Borstvoedingsvragen (deel 3)

13-05-2012 09:59 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenLinks naar de vorige topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen (deel 2)
Sorry voor de late reactie. Had helaas niet eerder de kans om te reageren.

@Summerwoman; dank je wel voor het meedenken. En als ik jouw verhaal zo lees zet het alles weer even in perspectief. (Ik herken overigens veel van wat je schrijft, maar dan in minder heftige mate. Voel me ook met tijden al niet mezelf en heb dan het gevoel dat ik op alle fronten tekort schiet. Mijn relatie, mijn werk en mezelf. Ik schuif het alleen steeds af op vermoeidheid). Heel veel sterkte de komende tijd, het klinkt alsof je er in ieder geval goed (en realistisch) mee om gaat.

@Reglisse; ook jij bedankt voor je reactie. En eigenlijk weet ik alles al van wat je schreef, maar had ik het blijkbaar even nodig om te horen. Een productiedipje is het volgens mij niet; ik kolf nog steeds rond de 550/600 cc op mijn werk. Eerder mama honger. Ik kijk op dezelfde manier naar de omgang met mijn kind, maar door alle verschillende geluiden in mijn omgeving word ik dan toch weer aan het twijfelen gebracht. We worden al fronsend aangekeken dat het ledikantje van de kleine nog bij ons op de kamer staat, laat staan dat ik zeg dat hij regelmatig bij ons in bed slaapt. En als ik dan maar iets durf te zeggen over de spooknachten, dan krijg ik van hen al snel het gevoel dat het door mij komt. Maar goed, het advies is dat ik hem dan maar een paar nachten moeten laten huilen en dat dan de rust vanzelf wederkeert. En als er iets is wat mijn vriend en ik hebben voorgenomen, is om dat nooit en never te doen. Dan maar chronisch moe..

Als ik jullie verhalen allemaal lees, dan heb ik geen enkele reden tot klagen. Ik heb een heerlijk vrolijk ventje dat gelukkig gezond is. (Lijkt me heel zwaar, een langdurig of chronisch ziek kindje, een huilend baby en nog kleintje hebben rondlopen of dat je hormonen zo erg de loop met je nemen). Lange tijd weinig slaap doet rare dingen met je, maar het is wel iets waar ik zelf nog enigzins iets aan kan doen door maatregelen te treffen. Ik geef mezelf dus ook gewoon een schop onder de kont en moet in oplossingen gaan denken ipv zelfmedelijden.

Dikke knuffel voor iedereen die het hier zo zwaar heeft. Heb echt respect voor jullie en geloof er met heel mijn hart in dat na de moeilijke perioden voor jullie ook de zon weer gaat schijnen.
Hoi meiden,

Vraagje: mijn dochter is nu 4,5 mnd. Ze is nog steeds de meester in flesweigeren. Erg irritant, vooral omdat ik vanaf 6 december een aantal weken ga werken.

Ik zal ongeveer 6 uur van huis zijn. Hebben jullie ideetjes hoe op te lossen? Zal ik fruithapjes proberen maar kan ik zo de tijd overbruggen? Cupfeeding lukte niet. Ze ademt steeds de melk in waardoor ze steeds bijna stikt.

Ik heb zin om die paar weken te werken, maar de tranen springen in mn ogen als ik eraan denk om mijn meisje achter te laten zonder borst.....
quote:Horizon81 schreef op zaterdag 03 november 2012 08:26 Sorry voor de late reactie. Had helaas niet eerder de kans om te reageren.

@Summerwoman; dank je wel voor het meedenken. En als ik jouw verhaal zo lees zet het alles weer even in perspectief. (Ik herken overigens veel van wat je schrijft, maar dan in minder heftige mate. Voel me ook met tijden al niet mezelf en heb dan het gevoel dat ik op alle fronten tekort schiet. Mijn relatie, mijn werk en mezelf. Ik schuif het alleen steeds af op vermoeidheid). Heel veel sterkte de komende tijd, het klinkt alsof je er in ieder geval goed (en realistisch) mee om gaat.

@Reglisse; ook jij bedankt voor je reactie. En eigenlijk weet ik alles al van wat je schreef, maar had ik het blijkbaar even nodig om te horen. Een productiedipje is het volgens mij niet; ik kolf nog steeds rond de 550/600 cc op mijn werk. Eerder mama honger. Ik kijk op dezelfde manier naar de omgang met mijn kind, maar door alle verschillende geluiden in mijn omgeving word ik dan toch weer aan het twijfelen gebracht. We worden al fronsend aangekeken dat het ledikantje van de kleine nog bij ons op de kamer staat, laat staan dat ik zeg dat hij regelmatig bij ons in bed slaapt. En als ik dan maar iets durf te zeggen over de spooknachten, dan krijg ik van hen al snel het gevoel dat het door mij komt. Maar goed, het advies is dat ik hem dan maar een paar nachten moeten laten huilen en dat dan de rust vanzelf wederkeert. En als er iets is wat mijn vriend en ik hebben voorgenomen, is om dat nooit en never te doen. Dan maar chronisch moe..

Als ik jullie verhalen allemaal lees, dan heb ik geen enkele reden tot klagen. Ik heb een heerlijk vrolijk ventje dat gelukkig gezond is. (Lijkt me heel zwaar, een langdurig of chronisch ziek kindje, een huilend baby en nog kleintje hebben rondlopen of dat je hormonen zo erg de loop met je nemen). Lange tijd weinig slaap doet rare dingen met je, maar het is wel iets waar ik zelf nog enigzins iets aan kan doen door maatregelen te treffen. Ik geef mezelf dus ook gewoon een schop onder de kont en moet in oplossingen gaan denken ipv zelfmedelijden.

Dikke knuffel voor iedereen die het hier zo zwaar heeft. Heb echt respect voor jullie en geloof er met heel mijn hart in dat na de moeilijke perioden voor jullie ook de zon weer gaat schijnen. "Als ik jullie verhalen allemaal lees, dan heb ik geen enkele reden tot klagen. "

@horizon81: neehoor, we hebben het allemaal met momenten heel zwaar, niet met anderen gaan vergelijken (alsof jij niet mag "klagen" omdat -in jouw ogen- anderen het zwaarder hebben dan jij.) Ik hoop dat je heel snel verbetering merkt bij jouw ventje! Lfs
Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt
zomaar om even te melden maar ben begonnen met bv thee en het is geweldig!!! het kolven gaat zoveel beter!!

en voor degene die vlak bij duitsland wonen het is daar een stuk goedkoper... lees E1,60 voor een pakje!!
vraagje,

meisje is nu 10,5 maand en nog prima tevreden aan de borst. Eet goed daarnaast wil alleen nog weinig anders drinken, prima dan krijgt ze borst. Ik heb wel het idee dat het de laatste week (misschien iets langer) erg lang duurt voordat ik een tsr krijg, meisje lijkt er geen last van te hebben.

Nu werk ik onregelmatig maar (nog niet veel heb nog verlof) maar gisteren en vandaag ging het kolven dramatisch. Gisteren nog 100cc (normaal 130 ongeveer) maar net maar 70cc. Ik gebruik neusspray voor tsr. Ik kolf 1x in mijn dienst.

Wat kan dit zijn, kan me toch niet voorstellen dat mijn productie nu ineens dipt. Ik ben niet ziek, wel flink verkouden. Meisje heeft de afgelopen nachten heel goed geslapen dus ben ook niet meer supermoe. Ik ben nog niet ongesteld geweest sinds ze geboren is maar het voelt niet alsof ik dat nu ga worden.

Melk is ook veel wateriger dan normaal, het lijkt wel alleen voormelk te zijn. Ik wissel een paar keer van borst tijdens het kolven maar er komt echt niets meer. Als ik in mijn tepel knijpt komt er wel nog een straaltje.

Op zich hoef ik niet meer zo vaak te werken en heb ik nog wat voorraad (ik werk nog 4x dan ben ik een maand vrij en dan ga ik op de dag afbouwen)... Maar ik ben een beetje bang dat mijn productie aan het instorten is..... Ik wil nog niet stoppen!!!!
Floortje, opkomende menstruatie is wel het eerste wat in me opkomt. Of een andere reden voor een dip. Maar maak je geen zorgen, na zo lang voeden droog je echt niet zomaar in een keer op.

Als je wat extra wilt stimuleren zou je tijdens het kolven kunnen clusterkolven. Maar ik denk dat het na een paar dagen wel weer aantrekt.

Horizon, klagen mag altijd! Dat is juist het fijne aan dit topic, de herkenning en de gelegenheid tot klagen zonder dat iedereen roept: dan stop je toch gewoon?

Jacjac, fijn om te weten!

Broodjepindakaas, gelukkig is het maar 6 uur. Jammer dat cupfeeding niet lukte! Al eens met een spuitje geprobeerd, of met een lepeltje? Dat laatste is een rotwerk, maar 6 uur kun je er wel mee overbruggen. Je zou kunnen overwegen het iets in te dikken en als een soort pap te voeren (bijvoorbeeld met johannesbroodpitmeel, dat gebruiken ze ook voor hele kleine baby's. Is wel bijvoeding, maar toch minder heftig dan meteen fruit). Het lastige is dat groente of fruit veel minder calorieen bevat dan melk. Hier kon mijn dochter pas zonder melk toen ze echt brood e.d. ging eten. En dat kan echt nog niet met 4 maanden.
Reglisse, ja misschien een menstruatie daar dacht ik ook aan. Alleen voorheen liep ik dan echt al dagen krom van de pijn (endometriose) en nu heb ik nergens last van....

Ben ook niet bang dat ik zomaar op droog, bovendien live voeden gaat goed en zo vaak hoef ik nu niet meer te werken.

Ik ga ook maar een zwangerschapstest doen, geloof er niets van maar geloof dat je daar ook van kan dippen toch?
Floortje ik voelde mijn eerste menstruatie totaal niet aankomen maar mijn dochter wel.

Voorheen had ik heel veel last ervan, maar na de bevalling is het nog maar een fractie van de pijn en ongemak.
Reglisse, broodjepindakaas gaat pas over een maand weer werken, en dan id haar kind bijna zes maanden. Ik zou fruit, naast bv pap met een lepel (met jbpm of biobim, een pap variant die bindt met bv) dan wel proberen. Niet vanwege de calorieën maar meer vanwege het vocht dat erin zit. Die calorieën compenseert een baby in de resterende 18 uur van de dag wel.
Fladder aha dochter voelt het volgens mij ook niet hoor, die is super tevreden alleen mijn kolf lijkt het te voelen

nou ja ik doe morgen voor de zekerheid een test en anders word ik ws weer eens ongesteld. Ik hoop dat ik er voortaan ook minder last van zal hebben!
Miffy, je hebt gelijk, daar had ik overheen gelezen. Bijna 6 maanden is inderdaad toch iets anders dan bij 4 maanden (al zijn er genoeg mensen die al bij 4 maanden beginnen). Alleen zou ik dan wel minstens een week van te voren beginnen met oefenen. Misschien is de dochter van broodjepindakaas wel een natuurtalent met eten en gaat het heel snel.
nou zwanger ben ik niet dus ben benieuwd of ik dan ongesteld ga worden. Vandaag meisje maar wat vaker aangelegd, vind ze helemaal niet erg kolven heb ik zo'n hekel aan dat ik het liever zo stimuleer!
Vandaag helaas weer twee keer een enorm gevecht tijdens (of eigenlijk vlak voor) het voeden. Ze begint gewoon al te huilen en te trappen na de eerste drie seconden. Ik weet het echt niet meer hoor, het lijkt er gewoon op dat ze er echt genoeg van heeft om bij mij te moeten drinken en ik word er elke dag verdrietiger en wanhopiger door. Enerzijds omdat het natuurlijk gewoon echt pijn doet om je kindje (helemaal tijdens zo'n moment wat normaal eigenlijk gezellig en knus zou moeten zijn) zó verdrietig en boos te zien, anderzijds omdat ik zó graag BV wil blijven geven en ik het daardoor des te confronterender vind dat er steeds maar weer problemen zijn (en ik daarover weer boos/teleurgesteld word op mezelf, terwijl ik ook wel weet dat ik er niet echt wat aan kan doen). Zou het een idee zijn dat ik 1x per dag (om 16u, de voeding waarbij het tegenwoordig eigenlijk wel standaard is dat ze heel boos wordt) fv geef (en ik desnoods dan nog kolf om wel mn productie op peil te blijven houden, want die zakt bij t minste of geringste ook tot onder de zeespiegel)? Of is een combinatie FV/BV niet zo goed?

Pf ik weet het anders ook niet meer hoor. Weet alleen dat als t op déze manier door blijft gaan; mijn dochter niet blij is, en ik er ook geen fijner mens op wordt, hmpfr...

Even voor de duidelijkheid, mijn plan is dus:

7.30: bv (rechtstreeks)

12.00: bv (rechtstreeks)

16.00: fv (en kolven)

19.30: bv (uit de fles) (en kolven, en vlak voordat ik naar bed ga ook nog kolven). Die avondborstvoeding geef ik nu al steeds uit de fles, en dus de laatste 2 kolfsessies doe ik nu ook al).
Een vraagje meiden;

Dochter is nu 9,5 week en is nu aan het happen en loslaten. Tot mijn grote ergenis want dat doet zeer. Overigens, toen ik haar vanavond los koppelde en dat tegen haar zei begon ze naar me te lachen. Net of ze me doorhad en uitlachte. :-)

Ik heb even op internet lopen zoeken en een van de oorzaken zou kunnen zijn te veel melk. Nou moet ik zeggen dat mijn borsten nog steeds lekken tussendoor; ik s morgens mijn bed uit drijf en ik af en toe in haar gezicht spuit. Dit in combinatie met wat ik las over groene, schuimige ontlasting die vaak komt. (3x per dag minimaal) Ga ik misschien nu een link leggen.

Kan een langere periode groene ontlasting kwaad? Ze lijkt er verder nl. geen last van te hebben en ik weet niet zeker of dit het is. Borsten zijn s morgens na voedingen heel vol, in de loop van de dag voelen ze wel normaal.

Wie weet dit?
Ik breek ook even in met een vraagje.

Ik geef inmiddels 3 maanden borstvoeding en dat.gaat echt heel goed gelukkig! Had dat van te voren niet verwacht.

Alleen nu heb ik het probleem dat ik de laatste tijd steeds vaker last van (chronische) hyperventilatie heb.

Voorheen nam ik dan een oxazepam en dan.ging het wel weer, maar dat kan nu natuurlijk niet.

Weten jullie misschien welke rustgevende middelen je wel mag hebben met bv? Eventueel homeopatisch?

Ik ga uiteraard advies in winnen bij de huisarts maar ga daar.liever goed geinformeerd heen. En dan het liefst informatie van ervaringsdeskundigen.

Bedankt alvast.
Maatje, op borstvoeding.com staat een medicatielijst met daarop allerlei medicijnen en hun veiligheid. Veel betrouwbaardere bron dan huisarts of apotheek. Bij veel medicijnen staat er namelijk uit voorzorg in de bijsluiter dat het niet kan, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Ik kan helaas even niet linken. Als je er met de lijst zelf niet uitkomt kun je bij eurolac voor een kleine vergoeding een medicatieconsult doen, dan gaat zij het uitzoeken.

Myself, ik zou even overleggen met een lactatiekundige. Bij overproductie kun je gaan blokvoeden, maar ik kan zo niet helemaal inschatten of het daar "erg genoeg" voor is als je dochter er weinig last van lijkt te hebben. Je zit natuurlijk ook niet te wachten op een productiedip door te veel dalen.

Summerwoman, , het gaat niet lekker he? Als je een voeding fv gaat invoeren tewijl je er al vrij weinig geeft ben je echt aan het afbouwen. Ik weet niet of het gaat lukken om met drie live voedingen en de rest kolven je productie in stand te houden. Is het een idee om jezelf "de week" te geven? Waarin je alles op alles zet om je productie weer helemaal op peil te krijgen, bijvorbeeld met nakolven na de voeding of clusterkolven s avonds (met eventueel een incidntele fles fv als je het even echt niet trekt)? Als dat niet werkt kun je met een gerust hart gaan afbouwen.

Fv is natuurlijk mindr goed dan borstvoeding, maar zeker niet slecht. Het zou er voor mij ook erg vanaf hangen hoe oud je kind ook al weer is. Als je dochter al bijvoedin eet bijvoorbeeld heb je bijvoorbeeld niet dat je de beschermende laag in de darm verdwijnt. Maar dat zijn heel persoonlijke afwegingen.
Van mij ook nog een vraagje...

Ik zit midden in de 4 maanden dip. Ik had nog enigszins het idee dat het met mijn productiedip wel goed zat, maar helaas...

Ik heb morgen een sollicitatiegesprek, en daarna ga ik nog even bij een vriendin op kraambezoek. Ik ben dus wel een paar uur weg van huis.

Mijn zoontje heeft vannacht eindelijk weer een keer redelijk goed geslapen (met maar 1 nachtvoeding), en na zijn ochtendvoeding heb ik gekolfd. Maar.... Met pijn en moeite kon ik uit 2 borsten totaal 110 cc halen. Normaal is dat dus veeeeeel meer.

Nu zat hij op 5 voedingen, en nu alweer een tijdje op 8 tot 10 voedingen. Ofwel: hij drinkt per keer minder.

Maar wat is nou wijsheid om te doen met gekolfde voedingen klaarzetten? Hoeveel per voeding?

Ik hanteer de formule 110 x gewicht / aantal voedingen.

Als ik dat dan nu uitreken aan de hand van zijn vele voedingen kom ik natuurlijk op een minder getal uit. Of moet ik gewoon zijn oude hoeveelheid gebaseerd op 5 voedingen klaarzetten?

Ik heb voldoende in de vriezer liggen, dus dat kan ik ontdooien. Maar ik wil ook voorkomen dat hij straks meer ontdooide melk gaat drinken dan ik overdag kolf.
Ladies, ik heb een korte vraag. Vanaf volgende week ga ik weer werken. Zoon is 4 maanden en drinkt op verzoek, eigenlijk altijd 1 borst. Sinds een week slaapt hij 's nachts langer en komt hij niet meer om een voeding tussen 23 en 6 uur.

Op mijn werk ga ik kolven. Kolf ik dan 1 borst? Want in de praktijk zou hij die ook drinken. Of toch 2 omdat ik niet om de 2 uur kan gaan kolven terwijl zoon wel drinkt als ik bij hem ben.

En hoeveel kolf ik? Tot mijn borsten leeg zijn? Of zoveel als hij per dag drinkt bij de gastouder (ong.500 cc delen door 3x kolven = 165 cc per keer)

En omdat hij nu 's nachts minder drinkt; kan ik hem 's ochtend links aanleggen en rechts kolven? Ik word wakker met redelijk volle borsten en ook dan drinkt hij slechts aan 1 kant.

Dank vast voor het meedenken!
faery, 's ochtends aanleggen én kolven lijkt me handig, dat scheelt weer qua kolven op het werk. Ik kolf zelf altijd zoveel als ik denk dat dochter drinkt, en dan 's ochtends meer dan 's middags (omdat ik 's middags veel minder opbrengst heb). Ik kolf altijd dubbelzijdig, terwijl dochter vaak één kant drinkt; gaat sneller en 's avonds drinkt ze gewoon zoals het haar uitkomt.

Ik kom me nog even melden voor een update. Dochter was wéér niet genoeg aangekomen, 50 gram in 2 weken (ze is bijna 6 mnd), dook nu qua gewicht onder de 0-lijn terwijl ze voorheen op de +1 zat. Manlief is met haar naar de HA gegaan en hij vermoedt toch ook Koemelkallergie. Dat lijkt nu toch ook wel logisch; ze weigert zo resoluut alle soorten KV, ze heeft soms groene poep, is al 2 maanden snotverkouden, slaapt sinds haar groeicurve afvlakt erbarmelijk, en ze reageerde gisteren bv ook allergisch (rode vlekken) op een stukje tomaat, dus er lijken toch wat puzzelstukjes op hun plek te vallen.

Ik begin maar vast gewoon met KM vrij eten, in het kader van baat t niet, en donderdag mogen we al naar de kinderarts in het ziekenhuis. Ik ben er een beetje sneu van maar ook wel opgelucht dat er wat gebeurt.

Reglisse, jij was het toch wier dochter ook bij 3 maanden allergisch werd voor KM? Hoe snel merkte jij verandering toen je zelf KM vrij ging eten? En ben je ooit op KV overgestapt of heb je lang(er) gevoed?
Dochtertjecan 9 weken weegt 5,5 kg en komt gemiddeld zeven x per dag.. Morgen dagje weg. Hoeveel afgekolfde melk zal ze per x drinken? Wat is de rekensom?
Reglisse, bedankt voor je reactie. Het gaat inderdaad niet echt lekker. Tis elke keer weer wat hier..:-( ik weet niet of t nu echt aan mijn productie ligt, dochter begint gewoon al te huilen na 2 a 3 seconden na t aanleggen!? Kan t zijn dat drinken (of tsr opwekken?) pijn bij haar doet omdat tandjes doorkomen? Maarja als de melk eenmaal komt, dan is ze rustig en drinkt ze gewoon goed (dus merk ik weer niks van pijn, maar misschien is ze dan zelf ook 'afgeleid'). Lastig lastig lastig, wou dat ze gewoon even kon praten en me kon uitleggen wat er toch aan de hand is, zou me een hoop onzekerheden schelen;-)

Ik was er idd al wel bang voor dat zoveel kolven en zo weinig live voedingen niet zo goed zouden zijn voor je productie. Nouja, heb nu thuis afgesproken dat ik t nog 2 weken aankijk, en dat we dan maar weer verder kijken (dan is ze bijna 8 maanden trouwens).
quote:Karan schreef op 06 november 2012 @ 11:39:

Van mij ook nog een vraagje...

Ik zit midden in de 4 maanden dip. Ik had nog enigszins het idee dat het met mijn productiedip wel goed zat, maar helaas...

Ik heb morgen een sollicitatiegesprek, en daarna ga ik nog even bij een vriendin op kraambezoek. Ik ben dus wel een paar uur weg van huis.

Mijn zoontje heeft vannacht eindelijk weer een keer redelijk goed geslapen (met maar 1 nachtvoeding), en na zijn ochtendvoeding heb ik gekolfd. Maar.... Met pijn en moeite kon ik uit 2 borsten totaal 110 cc halen. Normaal is dat dus veeeeeel meer.

Nu zat hij op 5 voedingen, en nu alweer een tijdje op 8 tot 10 voedingen. Ofwel: hij drinkt per keer minder.

Maar wat is nou wijsheid om te doen met gekolfde voedingen klaarzetten? Hoeveel per voeding?

Ik hanteer de formule 110 x gewicht / aantal voedingen.

Als ik dat dan nu uitreken aan de hand van zijn vele voedingen kom ik natuurlijk op een minder getal uit. Of moet ik gewoon zijn oude hoeveelheid gebaseerd op 5 voedingen klaarzetten?

Ik heb voldoende in de vriezer liggen, dus dat kan ik ontdooien. Maar ik wil ook voorkomen dat hij straks meer ontdooide melk gaat drinken dan ik overdag kolf.

Karan, ik zorgde altijd dat er meer melk was dan ik dacht nodig te hebben. Bij mijn dochter beteknde meer voedingen aan de borst ook kleinere flessen, maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden. Als je nu de diepvriesmelk eerst laat geven en verse melk achter de hand houdt kun je die eventueel aan het eind van de dag weer invriezen.

4maandendip betekent vaak ook een productiedip, omdat kindjes minder goed drinken. Het kan dus zijn dat je even wat meer moeite moet doen om genoeg te kolven, of op vrije dagen moet gaan bijkolven.
Anna, als je op dieet gaat, neem dan het volledige dieet. Dus niet alleen koemelk, maar ook soja en ei (en liefst ook een aantal andere heftige allergenen, zoals noten en schaaldieren, misschien ook tomaten?). De allereerste keer dat ik op dieet ging hielp het namelijk helemaal niet. Ik liet alleen melk weg en ging soja drinken. En daar was mijn dochter ook allergisch voor bleek later.

Hier verdween na een paar dagen dieet al het spugen, en ze was in amper een weekend bijna 200 gram gegroeid, terwijl ze daarvoor afviel. De krampen en het huilen verdwenen pas toen ik ook tomaat wegliet, het duurde nog een paar weken voor ik dat ontdekte. Ik ben bijna een jaar op dieet geweest. Daarna bleek ze over veel dingen heen gegroeid en kon ik alles weer eten (en ze dronk toen nog maar weinig bv, dus op die kleine hoeveelheden regeerde ze niet meer). Ik voed nog steeds. Ze is nu 2,5 en we zijn nu weer aan het testen. Ze is over bijna alles heen gelukkig.

Hopelijk kom je verder met de kinderarts!
quote:keuteltje schreef op 06 november 2012 @ 20:49:

Dochtertjecan 9 weken weegt 5,5 kg en komt gemiddeld zeven x per dag.. Morgen dagje weg. Hoeveel afgekolfde melk zal ze per x drinken? Wat is de rekensom?Ik geloof tussen de 120-180cc per kilo gedeeld door 7. Dus dat zou ongeveer 100-150cc per voeding betekenen. Maar het wisselt erg per kind. Zorg dat je ruim voldoende melk achterlaat en laat dat dan in kleine porties verwarmen totdat ze genoeg heeft, hoef je ook niet weg te gooien.
quote:Summerwoman schreef op 06 november 2012 @ 21:02:

Reglisse, bedankt voor je reactie. Het gaat inderdaad niet echt lekker. Tis elke keer weer wat hier..:-( ik weet niet of t nu echt aan mijn productie ligt, dochter begint gewoon al te huilen na 2 a 3 seconden na t aanleggen!? Kan t zijn dat drinken (of tsr opwekken?) pijn bij haar doet omdat tandjes doorkomen? Maarja als de melk eenmaal komt, dan is ze rustig en drinkt ze gewoon goed (dus merk ik weer niks van pijn, maar misschien is ze dan zelf ook 'afgeleid'). Lastig lastig lastig, wou dat ze gewoon even kon praten en me kon uitleggen wat er toch aan de hand is, zou me een hoop onzekerheden schelen;-)

Ik was er idd al wel bang voor dat zoveel kolven en zo weinig live voedingen niet zo goed zouden zijn voor je productie. Nouja, heb nu thuis afgesproken dat ik t nog 2 weken aankijk, en dat we dan maar weer verder kijken (dan is ze bijna 8 maanden trouwens).

O, ze is al wat ouder, dat was ik even vergeten. Mijn dochter kon vanaf een maand of 8-9 ook heel boos worden als de tsr te lang duurde. Ging ze ook bijten e.d. Bij mij hing een trage tsr trouwens sterk samen met een lage productie, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Ik heb ook wel eens syntocinon neusspray (die had ik voor het kolven) gebruikt bij het aanleggen toen het e ven heel erg was. Hielp een beetje. Als je het toevallig in huis hebt zou je het kunnen proberen.

Verder probeerde ik haar af te leiden tijdens het aanhappen (ook om te voorkomen dat ze haar hoofd de andere kant op zou gooien met tepel in de mond, au!). Ging ik met mijn vingers wiebelen en figuurtjes maken e.d. ter hoogte van mijn bh-bandjes zodat ze het in voedingshouding goed kon zien (klinkt dom, maar mijn dochter vond dat leuk). Je hebt er zelfs speciale kettingen voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven