Gezondheid alle pijlers

Vitamine b12 te kort

29-10-2012 13:24 87 berichten
Hoi, ik weet dat er al een topic over is maar dat is al een paar jaar oud.

Ik blijk dus een ernstig b12 te kort te hebben.

Ik moest volgende week bloedprikken en de uitslag was nu net binnen gekomen.

De ha belde op en vertelde dat ik over twee uur een b12 prik moet halen.

Waarschijnlijk moet ik voorlopig blijven spuiten.

Wie heeft meer info voor me?

Ik kan wel googelen maar je leest dan ook veel onzin.

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig wordt steeds vaker het actieve B12 gemeten (bij Saltro bijvoorbeeld).

De referentiewaarden zijn dan 30-120. In dat geval is 80 dus een prima waarde. Gewoon even navragen welke test gedaan is.
Thanks ladies, ga ik doen!

Ik denk alleen dat de conclusie die ik van de assistente te horen kreeg door de huisarts was genoteerd in het dossier. Dénk ik.

In dat geval maakt het dus geen verschil om het bij de huisarts zelf na te vragen.

Muriel, ik denk dat dat het is. Dan is dus 'actieve B12' gemeten? Wat zijn andere metingen die gedaan kunnen worden dan?
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
quote:Muriel32 schreef op 03 november 2012 @ 19:46:

Tegenwoordig wordt steeds vaker het actieve B12 gemeten (bij Saltro bijvoorbeeld).

De referentiewaarden zijn dan 30-120. In dat geval is 80 dus een prima waarde. Gewoon even navragen welke test gedaan is.Ah, ja actief B12 is weer een ander verhaal
ik had een b12 waarde van 120, te laag dus.. na 5 injecties zit ik nu op 750. mijn HA adviseerde me echter om nog 5ampullen extra te spuiten, omdat een gehalte van rond de 1100 beter zou zijn. weet er niet het fijne van maar een professor van de radboud Universiteit in Nijmegen heeft er onderzoek naar gedaan. rond de 1100 zou beter zijn omdat de b12 door moet dringen tot in de lichaamscellen. dit zou met een waarde van 700 te lang duren, waardoor je kans hebt op weer een nieuw tekort. 400 is echt te laag hoor!
He meiden

Ik had al jaren klachten die steeds erger werden. heb 5 jaar anti depressiva geslikt wegens paniekaanvallen, ben in therapie geweest enz. Laatste jaar kreeg ik steeds vaker migraine, tintelende handen en voeten, pijnlijke tong, moe enz.

Na wat googelen kwam ik op vit b12 tekort uit. Huisarts heeft me laten prikken en mijn waarde was 92. Heb een soepele huisarts. hij zei dat hij er niet veel vanaf wist waarop ik hem allerlei info heb gegeven. Heb de opstartdosis gekregen en daarna 1 keer per maand een prik. Migriane heb ik nu af en toe, vooral als de maand ten einde loopt. Paniekaanvallen zijn weg (?!?!?!), heb meer energie enz.

Mijn huisarts zegt: als ik me er goed bij voel mag ik rustig door blijven gaan met prikken.

de assistente zet dus elke maand een spuit, de ene keer doet t wat pijn de andere keer niet.

Ik blijf staan als de prik gezet wordt en zeg dat zij niet moet zeggen wanneer ze hem zet want dan knijp ik automatisch mijn billen samen :-).

Ampullen kosten 9 euro nog wat voor 5 x.
quote:kisses schreef op 04 november 2012 @ 14:49:

ik had een b12 waarde van 120, te laag dus.. na 5 injecties zit ik nu op 750. mijn HA adviseerde me echter om nog 5ampullen extra te spuiten, omdat een gehalte van rond de 1100 beter zou zijn. weet er niet het fijne van maar een professor van de radboud Universiteit in Nijmegen heeft er onderzoek naar gedaan. rond de 1100 zou beter zijn omdat de b12 door moet dringen tot in de lichaamscellen. dit zou met een waarde van 700 te lang duren, waardoor je kans hebt op weer een nieuw tekort. 400 is echt te laag hoor!

Ik hoop dat je na die 5 injecties niet ineens gaat stoppen? Je moet het namelijk afbouwen. Bijvoorbeeld 1 per 2 weken, en zo steeds verder afbouwen. Ligt er vooral aan hoe je je voelt.

Het heeft nu totaal geen zin om de waarde in het bloed te bepalen nu je injecties krijgt.
Bij mij is een paar weken geleden een ijzertekort en een vit b12 tekort ontdekt. Ik heb nu 2 injecties gehad en voel me zoveel beter! Iemand schreef al er is een mist uit mijn hoofd getrokken. Dat gevoel heb ik ook.

De waarde weet ik niet, zal ik woensdag eens vragen als ik weer voor mijn volgende prik ga.

Ik krijg de prikken in mijn arm en daar heb ik niet veel last van. Het inspuiten voelt als een kramp in mijn spier en daarna heb ik al nergens last meer van.
Ik wil hier ook even een duit in het zakje doen, alhoewel mijn verhaal waarschijnlijk wel weerstand zal opwekken.

Ik begon 2 jaar geleden MS-achtige klachten te krijgen, slechter zicht, tremors in mijn handen, het gevoel alsof het regende op mijn handen terwijl het niet zo was, het gevoel alsof er op mijn benen getikt werd. Duidelijk neurologisch en na wat speurwerk dacht ik al aan MS. Ik zat in zak en as, temeer daar ik in een ontwikkelingsland woonde waar ik niet goed geholpen zou kunnen worden.

Per toeval kwam ik op de site van de stichting vitamine B12 (hier ook al wel eens aanbevolen) en toen ik de lijst met symptomen zag dacht ik hee, er is nog een andere optie! Vitamine B12 laten nakijken ging daar allemaal lastig en uiteindelijk heb ik gewoon een hele lading ampullen besteld en op laten sturen.

Via de richtlijnen van de stichting is mijn man me toen gaan injecteren. Twee maanden na de eerste injectie was er bijna niks meer over van mijn klachten. Ik heb gehuild van geluk, zo goed voelde ik me weer, en al die spanning over degenerende ziektes viel ook van me af. Sindsdien is het nog verder verbeterd en ik ben nu dan ook bij op tijd spuiten klachtenvrij en heb eindelijk weer volop energie.

Ik spuit nu 2x per week, als ik iets te laat ben krijg ik een trillende teen die me waarschuwt. Spuitje en weg. Omdat ik ernstige neurologische klachten had ga ik er vanuit dat ik nog een flinke tijd zo vaak moet blijven spuiten, om het dan af te bouwen en uiteindelijk ix per 3 maanden een spuitje te zetten. Mijn lichaam geeft zelf heel duidelijk aan wanneer ik een injectie nodig heb en ik ben zo blij dat ik niet met dwarse en onwetende artsen hoef te dealen.

Mijn man zet altijd heel voorzichtig en langzaam de injectie en meestal voel ik helemaal niks, alleen het doorprikken van de huid.

Ik zou zeker niemand aan willen raden om zonder medische begeleiding zelf injecties te gaan zetten, het is echt veel beter om je waardes goed te laten nakijken en ook de oorzaak vast te kunnen stellen. In mijn geval is het allemaal een beetje geimproviseerd gegaan en ondertussen kunnen de waardes ook niet meer gemeten worden.

Heb je een onwetende arts lees je dan wel goed in en neem wetenschappelijke artikels mee die de effectiviteit van de juiste behandeling beschrijven, zodat je sterk staat als de arts die lage waarde nog wel vindt kunnen of denkt dat ie met een paar spuitjes klaar is.
Wow, wat super zeg dat de injecties je zo ontzettend helpen! Zelf doen is inderdaad niet aan te raden maar als je geen andere mogelijkheid hebt zou ik het ook zeker doen.
hoi ik krijg nu een paar maanden injecties en voel me een stuk beter. Je krijgt ze idd boven in je bil, vraag of ze het langzaam inspuiten dan heb je de minste last. En goed bewegen daarna, dan is de vloeistof sneller verdeeld.

Eerst heb ik 5 weken lang 2x per week gehad, daarna een rustperiode, werd vervolgens weer erg moe, weer begonnen met 4 weken lang 2x per week en nu krijg ik om de 2 weken 1 injectie. Op de lange termijn gezien voel ik me wel beter ja. Ik weet nog niet of dat goed gaat in de 2 weken n injectie.

succes!
mijn waarde zat op 40 trouwens.
Hoi.Ik ben sinds een half jaar erachter dat ik flink b12 tekort heb. Mijn huisarts gaf mij eerst 10 injecties in 5 weken dat is goed. Maar daarna overgaan na 1 keer in de maand is niet goed. Kwam er met mijn huisarts niet uit. Dus ben ik uit eindelijk via de site van vitamine b12 nu aan smelttabletten gekomen. De smelttabletten doe je onder je tong en word dan gelijk opgenomen in je bloed. Hoef dus niet meer omgezet te worden.

Ik voel me al een heel stuk beter. Andere mensen in mijn omgeving zijn het ook gaan gebruiken en merken ook dat ze verbetering merken. Het enige nadeel ze worden niet vergoed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven