Werk & Studie alle pijlers

master met 2 kids!!!

20-11-2012 19:48 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
hai dames,

Onverwacht tijdens mijn studie werd ik zwanger van de 2 de. In september wil ik weer hervatten alleen maak ik me soms zorgen hoe dat zal gaan met 2 kids. stage en scriptie verwacht ik geen problemen maar de theoretische vakken , verplichte hoorcolleges en werkgroepen lijken me zwaar. Zijn er ervaringsdeskundigen aanwezig ?
Ik studeer nu ook, met drie kinderen, de jongste was 5 weken toen ik mijn eerste studieavond had. Ik moet twee avonden in de week naar school en loop een dag stage, tegenover die weinige contact uren staat heel veel zelfstandig werk. En dat is soms zwaar, je kinderen houden geen rekening met jouw planning, en ziek worden ze dus ook als jij een toetsperiode of deadline hebt. Zonder man en familie die zouden helpen had ik het denk niet gekund. We (mijn man en ik) hebben een nieuwe verhouding moeten vinden in gezin-huishouden-werk/studie-sociaal leven-samen zijn. Structureel is mijn schoonmoeder hier op mijn stagedag en bij toetsmomenten en deadlines springen mijn ouders bij.

Aan de andere kant ben ik blij dat ik het nu doe, komende zomer hoop ik klaar te zijn. De kinderen hebben er relatief weinig van gemerkt, het was nu goed te regelen met (schoon)ouders, kinderen zitten nog niet op allerlei clubjes en verenigingen.. enz.

Succes! Heb je mensen om je heen die de kinderen soms van je over kunnen nemen?
Ja ervaring, helaas geen positieve. Ik wilde me na jaren laten omscholen. Heel bewust voor universitair gekozen omdat ik een HBO zo schools vond en ervan uitging dat dat lastig zou worden met verplichte werkgroepen e.d. Helaas is sinds het begin van mijn eerste studie 1997 er het een en ander veranderd in het universitair onderwijs. Het leek wel of ik weer op het VWO zat. Veel verplichte werkgroepen (nooit gehad in mijn tijd, toen wel nodig gehad dus op zich was de verandering positief voor het onderwijs, maar dus niet voor mijn situatie), voortdurend opdrachten om samen te werken, in veel hoorcolleges werd informatie gegeven die niet uit de boeken te halen was. Mijn kinderen waren destijds 1 en 2,5 en na een keer een reactie op een inenting en een keer een spugend kind, had ik mijn maximale afwezigheid voor een werkgroep alweer gehad.

Ook was er geen mogelijkheid om het parttime te doen, ik moest gewoon meedoen aan het fulltime programma (wel met vrijstellingen) maar het kwam erg lastig uit. Ik was 3 dagen per week bezig maar zou zware vertraging oplopen omdat ik eerst bepaalde vakken afgerond moest hebben voor ik aan andere mocht beginnen, maar dat kwam dus niet altijd goed uit met mijn studiedagen. Veel college's waren rond het avondeten gepland. Kortom geen succes en helaas heb ik moeten stoppen omdat het gewoonweg niet te combineren was. Als je een geweldige flexibele achtervang hebt die kan bijspringen als er een kind ziek is of je tijdens het avondeten nog college hebt, zou je het kunnen proberen. Het scheelt ook als je vlak bij de universiteit woont, ik had ook nog eens 50 minuten reistijd heen en terug, het werkte gewoon niet.
Na de reactie van vlinder denk ik dat het aantal contacturen echt de beslissende factor is. Ik had er veel, zij kennelijk weinig en dat is toch echt wel fijner.
klopt (ik doe ook wel een HBO trouwens maar goed) Door de weinige contacturen is het goed te doen. Ik kan elk rustig momentje thuis pakken om even te lezen of iets, of als de kinderen naar de peuterspeelzaal zijn. Ik ben een klein half uur van deur tot deur onderweg, dat is ook wel een beetje de max denk ik inderdaad. Reizen voelt erg als loze tijd als je aan de ene kant je gezin en aan de andere kant je studie hebt. Nog iets; ik doe mijn studie op de een-6-is-ook-voldoende-methode. Je moet wel, je moet zo effectief mogelijk werken in de tijd die je hebt.

dat klinkt bij jou op de opleiding ook niet of ze erg met je mee dachten puck.
@ vlinder, nee ze dachten inderdaad niet mee. Het was een hele grote studie, pedagogische wetenschappen, en er was gewoon geen ruimte om na te denken over verschillen tussen mensen. Ik weet dat ik een keer een docent benaderd heb met de vraag of ik haar inleidende werkgroep mocht overslaan, ik had immers al 10 jaar ervaring in het basisonderwijs. Maar dat kon echt niet hoor, het was hele belangrijke materie. Ik heb nog nooit zoiets suf meegemaakt. Gesprekjes naspelen met ouders, iets wat ik al 10 jaar in de praktijk had beoefend.
Ik doe nu ook een voltijd universitaire bachelor, met kind (als alleenstaande). Voor mij is het prima te doen, ik doe zelfs meer vakken dan in het reguliere programma. Het is soms even weinig slapen, je moet efficient kunnen studeren (zowel overdag met kind als 's avonds als kind in bed ligt), en vooral veel flexibiliteit in oppasmogelijkheden regelen, maar dan lukt het ook wel. Als je wil, kun je alles. Dat heb ik als motto.
Kijken naar deeltijdopties misschien. Ik heb een deeltijd opleiding gedaan (HBO), veel van mijn ex-klasgenoten hebben kinderen.

Een aantal universiteiten en hogescholen bieden deeltijdmasters aan. En anders een voltijd master uitzoeken waarvoor geen aanwezigheidsplicht geldt. Even goed navragen. Succes!
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Groot voordeel van deeltijd vond ik ook dat de collegestof werd aangepast aan de deelnemers. Er werd bijv. ingegaan op ervaringen die mensen al hebben. Deeltijders zijn vaak iets ouder, hebben al werkervaring, moeten hun studie combineren met werk en/of gezin. Dat weet een deeltijdopleiding gewoon en daar wordt dus rekening mee gehouden. Door colleges handig te plannen (allemaal op één dag, of bijv. op 2 avonden) maar ook door iets meer ruimte te bieden voor overleg en studiebegeleiding, op maat programma's. Een deeltijdopleiding is vaak klein, waardoor dat soort dingen mogelijk zijn.

Je kunt bijv. uitstel krijgen op deadlines als je net op dat moment een ontzettend drukke periode hebt op je werk, leraren reageren vaak vrij vlot, etc. Ik was daar positief over.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Vaak mogen studenten gebruik maken van dezelfde opvang als medewerkers. Dan moet het toch kunnen lijkt me, als je verder je studie ziet als net zo serieus als een baan? Docenten die de colleges geven hebben zelf ook vaak kinderen en regelen daar ook iets voor.
Waar betalen jullie een Master van? Ik vind dat zo ontzettend duur en dus onmogelijk :(
Ik mag geen gebruik maken van een opvang van de uni ofzo hoor. Er is bij mij (overigens ook een massa-opleiding) niets voor mensen met kinderen. Deadlines worden niet aangepast, ik heb ontzettend veel samenwerkopdrachten en een deel van mijn colleges is gewoon verplicht. Vind ik echt niks mis mee. Ik denk wel dat de opmerking dat je de studie net zo serieus moet zien als een baan juist is. Het is geen flierefluitend studeren als je er een kind bij hebt. Ik zie het als een voordeel omdat ik voor de volle honderd procent gemotiveerd ben

Ik betaal mijn studie (en volgend jaar mijn Master) met behulp van leningen bij onze allervriendelijkste onderwijsdienst. Het is een flinke investering, maar haal ik er allemaal wel weer uit.
Dat is nog een voordeel van deeltijd, omdat je gewoon werkt ernaast is het collegegeld te betalen. (Als het je 2e master is is het helaas wel duurder.) Misschien heeft je werk zelfs een studieregeling of employability budget!
Na het lezen van bepaalde reacties heb ik nog meer stress hahahah. Reistijd is 1u10 min voor mij naar de uni. woon helaas niet in de buurt. het wordt echt bikkelen, maar ga het toch proberen. Hoe ik het bekostig? ben een goede spaarder en ik wilde perse deze studie doen.
Waatom zou het niet kunnen? Ik doe het ook en ik ben ook zwanger van de tweede. Ik ga nu nog door tot februari en dan vanaf september weer.

Ik werk er ook nog naast (drie dagen per week). Wel hebben wij drie dagen kdv en man is ook een dag thuis.

Als ik geen opvang had, of alleen precies voor de collegeuren dan was het idd niet te doen geweest. Nu houd ik nog een beetje tijd over om overdag te studeren (ik neem ook op het moment een halve dag vakantie per week op).

Ik snap de reactie van hieronder niet dat het probleem juist was dat de colleges tijdens het avondeten vielen? Dat is toch juist handig? Dan is man thuis.

Anyway, als je wilt, is het net zo goed te doen als een paar dagen werken en kinderen, maar zonder opvang en dergelijke zou ik er niet aan beginnen. Overdag met de kinderen bezig zijn en s'avonds en in het weekend aan de studie moeten, dat zou ik niet trekken. Dan zou ik nooit tijd hebben om te niksen.
Ik heb mijn tweede master gehaald toen ik al 2 kleine kinderen had. Werkte toen wel maar ongeveer 12 uur per week. Ik vond het prima te doen, maar heb wel altijd huishoudelijke hulp gehad en een voor mij ideale vorm van kinderopvang.

Stap voor stap, je niet te ver van te voren druk maken en voor alles is een oplossing............

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven