Ervaringen rijstkoker
dinsdag 13 november 2012 om 12:30
Met een rijstkoker kun je rijst koken en warm houden. Ik weet dat veel allochtone gezinnen er eentje hebben en dat ze niet duur zijn, vanaf een paar tientjes.
Maar heb je er wel wat aan, ook als je zoals ik alleen woonten dus niet dagelijks grote hoeveelheden maakt.
Of is een pannetje op het vuur een stuk makkelijker en sneller? Graag een input van mensen die er eentje hebben. Ik kook overigens geregeld rijstgerechten voor meer mensen dan alleen ik. Lijkt me daarvoor erg handig.
Maar heb je er wel wat aan, ook als je zoals ik alleen woonten dus niet dagelijks grote hoeveelheden maakt.
Of is een pannetje op het vuur een stuk makkelijker en sneller? Graag een input van mensen die er eentje hebben. Ik kook overigens geregeld rijstgerechten voor meer mensen dan alleen ik. Lijkt me daarvoor erg handig.
dinsdag 13 november 2012 om 12:44
dinsdag 13 november 2012 om 12:55
dinsdag 13 november 2012 om 12:57
Het hoeft geen groot apparaat te zijn hoor! Je hebt ze in alle maten, dus ook voor eenpersoonshuishoudens. Ik weet zelfs dat Chinezen die in het buitenland studeren, gewoon zo'n miniding meeslepen in hun koffer haha!quote:Belle73 schreef op 13 november 2012 @ 12:44:
Ik kook de rijst altijd in de pan, laagje water op, even aan de kook breng en dan laten staan, stoomt 'ie vanzelf later. Maar ik zou ook niet graag zo'n groot apparaat in de keuken hebben staan.
Ik kook de rijst altijd in de pan, laagje water op, even aan de kook breng en dan laten staan, stoomt 'ie vanzelf later. Maar ik zou ook niet graag zo'n groot apparaat in de keuken hebben staan.
dinsdag 13 november 2012 om 13:00
dinsdag 13 november 2012 om 13:04
Ik vind zelf pannetje op het vuur makkelijker, maar dan moet je wel goed de hoeveelheden rijst/water kunnen inschatten, hoe lang het moet koken en hoe lang je het nog even moet laten staan stomen.Dat lukt me goed bij kleine hoeveelheden (2/3 pers), maar bij grotere hoeveelheden gaat het soms mis.
Bij veel bezoek gebruik ik altijd een grote rijststomer. Met een maatbekertje rijst en water erin en je hebt altijd perfecte rijst. Is ook handig omdat ik dan een extra pit op het fornuis kan gebruiken voor een gerecht.
Bij veel bezoek gebruik ik altijd een grote rijststomer. Met een maatbekertje rijst en water erin en je hebt altijd perfecte rijst. Is ook handig omdat ik dan een extra pit op het fornuis kan gebruiken voor een gerecht.
dinsdag 13 november 2012 om 13:10
Ik zou niet zonder kunnen. Heb er 2, een kleintje voor ons eigen gezin en een grotere voor als we eters hebben. Maar goed je zou ons misschien ook min of meer onder een "allochtoon gezin" kunnen scharen. Iedereen in mijn schoonfamilie heeft er 2, een grote en een kleintje. Ik kan echt geen rijst koken in een normale pan, dan blijft het nat en de onderkant is aangekoekt. Wij eten ca. 3 keer per week rijst, dus dan is het ook wel de moeite waard. Bij de toko's zijn ze niet duur. Ik weet niet of je echt voor 1 persoon rijst kunt maken in de kleinste maat hoor. Maar je kunt ook heel makkelijk de helft in een boterhamzakje doen en in de diepvries gooien voor de volgende keer.
dinsdag 13 november 2012 om 13:10
dinsdag 13 november 2012 om 13:18
quote:Gisselle schreef op 13 november 2012 @ 13:13:
Bij mij brand de rijst altijd aan/ koekt 't vast in de rijstkoker.Ik heb altijd geleerd 'm helemaal uit te zetten als hij op klaar sprong, dus niet meer op warm houden. Het ding was vanzichzelf al heet genoeg
Bij mij brand de rijst altijd aan/ koekt 't vast in de rijstkoker.Ik heb altijd geleerd 'm helemaal uit te zetten als hij op klaar sprong, dus niet meer op warm houden. Het ding was vanzichzelf al heet genoeg
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
dinsdag 13 november 2012 om 15:07
quote:felice71 schreef op 13 november 2012 @ 13:18:
[...]
Ik heb altijd geleerd 'm helemaal uit te zetten als hij op klaar sprong, dus niet meer op warm houden. Het ding was vanzichzelf al heet genoegZo doe ik het ook en de rijst blijft nog lang genoeg warm. Die van mij komt trouwens bij de Action vandaan en kostte (twee jaar geleden) 13 euro.
[...]
Ik heb altijd geleerd 'm helemaal uit te zetten als hij op klaar sprong, dus niet meer op warm houden. Het ding was vanzichzelf al heet genoegZo doe ik het ook en de rijst blijft nog lang genoeg warm. Die van mij komt trouwens bij de Action vandaan en kostte (twee jaar geleden) 13 euro.
woensdag 14 november 2012 om 20:18