Gezondheid alle pijlers

Vraag over risperidon

24-10-2012 15:53 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

maandag heb ik een gesprek met een psychiater gehad over mijn medicijnen. Ik slik nu efexor maar heb nog steeds last van verschillende klachten. Ik wacht nu op een goede behandeling, wat nog ‘gezocht’ moet worden. Omdat ik vaak erg druk in mijn hoofd ben en dingen slecht loskan laten heeft de psych mij 1.0 risperidon voorgeschreven. Maar ik lees nu dat het een erg heftig medicijn is. En dat je er enorm van aankomt. Ik heb dit eerder meegemaakt en wil niet nog een keer zoveel aankomen. Ook is het medicijn voornamelijk tegen psychotische klachten en dat heb ik niet.

Heeft iemand met depressies en angsten dit middel ook daarvoor geslikt?

Groetjes
Hoi Jannie,

Ik ken het middel niet dat ze je hebben voorgeschreven. Efexor wel, dat is mij zeer slecht bevallen. Kreeg zelfmoordneigingen ervan. Was net als jij continue druk in mijn hoofd, dat wilde ik juist minderen.

Ik ben daar dan ook na tijdje mee gestopt en kreeg toen Citalopram. Voor mij een magisch middel op dat moment. Geen bijwerkingen van gehad, geen toename gewicht oid, echt de werking zoals ik het nodig had.

Het is voor mij al heel wat jaar geleden, maar wilde het je toch even vertellen.

Heel veel sterkte!
Mijn dochter (5 jr) slikt het sinds enkele maanden. Ze heeft McDD en had ook last van onrust in haar hoofd en angsten. Vanaf dat ze een goede spiegel heeft opgebouwd, is het een heel ander kind. Niet meer belemmerd door haar angsten en onrust. Ze is zelfs in staat om te knuffelen. Heerlijk!

Het enige is dat ze idd wel iets is aangekomen. Vorige maand was ze totaal 2,5 kilo aangekomen (in 3 maanden tijd). Gelukkig wordt ze heel goed in de gaten gehouden door de arts.

Wij zijn erg te spreken over het medicijn. Hopelijk heb jij er ook snel baat bij.
Ik slik al jaren Efexor in combinatie met een antipsychoticum. (dipiperon) Efexor is voldoende om mijn depressie te bestrijden, maar een lage doses AP helpt bij mij tegen angst en huilbuien.

Het is helaas meestal een kwestie van uitproberen. Ik heb vele AD's gehad voor ik de juiste had en ik heb daar helaas wel veel gewichtstoename door gekregen.
Ik heb het een tijd gebruikt (1.0) en heb het achter de hand voor periodes dat het wat minder gaat (0,5) .

Niet bijzonder dik van geworden, hoor. Werkt bij mij goed, ik word er wat slomig van, daarom vind ik het fijn om bij lichte terugval de gehalveerde dosis te kunnen gebruiken. Die legt je niet meteen helemaal lam.

Snap wel wat je bedoeld met een "heftig" medicijn, had ik ook eerst maar in de praktijk valt het erg mee en helpt het mij om waar nodig weer even te "resetten" en weer beter in balans te komen. Kortom: gewoon proberen en niet te zwaar maken voor jezelf. Als je longproblemen hebt heb je ook medicijnen nodig, hiervoor ook. Eigenlijk is er niet zoveel verschil: je gebruikt wat nodig is om gezond te worden/blijven.

Succes!
Ik kwam er niet van aan maar werd er super suf van. Het hielp ook niet tegen de drukte in mijn hoofd.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Ik slik nu een tijdje 0,5. Heb eerder ook 1.0 een tijdje gebruikt. Ik was ook gestopt omdat ik dacht dat ik ervan aankwam en omdat ik toch liever niks slik. Maar ja, nu dus inmiddels toch weer mee begonnen. Ik heb zelf toch sterk de indruk dat dit middel mij naast de citalopram (AD) heel goed helpt om helderder te denken en om wat gelijkmatiger te blijven in mijn emoties.

Ik geloof wel dat ik er ietsje van aankom, maar dat is niet heel veel (paar kilo) en dat nadeel weegt niet op tegen de voordelen. Ik voel me echt veel prettiger/rustiger. Volgens mij staat dit middel juist niet bekend als een dikmaker hoor. Mss een paar kilo door de obstipatie die 't een beetje veroorzaakt.

Toen ik trouwens 1.0 nam, was ik soms wel erg suf. Daarom hou ik 't nu bij een halve.

Oja, ik ben ook niet psychotisch, maar heb zonder medicatie last van depressie en heftige stemmingswisselingen.
wat je water geeft, groeit
maar ik had begrepen dat dit medicijn ook eerst moet inwerken na een paar weken?

of kan ik het ook op mn moeilijkste momenten gebruiken? want heb periodes dat het beter gaat en weer.slechter.

vind het gewoon eng, moe zijn is ook een vervelende bijwerking.

waren jullie dan aangekomen door meer eten of andere stofwisseling?
Bij mijn dochter moesten we een spiegel opbouwen. Eerst 0,1 mg, na een week 0,3 en nu zitten we al vanaf augustus op 0,5 mg. Volgens de arts moet ze een spiegel opbouwen. Als we willen stoppen/ minderen moeten we ook afbouwen. Wat ik begreep kun je het niet als "a la minute"gebruiken, zoals een aspririentje. Nu heb ik het nodig, dus neem ik een beetje.

Bij mijn dochter weet ik niet hoe het komt het gewicht. Ze eet niet meer dan anders. En ze snoept ook niet. De eerste weken at ze wel meer brood etc dan normaal, maar toen waren we op vakantie.

Mijn dochter is er niet moe van. Wel is ze 's ochtends wat eerder wakker, waarschijnlijk omdat ze overdag minder moe wordt vanwege de prikkels die minder hard binnen komen.
Ik gebruik het als onderdeel van mijn preventieplan, (voorkomen van manische periode) met psych opgesteld. Wel a la minute dus, als asperientje zo je wilt. Maar niet zo makkelijk als je een asperientje neemt, daarvoor is het dan weer wel een te heftig middel vind ik, vooral de vermoeidheid.

Vaak ben ik al extra moe waardoor ik uit balans raak. De risperidon hakt er dan zo in dat ik weleens letterlijk niet meer op mijn benen kan staan. Wat in mijn geval ook precies de bedoeling is omdat ik anders doorschiet in een manie.

Maar meestal kan ik dan een dag of twee later alweer stoppen omdat ik me weer stabiel voel. Dit komt weinig voor, dit jaar denk ik een keer of drie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven