Gezondheid alle pijlers

rosacea --> hoe triggers ontdekken?

04-09-2012 16:20 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey iedereen,

Ik heb 2 maanden geleden te horen gekregen dat ik rosacea heb. Ik heb wat puistjes op mijn voorhoofd en een paar op mijn wangen (rode bultjes, geen etter). Wel heb ik continu een rode neus/wangen en een branderig gevoel. zit nu aan de metrocreme en tetrasylal maar het wordt precies alleen maar erger (wel nog maar 2 weken bezig, kan het dat het eerst erger wordt?)

Ik weet dat sommige etenswaren rosacea erger kunnen maken maar dat iedereen anders reageert. Hoe ontdek je dit nu eigenlijk? Ziet je huid dadelijk roder als je een bepaald iets hebt gegeten of heb je de dag erna gewoon wat pukkels bij? Of moet je echt bepaalde voedingsmiddelen een aantal weken laten om zo te kijken of je huid het wat beter doet of niet?

En hoe zit het met verzorgingsproducten? Kan je dadelijk als je zoiets opsmeert merken of je er op reageert of niet? Of resulteert het ook weer pas na een aantal dagen ofzo, dat je dan wat meer pukkels hebt?

Momenteel gebruik ik de anti rougeur forte van avene en de tolerance creme, maar omdat mijn huid bijna continu brand, weet ik niet of ik hier geweldig tegen kan.

Graag wat hulp want ik heb nog zoooooveel vragen!

Groetjes Ine

Ik zit hier echt mee in de knoop want op de duur durf je niets meer te eten.
Ik hou je op de hoogte feerique, ik ga morgen naar de dermatoloog proberen te gaan. Momenteel heb ik erg last van mijn voorhoofd, brand continu,rest van mijn gezicht doet minder pijn maar is nog wel rood en nog puistjes. Geen idee of ik droge huid heb of niet eigenlijk, geen idee hoe je dit test?

Vandaag heb ik trouwens de toleriane moisturizer geprobeerd. Het kriebelt denk ik een 20-tal minuutjes (maar dit doet rozex ook) en daarna gaat het, alleen blinkt het erg maarja dat neem ik er bij. Volgende stap is een reiniger vinden.

Wat ik morgen ook ga vragen is waarom ik overal rare bultjes krijg. Heb er nu 1 op de binnekant van mijn been, op mijn rug eentje, 1 op elke zijkant van mijn borstkast, 2 op mijn borst, 1 in mijn nek.. Net of de bultjes van onder naar boven komen. Er is ook niks te zien aan die bultjes, lijken gewoon muggesteken en enkel die op mijn rug jeukt af en toe..

Ik heb wel opgezocht dat zenuwpijn kan voorkomen bij acne rosacea, iemand had dit en beschreef het als continu brandende pijn, zonder dat hij flushte en dat is net wat ik voel.

Maar tegelijk vraag ik mij af of het geen droge huid is ofzo, maar hij ziet er niet droog uit maarja hoe test je dit, ben hier echt slecht in!

Groetjes
Hoi Ine,

Nou, ze kunnen bij de parfumerie een huidtestje doen (ICI Paris of Douglas) maar een dermatoloog kun je er ook naar vragen of je een droge of normale of vette huid hebt. Glimt je huid vaak? Of heb je juist last van roodheid als je met een handdoek je gezicht droog wrijft en heb je last van schilfertjes?

Toleriane ken ik niet....hoop dat het wat voor je doet. Wat ontzettend vervelend zeg, al die bultjes. Kan het ook een allergische reactie zijn? Of op eten?

En wat is dan zenuwpijn?

Groetjes!
Hey feerique,

net terug van de dermatoloog.

De plekjes op mijn huid is 1 of andere ziekte, huppeldepup van Gilbert. In het nederlands heet het verkoudheid van de huid. Ik heb er zalf voor gekregen en moet losse kleding dragen. Er zouden wel nog plekjes bij komen zei hij, het duurt zo'n 4 weken nog en dan zouden de plekjes weg gaan. Die grote plek op mijn been, die wat ik het eerst zag heet de huppeldepup patch, daar begint dus alles. Iedereen kan het eens krijgen zegt hij, 1 of 2 keer in zijn/haar leven maar het gaat dus volledig weg.

Nu, mijn gezicht, ik heb een andere zalf gekregen, 1'tje waar ook metrozidonal of hoe noemt het in zit maar tegelijk ook iets bevat wat het branderige wat zou tegen gaan;

Ook moet ik nu een andere antibiotica nemen, minocycline. Dit moet ik tot midden december doen en na 3 à 4 weken zou ik me al iets beter moeten voelen. De 17de december moet ik een allergietest op mijn rug laten uitvoeren en de 19de die laten aflezen.

Ook heeft hij voor mijn lichaam eucerin zeep voorgeschreven (zeep zonder zeep als je begrijpt wat ik bedoel). Om mijn gezicht te reinigen zei hij cetaphil of toleriane (ik heb toleriane gekozen). De zalf die ik moet smeren gaat wat blinken en daarvoor schreef hij toleriane matifiant voor maar zowel ik als de apotheker hebben geen idee wat hij hier mee bedoelt dus heb ik gewoon de toleriane dagcreme gekocht.

Nu is het dus de bedoeling dat ik morgen start met de pilletjes en de zalf en daarna ga ik proberen reinigen en dagcreme en dergelijke maar alles stap voor stap natuurlijk.

Ik had wel het gevoel dat hij naar me luisterde deze keer dus voel me wel al wat beter. Hij had goede hoop in de minocycline omdat die antibiotica wat straffer is (moet ook maar 1 per dag innemen) en rechtstreeks naar de talgklieren gaat..

Wat mijn ogen betreft, want daar had ik ook last van, daar zou de minocycline ook op inspelen omdat in de ogen eigenlijk bijna dezelfde soort talgkliertjes zitten.

Dus conclusie : zalf, minocycline, toleriane reiniger en dagcreme. En dan dat rare zalfgedoe voor op mijn plekjes op mijn lichaam!

Hopelijk werkt dit nu want anders weet ik het ook niet meer!

Groetjes!
Oh ja, volgens hem heb ik een gemengde huid, zowel droog als vet!
Hey Ine,

Sjongejonge, je hebt wat zeg! Eigenlijk ben ik blij, ook al klinkt het wat raar, om te horen dat de plekjes op je huid er niets mee te maken hebben....dat gaat dus gelukkig weer weg. Fijn dat er deze keer goed naar je verhaal geluisterd is. Het is zooooooo belangrijk serieus genomen te worden en een goeie arts te hebben.

Mooi dat je nu andere middeltjes hebt gekregen. Dan is er inderdaad weer hoop. Ook goed dat je reiniging en crème hebt van de dermatoloog, hoef je daar ook niet allemaal zelf achteraan. Is ook een crime om iets goeds te vinden.....

Een gemengde huid klinkt logisch. Dan is je T zone, zoals ze dat noemen, wat vetter en de rest normaal of soms wat droger.

Ik hoop heel erg dat alles gaat werken voor je. Ik ga duimen. Hou me maar op de hoogte!

Succes en groetjes!
dankjewel voor de steun feerique! Ik denk alleszins positief (ook al denk ik ergens van wat als het niet werkt). Hoop doet leven!

Groetjes
Graag gedaan! Daar is het forum zo fijn voor!

Je hebt helemaal gelijk. Gewoon positief blijven en met goeie moed iets nieuws proberen. Het andere werkte toch niet....alleen maar fijn dat je iets anders kon krijgen! Zo zie je maar, die dermatologen schrijven ook wel eens iets voor zonder zeker te weten of het aanslaat....

Voel je al verschil of kan dat nog niet na een dag?

Groetjes!
Ik moet het dadelijk nog allemaal bij de apotheek gaan halen, moesten bestellen en een deel zelf maken enzo dus.. Maar ik moet de antibiotica smorgens nemen en mijn pil s'avonds, geen idee waarom maar dat was het beste dus kan ik pas morgen vroeg met de antibiotica beginnen. Straks kan ik wel de zalf al eens proberen. Die mag ik trouwens op mijn ganse gelaat doen!

Groetjes
Okee, nou dan kan het nog niet haha.

Je zult zelf ook wel benieuwd zijn.....is altijd spannend. Moet je de zalf twee keer per dag gebruiken?

Trouwens, ik weet niet of je ook de (anticonceptie)pil gebruikt....maar toen ik daar mee stopte ging het met mijn huid een heeeeeeeel stuk beter! Gek hè?

Groetjes!
Hey Feerique,

even een update. ik heb al wat minder puistjes (denk ik), die op mijn kin zijn wat minder geworden en er komen er precies geen dikke meer bij.

Mijn voorhoofd echter blijft enorm pijn doen. ik denk dat dit met de centrale verwarming te maken heeft maarja, ik kan toch moeilijk zeggen tegen mijn ouders dat ze de verwarming niet mogen op zetten he.. dus hier zit ik wel even mee verveeld.

De zalf die ik nu aan het smeren ben is volgens mij ook niet zo geweldig. Hij is redelijk dik en ik ben na het smeren rpecies wat roder (wel niet altijd). ik ga het nu dus nog een paar dagen afwachten en als het dan niet beter is, ga ik bellen naar de dermatoloog of ik terug naar de rozex lotion mag in combinatie met de toleriane moisturizer. Ik heb deze morgen wel al de reiniger van toleriane geprobeerd op een klein stukje, so far so good. Straks nog eens proberen!

Morgen vertrek ik trouwens weer maar weer naar de zee :-) tot zondag. vorige keer had ik aan zee geen last dus ik hoop dat dat deze keer weer het geval gaat zijn!

groetjes!
Hey Ine,

Ik was al heel benieuwd hoe t ging met je. Fijn dat de puistjes minder zijn geworden. En eh nee, de verwarming zal toch aan moeten blijven. Maar ik heb daar ook wel last van gehad inderdaad. Is toch onnatuurlijke warmte hè?

Kun je geen Rozex gel vragen? Die is heel dun namelijk.... Wat een geprobeer steeds hè? Je blijft er mee bezig!

Mooi dat je lekker naar zee gaat. Dat is idd goed voor onze huidjes. Ik wou wel met je mee....maar moet helaas werken

Have fun en succes met uitproberen!

Groetjes!
Hey feerique,

Back to zero.. helemaal geen verbetering.. Pijn blijft en puistjes blijven en roodheid lijkt zelfs erger..

Ik ben nu de rozex emulsie over mijn ganse gelaat aan het smeren en that's it. Ik denk trouwens dat ik niet tegen de toleriane cleanser van la roche kan, maarja wat moet ik dan proberen..

En je zegt dat je van de verwarming enzo ook last hebt gehad? hoe is dit dan weg gegaan? Puur door annayake te smeren?

Groetjes!
Hè getverderrie, wat helpt nou wel hè? Dat wil je nu ook wel eens weten....

Je had toch ook nog een ander merk wat je kon kiezen, cetaphil heette het toch? Heb t even teruggelezen. Dus die optie heb je nog.

Ik had last van de warmte van de verwarming omdat mijn huid zoooooo droog was. Dan trok het van de warmte en werd het rood. Maar ik heb t ook snel koud en ook het puntje van mijn neus. Als ik dan binnen opwarm in de warmte van de verwarming gaat het ook gloeien en wordt t rood en trekkerig. Ook als t geleidelijk warm wordt. Een soort kortsluitingsreactie en ontstekingsreactie van de huid. Annayake hielp daar wel tegen....maarja, vooral tegen de droogte van mijn huid.

Groetjes en sterkte maar weer ;-)!
Mijn huid voelde heel dun en kwetsbaar. Bij het minste of geringste werd het rood. Met Annayake is er een beetje een schildje opgebouwd. Het voelde meteen alsof mijn huid meer kon hebben daardoor en dikker voelde....gek maar wel een fijn gevoel!
Hmm, misschien dat ik die annayake toch eens ga moeten proberen, hoewel ik niet echt een droge huid heb. En ja cetaphil was nog een mogelijkheid maar daar zit sodium lauryl sulfate in en heel veel mensen met gevoelige huid kunnen daar niet tegen dus dat houdt me wat tegen.

Ik ga een week nog volhouden met die reiniger en als het niet helpt, verder zoeken.

Nu lees ik trouwens net op de bijsluiter van mijn rozex lotion dat er vloeibare parrafine in zit. En dat zou de poriën verstoppen, gevolg = meer puistjes. Ik vind dit niet logisch. Rozex is tegen puistjes en dan stoppen ze er zo iets in? In de gel en crème zit het niet maar ze raden de lotion aan omdat ik het over mijn ganse gezicht moet doen en mijn huid zo gevoelig is.. Ik snap de logica echt echt niet...

groetjes
Hey Ine,

De Rozex gel die ik gebruik smeer ik ook op mijn neus, wangen, kin en voorhoofd waar het rood of pukkelig is hoor! Die droogt uit, dat is goed tegen pukkeltjes. Je begint je al echt bewust te worden van alle ingrediënten hè? Ja, we hebben geen keus, we moeten wel. Ik weet nog dat ik dat toen ook ging doen....

Annayake is ook voor de zeer gevoelige huid. Dus als je dat hebt..... Hee, ik wil trouwens best een beetje Annayake crème naar je opsturen hoor, om te proberen. Als je wilt...misschien is het dan het handigst om hier je e mailadres te zetten. Dan mailen we daarna wel voor het adres enzo. Laat het maar weten!

Groetjes!
Hey feerique,

Oh dat zou ik zooo fijn vinden als je dat zou willen doen voor me. Mijn email adres is huygen.cox@hotmail.be.

Ik ga wel nog ff afwachte wat betreft de rozex. Misschien volgende week nog eens naar de dermatoloog bellen. Ik heb 3 puistjes op mn linkerjukbeen en 2 op de andere en nog een dikke op de zijkant van mn neus dus kga nog ff kijke wat het doet, na 3 a 4 Weke zou k resultaat moete zien dus ik hou nog ff vol!

Maar alleszins, heel erg bedankt dat je me annayake wilt opsturen!

Ik was ook nog even aant googlen voor een cleanser, ik heb er eentje gevonden van mama nature. Kan jij die eens bekijke en zgge wat je er van vind?

Groetjes
Hoi Ine,

Ik ga eind deze week even naar de Douglas om te vragen of ze een proefje hebben. Als ze die niet hebben krijg je een zelfgeknutselde tube van me. Ik mail je deze week.

Ja, dan moet je effe volhouden. Want dan heb je toch echt minder pukkeltjes dan eerst. Nog een tip waar je op moet letten is dat nergens olie in moet zitten wat je gebruikt. Wel glycerine, no oil. Dat maakt de huid vet en dat is heel slecht.

Die mama nature lijkt wel okee. Als je op die site bij rosacea kijkt kun je de bovenste 3 produkten volgens mij gebruiken. De onderste 3 bevatten namelijk olie....

Groetjes en we mailen!
Ik zie nu dat alle produkten olie als ingrediënt hebben.....dat snap ik niet!
Hey Feerique,

Dat zou heel fijn als je dat zou willen doen voor me! Je moet dit wel niet voor niks doen he, je mailt me je rekeningnummer maar en dan stort ik de rekening!

En qua olie betreft, chemische olie in producten verstopt de poriên en sommige natuurlijke olieën zoals coco's. Andere olie*en zoals jojoba olie en tea tree olie dan weer niet. Er zijn zelfs rosacea-patienten die hun gezicht verzorgen met pure tea tree olie omdat die de demodex-mijten dood maken.

Dat is wat ik denk he meid, maar kan ook mis zijn :-)

Groetjes!
Hey feerique,

heb je toevallig een lijstje met de ingredienten van Annayeke? ik vind ze namelijk nergens terug op internet maar ik las dat die creme een soort film over de huid legt dus ik heb schrik dat ik er puistjes van ga krijgen aangezien mijn huid niet erg droog is.

Groetjes
Hey Ine,

Goh, dat wist ik niet, van die olie! Je weet er al aardig veel van! Ik waag me niet aan de olie, maar ja, ik heb natuurlijk Annayake waar ik niet zonder kan....;-)

Ik stuur de 'gebruiksaanwijzing' met ingrediënten en alle info over de crème wel even mee hoor, dan heb je alles bij elkaar. Ook als je geen droge huid hebt, maar wel een gevoelige en vooral een beetje een beschadigde huid door weersomstandigheden enzo, is Annayake heel goed.

Je zult het binnenkort wel zien! Ik mail je straks effe.

Groetjes!
Hey Ine,

Hoe gaat het met je?

Nog ontwikkelingen?

Groetjes!
Dag dames,

Ik reageer zelden ergens op, maar dit gaat me zo aan het hart omdat ik zelf ook rosacea heb/had en ik weet hoeveel invloed deze aandoening kan hebben op je leven. Ik ben er sinds 9 maanden zo goed als af doordat me heb laten behandelen door een dame in Drenthe.. je zult er wel wat tijd voor uit moet trekken (in mijn geval duurde het 3 weken), want het is een intensieve behandeling. Maar ik ben zo ontzettend blij dat ik het heb gedaan, ik heb mijn zelfvertrouwen weer helemaal terug! Ze staat op marktplaats met heel veel goede reviews (die van mij staat er ook tussen) als je via google zoekt op 'Rositta rosacea marktplaats' vind je de pagina (plakken lukt niet op 1 of andere manier). Ik kom hier absoluut niet om reclame te maken, maar ik wens iedereen met rosacea toe dat hij/zij net als ik ook geneest van die kloteaandoening!
Ook ik heb rosacea en ben nog steeds zoekende naar wat ik wel en niet kan smeren/eten enz.. heb al gemerkt dat Optimel producten of andere Fruit/melk drankjes een trigger zijn bij mij, net als de BBcream van L'Oreal en hun make-up remover doekjes. foundation zorgt vaak voor problemen ook, ben voorzichtig met dag/nacht creme. heb nu de high tolerance van diadermine en dat gaat tot nog toe goed. het blijft n lastige zoektocht en ik denk dat het voor iedereen weer anders is. dat is nou juist het vervelende er aan. suc6 allemaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven