Werk & Studie alle pijlers

onbedoelde kritiek

18-11-2012 20:10 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Die kreeg ik vandaag onder ogen, in een doorgestuurde mail. En misschien dat ik te dramatisch reageer, vandaar hier de vraag wat jullie in mijn situatie zouden doen. Ik hou het bewust een beetje vaag, maar als er iets onduidelijk is, vind ik het geen probleem uit te breiden.

Ik heb ruim vier jaar bij instituut X gewerkt. Inmiddels na het einde van het contract doorgestroomd naar instituut Y. Het is een enorme ons-kent-onscultuur in mijn 'branche'. Ik dacht dat men bij mijn vorige instituut tevreden over mij was. Doorstroom is normaal. Overstap is verder goed verlopen.

Op mijn oude instituut werkte ik aan een zijproject. Dat is (buiten mijn schuld om, overigens) blijven liggen en heb ik daarom na mijn vertrek nog afgerond. Dit was samen met iemand die mijn directe leidinggevende niet was, maar die wel gelijk stond aan mijn oude leidinggevende. Een derde persoon (ook weer op niveau leidinggevende) was ook betrokken, maar met hem had ik minder contact. Uiteindelijk dacht ik dat ook voor dit project alles goed verlopen was.

Nu kreeg ik vandaag van de leidinggevende van dat zijproject een mail. Het was een doorgestuurd mailgesprek tussen haar en die derde persoon. Feitelijk komt het erop neer dat leidinggevende van het zijproject twijfelt aan mijn capaciteiten. Ze vraagt zich (tegen die derde persoon) af of mijn directe leidinggevende het ook zo met mij te stellen heeft, dat ik ongemotiveerd was de stof te begrijpen, dat mijn verslag onduidelijk was en dat mijn onafhankelijkheid hier geen goed aan heeft gedaan. Ze eindigt te zeggen dat ik een rare eend ben.

Ik weet bijna zeker dat het niet de bedoeling was dat ik dit te lezen zou krijgen. De leidinggevende van het zijproject vertelt het uitdrukkelijk aan die derde persoon, die derde persoon stelt een vraag en zij stuurt het verzoek door aan mij, waarschijnlijk vergeten dat de rest er nog onder hangt.

Ik herken mij niet heel erg in de kritiek, maar dat wil niet zeggen dat die onterecht is natuurlijk. Ik vind het jammer dat ze hier tijdens het project niets tegen mij over heeft gezegd, maar daar kan ik nu niets meer aan doen. Ik weet alleen niet zo goed wat ik er nu mee moet. Het lijkt me dat ik er iets mee moet, al was het alleen maar voor mezelf. Moet ik laten weten dat ik dit gelezen heb en dat ik het fijner had gevonden dit eerder te weten? Of juist niks over zeggen? Het zit me meer dwars dan ik zou willen, eigenlijk vooral omdat ik nu weg ben en er verder niet kan verbeteren.

Wat zouden jullie in zo'n situatie doen? Aan de ene kant denk ik: laten gaan. Aan de andere kant is het niet ondenkelijk dat zij en mijn oude (en ook nieuwe, bij instituut Y) leidinggevende met elkaar praten. En vanwege die ons-kent-onscultuur zou dat nog weleens vervelend kunnen uitwerken.
Tegen de betrokken persoon zeggen: we moeten eens praten. Daar een afspraak voor maken. Dan vervolgens beginnen met: "ik heb begrepen dat je wat kritiek op mij hebt, graag hoor ik hier een toelichting op. En dan luisteren, samenvatten en doorvragen.

Het laten gaan is geen optie; je maakt je er toch te druk over, anders zou je er ook geen topic over openen. Het gewoon uitpraten dus.

Waarschijnlijk voelt die andere persoon zich trouwens ook heel rot, wanneer die doorheeft dat de mail onbedoeld bij jou is gekomen. Terecht.
Ik zou degene die mij die mail doorgestuurd heeft terug mailen met de opmerking dat zus en zo tekst onderin de mail vast niet voor mijn ogen bedoeld was. En het dan van me af laten glijden en ze het fijn samen uit laten zoeken.

Van zo'n stelletje onprofessionele prutsers (tijdens project te laf zijn om je mond open te doen en dan achteraf over iemand lullen) zou ik me persoonlijk bijzonder weinig aantrekken.
Ik denk dat ik toch contact zou opnemen met de leidinggevende die deze dingen over jou heeft geschreven. Zou aangeven, dat ik per ongeluk haar opmerkingen onder ogen heb gekregen. En dat ik het jammer vind dat ze destijds niet haar bedenkingen met mij heeft besproken, maar nu ik ze toch heb vernomen, het er graag met haar over wil hebben. Niet om haar verwijten te maken, maar om er van te leren. En mss ook nog te kunnen bijdragen aan verbeteringen?

Als ze hiervoor open staat, doorvragen wat ze precies bedoelt, wat je hebt gedaan of gelaten waardoor ze tot deze indruk is gekomen. Hoe je het volgens haar beter had kunnen doen, of hoe je het een volgende keer beter zou kunnen aanpakken.

Ik zou dit voor mezelf doen, omdat ik graag zou willen geven waar deze bedenkingen vandaan komen. Bovendien laat je zien, dat je met kritiek kunt omgaan en er van wil leren. Kan ook handig zijn, want als het een klein wereldje is, kun je elkaar idd nog eens tegenkomen (of kan zij iemand tegenkomen uit jouw werkomgeving).
Ik denk eerlijk gezegd dat haar (die leidinggevende bij dat zijproject) bedenkingen over TO vooral voortkomen uit het "blijven liggen" van het project onder de verantwoordelijkheid van de dame zelf die nu kritiek uit. Lekker makkelijk om achteraf, als iemand al lang en breed vertrokken is, de schuld daarvan bij een ander te leggen. En ronduit schandalig als TO na haar vertrek nog moeite gedaan heeft om het af te ronden.

Ik zou me daar dus niet druk over maken want wat je niet recht in mijn gezicht zegt daar voel ik me niet door aangesproken. Ga toch even lekker snel weg zeg, dan kun je je overal wel door "overstuur" laten maken.

Bovendien, komt deze informatie ooit bij TO's huidige leidinggevende terecht dan zou ik die haarfijn uitleggen hoe de zaken gelopen zijn: buiten de schuld van TO om is er werk blijven liggen, zij heeft er nooit kritiek gehoord op haar werk van die leidinggevende, TO heeft het project nog afgemaakt na haar vertrek en nu zij vertrokken is wordt zij als de zondebok aangewezen door de (in mijn ogen) totaal incompetente leidinggevende van TO in dat project.

Als ik als leidinggevende zo'n verhaal over een medewerker van mij te horen zou krijgen dan wil ik eerst diens verhaal horen. Zeker als ik zelf wel tevreden ben over die medewerker. En ik kleur mijn plaatje over een medewerker graag zelf in. Roddel en achterklap door incompetente leidinggevenden bij andere bedrijven om het eigen straatje schoon te vegen daar kots ik op.
Persoonlijk langsgaan is eigenlijk niet echt een optie. Ik ben voor mijn nieuwe baan ver weg verhuisd. Mailen of bellen zou eventueel wel kunnen.

Ik baal er inderdaad van dat ik dit achteraf te horen krijg en dan ook nog eens per ongeluk. Zeg het dan terwijl ik eraan werk. Dan kan ik er wat mee. Ik vind het ook raar onafhankelijk genoemd te worden terwijl ik de laatste tijd juist zo twijfel of ik niet te afhankelijk ben.

Gelukkig heeft ze het zelf doorgestuurd en niet de derde persoon.
ik zou het laten gaan en kijken of de kritiek terecht is en daar dan aan werken. Laat ze versteld staan
Op zich is dat afgeronde project ook voordelig voor mij. Het was dus niet compleet altruïstisch dat ik er naderhand nog aan gewerkt heb.

Ik twijfel dus tussen het laten gaan en er wat over zeggen (meer smaken zijn er ook niet). Het is niet dat ik haar goedkeurig wil en als zij zo over me denkt dan is dat zo, maar ik vind het wel vervelend dat ze zo over mij tegen anderen praat.

En of die kritiek terecht is? Ik weet het niet. Zoals ik al zei herken ik me er niet echt in en ze omschrijft ook een proces dat niet helemaal overeenkomt met hoe ik het zag. Maar wie weet zie ik het wel verkeerd. Ik twijfel eigenlijk vooral zo erg omdat ik totaal geen idee had dat zij er zo over dacht. Wellicht dat het met andere projecten dus ook niet zo goed ging als ik dacht.
Maak je niet druk. En concentreer je op je huidige werk. Als je dat goed doet dan zal het, lijkt mij, je huidige leidinggevende jeuken wat een ander van jouw werk vindt.
wat wil je ermee bereiken?

Je gram halen kan want ze schamen zich waarschijnlijk rot, maar ze zullen niet anders over je gaan denken.

En zolang zij vinden dat je niet capabel bent kunnen ze jouw toekomst in dit instituut blokkeren.

Ik zeg: laten gaan
Ik zou een mailtje terug sturen met de boodschap, `bedankt voor de opbouwende kritiek en de lovende woorden`

Vriendelijke groeten, blablabla..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Ik snap wat je zegt, Meds, maar ik verwacht niet dat ze van gedachten gaat veranderen over mij. Ze suggereert in die mail eigenlijk dat goed afgeronde projecten in het verleden aan mijn oude leidinggevende te danken zouden zijn. Dan zullen mooie projecten in de toekomst wel het resultaat zijn van mijn huidige leidinggevende. (En natuurlijk spelen die er wel een grote rol in. Maar ik dacht niet meer of minder dan bij een ander op mijn niveau).

Mijn huidige plek is voor twee jaar. Het was mijn bedoeling om voor daarna iets vasts te vinden, voor zover mogelijk. Alleen is zij nogal een big wig en ben ik bang dat ze me in de weg staat. Maar misschien kan ik me er inderdaad beter op concentreren om alles nu zo goed mogelijk te laten verlopen.

Een sarcastische email wordt het sowieso niet. Lijkt me niet professioneel en opbouwend.
Sarcastisch hoeft ook niet. Zie mijn post van 20:22 uur. Dan weet zij dat jij weet hoe zij over jou lult achter jouw rug om. Emoties buiten je mail houden.
eens. Dus gebruik die mail alleen in je voordeel, en trek je aan wat je aan moet trekken en laat de rest van je af glijden.
Dat is ook grappig, dat jouw goed afgeronde projecten aan je leidinggevende te danken zouden zijn. Zou een niet goed afgerond project dan ook te danken zijn aan de leidinggevende?

Wat leentjeb zegt, zou natuurlijk ook kunnen. Dat ze zelf onder vuur ligt en zo haar straatje probeert schoon te vegen.

Hoe is/was je relatie met je eigen leidinggevende eigenlijk? Zou je mss met hem/haar contact kunnen zoeken en de situatie uitleggen? Zeggen dat je niet goed weet wat je hier mee aan moet. Omdat je het onbedoeld onder ogen hebt gekregen en de kritiek niet herkent vanuit de feedback die je hebt gekregen toen je er nog werkte. Of hij/zij dingen herkent in de mail, of snapt waar dit vandaan komt omdat je het zelf niet goed kunt plaatsen? En dat je natuurlijk altijd bereid bent om te leren als je iets beter op een andere manier kunt aanpakken.

Vind het ook lastig, hoor! Doen alsof je van niets weet, kan vervelend uitpakken. Maar wel reageren ook, omdat de leidinggevende in kwestie dan mss nog meer om zich heen gaat slaan. Vandaa dat ik uiteindelijk dacht aan je oude leidinggevende. Mss kan die je hierin wat adviseren.
Nou ja, uiteindelijk is het naar haar inzicht wel goedgekomen. Maar alleen omdat zij er zoveel werk in heeft gestoken.

Mijn oude leidinggevende is een directe collega van de projectleidinggevende. Zou ik hem erbij willen betrekken? Ik weet het eigenlijk niet. Klinkt dat niet een beetje als 'boehoe, ze is zo gemeeheeheen'?
Ligt er aan hoe je het brengt, denk ik. Als je aangeeft dat je in principe wil leren van kritiek en daarom aan hem vraagt of hij er iets van herkent, zodat je het beter kunt plaatsen, vind ik het niet "boehoe" klinken.

En je kunt ook zeggen, dat je het wat ongemakkelijk vind om haar er meteen over te spreken, omdat je het onbedoeld hebt vernomen en haar niet direct in verlegenheid wilt brengen. Omdat ze niet wist dat jij het ook zou lezen, heeft ze het nl "wat ondiplomatiek" geformuleerd, etc.

Als het alleen een kwestie is van eigen straatje schoonvegen en dus onterechte kritiek, zal je oude leidinggevende dat wellicht niet direct zeggen, maar hoor je het mss toch wel in zijn reactie doorklinken. Dan kun je de "kritiek" makkelijker naast je neer leggen.

Als er wel iets in haar kritiek zit, kun je er iets van leren en wellicht alsnog contact met haar zoeken voor een toelichting. Als je dat op een goede manier doet, is ze in de toekomst wellicht wat milder in haar kritiek op jou en kan dat in jouw voordeel werken.
Nee, geen anderen hierbij betrekken, want dan doe je precies wat deze leidinggevende verkeerd doet!

Ik zou er op reageren, maar ik zou niet meer om feedback vragen. Die kans heeft zij gemist. Ik zou denk ik reageren met een

"Beste..., Wat jammer dat je het project en mijn professionaliteit als teleurstellend hebt ervaren. Ik vind het op mijn beurt erg teleurstellend dat je daar niet met mij - en kennelijk wel met anderen - over gesproken hebt. Ik denk dat het zowel voor het verloop van het project als voor ons beiden prettiger was geweest als jij jouw onvrede bespreekbaar had gemaakt. Met vriendelijke groet, ..."
Mwa, vind dat niet hetzelfde hoor. Mijn insteek zou niet zijn "eens even lekker roddelen over die leidinggevende" of mijn eigen straatje schoon vegen, maar meer een realitycheck. Heb ik dingen over het hoofd gezien, mezelf te positief ingeschat, dingen niet zo goed aangepakt waarvan ik alsnog kan leren?

Maar er zit wel een risico aan, ja. Vandaar ook mijn vraag naar haar relatie met haar oude leidinggevende. Ik heb nl wel eens een leidinggevende gehad aan wie ik zoiets best zou hebben durven vragen. Waarvan ik weet dat die mij een eerlijk antwoord zou geven en dat het tussen ons zou blijven. Maar ik heb ook leidinggevenden gehad aan wie ik zoiets zeker niet zou hebben gevraagd.
Ik heb uiteindelijk besloten het te laten gaan. Ik ben er niet blij mee, maar ik weet wie het zegt. Ze werkt totaal anders dan ik, ik heb me proberen aan te passen, dacht dat dat goed ging, maar blijkbaar niet goed genoeg naar haar zin. Het is stom dat ze het doorgestuurd heeft, maar ze had het wellicht nodig stoom af te blazen.

Ik denk er wel over na om mijn oude leidinggevende misschien nog om een gesprek te vragen. Met hem klikte het verder goed (hoewel ik ook bij haar dacht dat het wel ok was) en ik durf hem ook wel om feedback te vragen. Maar dan zonder erbij te vertellen waarom ik er specifiek om vraag (of onder het mom van dat dat fijn zou zijn om te weten wat mijn zwakkere punten zijn nu ik met mensen werk die ik nog amper ken). Ik bedacht me trouwens ook dat dat niet heel handig zou zijn het met mijn oude leidinggevende te bespreken, want hij en die derde persoon kunnen het weer goed met elkaar vinden. Dan zou het via via toch wel weer bij haar terecht kunnen komen.
Misschien is het wel handig om men daar er op te wijzen zorgvuldig te zijn met BCC's, CC's, "reply" en "reply all"? Het getuigt in ieder geval van weinige professionaliteit zo. Ook het taalgebruik is niet heel erg wenselijk.

Ik zou er eerlijk gezegd in ieder geval wel iets van zetten, of laten blijken dat je zo'n mailtje hebt gekregen.
ik zou ook een mailtje terug sturen met de zakelijke opmerking dat je de onderste delen van de mail niet voor jouw ogen bestemd was.

Met vriendelijke groet enz.

niet inhoudelijk er op in gaan en ook niet alvast anticiperen op vragen van hun kant.

Zo laat je zin dat jij profesioneel met het geburen omgaat en zij zal zich vast schamen omdat ze dat mailtje zo heeft doorgestuurd .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven