Mode & Beauty alle pijlers

Dilemma...

17-11-2012 10:29 53 berichten
Ik heb geen idee onder welke pijler dit hoort, maar relaties komt het dichtst in de buurt denk ik.

Mijn moeder heeft vele mooie sieraden.

Ik ben vorige week met haar wezen winkelen in Arnhem, en we hebben daar echt mooie kleding gevonden en gekocht. Mijn moeder heeft een zeer oude armband die ze al heel lang niet meer draagt. Deze armband zou prachtig! staan bij mijn nieuwe kleding.

Ik vind deze armband prachtig en heb gevraagd aan haar of ik hem niet mocht hebben, nu zij er toch niets meer mee doet. Ze was hier gisteren en heeft hem meegenomen. Idd. hij staat prachtig! Alleen nu bekruipt mij toch hetzelfde gevoel als waarom mijn moeder hem niet meer draagt.....

Het is een armband van zo'n 200 jaar oud. Het is een ivoren armband uit Afrika, gemaakt door een inheemse stam van een gevonden olifantsslagtand. Er is hier dus totaal geen sprake van stroop of iets dergelijks. Daar ben ik zelf zwaar tegenstander van! Het was heel normaal om sieraden te maken van wat ze in de natuur vonden. Mijn moeder heeft de armband zo'n 40 jaar terug in een galerij gekocht.

Juist hierdoor heb ik er persoonlijk geen probleem mee om hem te dragen. Er is geen dier voor vermoord.

Waar ik nu tegenaan loop is de kritiek die ik zal krijgen als ik hem draag, het continue opnieuw zullen moeten uitleggen wat voor een armband het is. Het is een hele brede armband, dus het zal menigeen opvallen.

Zouden jullie hem dragen? Zend het een verkeerd signaal uit? Is het de discussies waard? Mijn moeder draagt hem niet meer sinds de eind jaren 80, zij werd vanaf toen toen voor rotte vis uitgescholden en was daar begrijpelijk doodziek en zat van.

Het is met respect voor de natuur gemaakt, maar staat nu symbool voor iets afweerwekkends....
Alle reacties Link kopieren
Niet zo moeilijk over doen het grootste gros van de mensen zien echt niet dat het echt ivoor is...

Net als met bont 9 van de 10 denken dat het nep is

Denken velen ook over mijn bontkraag en die is toch echt echt (gekweekt bont)
Gewoon dragen. Het is mooi en authentiek. Komt uit de tijd dat als men überhaupt die Olifant wel zou hebben gedood, ze dat met een reden deden. Niet voor het plezier of uit geldgewin.
Maar goed, ik zou de armband gewoon dragen (mensen zullen echt niet zo snel opmerkingen gaan maken) tenzij jij je er niet lekker bij voelt. Zo simpel is het.
Dus in jouw functie van dierenverzorger draag jij een zware armband. IS dat handig? En mag dat wel arbo-technisch?

Want je bent bang voor reacties op je werk....
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:ankie87 schreef op 17 november 2012 @ 11:17:

Niet zo moeilijk over doen het grootste gros van de mensen zien echt niet dat het echt ivoor is...

Net als met bont 9 van de 10 denken dat het nep is

Denken velen ook over mijn bontkraag en die is toch echt echt (gekweekt bont)Gekweekt bont is nog erger dan geschoten bont. Die dieren hebben hun hele leventje geleden, en geschoten heeft lekke rvrij geleefd.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Scherp, Fame!
Nee, daar was ik niet bij, maar de eigenaresse van die galerij was/is

een goede vriendin van mijn moeder en de geschiedenis van de

armband is tot aan de galerie volledig bekend, want hij heeft maar 5 eigenaren gehad.

Erg overtuigend (not).

Maar goed, het zou mij verder niet uitmaken. Ik zou de armband dragen. Maar dat zeker niet gaan verdedigen met dit totaal oncontroleerbare verhaal.
.
quote:Fame schreef op 17 november 2012 @ 11:18:

Dus in jouw functie van dierenverzorger draag jij een zware armband. IS dat handig? En mag dat wel arbo-technisch?

Want je bent bang voor reacties op je werk....

Nee hoor, natuurlijk niet. De eerste beste hond die tegen me opspringt blijft er achter haken...

Veel collega's zijn ook vrienden, mijn moeder heeft een eigen zaak betreffende dierverzorging etc.
Omg
quote:impala schreef op 17 november 2012 @ 11:21:

Nee, daar was ik niet bij, maar de eigenaresse van die galerij was/is

een goede vriendin van mijn moeder en de geschiedenis van de

armband is tot aan de galerie volledig bekend, want hij heeft maar 5 eigenaren gehad.

Erg overtuigend (not).

Maar goed, het zou mij verder niet uitmaken. Ik zou de armband dragen. Maar dat zeker niet gaan verdedigen met dit totaal oncontroleerbare verhaal.

Pfff.. ik heb geen reden om aan dit verhaal te twijfelen.

Hij is al zeker 40 jaar bij mijn moeder. De eigenaresse van de galerie is opgegroeid in Afrika, heeft hem gekregen van haar oma, die hem op haar beurt van haar man als geschenk heeft gekregen nog voor hun huwelijk. Deze man heeft hem in zijn jeugd gekregen van de man die hem gemaakt heeft als geschenk voor de vriendschap tussen hen. Hij past alleen op een zeer smalle pols, vandaar dat zij hem niet kon dragen en mijn moeder hem dus kon kopen van haar.
Ik denk niet dat mensen verwachten dat je armband van ivoor is. Ik weet natuurlijk niet met wat voor kunst-en-kitsch-kenners je om gaat, maar mijn vrienden, familie en collega's zouden het niet weten.

Draag de armband een dag, dan weet je of je er kritiek op krijgt. Kun je dan nog besluiten om hem wel of niet te dragen.
Maar goed, jullie zeggen dus no big deal, gewoon dragen. Dankjewel, want dat moest ik net horen. Ik maak me druk om niets en moet me niet zo aanstellen :-)
ik wil die galarie eigenaar niet direct als leugenaar wegzetten, maar ik vind jou wel goedgelovig als je dit klakkeloos voor de waarheid aanneemt. Er wordt zo vaak een mooi verhaal verzonnen om antiek aan de man te brengen. Je kan het toch niet controleren.
.
ik zou hem gewoon dragen, hoe dan ook zelfs al kloppen de verhalen van de antiquair niet, er is geen olifant gestroopt zodat jij die armband kon dragen, hij bestaat al.

dan is het zonde dat ie ligt te verstoffen.

ik draag zelf ook regelmatig een vintage bontjas, een nieuwe zou ik ook nooit kopen maar deze is al gemaakt, door hem te dragen verleng ik zijn draagtijd alleen maar.

maar goed, er zijn vast veel mensen politiek correcter als ik ben.
Dat het verhaal misschien niet waar is zou voor mij ook geen reden zijn om hem niet te dragen.

Maar voor TO is het kennelijk wel een issue. Dan vind ik het wel erg gemakkelijk, om zo je geweten te sussen.
.
ik snap het, impala.

mijn geweten zou daar geen behoefte aanhebben, ik heb daar niet zo snel last van.

( wel als ik een jas met een bontkraag zou kopen waar een konijn voor geslacht is in china, als eerste koper, dat kreeg ik dan weer niet over mijn hart maar goed ik vind dat soort jassen sowieso niet mooi, dus ook tweedehands zou ik er geen willen )
Bont is al tweedehands :'(
quote:impala schreef op 17 november 2012 @ 11:52:

Dat het verhaal misschien niet waar is zou voor mij ook geen reden zijn om hem niet te dragen.

Maar voor TO is het kennelijk wel een issue. Dan vind ik het wel erg gemakkelijk, om zo je geweten te sussen.

Nee hoor, stel dat het verhaal niet zou kloppen. Dan nog zoals iemand hierboven schreef is die olifant niet gedood om er een armband van te maken. Het is authentiek idd. wil hem zelf ook graag dragen.

Ik heb zelf windhonden, ben er stapel mee, maar toch word ik soms doodmoe van het gezeik van mensen op straat die roepen dat ik mijn honden mishandel en verwaarloos, want ja, ze lijken zo mager. Mensen roepen gelijk zo veel, en mijn rug is niet altijd even recht. Heb daar moeite mee. Nou houdt niemand me van mijn liefde van windhonden af, maar om dat soort commentaar op een armband te krijgen, t'is maar een ding, hier zit niemand ermee, dus zal hem vanavond eens omdoen en maar zien of en wat voor reacties er uit mijn omgeving komen.
klopt blauwbloempje maar het gaat mij erom dat er voor mijn behoefte aan luxe, in siberie noem ik het noodzaak, geen dier gedood is en van zijn vacht ontdaan.

wat al gebeurd is om de behoefte van een andere consument te bevredigen kan ik niet terugdraaien, of ik iets nu koop / draag of niet.
Dat is een andere discussie Tweedehands of niet, als je het draagt geef je aan er oké mee te zijn dat er ooit een dier voor gedood is. Ik denk dat als er helemaal geen animo meer zou zijn voor bont (tweedehands of niet) het enorm terug zou lopen. Maar ik veroordeel verder niemand hoor.
quote:cadou schreef op 17 november 2012 @ 12:09:

[...]

Nee hoor, stel dat het verhaal niet zou kloppen. Dan nog zoals iemand hierboven schreef is die olifant niet gedood om er een armband van te maken. Het is authentiek idd. wil hem zelf ook graag dragen.

Ik heb zelf windhonden, ben er stapel mee, maar toch word ik soms doodmoe van het gezeik van mensen op straat die roepen dat ik mijn honden mishandel en verwaarloos, want ja, ze lijken zo mager. Mensen roepen gelijk zo veel, en mijn rug is niet altijd even recht. Heb daar moeite mee. Nou houdt niemand me van mijn liefde van windhonden af, maar om dat soort commentaar op een armband te krijgen, t'is maar een ding, hier zit niemand ermee, dus zal hem vanavond eens omdoen en maar zien of en wat voor reacties er uit mijn omgeving komen.

good on you, ze hebben toch altijd iets te melden.

maar wat de honden betreft, snap ik het wel, het is nogal wat als mensen denken dat je je geliefde honden verwaarloost.

nu moet ik zeggen dat mensen in het algemeen niet zo op sieraden letten, hoogstwaarschijnlijk zul je er niets over horen.
Gewoon dragen. Ten eerste denk ik inderdaad dat veel mensen niet na zullen denken dat het echt kan zijn. Ten tweede is het ook niet meer de trend om dergelijke materialen als aanstootgevend te ervaren.

(Fake) ivoor en (nep) bont bijv. zie je zoooveel in de modecollecties tegenwoordig dat men er doorgaans niet meer naar om kijkt. Dit is een verandering van de laatste jaren. Waarbij het 5 jaar geleden nog bijna verboden was om in Nederland bont te verkopen; waar het nu op grote posters in bushokken hangt.
quote:blauwbloempje schreef op 17 november 2012 @ 12:13:

Dat is een andere discussie Tweedehands of niet, als je het draagt geef je aan er oké mee te zijn dat er ooit een dier voor gedood is. Ik denk dat als er helemaal geen animo meer zou zijn voor bont (tweedehands of niet) het enorm terug zou lopen. Maar ik veroordeel verder niemand hoor.

ik snap het wel, ik vind het alleen dan weer zonde dat wat er al bestaat daardoor tussen de mottenballen verdwijnt.

maar goed dat is idd een andere discussie, misschien iets voor een andere keer.
Luister cadou, ik zeg niet dat je het niet als Blog mag plaatsen. Het enige wat ik zeg, is dat ik het me niet kan voorstellen dat ik me druk maak om een armband. Als je er zelf niet mee zit, omdat er geen dier voor is vermoord, wat is dan het probleem?En zoals je zelf al zegt:

aan de andere kant, al dat gezeik straks.. het is maar een armband en het gezeur niet waard.

Je praat jezelf nogal tegen.
Dream it, Wish it, Do it!
quote:lena91 schreef op 17 november 2012 @ 12:26:

Luister cadou, ik zeg niet dat je het niet als Blog mag plaatsen. Het enige wat ik zeg, is dat ik het me niet kan voorstellen dat ik me druk maak om een armband. Als je er zelf niet mee zit, omdat er geen dier voor is vermoord, wat is dan het probleem?En zoals je zelf al zegt:

aan de andere kant, al dat gezeik straks.. het is maar een armband en het gezeur niet waard.

Je praat jezelf nogal tegen.Ja, je hebt helemaal gelijk, ik spreek mezelf ook tegen en slinger heen en weer, daarom vind ik het ook lastig...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven