Burn-out, hoe eruit komen.

05-11-2012 20:41 1002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit nu al 2,5 maand thuis met een burn-out. Natuurlijk was de burn-out al veel langer aan de gang.

Volgens de Psycholoog en bedrijfsarts moet ik vooral rustig aandoen. Mijn burn-out komt door te hoog perfectionisme en ben mijn grenzen kwijt geraakt.

Omdat voor mijn burn-out al besproken was dat ik minder zou gaan werken, en dit heel moeilijk is in mijn werk, weet ik niet hoe ik straks op therapeutische basis mijn huidige werk weer op zou moeten pakken. Ook omdat ik denk dat ik in mijn werk (klantbezoek) mogelijk weer snel in mijn fouten ga vallen.

Op dit moment vind ik dat 't herstel te langzaam gaat. Vooral omdat ik voor mijn kinderen ( 4 & 1) ook niet echt leuk ben.

Ik ben op zoek naar meer handvaten om hier uit te komen want ik blijf 't gevoel houden dat ik mijn leven kwijt ben.

Ik lees nu over Mindfulness en hoop dat hier iemand is die hier ervaring mee heeft en mij beter uit kan leggen wat 't inhoudt.

ik ben bang dat 't misschien voor mij te zweverig is.

iemand met ervaring of een andere / betere "oplossing"?
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Nou, in de workshop mindfullness die ik heb gedaan (soort kennismaking) zaten verschillend vormen van meditatie, waaronder loopmeditatie.

Bij mij werkte die het beste, ( ook na periode van overprikkeld/ depressief zijn) gebruik het nog steeds wekelijks. Snap in die zin wel wat oddjob bedoeld al lijkt me " in een week eruit lopen" wel erg vooruitstrevend;))
Lopen ga ik inderdaad doen. Was daar nog niet aan toe, ook volgens Psycholoog, maar in één week iets eruit lopen wat ik in een jaar ofzo heb opgebouwd, sorry daar geloof ik niet in.

Het is ook dat ik altijd alles in de hand wil (wou) houden en dat ben ik nu kwijt. dat vind ik heel moeilijk om te aanvaarden.

Sowieso kan ik 't heel moeilijk aanvaarden dat ik een burn-out heb.

Leuke dingen doen vind ik moeilijk omdat ik de dingen die ik leuk vond nu niet leuk vind en alles me energie kost.

ik voel gewoon dat ik mezelf ergens overheen moet trekken en 't lukt me niet, en ik wil zo graag dat 't me wel lukt.
Als ik het zo lees gatti denk ik dat heel veel ligt in los laten en accepteren.

Vanuit mezelf kijkend merk ik dat ik mezelf toelaat en toe geef dat het niet gaat dat er een burn out is of om de hoek staat..

Er komt een beerput aan emoties en gevoel los waar ik bijna niet mee om kan gaan. Vandaar ook de lichamelijke klachten.. Die leren me ook het serieus te nemen.

Wel heb ik de 'rust' om door dit dal te gaan en de emotie te laten komen.

(begrijp me niet verkeerd ik heb absoluut geen rust in mijn lijf, maar kan wel alles laten gebeuren. Maar daar was een stevig en is nog steeds een stevig signaal van mijn lijf voor nodig)
.
Oddjob, je doet je naam eer aan!
quote:meesje2010 schreef op 05 november 2012 @ 22:00:

Als ik het zo lees gatti denk ik dat heel veel ligt in los laten en accepteren.

Vanuit mezelf kijkend merk ik dat ik mezelf toelaat en toe geef dat het niet gaat dat er een burn out is of om de hoek staat..

Er komt een beerput aan emoties en gevoel los waar ik bijna niet mee om kan gaan. Vandaar ook de lichamelijke klachten.. Die leren me ook het serieus te nemen.

Wel heb ik de 'rust' om door dit dal te gaan en de emotie te laten komen.

(begrijp me niet verkeerd ik heb absoluut geen rust in mijn lijf, maar kan wel alles laten gebeuren. Maar daar was een stevig en is nog steeds een stevig signaal van mijn lijf voor nodig)

Ik denk inderdaad dat ik die rust niet heb om de emoties toe te laten. Ik wil me nog teveel verzetten.

Mijn lichaam geeft genoeg sinalen af, ik ben volledig ingestort. Maar ik kan me niet overgeven, daarom wil iets zoeken dat mij daarbij helpt.
Google eenS op carniosarcraal therapie.

Is een beetje zweverig maar heeft ooit iemand bij mij 1 keer gedaan en wist niet wat me overkwam!

Dood eng vond ik het toen, al die emotie! Kon alleen mar huilen ben er ook meteen mee gestopt. (nu denk ik was maar door gegaan was alles eruit)

Of ook zweverig reiki.

Ik denk dat je voor mindfulnes al iets verder moet zijn in je proces. Je kunt wel gaan leren 'mindfulnessen' maar je emotie moet er eerst uit denk ik.

Maar wat ik weet ik ervan.. Leg het morgen mar aan je Ha voor.
Haha, geweldige omschrijving weer, oddjob. Krijg meteen wat meer zin om weer te gaan lopen..die frambozen, die denk ik er dan maar even bij.;)

' t leuke wordt wakker... Tjonge. Mooier kun je het niet zeggen eigenlijk.
Nu 5 lessen mindfullness via ggz instelling gehad. Het is idd niet zweverig maar wel hard werken! Herken dat rusteloze wel. Ik vond de bodyscan en zitmeditatie in het begin saai en vervelend. Waar het om gaat is dat je aandacht en opmerkzaamheid traint. Het is echt een kwestie van veel oefenen.

De reden voor de cursus was dat ik was vastgelopen in verdriet en verlies. Het maakt het niet beter maar zorgt ervoor dat je weer verder kunt en niet steeds " verzuipt " in emoties en herinneringen.

Je leert de automatische piloot uit te schakelen en piekergedachten te leren herkennen zodat je niet steeds meegesleept wordt.

"Het is zoals het is "en "gedachten zijn geen feiten "zijn veel gebruikte uitspraken

Een aanrader is evt het boek: voluit leven door Bohlmeijer & Hulsbergen

Zelf merk ik nu zeker verschil. Ik ben er nog lang niet maar ik ben tenminste onderweg!

Succes met je herstel
anoniem_153769 wijzigde dit bericht op 05-11-2012 23:36
Reden: Typfout
% gewijzigd
doe iets of doe iets niet. proberen is geen optie
.
Wat een interessante combinatie in dit topic, mindfulness en hardlopen! Ik merk dat ik veel baat heb bij beiden, ook al moet ik mezelf er echt toe gaan zetten om de deur uit te gaan om te lopen (en trouwens ook om mindfulness te oefenen). Zometeen ook weer Ik loop 2x per week met de lessen van Evy Gruyaert op mp3. Omdat ik nog helemaal geen conditie heb is dit voor mij de beste manier.
Ik ben ook bezig met tot rust komen en minder in mijn hoofd te zitten. Nu heb ik een nieuw boek: Headspace.

Geweldig! Heel makkelijk beschreven en erg leuke en handige site wat er ook bij zit. Je volgt dan een 10-daagse 10minuten medititatie. Via de site kan je naar de schrijver van het boek luisteren wat je moet doen (bodyscan idd en focussen op ademhaling). Daarnaast staan er ook tips in over loop"meditatie", eetmeditiatie en nog een aantal andere soorten.

Ik ben zeeeer nuchter ingesteld en hou totaal niet van zweverig of iets dergelijks. En dit is zo interessant geschreven met duidelijke voorbeelden en je gaat ook echt aan de slag.

website is: www.getsomeheadspace.com
Even offtopic, sorry TO

Oddjob, die bessenbak van jou klinkt goed. En nog bedankt voor de complimenten

Geen geheimen te onthullen helaas...behalve inderdaad gedeeld enthousiasme voor de combi lopen en mindfullness of zo je wilt de salonvariant daar van;)

Daarnaast voor het soort bijzondere taalvondsten waar jij wel vaker mee post, maar dit terzijde. Grappig dat jouw schrijfstijl zo herkenbaar is, welke nick je ook gebruikt.
TO wat ik je verder wil meegeven.. geef jezelf de tijd! En wees niet te streng voor jezelf dat het nu "al" 2,5 maand duurt, dat is niet zo heel erg lang voor zoiets als een burnout. Ik zit al een half jaar thuis en merk de laatste tijd pas enorm veel vooruitgang. En rust nemen is niet hetzelfde als thuis zitten en voor je uitstaren, je kunt heus wel wat dingen doen. Zoals sporten of vrijwilligerswerk (ik heb een paar weken bij dekinderboerderij geholpen).

Vandaag weer mindfullnessoefeningen gedaan, ik ben elke keer bij als ik het toch gedaan heb. Ik had mijn haar geverfd en moest 30 min wachten, dus wat moet je anders doen

Morgen weer hardlopen, helaas merk ik wel een beetje pijn/dof/moe gevoel in mijn zwakkere enkel. Ik hoop niet dat het een blessure wordt want ik wil wel bijven lopen..
Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik merk ook aan mezelf dat ik iets wil/moet gaan doen.

Hardloopschoenen halen dus en frambozen of blauwe bessen.

De afspraak met de huisarts is helaas afgezegd, morgen een nieuwe poging, ik ben benieuwd of hij nog iets weet, en over 2 weken weer naar de bedrijfsarts.
Ik moet ook weer gaan hardlopen.. Kan me er niet toe zetten.. Dat omkleden steeds. Pdfffffff.

Misschien kunnen we samen? Spreken er af dat we morgen/ zaterdagallebei gaan en dam verslag komen uitbrengen.

Morgen naar de bedrijfsarts.. Ben erg gespannen er voor. Ik ben bang dat ik volgende week weer langzaam moet gaan werken. Maar trek op dit moment mijn gezin en mezelf niet eens.
Ja, kan me voorstellen dat je daar tegenop ziet. Ik heb vandaag bericht gehad dat ik over 2 weken naar de bedrijfsarts moet, zie daar ook tegenop.

Morgen hardlopen, we gaan ervoor (als ik schoenen heb gehaald).
Ja, kan me voorstellen dat je daar tegenop ziet. Ik heb vandaag bericht gehad dat ik over 2 weken naar de bedrijfsarts moet, zie daar ook tegenop.

Morgen hardlopen, we gaan ervoor (als ik schoenen heb gehaald).
Nog even ter aanvulling: ik ben gaan lopen vanuit een start to run loopcursus ( niet lachen) maar zonder dat het het bij mij never nooit wat geworden. Zelfs niet met bosbessen vol doping. Alleen al omdat het een tijdje duurde voor ik me niet volslagen voor lul voelde lopen in dat kekke loopbroekje en dito shirt.

Heel knap als je het op eigen kracht voor elkaar krijgt met of zonder Evy. Start to run zit door het hele land zie link

https://starttorun.atletiekunie.nl/
.
Zo snel val ik nou weer van mijn voetstuk, jammer hoor;)

Wat jij doet wil iedereen wel, Oddjob. Natuurlijke lopers kunnen "zomaar" ongetraind 5 km lopen zonder hartaanval en voelen meteen al die endorfinekick waardoor lopen veel makkelijker een behoefte/verslaving wordt.

Ik ben serieus jaloers op je. Lowprofile omdat je de toeters en bellen niet nodig hebt.

Ik loop het liefst in het bos/ langs het strand zonder toestanden als hartslagmeters, tijden die ik wil halen e.d. Maar ik merk dat ik zonder stok achter de deur ( loop waar ik aan mee wil doen, groepje om mee te lopen) al snel afzak naar steeds minder en dus steeds moeizamer. En dan ga ik het "lopen naar de zon" wel weer erg missen.

En ja: dan vreet het vuur weer aan mijn ziel, word ik weer somberder, nog minder zin om te lopen, en zo verder. Niet goed.

Dusssss: Mees en Gatti gaan virtueel samen lopen en brengen verslag uit hier ( toch?) ik vind het een goed plan. Ik doe mee.
Ik heb echt geen puf.. Het lopen zelf wel maar dat omkleden steeds! Ik word er gek van. Maar vanmiddag naar de bedrijfsarts en daarna ga ik!

Even de shit er uit rennen.

Ik ben namelijk erg bang dat de bedrijfsarts flink tegen valt.
quote:oddjob schreef op 08 november 2012 @ 00:25:

Als je moet wachten op een rugnummer, windvrije kleren zoeken, cursus downloaden, mp3 vullen, mooi weer, en een goede bui, dát is weer een salonvorm ervan. Een hobby. Problemen cultiveren.

Tempoverlies. Nakko.

Ik doe ´t ook. Verkeerde kleren, verkeerde tijden, verkeerde plaatsen, soms door verlaten duistere onverantwoorde parken.

Maar doordat ´t zo verkeerd is, kán dat, hè?

´t Is zo verkeerd, dat mocht iemand boze bedoelingen hebben, hij zo verbaasd is, dat ik met m´n vleugels allang voorbij ben, voordat z´n bedoelingen z´n voeten bereiken.

En dan denkt-ie: `Nee, daar word ik moe van, krijg ik ´t vet van op m´n hart.`
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Het kan aan mij liggen maar ik snap geen hol van jou teksten oddjob.

Ik snap sowieso de laatste tijd steeds minder. Vraag me soms echt of of ik de vorige dag heb mee gemaakt of dat ik alles hen gedroomd
Herken ik heel erg Meesje, ik mis soms ook bepaalde delen van een dag en ook sommige opmerkingen / grappen e.d. vat ik op 't moment ook vaak niet.

Hoe is gegaan bij de bedrijfsarts?

Ik was vandaag bij de huisarts en dacht dat ik me goed voelde. Helaas tijdens ons gesprek gaf hij aan dat 't waarschijnlijk veel langer gaat duren dan ik zou willen. Dat ik te ver op zou zijn geweest en door mijn karakter, te perfectionistisch, te veel van mezelf verwachten is 't ook moeilijker om erin te berusten dat ik hiermee zit.

Mindfulness vond hij wel een goed idee dus daar ga ik nu maar meer werk van maken.

Hardlopen, als je 't zo zou willen noemen. ik ben begonnen maar hardlopen is 't nog niet hoor. Uitgeput was ik, helaas hielpen de frambozen nog niet.

Anouar, ik probeer 't zo even maar snap heel goed dat jij 't lopen met een groep fijner vind als stok achter de deur. Ga ik ook nog voor kijken.

Oddjob, 't grootste deel van je teksten volg ik wel, en vind ze vaak ook leuk om te lezen.

Ik vind 't niet leuk dat je je teksten weg haalt. uit bijna ieder post hier haal ik wel iets en vind ik fijn om te lezen. Gelukkig een quote van V.C..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven