Vast recht

23-10-2012 13:35 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
In tijden van crisis moet de broekriem aangetrokken worden thuis.

Na goedkoper wc papier de kat minder voer geven kilometers lopen met de boodschappen moet nu toch echt mijn energieleverancier er aan geloven.

Ik heb besloten afscheid te nemen van mijn vertrouwde stoom. Heb de angst voor overstappen alleen nog niet helemaal overwonnen.

Bij mijn huidige leverancier betaal ik "vast recht" en bij een van de potentiële andere leveranciers betaal ik dat niet.

Is het niet zo dat dat bedrag ergens nog als een aap uit de mouw, addertje onder het gras, duveltje uit een doosje door iemand anders opgeeist gaat worden?
Je betaalt overal vastrecht, dat is verplicht.

Dat is bij iedere leverancier even hoog en onafhankelijk van je gebruik.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vastrecht
Bij de vergelijker die ik gebruik staat er bij E.ON geen 0,- bij vastrecht. Betekend dat dat het door een ander geint gaat worden?

En dat dus de besparing die ik denk te maken dus op gaat aan dat vast recht?
quote:kusunum schreef op 23 oktober 2012 @ 13:35:

In tijden van crisis moet de broekriem aangetrokken worden thuis.

Na goedkoper wc papier de kat minder voer geven kilometers lopen met de boodschappen moet nu toch echt mijn energieleverancier er aan geloven.

Ik heb besloten afscheid te nemen van mijn vertrouwde stoom. Heb de angst voor overstappen alleen nog niet helemaal overwonnen.Shit! Werk jij nog met een stoommachine ?
Volgens mij krijg je dan op een goed moment vanzelf een brief van een incassobureau/deurwaarder dat je bijv de Stedin niet betaald hebt voor het vastrecht..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Op de site van E.ons staat wel degelijk het vastrecht gemeld.
Vastrecht betaal je altijd. Sommige energiemaatschappijen innen het zelf, dus daar krijg je een all-in prijs en sommige maatschappijen hebben dat uitbesteed.
Je hebt 2 verschillende dingen:

- Vastrecht: dat kan de leverancier in rekening brengen. Vaak is bij een laag of geen vastrecht een hoger variabel tarief. Dit is dan gunstig voor klanten die weinig verbruik hebben

- Vaste kosten/netwerkkosten: deze kan de leverancier voor je innen en deze draagt dat dan af aan de netbeheerder of de netbeheerder int het zelf. Voor de hoogte van de kosten maakt dit niet uit
quote:Ephina schreef op 23 oktober 2012 @ 13:42:

[...]

Shit! Werk jij nog met een stoommachine ?Hahaha, de R vergeten
quote:Dahlia74 schreef op 23 oktober 2012 @ 13:44:

Maar op vergelijkingsites worden vaak andere producten vermeld en dan kan het dus best zijn dat er geen vastrecht betaald wordt, maar dat het variabele tarief iets hoger is.

Netwerkkosten betaal je altijd, of aan de leverancier of aan de netbeheerder
Kusunum, heb je een linkje naar de vergelijkingssite waar je deze aanbieding hebt gevonden?
quote:Dahlia74 schreef op 23 oktober 2012 @ 13:44:

Op energieprijzen.nl staat dat niet bij E.ON en wel bij andere leveranciers.

Vandaar dat ik al bang was voor het spreekwoordelijke aapje, addertje of duveltje
http://www.energieprijzen.nl/products/68/
Ik heb hem zelf gevonden op gaslicht.com.

http://www.gaslicht.com/energieleveranc ... ening.aspx?

Bij deze aanbieding betaal je inderdaad geen vastrecht voor de leverancier, maar dus wel netwerkkosten, maar dat zijn dus 2 verschillende dingen.
Pas je er wel voor op om niet zomaar in het midden van een energiejaar over te stappen en dat pas te doen als je de eindafrekening krijgt, anders zit je straks met een gigantische nabetaling.
quote:LadyPhoxy schreef op 23 oktober 2012 @ 13:44:

Je hebt 2 verschillende dingen:

- Vastrecht: dat kan de leverancier in rekening brengen. Vaak is bij een laag of geen vastrecht een hoger variabel tarief. Dit is dan gunstig voor klanten die weinig verbruik hebben[/qoute]

Daar staat dus 0,- bij deze vergelijking

[qoute] - Vaste kosten/netwerkkosten: deze kan de leverancier voor je innen en deze draagt dat dan af aan de netbeheerder of de netbeheerder int het zelf. Voor de hoogte van de kosten maakt dit niet uiten deze 400,nogwat euro staat er wel
Ja, ik zie het. Het klopt bij deze aanbieding dus dat je geen vastrecht betaald.
quote:Cateautje schreef op 23 oktober 2012 @ 13:49:

Pas je er wel voor op om niet zomaar in het midden van een energiejaar over te stappen en dat pas te doen als je de eindafrekening krijgt, anders zit je straks met een gigantische nabetaling.Ik ben nu alleen nog aan het orienteren hoor. Bel voor het overstappen mijn huidige leverancier nog even op.
quote:LadyPhoxy schreef op 23 oktober 2012 @ 13:50:

Ja, ik zie het. Het klopt bij deze aanbieding dus dat je geen vastrecht betaald.Fijn, begon mezelf al erg blond te vinden dat ik het niet wist
Daar hoef je je echt niet blond voor te voelen, het is voor de meeste mensen moelijk om prijzen te vergelijken, maar ik werk in de energiesector, dus voor mij is het dagelijkse kost.
quote:kusunum schreef op 23 oktober 2012 @ 13:52:

[...]

Ik ben nu alleen nog aan het orienteren hoor. Bel voor het overstappen mijn huidige leverancier nog even op.Waarschijnlijk krijg je dan ook een aanbieding om je bij hun te houden. Kun je gewoon iedere keer doen. (dat bellen dat je er over denkt om over te stappen)
http://www.energieleveran ... gierekening/netwerkkosten

https://www.oxxio.nl/oxxi ... ndere-energieleveranciers

Wat meer uitleg.

Ik betaal netwerkkosten niet aan mijn leverancier, maar aan een ander bedrijf.
En ja hoor, na 10 minuten in de wacht gestaan te hebben bij mijn huidige leverancier speelt er een bandje af met "wij zijn op dit moment gesloten, wij zijn bereikbaar van 8.00 tot 17.00"

tuut tuut tuut.

Heb nog even op de klok gekeken en dacht vervolgens hardop:

"WTF"
Haha, misschien zit hun klanteservice in een andere tijdzone

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven