Onderbeen gebroken, operatie nu pin met schroeven
zondag 11 november 2012 om 20:00
Hoi allemaal,
Ik ben vorige week zondag gevallen. Ik heb daarbij mijn onderbeen gebroken. Maandag heb ik een operatie gekregen waarbij er een pin is geplaatst met schroeven. Ik mag het been nu 6 weken niet belasten. Ik ga morgen de fysio bellen of ik kan starten met therapie. Ik heb vitamine c en calcium extra nu. Heeft iemand ervaringen of tips voor mij? Alle tips, ervaringen zijn welkom!
Bedankt! Nicolle
Ik ben vorige week zondag gevallen. Ik heb daarbij mijn onderbeen gebroken. Maandag heb ik een operatie gekregen waarbij er een pin is geplaatst met schroeven. Ik mag het been nu 6 weken niet belasten. Ik ga morgen de fysio bellen of ik kan starten met therapie. Ik heb vitamine c en calcium extra nu. Heeft iemand ervaringen of tips voor mij? Alle tips, ervaringen zijn welkom!
Bedankt! Nicolle
zondag 11 november 2012 om 20:06
Oh heb ik ook meegemaakt! Kan je wel een beetje slapen? Heb je wel bloedverdunners gekregen? Dat is wel redelijk belangrijk, als voorzorgsmaatregel om geen trombose te krijgen. En hoe ga je onder de douche? Ik had een plank over het bad heengelegd om daar op zittend te douchen, ik had een plastic beschermhuls gehaald bij zo'n winkel met medische hulpmiddelen. En ik had bij de thuiszorg een rolstoel geleend, dat wat erg handig om wat verder naar buiten te kunnen. Boodschappen deed ik bij Albert.nl, maar misschien woon je niet alleen. Ik kan nog wel even door. blijven gaan, maar waar heb je vragen over?
zondag 11 november 2012 om 20:48
Heb ik ook gehad en daarbij ook mijn enkel gebroken, die werd een week later geopereerd. Al met al mocht ik bijna 3 maanden niet belasten! Bah, wat vervelend voor je! Ik had overigens geen bloedverdunners en ook geen fysiotherapie. Het is belangrijk dat je wel in beweging blijft. Heb je in het z'huis "les" gekregen in het lopen met krukken?
Ik had ook een rolstoel bij de thuiszorgwinkel vandaan, want met krukken kan je (kon ik....) niet de hele dag lopen.
In de douche had ik een krukje staan en had idd ook zo'n hoes voor om mijn been, ideaal!
Het is ook prettig om voldoende pijnstillers in huis te hebben, ik zweerde bij ibuprofen en paracetamol.
Boodschappen deed ik met familie of vrienden, daar maakten we mooi een uitje van! O ja, ik had ook heel veel films en boeken geleend!
Heel veel sterkte!
Ik had ook een rolstoel bij de thuiszorgwinkel vandaan, want met krukken kan je (kon ik....) niet de hele dag lopen.
In de douche had ik een krukje staan en had idd ook zo'n hoes voor om mijn been, ideaal!
Het is ook prettig om voldoende pijnstillers in huis te hebben, ik zweerde bij ibuprofen en paracetamol.
Boodschappen deed ik met familie of vrienden, daar maakten we mooi een uitje van! O ja, ik had ook heel veel films en boeken geleend!
Heel veel sterkte!
zondag 11 november 2012 om 20:55
Oh wat vervelend! Heel veel sterkte en beterschap.
Ik heb mijn enkel aan 2 kanten gebroken gehad en in totaal 4 pinnen (2 links, 2 rechts). Totaal een half jaar niet gelopen maar dat kwam door een complicatie (ik zal je de details besparen).
Tips... helaas niet echt. Douchetips zijn al gegeven lees ik.
Ik heb mijn enkel aan 2 kanten gebroken gehad en in totaal 4 pinnen (2 links, 2 rechts). Totaal een half jaar niet gelopen maar dat kwam door een complicatie (ik zal je de details besparen).
Tips... helaas niet echt. Douchetips zijn al gegeven lees ik.
zondag 11 november 2012 om 21:10
Hoi! Bedankt voor jullie reacties. Ik heb idd les gekregen in het lopen met krukken ook ik kan dat niet lang volhouden. Ik heb nu ontzettend veel pijn als ik sta dan lijkt het net of mijn been kilo's zwaar is. Ik lig nu veel in bed met kussen onder mijn been, ik beweeg regelmatig tenen en knie en trek mijn voet naar me toe. Ik heb in het ziekenhuis trombose spuiten gekregen nu niets meer. Ik baal er zo ontzettend van maar ik moet erdoor, er zit niets anders op begrijp ik ;(
Er is dus niets wat ik verder kan doen als geduld hebben en dat is niet mijn beste eigenschap.
Dank jullie wel
Nicolle
Er is dus niets wat ik verder kan doen als geduld hebben en dat is niet mijn beste eigenschap.
Dank jullie wel
Nicolle
zondag 11 november 2012 om 21:18

zondag 11 november 2012 om 21:23
Hallo collega! Heb ik ook meegemaakt. Ik heb meteen fysiotherapie gekregen om de gewrichten en spieren soepel te houden. Bij iedere controle in het ziekenhuis werd een foto gemaakt en aan de hand daarvan werd beleid afgesproken. Handige hulpjes: krukken, douchestoel of badplank, rolstoel met beenslee (beensteun is te laag, heb ik gehad en met diverse kussens op moeten hogen).
Trombose: na deze operatie heb ik trombosespuitjes gehad omdat ik aan de pil wad, na de tweede operatie niet omdat ik geen anticonceptie gebruikt heb.
Verder is het.pijnlijk om je been lang omlaag te houden, ik heb oefeningen en rust afgewisseld. Het kost tijd, maar uiteindelijk hen je beter af als je naar je lichaam luistert!
Oh, en zorg dat je wat te lezen hebt, te fröbelen, te internetten of vriendinnen die op bezoek komen, dan krijg je de tijd wat beter om
Beterschap!
Oh, en je mag best veel op de bank liggen hoor! Zolang je je oefeningen maar netjes doet. In het begin kun je echt niet hele dagen op krukken staan, is ook slecht on je been zolang laag te houden. Vraag je fysio en arts maar, die adviseren in het begin (bij niet of nauwelijks belasten) om je been niet te dik te laten worden en regelmatig te rusten. Er is toch behoorlijk wat beschadigd van binnen.
Trombose: na deze operatie heb ik trombosespuitjes gehad omdat ik aan de pil wad, na de tweede operatie niet omdat ik geen anticonceptie gebruikt heb.
Verder is het.pijnlijk om je been lang omlaag te houden, ik heb oefeningen en rust afgewisseld. Het kost tijd, maar uiteindelijk hen je beter af als je naar je lichaam luistert!
Oh, en zorg dat je wat te lezen hebt, te fröbelen, te internetten of vriendinnen die op bezoek komen, dan krijg je de tijd wat beter om

Beterschap!
Oh, en je mag best veel op de bank liggen hoor! Zolang je je oefeningen maar netjes doet. In het begin kun je echt niet hele dagen op krukken staan, is ook slecht on je been zolang laag te houden. Vraag je fysio en arts maar, die adviseren in het begin (bij niet of nauwelijks belasten) om je been niet te dik te laten worden en regelmatig te rusten. Er is toch behoorlijk wat beschadigd van binnen.
zondag 11 november 2012 om 21:27
zondag 11 november 2012 om 21:32

zondag 11 november 2012 om 21:43
Ik ben nog herstellende van oa een enkelbreuk.
Inderdaad bellen voor trombosespuiten. Deze kan je zelf spuiten als je dat durft.
Blijven bewegen zodat niet alle spieren stijf worden en gaan slinken. Dit zal waarschijnlijk toch wel gebeuren maar beslist minder.
Rolstoel vragen zodat je in ieder geval wat mobieler bent. Ik ging regelmatig crossen met de rolstoel om mijn energie kwijt te kunnen maar ook om wat huishoudelijke karweitjes te kunnen doen.
Een wc verhoger is misschien ook makkelijk en als je geen tuinstoel of plastic krukje hebt kan je ook een douchestoel aanvragen.
In bed deed ik vaker oefeningen met een tube (elastiek) voor armen, rug, borst maar ook voorzichtig met de benen.
Sterkte
Inderdaad bellen voor trombosespuiten. Deze kan je zelf spuiten als je dat durft.
Blijven bewegen zodat niet alle spieren stijf worden en gaan slinken. Dit zal waarschijnlijk toch wel gebeuren maar beslist minder.
Rolstoel vragen zodat je in ieder geval wat mobieler bent. Ik ging regelmatig crossen met de rolstoel om mijn energie kwijt te kunnen maar ook om wat huishoudelijke karweitjes te kunnen doen.
Een wc verhoger is misschien ook makkelijk en als je geen tuinstoel of plastic krukje hebt kan je ook een douchestoel aanvragen.
In bed deed ik vaker oefeningen met een tube (elastiek) voor armen, rug, borst maar ook voorzichtig met de benen.
Sterkte
zondag 11 november 2012 om 21:45

zondag 11 november 2012 om 21:48
Oefeningen benen.
Ruglig.
Benen 90 gr. buigen dus bovenbenen omhoog en dan de knik in de knieen en dan om de beurt buigen naar boven of juist naar beneden. Doe het niet teveel want ik heb mijn knieën (waren al wel gekneusd) er mee overbelast.
Rand van het bed gewoon heen en weer met de onderbenen bewegen.
Ruglig.
Benen 90 gr. buigen dus bovenbenen omhoog en dan de knik in de knieen en dan om de beurt buigen naar boven of juist naar beneden. Doe het niet teveel want ik heb mijn knieën (waren al wel gekneusd) er mee overbelast.
Rand van het bed gewoon heen en weer met de onderbenen bewegen.
zondag 11 november 2012 om 21:50
Ga morgen meteen bellen, ja zou ik zelf wel doen, de spuit zetten. Dat is idd een goede tip volgens mij heb ik die nog ergens. De armen en 1 been wordt wel extra getraind nu lijkt me. Ik heb nog nooit iets gebroken maar wat een drama vind ik het.
Die rolstoel ga ik regelen. Ik wens jou ook veel beterschap en een spoedig herstel.
Ben zo blij dat ik dit geplaatst heb zoek het hele internet af naar ervaringen en tips. Heb het gevonden dus beetje happy
)
Xxx
Die rolstoel ga ik regelen. Ik wens jou ook veel beterschap en een spoedig herstel.
Ben zo blij dat ik dit geplaatst heb zoek het hele internet af naar ervaringen en tips. Heb het gevonden dus beetje happy

Xxx

zondag 11 november 2012 om 22:02
Eh, tja, horror, maar ze hadden mijn breuk niet recht gezet... Komt gelukkig zelden voor! Helaas voor mij stond mijn voet zodanig scheef tov de rest dat ik het wel moést laten corrigeren.
Wat betreft oefeningen, dat kun je het beste aan je fysio vragen, ik heb tenminste aardig wat opdrachten gekregen waarmee ik vooruit kon. En helaas was ik een paar weekjes ziek/zwak/misselijk van de narcose, denk dat ik me daarom niet verveelde haha.
Wat betreft oefeningen, dat kun je het beste aan je fysio vragen, ik heb tenminste aardig wat opdrachten gekregen waarmee ik vooruit kon. En helaas was ik een paar weekjes ziek/zwak/misselijk van de narcose, denk dat ik me daarom niet verveelde haha.
zondag 11 november 2012 om 22:06
Ja, hier ook ervaring! Heb zeven jaar geleden een gecompliceerde onderbeen breuk gehad.
Wil je niet ontmoedigen, maar het herstel neemt aardig wat tijd in beslag.
Ik ben later nog een aantal keren geopereerd, maar dat kwam oom omdat de breuk gedeeltelijk doorliep in mijn knie met alle gevolgen van dien.
Maar probeer de oefeningen die je van de fysio gaat krijgen echt te doen!
Met name het sterk maken van je bovenbeen spier gaat je straks enorm helpen.
Dat loodgevoel wat je nu hebt als je je been naar beneden houdt gaat wel minder worden hoor.
Veel oefenen en niet forceren en houdt er rekening mee dat je hier nog wel even zoet mee bent.
Sterkte!
Wil je niet ontmoedigen, maar het herstel neemt aardig wat tijd in beslag.
Ik ben later nog een aantal keren geopereerd, maar dat kwam oom omdat de breuk gedeeltelijk doorliep in mijn knie met alle gevolgen van dien.
Maar probeer de oefeningen die je van de fysio gaat krijgen echt te doen!
Met name het sterk maken van je bovenbeen spier gaat je straks enorm helpen.
Dat loodgevoel wat je nu hebt als je je been naar beneden houdt gaat wel minder worden hoor.
Veel oefenen en niet forceren en houdt er rekening mee dat je hier nog wel even zoet mee bent.
Sterkte!

vrijdag 16 november 2012 om 07:36
Hoi allemaal,
Trombose spuiten niet nodig zegt de huisarts. Fysio mag ik pas starten na controle ziekenhuis, dat is maandag 19 november. Het been is nu bont en blauw, de enkel en voet zijn en blijven dik en ontzettend pijnlijk. Ik probeer mijn bovenbeen te trainen en zoveel mogelijk te bewegen. Had gisteren "goede dag" vannacht wakker geworden met veel pijn is nu nog niet minder.
Xxx
Trombose spuiten niet nodig zegt de huisarts. Fysio mag ik pas starten na controle ziekenhuis, dat is maandag 19 november. Het been is nu bont en blauw, de enkel en voet zijn en blijven dik en ontzettend pijnlijk. Ik probeer mijn bovenbeen te trainen en zoveel mogelijk te bewegen. Had gisteren "goede dag" vannacht wakker geworden met veel pijn is nu nog niet minder.
Xxx