Familierecepten

18-11-2012 16:32 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bijna iedere familie heeft wel zijn eigen recepten die doorgegeven worden van moeder op dochter en al decennia lang met veel liefde worden gemaakt en gegeten. Vaak zijn dit leuke recepten die niet in de standaard kookboeken staan.

Welke maaltijd wordt bij jullie in de familie door alle leden met veel liefde gemaakt? Graag met recept erbij!
Knars... varkensvlees

Voor 4 personen

5 kg in stukken van ongeveer 10 cm snijden

Kruiden met peper en zout (zout altijd als laatste sluit het vlees af)

1 heel pakje croma in de pan laten smelten even om en om bakken tot ze lekker bruin dan doe je ze allemaal on een braadslee (zn ouderwetse van oma) daar gooi je heb braadvocht bij en circa 1 liter water 1 eetlepel ongeveer ketjap en 2 lourie bladeren

Dan laat je het allemaal een uurtje of 4 zachtjes pruttelen af en toe ff roeren en in dien nodig water bij voegen en klaar...

Het vlees glijd nu van het Knars af hmmm

Kip in verse tomaten

Pak 1 hele kip in zijn geheel ff bruin braden rondom. . 1, 5 kg tomaten even ontvellen (kruisje boven in maken en 10 sec in kokend water hangen met een spatel) deze tomaten doe je bij de kip in ze koken langzaam stuk water bij voegen circa 500mil als alles gaar is de kip haal je die er uit om de saus te binden kun je een heel klein beetje masena toevoegen zodat het wat dikker word..

Kooktijd totaal ongeveer 3 uur.. voor de pittige eters is het ook lekker om er pepers aan toe te voegen...

Lekker met aardappelen en verse slaboontjes

Eetsmakelijk
Wij hebben alleen maar muterende recepten, we maken allemaal het spaghettisaus volgens het 'recept' van mijn moeder. Het staat niet op papier en zit in ons hoofd. Waar je inmiddels ook eet, bij moeder of één van de drie dochter het lijkt niet eens meer op het origineel. Toch vinden mijn kinderen de mijne het lekkerst. Maar ja, de neefjes en nichtjes vinden die van hun moeder weer het lekkerst.

Inmiddels is het dus een aardig wonderlijk verhaal, dat 'familierecept'.
De champignonsaus van mijn tante! Helaas heb ik het recept nog niet weten te bemachtigen...

Van mijn moeder heb ik niet leren koken, daar was mijn vader's taak

Maar dat waren meer de "gewone" dingen zoals stoofvlees en nasi e.d.

Twee simpele maaltijden die het bij ons altijd goed doen tijdens één zondag-familie-spelletjes-middag:

"Rijst met ragout"

- kipfilet koken

- boter laten smelten in braadpan, bloem toevoegen (ongeveer gelijke hoeveelheid op 't oog, dus niet op gewicht). Even laten 'bakken' (garen) en dan langzaam scheutjes van het kip-kookvocht toevoegen. b

Blijven roeren!

- een (of twee) kuipje(s) boemboe voor rendang vlees toevoegen

- kip 'pluizen' (uit elkaar trekken) en er doorheen roeren.

Lekker met rijst en (snij)boontjes/erwtjes/etc.

"Macaroni met roomvlees"

- varkenslapjes in reepjes snijden en aanbakken met flink peper

- wat vocht toevoegen en laten sudderen tot ze zacht zijn (uurtje?)

- slagroom en zout toevoegen

- in laten koken of wat slagroom gemengd met bloem toevoegen (goed roeren!) om lekker smeuig sausje te maken.

Verder doet iedereen een moord voor mijn vader's verse frietjes met stoofvlees... niet bijzonder, maar wel lekkerrrrr! Succes recepten moeten bij ons altijd voor veel personen gemaakt kunnen worden en niet te veel tijd in de keuken vergen...
Kipfilet in blokjes aanbraden, blik onverdunde champignonnencremesoep en groot pak boursin erbij, verwarmen en roeren totdat er een gladde saus ontstaat. Niet lang door laten koken! Eten met notenrijst .
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Neem een zak prei, twee tenen knoflook en 600 gram aardappelen. In blokjes snijden en samen in de pan met een pot runderbouillon en twee en een halve bouillonpot water.

Zacht koken (29-25 minuutjes) en dan met de staafmixer helemaal glad mixen. Plakjes rookworst erin, nog drie minuutjes koken, en je hebt een heerlijke, voedzame, gezonde en knusse maaltijdsoep.
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.
Het punt van familierecepten is toch dat ze in de familie moeten blijven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven