wat is een normale bloeddruk!?
maandag 19 november 2012 om 08:59
Ik vroeg me af wat een normale bloeddruk is. we hebben thuis een bloeddruk meter en ik moet zeggen dat ik vaak mijn bloeddruk meet. De ene keer is mijn bloeddruk bijvoorbeld 123/88 en dan weer 114/80 en soms ook 117/77 en soms ook wel hoog 130/88 of 140/80, en dan weer iets lager zoals 109/70 of 100/66 maar ik kan me daar soms best zorgen over maken. En daarom meet ik vaak mijn bloeddruk, nou ja in de ochtend is het bij mij wel wat lager.
Maar wat is nou echt een goede bloeddruk? Moet ik me zorgen maken? ben al naar de huisarts geweest geeft aan dat mijn bloeddruk normaal is.
Maar wat is nou echt een goede bloeddruk? Moet ik me zorgen maken? ben al naar de huisarts geweest geeft aan dat mijn bloeddruk normaal is.
maandag 19 november 2012 om 09:09
vanaochtend gelijk gemeten toen ik wakker werd en toen was het 99/66 en toen maakt ik me gelijk zorgen, na 6 mnuten weer gemeten was het 117/75, maar dat zal allemaal wel normaal zijn
vanaf nu ga ik echt niet meer meten.! kan me soms druk maken om niks.. gewoon dat ding negeren en dan ga ik me vanzeld beter voelen
vanaf nu ga ik echt niet meer meten.! kan me soms druk maken om niks.. gewoon dat ding negeren en dan ga ik me vanzeld beter voelen
maandag 19 november 2012 om 09:11
Rond 120/80 is normaal heb ik geleerd tijdens mijn opleiding.
Mijn bloeddruk is te laag mn ik zit vaak rond 92/66 ofzoiets. Niet te vaak opnemen is niet goed voor je, en krijg je misschien alleen maar een hogere bloeddruk van dat gestress
als ik bij de dokter zit is mijn bloeddruk rond 120/80 want ben enorm gestrest als ik bij de dokter zit, dus is hij dan eindelijk normaal haha
Mijn bloeddruk is te laag mn ik zit vaak rond 92/66 ofzoiets. Niet te vaak opnemen is niet goed voor je, en krijg je misschien alleen maar een hogere bloeddruk van dat gestress
maandag 19 november 2012 om 09:12
Wat voor meter heb je? Dat wil ook nog wel uitmaken. Verder zijn alle waardes die je noemt m.i. prima.
Zelfs een hoge bloeddruk is niet meteen reden voor paniek. Je lichaam kan best wat hebben over het algemeen en schade ontstaat als een hoge bloeddruk langere tijd aanhoudt. (Uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
Overigens vind ik wel, als je de waarden zelf niet kan interpreteren, waarom dan zelf meten??
Zelfs een hoge bloeddruk is niet meteen reden voor paniek. Je lichaam kan best wat hebben over het algemeen en schade ontstaat als een hoge bloeddruk langere tijd aanhoudt. (Uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
Overigens vind ik wel, als je de waarden zelf niet kan interpreteren, waarom dan zelf meten??
maandag 19 november 2012 om 09:15
maandag 19 november 2012 om 09:18
Palowna, hier een link waar je misschien wat geruststelling in vind.
http://mens-en-gezondheid ... ddruk-lage-bloeddruk.html
En zoals eerder gezegd: stoppen met zo vaak je bloeddruk meten.
http://mens-en-gezondheid ... ddruk-lage-bloeddruk.html
En zoals eerder gezegd: stoppen met zo vaak je bloeddruk meten.
maandag 19 november 2012 om 09:18
quote:palowna schreef op 19 november 2012 @ 09:09:
vanaochtend gelijk gemeten toen ik wakker werd en toen was het 99/66 en toen maakt ik me gelijk zorgen,
Waarom maak je je dan zorgen? Dat is toch een prima bloeddruk. Of denk je dat het te laag is?
Ik heb standaard een bloeddruk van 90/60. Soms 85/55. En daar ren ik gewoon mee rond op mijn werk en thuis met de kinderen, blijkbaar hoort het bij mij.
Ik zou me pas zorgen gaan maken als je een heel hoge bloeddruk hebt. En die krijg je vanzelf als je je zo druk blijft maken om niets.
vanaochtend gelijk gemeten toen ik wakker werd en toen was het 99/66 en toen maakt ik me gelijk zorgen,
Waarom maak je je dan zorgen? Dat is toch een prima bloeddruk. Of denk je dat het te laag is?
Ik heb standaard een bloeddruk van 90/60. Soms 85/55. En daar ren ik gewoon mee rond op mijn werk en thuis met de kinderen, blijkbaar hoort het bij mij.
Ik zou me pas zorgen gaan maken als je een heel hoge bloeddruk hebt. En die krijg je vanzelf als je je zo druk blijft maken om niets.
maandag 19 november 2012 om 09:20
Dat constant meten is ook niet best voor je bloeddruk hoor, daarvan raak je alleen maar gestresst, wat je bloeddruk weer verhoogd. En wat voegt het toe aan je leven als je steeds weet wat je bloeddruk is? Niks lijkt me (tenzij je een ziekte o.i.d. hebt waarbij het van belang is dat je je bloeddrukwaarden weet).
Zolang je je lekker voelt en goed in je vel zit, maakt het niet zoveel uit hoe je bloeddruk is. Je bloeddruk wisselt de hele dag door, dus meten is ook enkel een momentopname waar je als leek weinig uit kunt halen.
Ik vind bloeddruk meten iets voor dokters (of op doktersadvies), als je er geen doktersadvies voor hebt dan zal ik het laten als ik jou was, dan zijn je waarden dus niet schokkend en hoogstwaarschijnlijk normaal. En zoals genoemd; je lichaam kan veel wisselende bloeddrukwaarden hebben, zolang het maar niet langere tijd véél te hoog of véél te laag is.
Korte versie: maak je niet druk (denk aan je bloeddruk ) en gooi die bloeddrukmeter uit het raam.
Zolang je je lekker voelt en goed in je vel zit, maakt het niet zoveel uit hoe je bloeddruk is. Je bloeddruk wisselt de hele dag door, dus meten is ook enkel een momentopname waar je als leek weinig uit kunt halen.
Ik vind bloeddruk meten iets voor dokters (of op doktersadvies), als je er geen doktersadvies voor hebt dan zal ik het laten als ik jou was, dan zijn je waarden dus niet schokkend en hoogstwaarschijnlijk normaal. En zoals genoemd; je lichaam kan veel wisselende bloeddrukwaarden hebben, zolang het maar niet langere tijd véél te hoog of véél te laag is.
Korte versie: maak je niet druk (denk aan je bloeddruk ) en gooi die bloeddrukmeter uit het raam.
maandag 19 november 2012 om 09:37
Dit is de reden dat ik dat thuis meten geen goed idee vind. Als je zelf de uitslag niet kunt beoordelen moet je dat gewoon niet doen, wordt je alleen maar onzeker van. Je bloeddruk is overigens niet om je zorgen over te maken, is echt prima. Ik zeg gooi dat ding weg en maak je verder geen zorgen, dat is niet goed voor je bloeddruk namelijk.
maandag 19 november 2012 om 09:39
Ik neem aan dat je geen arts bent. Dus misschien meet je wel niet goed en je kunt zeker de waarden niet interpreteren. Bovendien kun je van het meten alleen al een hogere bloeddruk krijgen. Dus mik dat ding in de vuilnisbak en ga met je angsten aan de slag i.p.v. schijnzekerheid te zoeken in zo'n apparaat. Snap niet die dat die dingen verkocht mogen worden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin