Gezondheid alle pijlers

wakker geworden tijdens narcose

05-11-2012 23:42 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden moest ik een spoedoperatie ondergaan aan mijn blindedarm. Tijdens de operatie bleek dat ik ook nog een eileiderontsteking en een buikvliesontsteking had.

Het is uiteindelijk een lang durende operatie geworden omdat er gewacht moest worden op de gynacoloog die op dat moment niet in het ziekenhuis aanwezig was.

Tijdens de operatie ben ik echter wakker geworden. Ik zag de artsen en verpleegkundige rondlopen en kon op de klok kijken die daar hing. Maar het allerergste was dat ik alles voelde. Ik heb een afgrijselijke pijn gevoeld alsof ik gehalveerd op de operatietafel lag. Ik wilde gillen krijsen en was volledig in paniek, maar kon niets. Ik dacht alleen maar zien jullie niet dat ik wakker ben. Maar ik kon me niet bewegen. Alsof ik gevangen was in mijn lichaam.

Het was een woord afschuwelijk. Hoe lang het geduurd heeft weet ik niet maar voor me gevoel veel te lang.Toen ik het na de operatie bij een van de artsen kenbaar maakte werd gezegd dat het niet kon. Maar het is wel degelijk gebeurd. Heb het mezelf echt niet verbeeld. Later heb ik er eens met een nacotiseur over gehad en deze zei dat het wel kon. Eindelijk kreeg ik het gevoel dat ik wel gelooft werd.

Over twee weken moet ik echter weer een grote operatie ondergaan. Voor de operatie ben ik niet bang. maar wel om weer wakker te worden zonder gezien te worden. De spierverslappers hebben toen hun werk wel gedaan. ik kon immers geen alarm slaan. Maar die afschuweljk pijn die toen ervaren heb ......

Ik vraag me af wie ook zoiets dergelijks heeft mee gemaakt.

Ik heb er al wel wat over opgezocht en heb wel gelezen dat mensen wakker werden maar niets voelde. Maar mijn ervaring is juist die pijn die ik voelde en daardoor de paniek. En het gevoel had dat het niet of te laat gezien werd. Ik ben nu al constant bezig

met wat me te wachten staat
toen ik de mensen leerde kennen,kreeg ik de dieren lief
Misschien een rare suggestie, maar kun je afspreken dat ze je ogen in de gaten houden? Ik neem aan dat die open gaan zodra je narcose uitgewerkt is/niet werkt. Met je ogen kun je altijd communiceren
Gaat je hartslag ook niet omhoog als je deze pijn ervaart? Misschien kunnen ze dat in de gaten houden?
Brrrrrrrr... wat een akelig verhaal!

VOORAL heel duidelijk aangeven dat je als een berg opziet tegen dit alles en misschien een ontmoeting met de anesthesist hebben en daarmee afspraken maken. Vertel het, dan kunnen ze maatregelen nemen, just to be sure!

Succes en sterkte!
brrrrrr.. hoe bizar en verschrikkelijk wat je hebt meegemaakt.

Ik denk dat het goed is dat je duidelijk aangeeft wat je ervaring is geweest en je logische angst dat het nog een keer gaat gebeuren. Als ze je niet serieus nemen is het niet het ziekenhuis voor jou.
wow lijkt me verschrikkelijk. alsof je regelrecht in SAW bent beland ofzo :|

heel veel sterkte iig en onthou dat je ontzettend veel pech hebt gehad en iets heel ongewoons hebt meegemaakt. de kans dat dit nog een keer gebeurd is erg klein maar ik begrijp dat je bang bent.
Wat vreselijk! Maar dit komt zo zelden voor. Ik zou dit echt bespreken met je anesthesist zodat hij je kan geruststellen.

@dyaa, je ogen worden dichtgeplakt tijdens de operatie,anders drogen ze uit. Hoe heb jij eigenlijk kunnen kijken TO?
Dat is verschrikkelijk om mee te maken..

Mijn beste vriendin heeft het meegemaakt bij een keizersnede..

Het is horror..

Geef zeer zeker aan wat er heeft gespeeld destijds.

Volgens mij moeten ze via hersen activiteiten kunnen zien of iemand wakker is.

Met je ogen seintjes afgeven werkt volgens mij niet, ivm spiertjes..

Veel succes en sterkte gewenst..
heb ik wel vaker gehoord ja.
it's a big club and you ain't in it
Tegenwoordig wordt vaak hersenactiviteit gemeten tijdens operaties. Daarmee kan afgeleid worden of je pijn hebt. Hartroerend en bloeddruk gaan ook omhoog als je minder diep verdoofd bent.

Maar dit alles begint met een goed gesprek voor de operatie met de anesthesist, dus ga tijdig op de pre operatieve poli langs. Mochten ze daar niet aan doen, vraag je chirurg dan om een afdpraak te regelen en niet net voor je operatie.
Het ziekenhuis waar ik geopereerd wordt is onlangs nog uitgeroepen tot een van de betere ziekenhuizen van Nederland.

Wat dat betreft hoef ik me geen zorgen te maken.

En ik heb volgende week ook nog een pre-operatieve screening waar onder ook een afspraak met de anethesioloog.

Daarvoor heb ik een uitgebreide vragenlijst moeten invullen.

Waaronder ook de vraag of er ooit complicaties tijdens de narcose zijn geweest. Dit vind ik zeker een complicatie.

Ik ga mijn angst zeker bekend maken. Het is voor mij traumatisch geweest. Vraag me ook af hoe een narose werkt.

Dat zal me heus wel uit gelegd worden. Maar het was een vreselijke ervaring. Als je het niet mee gemaakt heb dan weet je niet hoe hoe dat voelt. Iedereen kan zich er wel een voorstelling bij maken.

Ik las dat het ook maar 1 a 2 keer per 1000 operaties voor komt. Ik heb nog nooit van iemand gehoord die ook de pijn prikkels heeft ervaren. Wel dat ze in hun omgeving alles konden waarnemen. Ik vraag me dus ook af wat er toen precies is misgegaan
toen ik de mensen leerde kennen,kreeg ik de dieren lief
oh mij god wat een vreselijk verhaal! Kwam dat doordat je de narcose sneller hebt 'gebruikt' dan anderen? Want als dat het geval was kunnen ze daar in de volgende operatie op anticiperen... Maar zoals eerder is gezegd; de kans dat het weer gebeurt is erg klein..
Wat lijkt me dat eng, naar voor je. Sterkte.
ik ken ook iemand die tijdens zijn operatie wakker werd. de pijn voelde hij niet, maar hij heeft min of meer zijn operatie ook gezien.
Wat vreselijk schapekopje! Kan me voorstellen dat je doodsbang bent.

Ik ben als kind wakker geworden tijdens een operatie, maar ik werd meteen weer weggespoten. Oeps, foutje! Ze hadden te weinig medicatie gegeven.

Wat jij beschrijft is anders. De spierverslappers werken blijkbaar wel, maar de pijn- en slaapmedicatie niet. Ik heb er een tijd geleden een programma over gezien, maar ik weet niet meer hoe dat heet. Als ik het me nog herinner zal ik het hier posten.

Ik wil je heel veel sterkte wensen!

Hier iig een link van Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Anesthesia_awareness
Oh vreselijk ik lijd zelf aan slaapstornis. Dus ik begrijp hoe je je voelt al helemaal vreselijk midden in een operatie. Mijn grootste angst.
Ja ik heb het ook meegemaakt en weet precies wat je bedoeld. Ik weet nog dat ik daarna echt volledig van de kaart was en dit heeft een tijd geduurd voordat ik me weer de oude begon te voelen. Ik heb wel pijn gevoeld maar niet enotm veel pijn. Ik had een slang in mn keel en dacht dat ik stikte.

Daarna ben ik nog 2 keer geopereerdmaar dat is goed gegaan. Ik was ook heel bang en heb dat ook besproken van te voren. Het is ook goed dit te doen zodat ze op de hoogte zijn en je goed in de gaten houden.

Worden ogen dan altijd afgeplakt? Ik kon gewoon zien dusdat begrijp ik niet.

Ik weet nog dat ik totaal niet begreep waarom de mensen niet tegen mij zeiden en mij compleet negeerde. Het was echt een afschuwelijke ervaring.

Sterkte to en maak het echt bespreekbaar hoor!
Ik heb op discovery een programma over gezien, deze mensen voelden ook afgrijselijke pijn, dus dat komt wel degelijk voor.

Tegenwoordig hebben veel ziekenhuizen extra apparatuur om dit in de gaten te houden, dit zou ik dus zeker navragen of dat in dit ziekenhuis en bij deze operatie het geval is.
Je ogen worden toch afgeplakt?

En als je spierverslappers hebt gekregen hoe konden je ogen dan open gaan?

Ik geloof je wel, maar ik vind het ook een vreemd verhaal. Waarschijnlijk omdat, wanneer ik dit als waarheid aan zie, ik anders nooit meer onder het mes durf... Brrr
Er zijn wel documentaires geweest met mensen die het ook voelden.

Volgens mij was de oplossing dat mensen stickers kregen om hart of hersenactiviteit te meten. Het was iig redelijk eenvoudig en werd door experts ook aangegeven als iets dat eigenlijk door elke anesthesist zou moeten worden gedaan. Als je bang bent gaat je haet sneller kloppen, volgens mij ook met spierverslappers.

Ik ga er iig om vragen als ik ooit geopereerd moet worden.
Ik heb inderdaad ook wel eens gelezen van een vrouw die de héle operatie heeft gevoeld en dat niet kenbaar kon maken. Toen stond er als uitleg bij het artikel dat de narcose eigenlijk uit 2 delen bestaat, een deel spierverslappers en een deel... nouja, dat je dat allemaal niet voelt en meekrijgt. Bij deze vrouw waren ze het tweede spulletje vergeten.

Maar inderdaad bespreken met de arts lijkt me een goede stap, en als je de O.K. ingaat zie je ze meestal ook nog wel even, dan kun je het ook nog melden.
Het is een afschuwelijke ervaring. Als 5 jarige onderging ik een hartoperatie. Ik heb het moment gevoeld dat ik werd dicht gehecht. Niet eens zoveel pijn, maar de gewaarwording, het feit dat ik mijn ogen niet kon openen of me kon bewegen waren angstig. Ik kan het me nog steeds herinneren.

Geef het aan bij je volgende ingreep!
Ik ben in februari geopereerd (kleine operatie). Bij mij werd er specifiek naar gevraagd door de anesthesist. Het is dus blijkbaar iets wat inmiddels wel serieus wordt genomen.

Sterkte, het lijkt me afschuwelijk om mee te maken. Ik snap dat je als een berg tegen de narcose opziet.
Ik weet dat mijn tante wakker is geworden tijdens het verwijderen van haar keelamandelen als kind. Ik weet niet of ze pijn heeft gevoeld. Ik weet wel dat het nog steeds een trauma is en dat ze niet geloofd werd.

Het lijkt me verschrikkelijk.

Echt bespreken!

wittelelie143, 8 uur geleden

ik ken ook iemand die tijdens zijn operatie wakker werd. de pijn voelde hij niet, maar hij heeft min of meer zijn operatie ook gezien.

Dat zou ik persoonlijk niet erg vinden. Zou wel fijner zijn om vanaf het begin alles mee te krijgen ipv wakker worden en in eerste instantie te denken dat je al op de verkoever ligt.

Mijn moeder lag jaren geleden op de operatietafel onder narcose, maar die werd vervolgens wakker en dacht dus dat het al achter de rug was. Gelukkig werd het opgemerkt, werd ze gerustgesteld en echt goed onder zeil gebracht. Op dat moment was ze nog geen 5 minuten onder narcose (toen ze dus weer wakker werd).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven