Werk & Studie alle pijlers

Stoppen met studie?

05-11-2012 22:00 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een nieuw account aangemaakt vanwege herkenbaarheid.

Ik waarschuw ook meteen maar dat dit wel eens een lang verhaal kan worden maar ik hoop hier wat goede adviezen te krijgen van mensen die met mij mee willen denken.

Al mijn hele leven (Ik besta alweer 24 jaar :p ) loop ik tegen moeilijkheden aan vanwege mijn gezondheid. Ik heb meerdere chronische ziektes en vanaf mijn 18de zijn deze vrij ernstig geworden waardoor ik erg beperkt word in het leven.

Sinds mijn 18de is het eigenlijk ook nooit meer beter geweest en heb ik er enkel nog maar meer beperkingen bij gekregen en werd er ook nog een nieuwe ziekte ontdekt. Alles bij elkaar niet makkelijk maar ik wil mijn hoofd niet te veel laten hangen en probeer toch altijd positief te blijven (Al is dat soms wel eens lastig!).

Na mijn VMBO ben ik naar het MBO gegaan waar ik met een kleine vertraging mijn diploma heb behaald (Vanwege 3 maanden opname). De vertraging kwam vanwege mijn gezondheid maar verder was het niveau van MBO veel te laag voor mij. Na het MBO ben ik in het 2de jaar ingestroomd van een vergelijkbare opleiding in het HBO en ondanks erg veel afwezigheid heb ik het 2de jaar erg makkelijk met mooie resultaten behaald. In het 3de jaar ben ik 5 maanden opgenomen geweest en ben toen een jaar gestopt om vervolgens als nog het 3de jaar van het HBO in te gaan waar ik al snel vast liep op de 32 uur stage in de week. Na veel wikken en wegen besloten dat ik met het HBO zou stoppen en de overstap naar de Universiteit zou gaan maken. De Uni had minder praktijk en veel meer zelfstudie dus meer mogelijkheden voor mij om tijdens ziekte door te gaan. Met mijn P naar de Uni gegaan (Ook weer een vergelijkbare studie met MBO/HBO) en hier vorig jaar mee gestart. Geweldig vond ik het op de universiteit. Heerlijk veel theorie en ik doorliep alles met gemak, ondanks dat ik meteen de eerste periode al zeker de helft moest missen van alle colleges en werkgroepen. Op één vak na heb ik het eerste jaar alles gehaald en ik ben zeker 50% of meer niet aanwezig geweest. Toch een hele prestatie waar ik wel erg trots op ben. Op dit moment zit ik in het 2de jaar van mijn bachelor en ik ga toch tegen meer problemen aanlopen. Ik sta op het punt weer opgenomen te worden voor enkele maanden (Astmacentrum, 3de opname sinds mijn 18de.) en daar doorgaan lijkt vanuit mijn studie toch erg lastig. Er komen veel verplichte vakken aan waarbij ik aanwezig moet zijn bij colleges en werkgroepen, er is enkele speling maar groot is die niet en ik zal dus grotendeels aanwezig moeten zijn. Dit houdt nu eigenlijk al in dat ik zeker een jaar zal uitlopen met deze studie vanwege die opname die er aan zit te komen. Verder kost het me steeds meer moeite om door te gaan. Alles zelf doen, de energie die het kost, het samenwerken en je dan verplicht voelen door te gaan terwijl het eigenlijk niet lukt, de tentamens met stress aan zien komen omdat je die periode bijna niets hebt kunnen volgen etc.

Op dit moment zit ik heel erg in de twijfel.. doorgaan met de studie of niet?

Eind 2010 heb ik een Wajong aangevraagd (vrij laat maar ik wou er nooit aan geloven om dat aan te vragen) en daar ben ik 80-100% afgekeurd en ik kreeg dus de Wajong.

Mijn twijfel zit nu in of ik wel of niet door moet gaan met mijn studie.

Het kost erg veel energie en op deze manier weet ik niet hoe ik het ooit zal moeten halen. Ik heb wel een diploma MBO dus heb niet helemaal niets en zou daarmee voor een gedeelte aan het werk kunnen. Al is het niet mijn droombaan en weet ik niet of ik er direct gelukkig mee zal worden. Ik weet dat ik qua hersenen gewoon veel meer kan dan dat mijn lichaam nu aangeeft en dat is heel erg moeilijk. Full time werken zal ik nooit kunnen of dat nou op MBO of WO niveau is. Ik zal in goede periodes denk ik rond de 12/16 uur per week kunnen werken maar dat is alleen in goede periodes. Op dit moment heb ik elke paar weken ook een slechte periode waarbij ik al snel 2/3/4 weken ziek thuis zit. Echt goed werken kan ik dus eigenlijk niet want dan zou ik mezelf heel vaak ziek moeten melden en ik voel me dan altijd heel erg bezwaard.

Rondkomen met alleen Wajong zal moeilijk worden (vast niet onmogelijk maar breed zal ik het niet hebben) en met een paar uur werken erbij is het nog steeds geen vetpot. Op dit moment woon ik nog thuis maar ik zou uiteindelijk toch graag op mezelf gaan wonen.

Er zit niet echt een vraag in mijn verhaal en ik merk dat ik het moeilijk vind om een concrete vraag te vormen. Ik zou gewoon graag advies willen hebben over mijn situatie.

Wat zou nou wel of niet verstandig zijn? Studie proberen af te maken ondanks dat het heel moeilijk is of heeft dat toch niet echt zin? (Zo voelt dat voor mij nu een beetje).

Aan de open universiteit is geen optie want daar hebben ze mijn studie niet. Verder heb ik al veel gesprekken gehad op school en verplicht aanwezig is nou eenmaal verplicht en er zijn voor mij geen uitzonderingen mogelijk, ook bijv. colleges opnemen is geen optie.

Normaal zou ik dit ook bespreken met mijn moeder maar zij is vorig jaar overleden, iets dat het zeker niet makkelijker maakt. In zulke situaties mis ik haar nog eens 100 maal zo erg!

Een heel verhaal en best lastig om zo neer te zetten en te delen met jullie.

Ik hoop hiermee toch iets te bereiken en misschien iets meer rust te krijgen in mijn hoofd die nu vol zit met twijfels.
Zo te lezen ben je een enorme vechter. Je hebt al een lange weg afgelegd en bent ver gekomen.

Is het niet mogelijk om er bijvoorbeeld een jaar tussenuit te gaan? Dat heb ik namelijk wel gedaan op het HBO. Ik kon dan na een jaar "verder gaan waar ik gebleven was". Ik zou het bespreken met een decaan. Sterkte!
@Rebecca: Dankjewel. Een jaar er tussenuit zou geen probleem zijn en is wel een optie vanwege de financiën als ik echt paar maanden opgenomen ga worden dit schooljaar. Enkel loop ik dan volgend schooljaar grotendeels tegen hetzelfde aan. De verplichte vakken blijven en ook na die opname zal er wss geen wonderbaarlijke genezing zijn en 5 vakken in jaar 2 aanwezig zijn bij alle colleges/werkgroepen lijkt in mijn situatie onmogelijk + dan nog bijv stage in

Master etc. Als ze daarin iets soepeler zouden zijn dan zou het wat meer mogelijkheden en lucht scheppen. Ze zijn alleen heel stellig daarin en er is gewoon niets aan te veranderen. Het is dubbel. Ik begrijp het wel die verplichtheid bij deze specifieke vakken maar voor mij zorgt het voor veel problemen en obstakels.
Een thuisstudie volgen aan de open universiteit een optie?

Je studie voortzetten als deeltijd student?
En heb je al contact met Studie & handicap? Misschien kunnen zij of eventueel stichting MEE helpen om de docenten te overtuigen dat het voor op een aangepaste manier moet gaan en ze helpen om wat beter mee te denken. Het grootste obstakel lijkt nu niet zo zeer je beperking maar dat de docenten zo star zijn.
@Hallon, Ja zo doe ik het nu beetje voorkomen denk ik. Enkel heb ik voor deze tentamens niet kunnen leren omdat ik ziek was/ben. Heb bijna alles gemist aan colleges en werkgroepen (Hier kan gelukkig wel iets geregeld worden).

Het is dus wel echt mijn beperking die zorgt voor de problemen en waar ik ook wel echt mee zit. Altijd alles missen en dan zelf moeten doen is zo onwijs zwaar en ik weet zelf dus ook niet of ik dat nog ga trekken 4 jaar lang op deze manier.

Zoals ook al zei ik begrijp helemaal waarom die specifieke vakken verplicht zijn en waarom ze daar zo streng in zijn, het zijn gewoon praktsiche/oefen vakken en dat kan je niet alleen thuis uit de boeken halen zoals dat bij de normale theoretische vakken wel is. MEE kan niets aan die vakken veranderen dus ik geloof ook niet dat ze daarin kunnen helpen. Handicap en Studie gaven ook al aan dat ze daar waarschijnlijk weinig mee kunnen..Er zijn veel dingen mogelijk maar helaas niet alles. Bij deze studie kan je niet alleen op afstand met zelfstudie alles halen.Ik heb mij daar zelf ook in vergist en dacht ooh WO dus alles kan zelfstudie maar bij deze studie blijkt dat toch echt niet zo te zijn.

@AtelierMadame, Mijn studie hebben ze niet aan de OU. Dan zou ik moeten overstappen en begin ik helemaal weer opnieuw in eerste jaar, ik weet niet of ik daar de motivatie voor heb. Ook is de studie die ik nu doe echt mijn studie die ik gekozen heb en zonder beperking helemaal geweldig had gevonden. Op de OU heb ik dat met geen enkele andere studie helemaal zo wat het ook wel moeilijker maakt.

Deeltijd weet ik niet of dat bestaat bij mijn studie maar ik denk dat dat ook niets oplost, want ik blijf periodes hebben dat ik weken afwezig ben. Daar lost deeltijd dus niets aan op. Het gaat mij er nu ook niet echt om dat het bijv. teveel stof zou zijn in een periode ofzo.
@Hallon, Je zou het bijv. kunnen vergelijken met een medicijn student die moet leren prikken. De theorie staat vast in het boek maar je moet het toch echt wel oefenen om het te leren. Die student krijgt vast geen voldoende als hij alle theorie kent, hij zal toch echt aanwezig moeten zijn bij de lessen om het te oefenen.

Zo is dat ook bij een aantal van mijn vakken.
Dan had ik het eerst verkeerd begrepen. Nu na je uitleg snap ik het probleem beter en ik snap ook heel goed dat het allemaal onzettend lastig is om alles op dezelfde manier te doen als mensen die geen beperking hebben.

Hoeveel van die speciefieke vakken heb je? En kun je die in een beter periode aan? En dan als je zo'n vak hebt, je alleen daar op focussen?
@Hallon, Het leuke grapje is dat er in elk geval 4 van zulke vakken in een semester zitten. Schiet dus echt niet op, haha. Dan komt er nu nog eentje aan en volgend jaar o.a. nog scriptie en 6 vakken. In master zal het ook wel weer voorkomen maar dat weet ik niet precies.
Zo deze week de tentamens gemaakt.

Eén tentamen heb ik waarschijnlijk wel gehaald op de kennis die ik al in huis heb en het tweede tentamen is eigenlijk geen kans dat ik die heb gehaald.

Vanwege ziek zijn en mijn twijfels kon ik mijzelf echt niet tot leren toe zetten deze afgelopen tijd en als ik dan toch iets deed las ik 5x dezelfde zin en wist nog niet wat ik gelezen had. Mijn hoofd zit/zat te vol.

Vrijdag 16 november heb ik gesprek op het UWV. Eens kijken of zij ook nog iets kunnen verhelderen en kunnen helpen bij het maken van de juiste keuze. Mijn vader gaat ook mee.

Elke dag heb ik gewoon een andere mening, ik weet het zelf dus echt niet.
Pffff...ook deze periode al verplichte aanwezigheid en inspanningsverplichting.

Alleen dit stukje al:

Deze inhoudelijke werkgroepen zijn verplicht. Bij extreem hoge uitzondering en in overleg met de werkgroepdocent mag er maximaal één gemist van worden, en alleen met een geldige reden die vooraf gemeld is bij de werkgroepdocent.

Bij verzuim van twee verplichte werkgroepen (ongeacht de reden) wordt de student uitgesloten van verdere deelname aan de cursus in dit academisch jaar.

Ongeacht de reden? Ik word er echt een beetje verdrietig van. Ik wil zooo graag maar hierdoor kan het gewoon niet.

Er dan ook al vanuit gaande dat ik val onder de extreem hoge uitzondering van het missen van 1 werkgroep.
Het klinkt erg teleurstellend ja in jouw situatie. Maar volgens mij het is om hoog verzuim te voorkomen.

In mijn opleiding mag ik maar 2 lesdagen missen, mis ik er meer dan kan ik mijn diploma niet behalen.

Blijf in gesprek gaan, stichting MEE erbij betrekken is een goed idee.
Nog even over de OU. De vakken die je al op WO niveau hebt gehaald, kun je in elk geval onderbrengen in je vrije keuze ruimte. Dus dat scheelt alweer. Mogelijk kun je extra vrijstellingen krijgen.

Ook is er het open bachelor programma, waar je al gehaalde vakken in kunt brengen.

Veel sterkte met je keuze.
@MEF, Ja, ik snap de regel zelfs heel erg goed. Enkel zorgt het er bij mij voor dat ik het niet kan halen dus blij ben ik er niet mee. Iedereen is vol begip maar echt iets aan de regeles veranderd kan niet omdat je de vakken gewoon moet volgen.

Zie mijn voorbeeld hierboven ergens over prikles bij artsen. Ik heb al contact met MEE gehad maar veel konden ze niet doen..ze kunnen de regels niet veranderen.

@Antikleia, Ik zou me nog eens verder verdiepen in de OU. Enkel weet ik niet zo goed wat ik daar dan zou moeten doen. Het is gewoon dat deze studie het helemaal is voor mij, enkel fysiek kan ik het niet aan.
Ik heb contact gehad met de OU en ik weet niet of het echt een oplossing is. Het is ook nog eens behoorlijk prijzig.

Ze hebben ook geen studie die echt aansluiten bij wat ik nu doe. Er is wel pychologie maar ze hebben geen verdieping in de kindrsychologie en ook geen master die richting op. Ik weet heel zeker dat ik met kinderen zou willen werken en dus denk ik dat pschologie niet direct iets is voor mij.

Ik ga me nog wel even verder verdien maar op dit moment is het voor mij niet direct eenoplossing. Ook zijn er op de OU verplichte bijenkomsten, minder dan nu maar ze zijn er wel.
Is het een idee om over te stappen en je studie af te maken op een andere universiteit? Ik doe dezelfde studie en bij mij zijn juist erg weinig verplichte werkgroepen. Daarnaast zijn veel werkgroepen hier om de week ipv elke week, dus als je 3 weken ziek bent, zou je bijvoorbeeld maar 1 werkgroep missen. Misschien zit erbij jou in de buurt wel een universiteit waarbij de studie flexibeler is.

Daarnaast zou ik inderdaad kijken naar de mogelijkheid om deeltijd te studeren. Je mag, als.je wil, je als deeltijdstudent voor net zoveel vakken inschrijven, dus je loopt dan geen extra vertraging op. Maar hier is het zo dat deeltijdstudenten vaak allerlei werkgroepen niet hoeven te volgen.
@Vogeltje, Ik wist niet dat dat zo veel verschilde nog per stad. Ik zit alleen speciaal hier omdat ik dan thuis kan blijven wonen en weinig reistijd heb. Een andere stad zou of lang reizen (ook heel vermoeiend en belastend) of op kamers gaan betekenen. Het is in elk geval het bekijken wel waard. Verder is deeltijd volgens mij niet mogelijk bij deze studie op mijn Uni.

Heb ook gekeken naar nog een andere optie de opleiding Psychomotorische Kindertherapie.

Het is Post-HBO en het lijkt me een geweldige opleiidng met alleen 1x in de 2 weken op zaterdag les.

Enkel is dit wel een vrij fysiek beroep en tijdens de opleiding komen ook dingen als sport&spel aanbod. Dus de vraag is of dat wel een goed alternatief is. Weinig lessen maar wel fysieker dan dat het nu is. Ik ga proberen met iemand mee te lopen die deze therapie geeft aan kinderen zodat ik er beter beeld bij krijg. Ik ken wel iemand die de studie heeft gedaan en zij heeft dezelfde beperkingen als ik en ze heeft het wel gehaald, haha..Maar goed dat zegt toch niet alles.
Voor de mensen die zo lief gereageerd hebben wil ik toch nog even een update geven.

Afgelopen vrijdag had ik gesprek bij het UWV met mijn arbeidsdeskundige. Heftig gesprek maar wel heel goed en fijn gesprek. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat op dit moment de studie gewoon niet haalbaar is voor mij. Slikken, Huilen en dan inderdaad toe moeten geven dat het echt zo is.

Ik ga nu per direct mijn studie stop zetten en we gaan kijken naar eventuele opties. Samen met het REA college ga ik kijken of zij iets kunnen verzinnen qua studie op hoog niveau dat wel haalbaar is in mijn situatie. Anders gaan we vanuit het UWV weer verder kijken. Tevens ga ik revalideren en wie weet ben ik daarna wel zo goed dat ik in september toch nog een poging waag met deze studie, want hier ligt nog steeds mijn hart.

Het is heel erg moeilijk er nu aan toe te moeten geven maar het geeft ook wel een bepaalde rust.
Vlinderj.

Wat moeilijk voor je. Ik herken het wel. Ik ben chronisch ziek en soms wil je gewoon niet erkennen dat iets niet meer goes.

Goed van.je dat je hebt overlegd met je arbeidsdeskundige.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven