Werk & Studie alle pijlers

HBO-V deeltijd

30-12-2005 15:59 2194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit eraan te denken de HBO-V opleiding in deeltijd te doen, omdat ik eigenlijk niets wil met mijn huidige studie. Ik heb helemaal geen ervaring in deze richting. Wie kan me hier iets meer over vertellen? Want ik heb al ff gekeken bij de school waar ik die wil volgen en daar hoef je 1 dag in de week naar school. Maar ik neem aan dat je ook stages moet lopen etc. Alle ervaringen zijn welkom.
Hoi, ben ik weer.

Vandaag naar de opendag geweest van de HBO-V

Ging voor de deeltijd, heb dat programma daar ook gevolgd, maar denk nu dat duaal beter aansluit.

Ga mij er dit weekend nog ff in verdiepen ook met man. Want ja hij moet er ook wat aan mee werken (in de zin van dat het gezin etc ook een stukje meer bij hem komt te liggen misschien)

En hoop dan de knoop door te kunnen hakken.

De zin is er, nu dus nog ff kijken of het ook gaat passen.

Ja had je mailtjes ontvangen discovery. Dankje.

Kom spoedig weer terug als ik een knoop heb doorgehakt (en misschien nog wel eerder)
Hallo allemaal,

Even bezig met studieontwijkend gedrag en dus maar wat tijd doorbrengen op het forum.

Met mij alles goed, de situatie van vorige week (of volgens mij alweer twee weken geleden) heeft me eigenlijk heel goed gedaan. Het heeft me weer met beide benen op de grond gezet en ben nu weer een stuk bewuster aan het werk.

Van de week ook voortgangsgesprek gehad en ze zijn erg tevreden, aandachtpuntjes die ik voor mezelf had geformuleerd waren zij het mee eens en ze hadden verder geen aanvullingen.

Voel me ook ontzettend goed op de afdeling, merk op de een of andere manier dat het sinds twee weken anders gaat. Voel me echt een van het team en het samenwerken met iedereen verloopt voor mijn gevoel ontzettend goed.

Dus vanuit hier weer alleen positieve berichten.

Komende week lekker school, dat moet ik dus nu voorbereiden. En dan nog drie dagen werken (o.a. koninginnedag) en dan ga ik 1 mei lekker op vakantie. 17 dagen naar Amerika, de westkust afreizen. Heb er zo'n zin in, ff lekker weg.

Nog even wat reacties op jullie:

@Indian: fijn dat je meer duidelijkheid heb gekregen op de open dag. Hoop dat je het thuis allemaal kan regelen en aan de opleiding kan beginnen.

@Soulie: leuk dat je het naar je zin hebt op de afdeling. Mag ik vragen op wat voor psychiatrische afdeling je werkt en wat je er vooral HBO-niveau aan vindt?

@Scheepje: lastig he begeleiders, vooral als je er niet echt een klik mee hebt. Je bent toch afhankelijk van hen voor je beoordeling. Fijn dat je verder mag kijken daar op andere afdelingen en ach je weet nu i.i.g. wat je niet wil, kan je dat weer wegstrepen. Ben je nog steeds bezig voor een ziekenhuisstage? Zoja wat voor afdeling?

@Danseresje: als ik je verhaal zo lees, lijk je wel een klasgenoot van mij, ook zij werkt op orthopedie en heeft het niet naar haar zin. Hoop dat de gesprekken verandering weten te brengen en je i.i.g. niet met tegenzin naar je werk gaat. Succes!

@ MDF: Waar ben je? Hoe gaat het? Lukt het met afstuderen? Kortom lange tijd niks van je gehoord.....?

Nou ga maar weer verder met het lezen over alzheimer, joepie!!!

Groetjes Discovery
Hoi Meiden,

Hier effe een snel berichtje van mijn kant. Ik zag dat jullie je afvroegen hoe het met mijn afstudeerproject gaat.

Momenteel zijn er wat andere problemen die eerst opgelost dienen te worden. Hierover wil ik nu effe niks kwijt, maar er wordt aan gewerkt. Door die problemen gaat het met mij nu ook behoorlijk minder goed. Later ga ik dit nog wel toelichten....

Ik duik nu mijn bed in met een brufen tegen de knetterende koppijn.

Groetjes MDF
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Hoi allemaal,

Ik heb komende week maadag een uitnodiging voor een gesprek in het ziekenhuis voor de afdeling neurologie/longziekten... voor stage vanaf september!!! Ik laat het jullie horen natuurlijk.

Verder heb ik vanavond, ben net terug, mijn laatste dienst op de 'tijdelijke' afdeling meervoudig beperkte jeugd achter de rug. Veel geleerd, werd door het team heel hartelijk ontvangen en ontzettend veel uitgelegd over deze doelgroep. Heel erg leerzaam. Vrijdag en zaterdag weer op mijn oude groepje en dan volgende week nog 2 diensten. Daarna op een steunpunt voor mensen die wel zelfstandig wonen. Heb er wederom veel zin in. Kreeg overigens hele positieve feedback dat deed zoveel goed. Allemaal laten opschrijven in mijn schriftje (misschien ga ik het nog eens leren omdat gewoon regelmatig te laten doen!!). Nee al met al een zeer leerzame ervaring.

Nu eerst op naar nog een aantal verslagen en eindeloos reflecteren. Volgens mij ga ik daar zo'n hekel aan hebben aan het eind van mijn studie. Nog maar een apar maanden en het is alweer zomervakantie. Gelukkig begint het zonnetje hier ook eidnelijk een beetje te schijnen, begon al te twijfelen of ze het uberhaupt nog kon.

Voor iedereen suc6 met alles en sterkte voor wie het nodig heeft. Veel groeten ut Fryslan, Scheepje
bleeeeeeeeeeeh, ik heb enorm last van studie-ontwijkend-gedrag!!

Het wil vandaag echt niet lukken, maar het moet. Ik voel de druk en to be honest het helpt niet. Normaal vind ik een beetje druk wel prettig, maar nu staat het me zo tegen.

Uberhaupt het hele project gaat me tegen staan, maar ik moet.

*zucht*

MDF
Same problem here, MDF!

Ben het heel de ochtend al aan het uitstellen, maar nu moet het echt, ja ga nu echt aan de slag.

Ik heb ook altijd druk nodig, en die heb ik nu, dus ga me nu maar even verdiepen in de gevolgen van het fixeren van patienten.

Hebben jullie daar ook wel eens moeite mee? Bij ons komt het toch regelmatig voor dat oudere patienten gefixeerd moeten worden omdat ze behoorlijk delirant zijn. Het is voor hun veiligheid ik weet het, maar vind het soms best moeilijk, het ziet er zo niet comfortabel uit.
Gauw aan t werk jullie!!

Fixeren vond ik ook altijd moeilijk omdat die mensen dat vaak toch niet willen en t zo strak moet. Maar tis wel voor hun eigen veiligheid.

Verder vandaag een dagje vrij en het gaat z'n gangetje op het werk. Al merk ik wel dat er in het weekend en nu met die feestdagen echt ontzettend nix te doen is op het werk en daar kan ik niet zo goed tegen. Nog 3 dagen werken en dan ga ik een weekje naar de zon!

Iedereen succes hier met stages/verslagen/projecten etc.!
Jeetje het is druk hier!

Ja dat vind ik ook vooral moeilijk van fixatie, dat het zo strak moet. Maar goed het is denk ik nog erger dat de patient valt en dan zijn heup breekt.

Ook al lekker op vakantie Soulie! Ik heb gister de laatste dag gehad (moest eigenlijk koninginnedag werken, maar gister hadden ze te weinig mensen en morgen meer dan genoeg).

Dus heb nu ook lekker vakantie en ga donderdag ook weg en kom pas 18 mei weer terug.

Hele fijne vakantie Soulie!!!!

Nog een kort vraagje wat voor soort afdeling werk je nu precies in de psychiatrie?
Hoi dames,

Het lange wachten gaat beginnen. Ik heb gister mijn solicitatiegesprek gehad in het ziekenhuis voor een stage vanaf september. Het zou gaan om de afdeling neurologie/longziekten. Het gesprek ging naar mijn inziens heel goed. Had het gevoel dat ik serieus werd genomen en dat ze oprecht geinteresseerd waren. Maar... het wordt een leerafdeling vanaf september. Dus er waren heel veel mensen aan het solliciteren. En nu zijn de laatste gesprekken ruim half mei... Dus ik krijg dan pas bericht of ik geplaatst kan worden... Wel balen, maar het is niet anders.

Verder nu lekker even vakantie en zoals ik al las heb niet ander gedrag dan de rest. Last van SOA's, studie ontwijkende activiteiten. Maar ik heb ook nog wel wat in te halen/bij te werken. Dus eigenlijk moet ik maar eens aan de bak. Vanavond lekker weer sporten!!

Veel suc6 allemaal en tot horens. En MDF, hou vol je bent er nu bijna. Niet nu opgeven... Groeten, Scheepje
Klinkt goed die stage Scheepje, hopelijk kan je daar beginnen in september, zou mooi zijn!

Disco: jij ging naar amerika toch? Gaaf hoor, geniet er van!! Wat is je route ongeveer?

Ik ga van de herfst 4 wkn zuid amerika doen.

Verder werk ik op een opname diagnostiek afdeling waar ook wordt gekeken naar de genetische en neurologische punten.

Er zitten dus heel veel verschillende mensen met de meest verschillende en uiteenlopende problematiek op de afdeling.
Interessant hoor Soulie! Je staat dus echt aan het begin van het eerste contact dat de clienten hebben in de psychiatrie(zijn geen patienten toch in de psychiatrie)? Of zie ik dat verkeerd.

Ja klopt ik ga naar Amerika. Donderdag vliegen we naar Seattle(vier dagen), dan met de trein naar San Francisco(4 dagen), met de auto door twee nationale parken(3 dagen) en dan naar San Diego(4 dagen).

Dan kom 18 mei weer terug en heb de volgende dag gelijk school en misschien een presentatie, ligt er aan of je wordt uitgekozen, maar daar denken we nog maar niet aan, eerst genieten.

Ga nu ook naar bed, weer veel te lang achter de pc gezeten om schoolwerk af te ronden en laatste dingen voor vakantie op te zoeken.
Hier MDF, met geen leuk nieuws.

Heb het effe gehad met alles. Ben er echt onderdoor aan het gaan. Heb zoveel klachten (gehad) van alle stress rondom het afstuderen, geen leuke meiden in de groep (eerder weggepest ), weinig steun vanuit huis (wel van vriend, niet van ouders).

Dit alles heeft ertoe geleid dat ik het afstudeerproject aan de kant moest schuiven en eerst aan mezelf moet denken.

Uiteraard is dit geen besluit wat ik in 1 dag genomen heb, dit heeft me ongeveer 2 weken gekost. Nu kan ik zeggen dat ik er achter sta, maar ik voel nog wel de pijn ervan. Het project was zo leuk, liep best lekker, maar de stress die het met zich mee bracht was gewoon teveel. Die eindstreep is zo dichtbij, ik kan hem voelen, maar toch (nog) niet halen.

Vandaag ook even de studiepunten (niet de ect's, maar echt de studiepunten nog) bekeken. Eindelijk zijn mijn punten van mijn stage van januari bijgeschreven (werd hoog tijd!!). Nog 32 punten tot de eindstreep te gaan..... Het lijkt nog eindeloos ver weg....

Liefs MDF

ps. Na de zomer wil ik gewoon doorgaan. De aanhouder wint toch?
ps Ben nu ook geaboneerd bij diverse deskundigen (huisarts, coach, fysio, studentbegeleider). Dat vreet energie!

Maar ik hou jullie op de hoogte!!
succes allemaal met de wamre dagen nu en van de afgelopen dagen. Dan lijkt studeren soms toch een stuk minder leuk.

Heb nog geen reactie gehad op mijn sollicitatie brief die ik had gestuurd. We hebben wel besloten, mocht ik aangenomen worden dan doen we (ik) de opleiding en anders niet.

MDF, veel succes. Knap dat je de keuze hebt kunnen maken.

Vervelend van onbegrip vanauit je ouders. Wel erg fijn dat vriend er achter staat, het begrijpt.

Hoi allemaal,

Hier weer een up-date vanuit VGZ land. Oh wat heb ik geen zin meer in deze stage. Wordt iedere keer door mn begeleidster gebeld met de opmerking dat de komende stagedag neit een geschikte is en dat ik maar een andere dag moet komen om t in te halen. Maar ondertussen zijn mijn mogelijkheden tot inhallen ook enigsinds beperkt. Bijna inleverdata van vanalles en begin zomervakantie , tentamens enzo. Ik krijg ook nog steeds geen feedback van haar op mijn enige verslag waar zij feedback op hoeft te geven... Ze tekend geen handelingen af. Oh ik heb er zo niet veel zin meer in. Ga vanmiddag weer bellen met haar, ze spreekt t in op mn voicemail namelijk, dus ik spreek haar bijna niet persoonlijk (misschien moet ik de voicemail eens een tijdje uitschakelen)

Maar goed dit is alles niets in vergelijking met wat voor beslissingen jij hebt gemaakt MDF. Knap, maar ook keihard natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat dar de nodige tranen om vergoten zijn. Maar je komt er, echt daar hebben we hier denk ik allemaal wel het volste vertrouwen in. je bent een vechter, anders was je niet al zover gekomen. Ik wens je wel sterkte met de abonnenmenten bij de diverse hulpverleners.

Indian, sterkte met je wachten, bellen he als het te lang duurt. Dat doet het altijd wel goed. Laat zien dat je dit ongelooflijk graag wilt. Ik ben ook wachtende op de uitslag van mijn sollicitatie in het ziekenhuis. Niet duaal maaar voor een stage in een leerteam. Volgende week krijg ik hier reactie op geloof ik.

Voor de rest, ik ben blij dat het weer even is afgekoeld en dat het , hier althans, regend. Dan zijn de verleidingen om wat anders te doen toch minder groot.

Veel groeten, Scheepje
Hallo dames!

MDF: Moedige beslissing, echt! Ik ben niet echt verbaasd op zich. Ik vind het echt bewonderswaardig dat je zooo'n drive hebt om door te gaan. Ik weet ook zeker dat het je gaat lukken. Goed dat je een blik hulpverleners open hebt getrokken, daar is ontzettend nix mis mee, kan je alleen maar wat opleveren. Heel veel sterkte en succes de komende tijd!

Scheepje: wat gek dat ze de hele tijd afbelt, lijkt me niet echt normaal? Heb je het hier met school al over gehad? Op deze manier kun je je stage natuurlijk niet optimaal benutten om dingen te leren en ik geloof ook zeker dat de lol er snel af is zo.

Indian: succes met wachten, denk dat een belletje nooit kwaad kan. Blijft spannend zoiets, je toekomst hangt er toch voor een heel deel van af!

Hier weinig bijzonderheden. Ik heb het nog steeds ontzettend naar mijn zin op mijn nieuwe werk. Heb nu een eigen patient waar ik EVVer van ben. Verder een week geleden teruggekomen van een heerlijke vakantie, kan dr weer even tegen. Natuurlijk nog steeds aan het nadenken over de toekomst. Heb besloten de studieplannen op een laag pitje te zetten en de komende jaren te benutten om veel van de wereld te zien, tussen het werken door natuurlijk.
Hoi,

@Indian, Scheepje, Soulie,

Dankjewel voor jullie lieve steunende woorden. Zit hier gelijk met tranen over mijn wangen te lezen.

@ Indian,

heb je al iets gehoord van je sollicitatie? Ik duim voor je!!!

@Scheepje,

Als ik emmers kon vullen met tranen, dan had ik er al een paar nodig hoor. Afgelopen weken (en nog) is het echt niet leuk meer. Zo nu en dan nog vol in de stress om alles (en dan geen steun van mijn ouders). Elke afleiding is nu meer dan welkom!

Balen dat je begeleidster zo doet. Ik snap heel goed dat je het op deze manier niet meer leuk vindt. Zo kun je ook niet groeien in je ontwikkeling. Dus opkomen voor jezelf!! Voicemail uitzetten of toch gaan en zeggen dat je haar berichtjes niet ontvangen heeft (dat ze een verkeerd nummer heeft gebeld ofzo). Succes met de laatste loodjes tot de vakantie!

@Soulie,

Wauw, klinkt goed hoor om de wereld es te gaan zien! En studeren kan je altijd nog. Nu ben je nog jong! Go for it!

update hier:

ik dacht dat ik mijn ergste dieptepunt al gehad zou hebben, NOT! Deze week is zooooo zwaar geweest. Heb een afsluitend gesprek gehad met begeleidend docent over het afstudeerproject, de groep, wat er nou fout ging, etc. etc. Spanningen vooraf zo heftig, dat ik er bijna beroerd van was. En achteraf vraag ik me dan af: waarom maak ik me zo druk, ik weet dat ze niet bijt, dat ze me niks kan maken, etc. maar toch doe ik het.

Verder is de band met mijn ouders alles behalve optimaal nu. (zie ook topic: steun nodig van ouders, maar niet krijgen). Zit er dan ook zwaar aan te twijfelen of ik niet bij vriend intrek, met alle reistijd naar school (meer dan een uur heen en uur terug) van dien natuurlijk.

En ik blijf een rasechte emo-eter; zo heb ik er 7 kilo bij door de stress (zak drop, chips, etc) en een week later 5 eraf door de stress (geen hap door mijn keel). Ook hier baal ik dan weer van.

Liefs MDF
Even melden dat ik er weer ben. Ben gister van een heerlijke, maar vermoeiende vakantie teruggekomen(hoort toch eigenlijk niet vermoeiend te zijn).

En ik kon vandaag al gelijk weer om half negen op school zijn. Ik dacht dat ik tot 13:00 les had, maar rooster was weer veranderd dus zat gewoon tot 16:30 op school en dat was even een tegenvaller met een jetlag. Gelukkig is school net even wat ontspannender dan werken, dus moet allang blij zijn dat ik een schoolweek heb deze week en pas zaterdag aan de slag moet.

Heb dus verder niks te melden over verpleegkundige issues.

Wil wel even MDF een hart onder de riem steken (zag je dat zo? of is het geven?). Je hebt het zo te lezen niet makkelijk gehad de afgelopen weken dan wel maanden. Een hoop moedige beslissingen genomen, kan me voorstellen dat dat emotioneel erg zwaar is. Hoop dat je toch een beetje tot rust kan komen nu je alles hebt uitgesteld.

En Scheepje ook veel succes met de laatste loodjes op je stage! Gaat ook niet helemaal soepel begrijp ik, hoe lang moet je er nog blijven? Hoop dat je snel wat hoort van je ziekenhuisstage.

Indian hoop ook dat jij snel iets hoort en dat je ook wordt aangenomen. Fijn dat je er thuis uit bent gekomen en je man je steunt in je keuze om terug naar school te gaan. Kan me voorstellen dat dat best 'moeilijk' kan zijn met een gezin.

Soulie ook een fijne vakantie gehad zo lees ik en naar je zin op je werk en leuke plannen voor de toekomst, kan niet beter geloof ik!

Nou ik ga me zo settelen op de bank voor de laatste aflevering van Grey's anatomy. Heb ik er twee gemist door de vakantie kom ik terug zie ik dat het vanavond de laatste is van dit seizoen, klein tegenvallertje:( .
Hee Dames,

hier ook weer een berichtje van mijn kant.

@MDF: Meid, vind het echt superknap hoe jij toch door blijft vechten om te laten zien dat je het kan! Ondanks dat de deur van het afsluitproject gesloten is op dit moment, gaat er altijd weer een raampje open om verder te gaan. Dit hoeft niet morgen te zijn, maar kan ook volgende week of over een maand! Heb echt bewondering voor je hoe je je door deze tijd heen slaat!

@Scheepje: Klinkt niet echt leuk zoals je benaderd wordt! Je krijgt toch een rooster en je moet toch een bepaald aantal uur werken, kunnen ze toch niet zeggen dat het die dag niet zo goed uitkomt en dat je een andere dag maar moet komen. Ik kan me indenken dat je daar van baalt en het werkt inderdaad ook niet echt motiverend!

@soulie: super joh, zo snel al de verantwoordelijkheid van EVV'er. Vind je het zwaar of heb je wel het idee dat je hier ook al aan toe bent?

@discovery: jammer van Grey's. Heb dit seizoen zo ongeveer alle afleveringen gemist. Heb bijna alleen maar avonddiensten gehad op maandag :( !!!

@Indian: spannend hoor van je sollicitatie. Als het nou lang gaat duren, inderdaad niet afwachten en gewoon eens een informerend telefoontje plegen!

Dan nu over hoe het hier gaat. Na alle gesprekken is er wel het een en ander veranderd. De tegenzin om naar het werk te gaan is zo goed als verdwenen. Af en toe heb ik nog wel eens een keer geen zin, maar dat is dan meer omdat ik te weinig geslapen heb, of dat het zulk mooi weer was!

Heb dus, om alles weer op de rit te krijgen, even het een en ander (qua opdrachten) laten liggen. Met als gevolg dat ik bij mijn tussenbeoordeling deze week eigenlijk behalve mijn werkrapportages niets aan bewijsmateriaal heb. Tja, een onvoldoende voor het leerproces dus. Maar voor mezelf kan ik deze onvoldoende wel plaatsen. Het komt gewoon echt door de omstandigheden en ben nu druk bezig om zowel verpleegplan als GVO te doen evenals de nu geplande taken als regisseur. Even wat extra werk dus, maar dan ben ik ver op weg om deze onvoldoende terug te buigen naar een voldoende.

Ben overigens wel blij dat ik op school nog maar één toets hoef. Dat is mijn laatste toets van de opleiding :D !!!!! (heb de laatste praktijkstations en de bijbehorende theorietoets gehaald!).

Verder ga ik dus gewoon hard door!

~Danseresje
Hoi hoi hoi dames,

Scheepje gaat vanaf september in het wit!!!!! Ik kreeg vanmiddag een telefoontje dat ik op de afdeling Longziekten ben aangenomen voor een stage vanaf sept. En ik ben er blij mee. Zo nu nog even goed deze stage afronden. Het zal jullie wel niet verbazen dat toen ik gister op stage kwam en ik eigenlijk met mn begeleidster zou draaien, zij op het punt stond om weg te gaan. Ik haar nog vragen heb ik nu de verkeerde dienst in mijn hoofd gehad? Nee ze had sollicitatie gesprekken gehad 's ochtends en ging naar huis. Ik zie haar dus echt alleen nog op mn eindevaluatie gesprek... Nou breekt mijn klomp. Maar goed nog maar 5 diensten en het zit erop. Lang leven de vakantie. Oh nee eerst portfolio inleveren, assessment en dan vakantie. En ergens tussendoor nog een her-tentamen medex.

Nou tot zo ver mijn up-date. Veel groeten, Scheepje
Hallo iedereen,

Ik had even een vraag over HBO-V deeltijd. Wil in september beginnen met deze studie en voor mijn voorgeschiedenis met de HBO kan ik in jaar 2 starten!:-)

Maar nu mijn vraag in de folder van de opleiding staat dat dat je in het laatste jaar 2,5 dag per week stage moet lopen, maar die 2 jaar ervoor hoef je niet werkzaam te zijn in de zorg??

Sorry voor deze domme vraag misschien, maar ik kom er even niet uit!
Hoi Sanne, ik denk dat dat een beetje per school verschilt hoe ze dat invullen, maar aan de andere kant moeten ze zich ook aan regels houden en dan zou je denken dat het op scholen redelijk gelijk getrokken wordt en dan lijkt mij alleen in het laatste jaar 2,5 dag stage per week lopen erg weinig. Doe je ook weinig praktijkervaring op.

Ik zou je aanraden om naar een open dag te gaan en daar je vragen te stellen, zij weten het toch het beste.

En nog heel even over dat je in het tweede jaar wil beginnen. Ik zou daar goed over nadenken of dat handig is. Wij hebben namelijk in het eerste jaar heel veel technische vaardigheden geleerd en ook heel veel medische kennis opgedaan. Als je dat niet hebt mis je echt heel veel, wat betreft medische kennis vooral de basis in andere theoretische vakken in het 2e, 3e en 4e jaar en natuurlijk in de praktijk en wat betreft vaardigheden, tja die moet je toch ook kunnen uitvoeren in de praktijk.

Zou er goed over nadenken of het toch niet beter is om het eerste jaar te beginnen, ik had het niet willen missen, anders had mij de opleiding erg moeilijk geleken, omdat je gewoon heel de basis mist.

Maar misschien heb je al verpleegkundige ervaring en is die extra kennis niet nodig.

I.i.g. succes!
Discovery, Dank je wel voor je antwoord!

Heb geen verpleegkundige ervaring namelijk hiervoor Maatschappelijk werk en dienstverlening gedaan(Door problemen met stage gestopt!), maar dus wel een propedeuse van die studie...

Gelukkig hebben 6 juni nog een open dag(Hanzehogeschool Groningen)..

Ben benieuwd...
Ik heb zelf hiervoor de studie SPH gedaan en afgerond, maar mocht daarom niet korter doen over de studie. Kon wel vrijstellingen krijgen, maar dat was ook nog minimaal. Ik doe de verpleegkunde trouwens duaal, dus ben vanaf het tweede jaar 32 uur p/w werkzaam in het ziekenhuis.

Mijn ervaring is dat wanneer ik het eerste jaar had gemist, ik bijvoorbeeld niet wist hoe je iemand het beste kan tillen (vind ik nu af en toe nog lastig), hoe je moet injecteren, hoe je bloeddruk moet meten(hoe je de waarden moet interpreteren), hoe je een infuus klaar moet maken, hoe je moet katheteriseren, wat een bepaalde ziekte inhoudt en de gevolgens daarvan, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit zijn ook dingen die je niet op een andere opleiding leert.

Door je MWD kan je misschien wel vrijstelling krijgen, zoals bijvoorbeeld voor communicatieve vaardigheden.

Ik weet dat elke school het lesprogramma anders indeeld en dat er ook verschil is tussen deeltijd, duaal en regulier, daarom zou ik op de open dag goed navragen wat de inhoud is van het eerste jaar en of zij het verstandig vinden dat je het eerste jaar overslaat (zou ik aan studenten vragen, omdat zij toch de punten moeten halen, een docent vind altijd dat je alle lessen moet volgens).

Het is niet zo dat ik je van je idee wil afbrengen hoor, tuurlijk is het heerlijk om het in 3 jaar te doen, ik zou er ook zo voor tekenen. Maar ik probeer je er gewoon van te behoeden(zeg je dat zo) dat je het jezelf niet te moeilijk maakt en bijvoorbeeld in stages tegen dingen aanloopt, omdat je sommige dingen niet geleerd hebt vanwege het missen van het eerste jaar. Dan kunnen stages best moeilijk worden denk ik. En bij tentamens worden bij ons ook nog wel eens dingen van het eerste jaar naar boven gehaald.

In ieder geval succes met alles en hou ons op de hoogte!

Groetjes Discovery
Wat is het hier rustig de laatste tijd???

Ben je helemaal vergeten te feliciteren met je nieuwe stageplek Scheepje, dus bij deze gefeliciteerd.

Longziekten is volgens mij een erg interessante afdeling(bij mij in de klas tot nu toe alleen positieve verhalen over gehoord dat het erg leerzaam is), staat bij mij ook op het lijstje als eventuele aanvraag voor het laatste jaar naast oncologie en kraam.

Ik heb van de week ook gehoord wat mijn nieuwe afdeling wordt, ga 1 september eerst 6 weken stage lopen in de psychiatrie, weet nog niet waar, en ga daarna naar neurologie.

Leek me eerst helemaal niks, maar hoor nu van andere leerlingen daar ook positieve verhalen dat het erg leerzaam is.

Ben tot nu toe best tevreden over mijn afdelingen, veel verschillende specialismes (maag-darmchirurgie, interne, hartchirurgie en straks neurologie). Hoop dat ik na neurologie op traumachirurgie kom, maar dat is afwachten. Wat ik i.i.g. echt niet wil is orthopedie.

Afgelopen weekend ook weer begonnen met werken na de vakantie en heb echt heerlijk gewerkt. Was ook een leuk team, dat maakt het gelijk al een stuk leuker. Ben nu bezig met voorbereiden van tentamens, heb over anderhalve week 4 tentamens en moet ook nog een aantal verslagen maken voor school en afdeling, dus druk genoeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven