Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen deel 2

15-01-2012 19:26 3008 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
rawfoodje, heb meestal alleen stramme knieen als het kouder wordt, verder gedijt mijn lijf goed met koud weer.

Ik heb wel een tijdje glucosamice geslikt, maar alleen als ik echt pijn aan mijn knieen had.

Zou het ook helpen tegen de kou??

Baukje, morgen sucses voor de kinderen!!
Lauwe, het helpt niet tegen de kou hoor, maar tegen stramme knietjes en het benodigde smeersel/opbouw van kraakbeen . Dus preventief altijd slikken . Baukje hihi vetmesten .. nou dat valt wel mee hoor, gewoon wat poweradviesjes zo hier en daar !
Even pauze in mijn supporter programma. De hele marathon is hier zojuist voorbij gekomen. Ga ze zo weer ergens oppikken maar eerst mijn eigen energie voorziening op gang houden. (en het caffeine gehalte weer opkrikken , ook niet geheel onbelangrijk).

De kinderen hebben hun 5 km er al weer op zitten. De 11 jarige is in ieder geval ruim binnnen de 23min grens gebleven en superblij. De net 13 jarige zat heel ruim boven de 20 en is dus alles behalve tevreden. Maar zijn periode van ziek zijn heeft er gewoon flink ingehakt en dan kost het tijd om weer een beetje terug te komen. De 16 jarige had waarschijnlijk iets van 17min50 en is dik tevreden met zijn nieuwe pr.

Zelf vanmorgen 19,5km gelopen. Vroeg vertrokken en toen was het nog koud. Dus mustje op , handschoentjes aan en een iets dikker shirt met lange mouwen uit de kast getrokken. Maar heerlijk loop weer hoor. En vanmorgen kwam het zonnetje door en dan is het zo mooi met al die herfstkleuren en het rijp. Wel iets te snel gelopen want ipv een 4min45 heb ik op 4min36 gemiddeld gelopen. Maar omdat de start zo fris was ben ik gelijk al te snel begonnen en als je dan eenmaal in het ritme zit voelt het ook wel weer heel lekker aan.

Voor mijn gevoel een paar keer het tempo wat laten zakken maar ik zie daar op de garmin uitdraai en de uiteindelijke tijd niets van terug.
Baukje, goeie resultaten voor de kinderen!!

Rawfoodje, heb nog wel een halve pot staan, dus zal er nog eens aan beginnen. Die dingen zijn zo groot!!

Vanmorgen weer eens mee gedaan met de gewone training en het ging redelijk goed. Volgende week is de crossloop dus hebben we wat voorbereiding gedaan en ik wist dat ik zo terug kon naar het beginpunt.

Toch bijna de hele trianing uitgelopen, dus nu maar hopen dat het morgen niet weer de hele dag strompelen wordt.

De kerstboomhesjes waren alleen voor de trainers en ass. trainers, heb ik weer geluk. Hoewel ik s'avonds bijna nooit training kan geven, ben ik er heel blij mee.

Vanaf morgen ga ik nog een half uur later beginnen en heb me al bedacht dat ik van kwart over 8 tot 9 mooi ff een rondje kan gaan lopen. Snel douchen en dan naar het werk.
Baukje, de kids zijn dus net zo bloedfanatiek als mams? Kom jij ook wat lastiger op dreef zo door de kou , in de warmloopfase? Of nergens last van ?

Zelfs de hond leek vandaag iets te mat naar mijn zin, terwijl we het wel warm kregen op den duur.... het vergt gewoon meer merk ik ...... Lauwe, ja doen, nemen die glucosamine, kan je de tabletten niet doormidden breken ? Is makkelijker innemen. Fijn dat het redelijk goed gaat !
Hallo allen!

Ik ben nieuw hier op dit topic, maar heb 2 vragen met betrekking tot hardlopen.

Ik overweeg om 2 nieuwe producten aan te schaffen,nl:

- lange (thermal) thights

- horloge met hartslagmeter

De tights wil ik aanschaffen ivm de kou die nu toch wel het land in komt. Ik loop nu in een capribroekje met lange compressiekousen. De kousen draag ik vanwege een shinsplint-blessure en ervaar ik als zeer effectief. Heeft het nog wel zin om dan ook nog lange tights te gaan dragen? En zo ja, zijn dan thermal thights meer of minder aan te raden? Ik heb het erg snel warm tijdens lopen en zweet gemakkelijk.

Wat betreft het horloge. Ik heb mijn loopafstand, na de blessure, eindelijk weer weten op te schroeven naar 5km. Graag wil ik weer naar de 10km, daar was ik voordat ik geblesseerd raakte. Ik heb alleen weinig zin in Evy (5-10km), ik vond die podcasts zooooo saaai! Overweeg dus om met een hartslagmeter te gaan trainen. Ik wil graag effectief en gericht kunnen trainen. Is dit een goed hulpmiddel om dat goed te kunnen doen? En zo ja, welke zouden jullie dan aanraden? En zo nee, zijn er andere alternatieven?
Gigi wat betreft de tights heb ik zelf inderdaad een paar winterthights. Meestal volsta ik overigens wel met gewone dunne thights maar bij echte stevige vrieskou vind ik het toch wel fijn.

Hier ook compressie sokken maar ik loop altijd in hele korte broek of een lange looptight. Nooit in een capri model want met kousen eronder vind ik het vrij zinloos. Denk welt dat een echte wintertight een toegevoegde waarde heeft. Want bij echte kou icm wind gaat het vooral om de bescherming tegen koude van de bovenbenen en niet te vergeten de billen.

Een hartslag meter als best aanvullende waarde hebben. maar verwacht niet dat je met zo weinig duurvermogen echt een schema op hartslag kunt volgen. Het kan wel een hulpmiddel zijn maar een schema uitgaande van hartslagzones daar heb je meer loopervaring en duurvermogen voor nodig.

Maar er zijn ook gewone opbouwschema's en schema's die na een bepaalde afstand in een bepaalde tijd toewerken. Je bent dus niet afhankelijk van podcast zoals evy.

Ik heb zelf een garmin 305. Ben daar heel tevreden over maar als je enkel een hartslag meter wil kun je natuurlijk veel goedkoper uit zijn door een eenvoudige variant. Maar als je dan toch iets aan wil schaffen dan is het natuurlijk ook wel leuk dat je je hartslagen uit kunt zetten tegen diverse tempo's om zo de vooruit gaan te zien en toch een grove hartslagzone indeling te kunnen maken op niet al te lange termijn.

Hier in het dorp gaan er al geruchten dan de kinderen onder druk zouden worden gezet door mij betreffende het lopen. Het grappige is dat de kinderen niet zijn gaan lopen omdat ik dat deed of wilde dat ze dat gingen doen. Maar dat ik zelf destijds ben gaan hardlopen omdat ik mijn eigen hobby's niet meer kon combineren met hun druk trainings en wedstrijdschema en dat ik zelf toen ook maar ben gaan hardlopen omdat ik van man en kinderen te horen kreeg dat ik echt iets aan sport moest gaan doen.

Maar inderdaad de zonen zijn heel fanatiek. Dochters een stuk minder overigens.

Ik kom met koude niet moeilijker op gang. Het is dan juist wel moeilijk om gewoon rustig te starten met het inlopen. En omdat ik dan eigenlijk veel te snel begin wil de hartslag in het begin nogal eens wat sneller oplopen. Moet me er dus weer aan gaan wennen om voor vertrek binnen al even een warming up te doen. Want zeker met de kou is vanuit het niets gelijk een duurloop 3 niet echt een goed plan.

Mooi lauwe jij kunt dus voortaan als kerstboom de straat op. En ik duim voor je dat je morgen nergens last van hebt.

Erg gezellig vanmiddag het supporteren. Twijfel overigens wel heel erg aan het geslacht van de eerste 'vrouw' op de halve marathon. Ik kon het er in ieder gevan met de beste wil van de wereld niet uithalen.

Heel veel van mijn clubgenoten hebben super gelopen. Volgens mij moeten er a.s dinsdag heel veel getracteerd worden want er zijn best wel wat pr's verbroken.
Nou ja zeg, wat zijn dat nu weer voor achterlijke geruchten .... dat heb je nu in een dorp .... (woon zelf ook in buitengebied hoor ....) ... Hoe doe jij de warming up binnen dan Baukje? Hahaha... komt dat wel vaker voor zo'n twijfelachtig geslacht ???? En word dit niet verder uitgezocht dan ? Moet niet gekker worden. ... Was die tijd haalbaar eigenlijk voor een echte vrouw ....??
Hoi allemaal,

Ik ben ook nieuw hier en net vandaag weer begonnen met hardlopen.

Voor de zomer ook een tijdje gelopen met Evy, maar deel de bovenstaande mening, dit is erg saai voor mij.

Ik volg niet echt een schema, maar ik loop eigenlijk meer op gevoel, ook altijd al gedaan.

Stretchen, 10 a 15 min warming up en dan wissel ik lopen en hardlopen met elkaar af.

Daarna weer 10 minuten wandelen en thuis stretchen+douchen.

De minuten dat ik hard loop worden dus steeds langer, is afhankelijk in het begin van hoe lang ik het volhoud.

Ik pak gauw mijn rust, want wil geen blessures en het moet plezierig blijven.

Zijn er mensen die hier een mening over hebben, of dit wel of niet goed is?

Ik vind het namelijk moeilijk om mij aan vooraf opgestelde schema's vast te houden.

Groetjes Janna
Rawfoodje het is wel een heel groot dorp hoor. (iets van 45.000 inwoners) en ik geloof niet dat de geruchten nu zo zeer uit het buitengebied komen. Geloof dat die mensen me wel gewoon zelf hierover zouden aanspreken als ze er een mening over hadden.

Ja twijfelachtig tijd was het niet gezien ze uit kenia kwam. Bij die kenianen kijk ik nergens van op.

En dat twijfelachtige geslacht komt vast vaker voor. Kennisje van mij is als man geboren en gaat nu als vrouw door het leven. En loopt dus met de dames mee. Volgens het paspoort is ze nu ook vrouw. Schijnbaar mag dat dus ook gewoon. Maar ik neem aan dat ze gewoon nog de longinhoud heeft van de periode dat ze man was. Hoe het hormonaal en wat spieropbouw betreft zit weet ik niet. Maar kan me voorstellen dat het verschil maakt.

Warming up binnen is bij mij dan niet meer dan wat losmaak en corstabilty oefeningen gevolgd door wat sprintjes vanuit een zittende positie. Moet ik altijd wel een baantje door de huiskamer/keuken voor vrij maken.

Janna ik denk dat je op deze manier prima kunt opbouwen. Alleen zomaar aanzien hoelang je het volhoudt zou ik wat meer proberen te reguleren. Of te wel vooraf doseren. Dat zal vaak betekenen dat je hardloopblokje erop zit terwijl je voor je gevoel best verder had gekund. En een andere keer zul je misschien toch een keer moeten doorbijten om het blokje vol te lopen.

Aan jouw manier zitten namelijk twee gevaren. Ten eerste dat je conditioneel misschien zo goed zit dat je de blokjes te lang maakt. Maar je conditie kan wel goed zijn, toch hebben spieren en pezen nodig te wennen aan de belasting.

Tweede nadeel is dat je op een gegeven moment heel gemakkelijk toe zult geven aan signalen van vermoeidheid.

Is vergelijkbaar met ongepland gaan wandelen tijdens een wedstrijd of nog erger uitstappen zonder dat er sprake is van een echte blessure. Bij mensen die daarmee beginnen is vaak het einde zoek. stukje mentale training dus.
Bedankt voor je reactie Baukje!

Ik zal er voor het gemak in delen op reageren.

quote:baukje schreef op 28 oktober 2012 @ 18:47:

Denk welt dat een echte wintertight een toegevoegde waarde heeft. Want bij echte kou icm wind gaat het vooral om de bescherming tegen koude van de bovenbenen en niet te vergeten de billen.

Daar dacht ik zelf inderdaad ook al aan. Ik herinner me nog goed de koude en rode bovenbenen en billen tijdens de koude winter van 2 jaar terug . En dan weet ik opeens zeker dat een thermal thight een serieuze overweging is.

(De capri broek icm met de compressiekousen: de broek was er al voor de kousen, dus die loop ik nog ff 'op' )

quote:baukje schreef op 28 oktober 2012 @ 18:47: Een hartslag meter als best aanvullende waarde hebben. .... Het kan wel een hulpmiddel zijn maar een schema uitgaande van hartslagzones daar heb je meer loopervaring en duurvermogen voor nodig.

Maar er zijn ook gewone opbouwschema's en schema's die na een bepaalde afstand in een bepaalde tijd toewerken. Je bent dus niet afhankelijk van podcast zoals evy.

Het voordeel van Evy (oid) vind ik dat ik niet steeds op de klok hoef te kijken en te rekenen hoever ik ben, ik kan mij concentreren op het lopen. Ik dacht dat met een hartslagmeter ook 'zo' te kunnen doen. Ik bedoel meer dat ik dan een programma zou kunnen instellen waardoor ik dan 'begeleid' wordt.

In ieder geval iets wat een leidraad geeft tijdens het lopen.

Je geeft aan dat ik eerst meer duurvermogen moet opbouwen voordat lopen uitgaande van hartslagzones meerwaarde heeft. Vanaf wanneer zou dat wel kunnen? Vanaf de 10km? Want dan zucht ik ff diep en ga ik alsnog met Evy aan de slag hoor en laat ik de hartslagmeter nog even wachten.

Mocht ik er een aanschaffen dan zat ik te denken aan een Polar rcx3 run. GPS hoeft er van mij niet op te zitten. Bij Garmin heb ik ook al veel moois gezien. Wil (in de toekomst) hoe dan ook een goede investering doen, waar ik jaren mee vooruit kan.
Om echt binnen bepaalde hartslagzones te kunnen trainen heb je toch al snel een loopervaring op regelmatige basis nodig van een paar jaar. Bij een schema op hartslagzones moet je bijvoorbeeld je rustige duurloop op bijvoorbeeld 70% van je maximale hartslag lopen. Voor zover je nu al goed je maximale hartslag kunt bepalen kan ik je voorzekeren dat het voor een beginnende loper bijna onmogelijk is om op 70% van je maximale hartslag te lopen zonder dat het lopen echt sjokken wordt en dus ook niet echt zinvol is voor een goede opbouw.

Nadeel van begrenzen van je zones dmv piepsignalen is ook alitjd het vertraagde effect van je hart. Als je een blok sneller gaat lopen loopt je hartslag maar langzaam op. Aanvankelijk zul je dan piepsignalen krijgen dat je niet snel genoeg zou gaan. Andersom is het ook. Ga je aan een langzamere blok beginnen heeft het hart echt even tijd nodig zich weer aan te passen en zal het dus even duren voordat je op de goede hartslag loopt (ook al heb je al langer het goede daarbij behorende tempo). Kortom ergenis en frustratie.

Zelf heb ik ook nooit problemen met het regelmatig kijken op mijn klokje. Je leert er ook wel weer veel van. En dan bedoel ik door regelmatig op je klokje te kijken weet je steeds beter gevoel en getallen met elkaar te verbinden. Als ik later op de computer de gegevens terug zie zie ik mooi hartslag en tempo tegen elkaar uitgezet. Maar het is ook mooi een niet helemaal geplande hartslagverhoging te voelen. En door regelmatig te kijken leer je gevoel en cijfertjes met elkaar in verband te brengen. Daarnaast kijk ik zelf (behalve bij intervallen op de baan) niet op sec. hoor. Heel vaak dat ik bijvoorbeeld een bloke van 20 of 30min moet lopen en dat ik er bijna een minuut te laat achter kom dat het blokje er al op zit.

Door veel op mijn klokje te kijken heb ik ook wel geleerd afstanden vrij goed in te kunnen schatten. Dus al lopende heb ik zelf in mijn hoofd vaak al berekend waar ergens mijn blokje erop zit.
Wat betreft het concentreren op het lopen ben ik eigenlijk vaak best wel blij met de afleiding van mijn klokje. Bij bijvoorbeeld een lange duurloop bestaande uit allemaal tempo blokken ben ik enkel en alleen bezig met het tempo en de tijd van dat betreffende blok. De loop is dan voor mij gevoel echt in stukjes gehakt zonder dat er pauzes inzitten. Maar daardoor vliegen die twee uur bijvoorbeel wel om.
Duidelijk!

Maar wat zou jij mij nu adviseren?

Te gaan lopen mbv een van tevoren bedacht/gepland schema en dan regelmatig op mijn klokje te kijken? En dan wel de hartslag laten registreren, maar hier nog niets mee doen. Behalve dan te ervan te leren

Ik wil namelijk graag constructief en effectief naar de 10km toe gaan trainen en Evy geeft mij niet echt dat gevoel...
quote:baukje schreef op 28 oktober 2012 @ 19:59:

Wat betreft het concentreren op het lopen ben ik eigenlijk vaak best wel blij met de afleiding van mijn klokje. Bij bijvoorbeeld een lange duurloop bestaande uit allemaal tempo blokken ben ik enkel en alleen bezig met het tempo en de tijd van dat betreffende blok. De loop is dan voor mij gevoel echt in stukjes gehakt zonder dat er pauzes inzitten. Maar daardoor vliegen die twee uur bijvoorbeel wel om.Daar heb je ook een punt!
Ik heb ook een poosje met hartslagmeter gelopen, maar de dingen die Baukje ook noemt, leiden mij te zeer af. Ik vind het momenteel juist heel fijn om alleen met mijn stopwatch te lopen, ik kijk er ook alleen op als ik denk dat de tijd er ongeveer op zit, of als ik weet dat ik ongeveer op de helft van mijn rondje ben en ik wil zien hoe lang ik dan over die helft gedaan heb.

Ik vind het voor het mentale aspect ook belangrijk om zo weinig mogelijk afleiding te hebben: als ik geen muziek luister (doe ik nooit) en niet naar de "data" kijk, kan ik goed in het loopritme komen. Een heerlijk gevoel is dat, als ik bijna zonder het te merken mijn ronde er alweer op heb zitten, omdat mijn hoofd helemaal leeg was tijdens het lopen.
quote:Gigi- schreef op 28 oktober 2012 @ 20:04:

Duidelijk!

Maar wat zou jij mij nu adviseren?

Te gaan lopen mbv een van tevoren bedacht/gepland schema en dan regelmatig op mijn klokje te kijken? En dan wel de hartslag laten registreren, maar hier nog niets mee doen. Behalve dan te ervan te leren

Ik wil namelijk graag constructief en effectief naar de 10km toe gaan trainen en Evy geeft mij niet echt dat gevoel...

Inderdaad alleen dat er niets mee doen is te veel gezegt. Als je een aantal weken met hartslagmeter hebt getraind dan kun je welliswaar nog niet precies binnen zones trainen maar krijg je wel een grove indicatie waar je wat aan hebt en wat je steeds meer mee kunt laten wegen in het bepalen van je tempo.

Maar ook bijvoorbeeld als je het gevoel hebt niet helemaal lekker in je vel te zitten. En je ziet dan tijdens het trainen dat je hartslag hoger op loopt dan normaal. Ga dan niet vasthouden aan het voorgenomen tempo maar ga voor een tandje langzamer en laat de hartslag niet verder oplopen dan normaal (en kort desnoods de route in).
Ik loop altijd met hartslagmeter maar heb heel veel trainingen die ik puur opricht tempo's loop. Maar voor de trainer is het dan belangrijk de hartslag steeds bij die trainingen terug te zien omdat hij daar de vorderingen uit kan opmaken en op grond daarvan het schema op kan bouwen.

Dat leeglopen van het hoofd doe ik inderdaad ook bij loopjes zoals vanmorgen. Een duurloop op een constant tempo. Nadeel dan wel is dat ik soms hele stukken van mijn loop kwijt ben. (He ben ik hier al? En dan niet meer weten dat je toch echt die ene 80km weg overgestoken bent). Toch is het kijken op mijn klokje ook een soort van automatisme geworden. Tijdens wedstrijden mis ik ook vaak stukken. Maar als ik dan achteraf de filmpjes bij de 5km punten terug kijk zie ik me toch altijd op mijn klokje kijken. Terwijl ik dus achteraf voor mijn gevoel soms dat pootje op dat punt helemaal niet meer kan herinneren.

Zelf vind ik het ook wel een beetje een eng idee regelmatig hele stukken kwijt te zijn. Ten eerste omdat ik me afvraag of ik dan altijd wel goed op het verkeer let en ten tweede omdat ik een paar keer al lopende plots mijn bewustzijn verloren heb. En ik weet nog steeds niet zeker of de twee wat met elkaar te maken hebben.
O jeetje, dat klinkt inderdaad een beetje eng Baukje! Voelde je het van tevoren helemaal niet aankomen dat je het bewustzijn ging verliezen?

Weet jij misschien een goede site of een goed boek oid waar ik meer info kan vinden over hartslag en hardlopen? Ik heb nl echt geen idee waar en hoe te beginnen en welke waardes wat indiceren....
Oh, dat klinkt wel eng Baukje! Maar dat zal mij in mijn slakkentempo'tje niet overkomen.
He gadsie, heb na dinsdag niet meer gesport. Loop al 3 weken met keelpijn en hoesten wat maar niet over wil. Ben absoluut niet zo ziek dat ik in bed blijf, maar echt lekker en energiek kan ik ook niet zeggen! Veel fruit en groente en rust en ik hoop dat het nu een beetje op wil schieten!

Verder dus weinig te melden op sportief gebied. Heb wel een soort wedstrijdplannetje bedacht met vriend. Nog geen concrete wedstrijden maar wel als hoofddoel een marathon in het najaar (nog tips Baukje?) en als het lukt in december een grote wedstrijd in belgie met 45 km hardlopen en een flink stuk op mn MTB.

Maar dit alles is wel onder voorbehoud omdat we hoogst waarschijnlijk weer eens een onrustige periode met verhuizen voor de boeg hebben. Bovendien moet ik een studie afronden en werk zoeken ;) Nog een paar slagen om de arm dus ;)

Ben nu dan ook bezig met een sollicitatiebrief voor vriend nakijken want onze toekomst blijft op losse schroeven staan. Wat wel fijn is om te merken: onze liefde staat alles behalve op losse schroeven maar blijkt ook tegen dit gereis en apart wonen bestand te zijn Tot zover mijn sentimentele moment:) Ook dat kan hier in dit topic toch?
Gigi om het een en ander in te kunnen passen is het wel belangrijk je maximale hartslag te (laten) bepalen.

In bijna alle hardloop boeken en hardloop sites (bv runinfo) vind je wel de globale richtlijnen.

Zelf heel interessant (maar best wel zware kost) is het boek duurtraiing van Fritz Zintl. En op deze site: http://www.cjsm.vlaandere ... trainen/trainingsgids.htm staat ook heel veel informatie. Ook als je even verder zoekt op de site.

Maar ondanks dat ik heel veel gelezen heb over trainingsleer, al jaren voordat ik zelf me met hardlopen bezig hield me door de kinderen die al jaren eerder begonnen waren met hardlopen heb laten informeren over allerlei trainingsideeen. En bij mezelf inmiddels al verschillende trainers de revu zijn gepasseerd. Dus op die manier ook de nodige ervaring heb opgedaan. Zou ik niet zomaar een goed schema voor mezelf in elkaar kunnen zetten. Sterker nog ik besef gaande weg steeds meer hoe moeilijk dat het eigenlijk is.

Gigi nee ik voelde het niet aankomen. Dat maakt het inderdaad wat beangsitgend. Maar ik denk het nu wel onder controle te hebben. Ben er ook niet echt bang voor maar is dus wel een reden dat ik het 'hoofd leegmaken' wat bij mij dan gelijk ontaard in soms hele stukken missen niet bewust meer toelaat. Bij echt rustige duurlopen moet ik dan ook iedere 10min of zo even een tussensprintje doen.

Fiekes heb je de gember van rawfoodje al geprobeerd? Heeft mij na mijn idee echt door de verkoudheid heen geholpen zonder dat het echt ging doorzetten. (terwijl gezinsleden plat lagen).

Fiekes ik weet al welke wedstrijd in dec. je op het oog hebt. Mijn tweede trainer heeft hem ook gedaan. Echt bikkelen hoor.

Ja najaars marathon. Wat wil je? Stadsmarathons genoeg in het najaar. Berlijn, Eindhoven, Amsterdam, Je kunt gaan bikkelen bij de zeeuwse kust marathon of genieten van het natuurschoon in Geldrop (maar dus ook wel geheel onverhard). Of je kiest een tussenweg. Een wat kleinere marathon in het buitengebied maar wel vlak en verhard zoals in Etten-Leur of Hilvarenbeek. En zo zullen er in het noorden van het land er ook nog wel zijn.

Lijkt me wel moeilijk hoor al die onzekere factoren. Maar net wat je zegt als je relatie daar tegen bestand blijkt te zijn dan zit dat stukje in ieder geval wel goed. Maar niettemin wil een mens op een gegeven moment rust op bepaalde vlakken.
Ik loop nu zo'n 3 jaren hard en heb dit zelf opgebouwd . Moet wel zeggen dat mijn conditie al goed was omdat ik veel naar de fitness ging en 2 sportpaarden per dag reed.. Iedere keer een paar minuutjes opbouwen en genoeg rust en herstel tussendoor. Ik heb nog nooit blessures gehad dus waarschijnlijk heb ik het goed gedaan ! Loop nooit met hartslagmeter e.d.., werk ook niet naar wedstrijden toe dus voor mij staat mijn gezondheid op peil houden, mezelf fit voelen, strakker lijf(je) en inspanning/ontspanning/hoofd leeg maken voorop. Dit bevalt me zo prima !

He wat rot Fiekes , ga inderdaad aan de (verse) gember and you will beat it ! Fijn, dat je relatie alle stormen overwint, dit is toch de basis van alles.
Goeiemorgen!

Dankje Baukje, ik denk dat je wat betreft die nadelen wel gelijk hebt.

Vooral als ik een keer geen zin heb, geef ik eerder op, dat is nu nog niet zo, maar zo ben ik wel een beetje..

Ik heb net de app van runkeeper gedownload, hier kun je als beginner ook mee trainen voor de 5 km.

Dus even uitvogelen allemaal. Maar toch een stok achter de deur denk ik.

Het liefst loop ik alleen maar ik weet wel dat als je met iemand samen loopt, je langer doorgaat omdat je elkaar gaat uitdagen.

Tenzij je allebei weinig zin oid hebt natuurlijk hihi..

Alleen hier in de buurt helaas nog niemand kunnen vinden :(
Jannaj123 misschien de atletiekvereniging of een andere loopgroep?

Rawfoodje hoe minder je je lichaaam uitgedaagd hebt hoe gemakkelijker het is om met misschien een verre van optimaal schema op te bouwen. De eerste jaren heb ik het ook naar eigen inzicht gedaan en snel opgebouwd.

Ik vind overigens niet dat het al dan niet hebben gehad van een blessure bepalend is op de opbouw goed is geweest. Natuurlijk probeer en hoop je blessures te voorkomen. Maar hoe scherper je doelstellingen maakt, hoe meer je er voor zult moeten trainen, hoe groter de kans dat je toch tegen een blessure aanloopt.

Is je doel lekker bezig zijn en fit blijven dan kun je volstaan met relatief rustig trainen en is het relatief gemakkelijk buiten de blessure zone te blijven. Maar wil je echt vorderingen maken dan zul je als je eenmaal een bepaald niveau hebt bereikt toch uit die comfort zone moeten komen. Niet voor niets dat juist topsporters vaak met blessures te kampen hebben. Niet dat hun trainingsmethode dan fout hoeft te zijn. Maar je bereikt niet voor niets de top. Die mensen presteren op het toppen van hun kunnen en daar gaan vaak heel belastende trainingen aan vooraf om dat te bereiken.

Maar recreatief bewegen (en of dat dan lopen fietsen of wat dan ook is) is natuurlijk veel gezonder dan wedstrijd sport. Voor mij is het feit dat veel bewegen goed is voor lichaam en geest eigenlijk meer bijzaak dan hoofddoel. Ben echt begonnen met lopen om grenzen te verleggen en gaande weg de jaren is dat aspect steeds belangrijker geworden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven