Centraal ADHD topic. Urgente vragen en aanverwante zaken.

19-11-2012 10:48 14 berichten
Onderhand zijn er hier op het Vivaforum al veel topics over ADHD. Bij deze wil ik een nieuw topic starten over urgente en aanverwante ADHD issues.

Hier mijn urgente vraag:

Ik gebruik al een aantal jaar Ritalin, de laatste maanden heb ik het vaker dan voorheen moeten slikken helaas. Ik merk dat mijn haar behoorlijk dunner aan het worden is. Kaalheid is een bijwerking van Ritalin, ik wist het maar het is zeldzaam. Vind het zo erg want heb een mooie bos krullen -als ik 't zelf mag zeggen - en ben nogal gehecht aan mijn haar, zeg maar.

Buiten dat is het rot genoeg dat ik zal moeten stoppen met de Ritalin want heb het niet voor niks voorgeschreven gekregen. Concerta en Strattera hebben ook allebei dezelfde bijwerking.

Iemand hier ervaring mee? Groeit het haar weer terug als je stopt met Ritalin gebruiken?

Uiteraard ga ik de psychiater bellen voor advies mbt stoppen, maar ik hoop hier op antwoorden van ervaringsdeskundigen.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring.

Concerta heeft dezelfde werkzame stof, dus daar krijg je inderdaad dezelfde bijwerking van.

Heb je Strattera geslikt en zo ja, dezelfde bijwerking gemerkt? Dat dezelfde bijwerking in het lijstje 'mogelijke bijwerkingen' staat wil niet zeggen dat je er ook last van gaat krijgen, het bestaat tenslotte uit een andere werkzame stof. Hetzelfde geldt voor dexamfetamine, wellicht krijg je daar die bijwerking niet van.

Ik zou zeggen, het groeit wel weer aan als je stopt. Nogmaals, geen ervaringsdeskundige, maar dat lijkt me het meest logisch.

Een wedervraag, hoe oh hoe hebben jullie je ziektekostenverzekering uitgezocht? Ik zie echt door de bomen het bos niet. Ik weet alleen dat huidige verzekeraar erg schamel is in het vergoeden van medicatie, dus dat ik wel een ander zou willen.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Heb je al concerta of strattera geprobeerd? Mijn ervaring met concerta vs ritalin is dat de bijwerkingen toch anders zijn, ondanks hetzelfde werkende bestanddeel. Zo heeft ritalin een enorm effect op mijn eetlust en concerta niet.

Misschien eens uitproberen? En uiteraard bespreken met degene die het voorgeschreven heeft.
quote:Gamayun schreef op 19 november 2012 @ 10:54:

Geen ervaring.

Concerta heeft dezelfde werkzame stof, dus daar krijg je inderdaad dezelfde bijwerking van.

Heb je Strattera geslikt en zo ja, dezelfde bijwerking gemerkt? Dat dezelfde bijwerking in het lijstje 'mogelijke bijwerkingen' staat wil niet zeggen dat je er ook last van gaat krijgen, het bestaat tenslotte uit een andere werkzame stof. Hetzelfde geldt voor dexamfetamine, wellicht krijg je daar die bijwerking niet van.

Ik zou zeggen, het groeit wel weer aan als je stopt. Nogmaals, geen ervaringsdeskundige, maar dat lijkt me het meest logisch.

Een wedervraag, hoe oh hoe hebben jullie je ziektekostenverzekering uitgezocht? Ik zie echt door de bomen het bos niet. Ik weet alleen dat huidige verzekeraar erg schamel is in het vergoeden van medicatie, dus dat ik wel een ander zou willen.

Ja, ik hoop dus ook dat het weer groeit als ik stop. En duim dat dat logisch is...

Mijn ziektekostenverzekering dekt de kosten van mijn Ritalin, buiten mijn eigen risico dan. Ik heb dat verder niet uitgezocht, Ritalin is best goedkoop en met mijn normale gebruik haal ik net de vergoeding. Die teruggaaf bedoel ik.
quote:banaanaap schreef op 19 november 2012 @ 10:57:

Heb je al concerta of strattera geprobeerd? Mijn ervaring met concerta vs ritalin is dat de bijwerkingen toch anders zijn, ondanks hetzelfde werkende bestanddeel. Zo heeft ritalin een enorm effect op mijn eetlust en concerta niet.

Misschien eens uitproberen? En uiteraard bespreken met degene die het voorgeschreven heeft.Ja, Banaanaapje: daar ben je weer! Jij was er bij vanaf de gordijnen! Fijn je te lezen. En ja, ik ga het overleggen met m'n psych, maar die is nu helaas op vakantie. En hij gaat ook met pensioen. Welverdiend, absoluut: maar ik vind het wel erg...Voor zover ik heb kunnen studeren heeft zowel Concerta als Strattera dezelfde bijwerking, maar ook dat ga ik aan hem voorleggen.
Ze hebben dezelfde bijwerking, maar het is maar de vraag of je er dan ook last van hebt. Verschilt gewoon per persoon en per medicijn.
quote:banaanaap schreef op 19 november 2012 @ 11:13:

Ze hebben dezelfde bijwerking, maar het is maar de vraag of je er dan ook last van hebt. Verschilt gewoon per persoon en per medicijn.Ik begrijp wat je bedoeld. Ik ga 't 'm vragen zodra hij terug is. Hoewel: ik mag hem ook altijd mailen, dus dat ga ik nu even doen. Tnx, BA!
Gets, dubbel...
Ik werd ook gek vd bijwerkingen bij ritalin.

Overgestapt naar dexamfetamine met succes.
quote:silviaapje schreef op 19 november 2012 @ 11:46:

Ik werd ook gek vd bijwerkingen bij ritalin.

Overgestapt naar dexamfetamine met succes.Silviaapje, Ritalin slik ik ook zonder verdere bijwerkingen. Maar ik wil niet kaal worden!
Je kan eens kijken of extra vit B complex helpt. Das goed voor je haar en nagels.

Ik had teveel last van spierkramp bij ritalin en dex. Daarom heb ik nu strattera. Dat werkt echt heel anders.
Been there, done that, got the T-shirt.
Met banaanaap eens, verschilt per persoon. Ik heb bij retalin geen bijwerkingen en werkt bij mij erg goed. Concerta, kreeg ik vreselijke nachtmerries, dus gewoon proberen indien mogelijk zou ik zeggen!
Dank jullie voor de reakties.

Vit. B kan ik proberen maar ik slik al een multivitamine dagelijks, zal 's uitzoeken hoe dat verder zit.

Verder probeer ik het Ritalin gebruik zo beperkt mogelijk te houden: omdat ik me nu heel goed voel heb ik ook weinig Ritalin nodig.
Ik slik momenteel een vit B complex met 300% adh om t e.e.a. op te krikken.

Slikt hier iemand strattera? Ik heb weleens gelezen dat voor langdurige werking t beter is om een pauze in te lassen in een jaar bijv. de zomervakantie. Doen hier mensen dat of is t af te raden?
Been there, done that, got the T-shirt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven