als je langs komt, als dat rond etenstijd zal zijn.
dinsdag 23 oktober 2012 om 10:36
quote:Sssenta schreef op 23 oktober 2012 @ 10:25:
Maar ach, ik vind gezelligheid, gastvrijheid en een goede band met vrienden en familie dan ook belangrijker dan de grootte van mijn karbonaadje.In dit zinnetje vind ik een enorm onterecht waarde-oordeel zitten.
Maar ach, ik vind gezelligheid, gastvrijheid en een goede band met vrienden en familie dan ook belangrijker dan de grootte van mijn karbonaadje.In dit zinnetje vind ik een enorm onterecht waarde-oordeel zitten.
dinsdag 23 oktober 2012 om 10:43
quote:Broedkippetje schreef op 23 oktober 2012 @ 10:34:
Tja, ongastvrij.
Maar er is ook een gast.
Dat ligt er ook maar aan wat je onder etenstijd verstaat. Is dat 5 uur (zoals ik in een topic las), 6 uur, 8 uur?
Ook ligt het maar aan de reden dat iemand onverwacht bij je op de stoep staat. Wonen ze ver weg, en moesten ze toevallig spontaan in de buurt zijn? Stond er een enorme file en wilden ze daar even uit?
Als ik spontaan bij iemand langskom om een uur of 5 / 6 zou ik geen eten verwachten om de simpele reden dat bij de meeste mensen die ik ken etenstijd later is. Maar als ik dan weggestuurd zou worden omdat er gegeten zou gaan worden, zou ik dat wel als bijzonder ongastvrij ervaren.
Tja, ongastvrij.
Maar er is ook een gast.
Dat ligt er ook maar aan wat je onder etenstijd verstaat. Is dat 5 uur (zoals ik in een topic las), 6 uur, 8 uur?
Ook ligt het maar aan de reden dat iemand onverwacht bij je op de stoep staat. Wonen ze ver weg, en moesten ze toevallig spontaan in de buurt zijn? Stond er een enorme file en wilden ze daar even uit?
Als ik spontaan bij iemand langskom om een uur of 5 / 6 zou ik geen eten verwachten om de simpele reden dat bij de meeste mensen die ik ken etenstijd later is. Maar als ik dan weggestuurd zou worden omdat er gegeten zou gaan worden, zou ik dat wel als bijzonder ongastvrij ervaren.

dinsdag 23 oktober 2012 om 10:44
Nee, ik vind het niet ongastvrij om rond etenstijd te komen. Bij ons thuis kwam namelijk vrijwel iedereen rond etenstijd, want wij woonden in het centrum en als mensen waren gaan winkelen dan stonden ze vaak rond 18.00 aan de deur ("we waren in de buurt en dachten, we bellen even aan").
En etenstijd is voor de ene persoon vroeger/later dan voor de ander, dus weet je ook nooit zeker of je ervoor of erna zit.
Maar vinden jullie het niet juist leuk als mensen rond etenstijd komen? Ik heb altijd zo'n gezellig gevoel daarvan gekregen! Nu gebeurt dat eigenlijk nooit meer...
En etenstijd is voor de ene persoon vroeger/later dan voor de ander, dus weet je ook nooit zeker of je ervoor of erna zit.
Maar vinden jullie het niet juist leuk als mensen rond etenstijd komen? Ik heb altijd zo'n gezellig gevoel daarvan gekregen! Nu gebeurt dat eigenlijk nooit meer...
dinsdag 23 oktober 2012 om 10:53
quote:Broedkippetje schreef op 23 oktober 2012 @ 10:34:Hoe sympathiek is het van een gast om onaangekondigd met de hele familie op de stoep te staan rond etenstijd, het eten al warm op tafel te zien staan en dan te verwachten dan je wel even met 5 personen kan mee-eten?Eens. En in het geval van Rainbow goed dat de gasten eens de kous op hun uitvreterige kop kregen.
dinsdag 23 oktober 2012 om 10:54
quote:Broedkippetje schreef op 23 oktober 2012 @ 10:34:
Tja, ongastvrij.
Maar er is ook een gast.
Het lijkt me vrij normaal om even te laten weten als je langs komt, als dat rond etenstijd zal zijn.Helemaal eens
Tja, ongastvrij.
Maar er is ook een gast.
Het lijkt me vrij normaal om even te laten weten als je langs komt, als dat rond etenstijd zal zijn.Helemaal eens
dinsdag 23 oktober 2012 om 10:56
quote:NYC schreef op 23 oktober 2012 @ 10:44:Maar vinden jullie het niet juist leuk als mensen rond etenstijd komen? Ik heb altijd zo'n gezellig gevoel daarvan gekregen! Nu gebeurt dat eigenlijk nooit meer...Waarom zou ik dat gezellig moeten vinden? Een maaltijd bij een moeilijk etend kind naar binnen krijgen is al moeilijk zat, zonder dat onaangekondigde gasten van alles van mij menen te kunnen verwachten.

dinsdag 23 oktober 2012 om 11:05
Je hoeft het natuurlijk niet gezellig te vinden, ik vond en vind dat persoonlijk altijd wel . Als kind wilde ik ook altijd heel graag dat er een vriendinnetje mocht blijven eten (mocht meestal ook wel) maar het is helaas echt iets uit mijn jeugd gebleven. In mijn huidige woonplaats ken ik denk ik te weinig mensen en woon ik niet centraal genoeg.
De gezelligheid zat hem denk ik in het langer aan tafel blijven zitten, dat er vaak wat extra's werd gehaald, de sfeer etc.
De gezelligheid zat hem denk ik in het langer aan tafel blijven zitten, dat er vaak wat extra's werd gehaald, de sfeer etc.
dinsdag 23 oktober 2012 om 11:19
quote:Rainbow01 schreef op 23 oktober 2012 @ 09:32:
Een boterham is toch zo gesmeerd en een ei is toch zo gebakken? Zo ook zijn een paar aardappels zo bijgeschild en een blikje of potje groenten opengetrokken.
Al eet de gast niet hetzelfde, het gaat om de gastvrijheid, samen een maaltijd gebruiken, de gedachtengang erachter.
Het zit nu eenmaal niet in de nederlandse cultuur ingebakken dat er altijd ladingen eten zijn voor iedereen maar dat mag voor mij geen reden zijn om een gast of vriendinnetje of vriendje van kind onfatsoenlijk weg te sturen of te laten wachten omdat men gaat eten...
Een boterham is toch zo gesmeerd en een ei is toch zo gebakken? Zo ook zijn een paar aardappels zo bijgeschild en een blikje of potje groenten opengetrokken.
Al eet de gast niet hetzelfde, het gaat om de gastvrijheid, samen een maaltijd gebruiken, de gedachtengang erachter.
Het zit nu eenmaal niet in de nederlandse cultuur ingebakken dat er altijd ladingen eten zijn voor iedereen maar dat mag voor mij geen reden zijn om een gast of vriendinnetje of vriendje van kind onfatsoenlijk weg te sturen of te laten wachten omdat men gaat eten...
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
dinsdag 23 oktober 2012 om 11:22
quote:sprokkelientje schreef op 23 oktober 2012 @ 11:19:
[...]
Het zit nu eenmaal niet in de nederlandse cultuur ingebakken dat er altijd ladingen eten zijn voor iedereen maar dat mag voor mij geen reden zijn om een gast of vriendinnetje of vriendje van kind onfatsoenlijk weg te sturen of te laten wachten omdat men gaat eten...Ik vind dat heel iets anders dan het voorbeeld van Rainbow. Ik vind het vreemd dat je met 5 man precies rond etenstijd op bezoek komt, juist omdat dat niet de Nederlandse cultuur is.
[...]
Het zit nu eenmaal niet in de nederlandse cultuur ingebakken dat er altijd ladingen eten zijn voor iedereen maar dat mag voor mij geen reden zijn om een gast of vriendinnetje of vriendje van kind onfatsoenlijk weg te sturen of te laten wachten omdat men gaat eten...Ik vind dat heel iets anders dan het voorbeeld van Rainbow. Ik vind het vreemd dat je met 5 man precies rond etenstijd op bezoek komt, juist omdat dat niet de Nederlandse cultuur is.

dinsdag 23 oktober 2012 om 11:31
Ik denk dat veel mensen zich misschien niet realiseren dat kennelijk niet iedereen het op prijs stelt als je als extra eter blijft plakken, dat je als gast ook een last kan zijn? Ik kan me nog steeds niet voorstellen wat er niet fijn aan kan zijn, tenzij je de gast echt niet mag. Maar dat is een heel andere kwestie.